Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Tip
Dealer's Manual

Bu kılavuz için de uygundur

(Turkish)
DM-BR0007-04
BR-TX805
BR-M375
Bayi El Kitabı
YOL MTB Trekking
City Touring/
Comfort Bike
URBAN SPOR
T E-BIKE
Mekanik Disk frenler
2
İÇİNDEKİLER
ÖNEMLİ UYARI ......................................................................................................3
GÜVENLİĞİ GARANTİ ETMEK İÇİN ........................................................................4
KULLANILACAK ALETLERİN LİSTESİ .....................................................................8
MONTAJ ...............................................................................................................10
Kaliperlerin montajı ...................................................................................................................................10
AYAR ....................................................................................................................14
Fren pabuçları aşındığında yapılacak ayar ...............................................................................................14
Fren pabucu boşluğunun ve değiştirme zamanlamasının kontrol edilmesi ........................................... 15
BAKIM .................................................................................................................. 17
Fren pabuçlarının değiştirilmesi ................................................................................................................17
ÖNEMLİ UYARI
3
ÖNEMLİ UYARI
Bu bayi el kitabı, profesyonel bisiklet tamircileri için hazırlanmıştır.
Bisiklet montajı konusunda profesyonel eğitim almamış kullanıcılar bayi el kitabını kullanarak komponentleri kendileri monte etmeye çalışmamalıdırlar.
Bu el kitabında verilen bilgilerden herhangi biri size anlaşılmaz gelirse montaja devam etmeyin. Destek almak için satıcınızla irtibata geçin.
Ürünle birlikte verilen tüm kullanım kılavuzlarını okuyun.
Bu bayi el kitabında belirtilen işlemler haricinde ürünü sökmeyin veya üzerinde değişiklik yapmayın.
Tüm bayi el kitaplarını ve kullanım kılavuzlarını sitemizden çevrim-içi olarak okuyabilirsiniz (http://si.shimano.com).
İnterneti kullanmayan müşterilerin kullanım kılavuzunun basılı bir kopyasını almak için satıcıyla iletişime geçmeleri gerekebilir.
Bir kullanım kılavuzunu müşterinize vermek için yazdırabilir veya kullanım kılavuzunun basılı bir kopyasını en yakın SHIMANO satış ofisinden istemeniz
gerekebilir.
Lütfen, bayi olarak faaliyet gösterdiğiniz ülke, eyalet veya bölgenin ilgili kural ve yönetmeliklerine riayet edin.
Güvenlik için, kullanmadan önce bu bayi el kitabının tamamını okuyun ve doğru kullanım için talimatlara uyun.
Yaralanmaya veya cihazda veya çevresinde maddi hasara meydan vermemek için aşağıdaki talimatlara daima uyulmalıdır.
Talimatlar, ürünün yanlış şekilde kullanılması durumunda oluşabilecek tehlike veya hasarın derecesine göre sınıflandırılmıştır.
TEHLİKE
Bu talimatlara uyulmaması ölüme veya ciddi yararlanmaya neden olacaktır.
UYARI
Bu talimatlara uyulmaması ölüme veya ciddi yararlanmaya neden olabilir.
İKAZ
Bu talimatlara uyulmaması yaralanmaya veya cihazda veya çevresinde maddi hasara neden olabilir.
GÜVENLİĞİ GARANTİ ETMEK İÇİN
4
GÜVENLİĞİ GARANTİ ETMEK İÇİN
UYARI
Ürünü monte ederken, kılavuzlarda verilen talimatları izleyin.
Sadece orijinal Shimano parçaları kullanılması tavsiye edilir. Eğer civatalar ve somunlar gibi parçalar gevşer veya hasar görürse bisiklet aniden
devrilerek ciddi yaralanmaya sebebiyet verebilir.
Ayrıca, ayarlar doğru şekilde yapılmazsa sorunlar oluşabilir ve bisiklet aniden devrilerek ciddi yaralanmaya sebebiyet verebilir.
Parça değiştirme gibi bakım işlemleri yaparken gözlerinizi korumak için emniyet gözlüğü kullanın.
Bu bayi el kitabının tamamını okuyun ve gerektiğinde başvurmak üzere güvenli bir yerde saklayın.
Kullanıcıları aşağıdaki konularda bilgilendirin:
Lütfen, parmaklarınızı döner disk fren rotorundan uzak tutmaya dikkat edin. Disk fren rotoru, hareket halindeyken
disk açıklıklarında parmaklarınızı ciddi şekilde yaralayabilecek keskinliğe sahiptir.
Kaliperler ve disk fren rotoru frenler çalışırken ısınır; bu nedenle, sürüş sırasında veya bisikletten indikten hemen sonra bu parçalara dokunmayın. Aksi
halde elleriniz yanabilir.
Disk fren rotoruna veya fren pabuçlarına yağ veya gres bulaştırmamaya dikkat edin. Aksi takdirde frenler doğru şekilde çalışmayabilir.
Eğer fren pabuçlarına yağ veya gres bulaşmışsa, satıcınıza danışın. Aksi takdirde frenler doğru şekilde çalışmayabilir.
Fren çalışırken ses çıkıyorsa, fren pabuçları kullanım limitine kadar aşınmış olabilir. Fren sistem sıcaklığının
yeterince düşüp düşmediğini ve ardından her bir pabucun kalınlığının 0,5 mm veya daha fazla olup
olmadığını kontrol edin. Veya satıcınıza danışın.
2,0mm 0,5mm
Kullanılabilir
sınıra ulaşıldı
Yeniyken durum
Fren pabuçları aşınmışsa, “AYAR” altındaki “Fren pabuçları aşındığında yapılacak ayar” bölümünü okuyun ve fren pabucu aralıklarını ayarlayın.
Frenlerin çalışması durabileceğinden, ayar yapmadan bisikleti sürmeye devam etmek tehlikelidir.
Eğer disk fren rotoru çatlamış veya deforme olmuşsa, derhal frenleri kullanmayı bırakın ve bir bayiye veya temsilciye danışın.
Eğer disk fren rotoru 1,5 mm kalınlığa kadar veya daha fazla aşınırsa veya alüminyum yüzey görülür hale gelirse, derhal frenleri kullanmayı bırakın ve
satıcınıza danışın.
Fren kablosunda herhangi bir pas, yıpranma veya çatlak olup olmadığını kontrol edin ve eğer böyle bir durum varsa satıcınızla veya bir bisiklet
bayisiyle irtibata geçin. Aksi takdirde frenler doğru şekilde çalışmayabilir.
Modele bağlı olarak her bisiklette kullanım biraz farklı olabilir. Bu nedenle (fren kolu kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil) uygun fren yapma
tekniğini ve bisikletinizin çalışma şeklini öğrendiğinizden emin olun.
Bisikletinizin fren sistemini uygun şekilde kullanmamanız kontrolünüzü kaybederek veya düşerek ciddi şekilde yaralanmanıza neden olabilir.
Doğru kullanım için profesyonel bir bisiklet bayisine veya bisiklet kullanım kılavuzuna başvurun. Aynı zamanda sürüş, frenleme, v.b. için alıştırma
yapmanız önemlidir.
Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa ön tekerlek kilitlenebilir ve bisiklet öne doğru devrilerek ciddi yaralanmaya sebebiyet verebilir.
Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin doğru şekilde çalıştığından emin olun.
Gerekli frenleme mesafesi yağmurlu havada daha uzun olacaktır. Hızınızı azaltın ve frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir. Lastiklerin kayması bisikletten düşmenize neden olabilir.; bu duruma meydan vermemek için,
hızınızı azaltın ve frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
GÜVENLİĞİ GARANTİ ETMEK İÇİN
5
Bisiklete Montaj ve Bakım için:
Kaliperi kadroya monte ederken, disk fren rotorunu kaliper rotor yarığının ortasına yerleştirin.
Disk fren rotoru ve fren pabuçları arasındaki sağ ve sol boşlukları eşit olacak şekilde ayarlayın. Fren pabuçları
aşındığında, fren pabuçlarının rotora sadece bir tarafta temas etmesini engellemek için iç ve dış taraftaki aralıkları
aynı zamanda ve eşit olarak ayarlayın.
(İç taraf: Pabuç ayar vidası, Dış taraf: Kablo ayarlama tamburları)
Sağ ve sol aralıklardan sadece birinin ayarlanması aralıkların dengesiz olmasına neden olabilir ve fren pabuçları
minimum çalışma kalınlığına (0,5 mm) kadar aşınmadan önce frenlerin bozulmasına yol açabilir.
İç taraf Dış taraf
Rotor yarığı
İç kabloyu 20 mm veya daha az çıkıntı yapacak şekilde ayarlayın. Eğer çıkıntı uzunluğu daha fazla olursa, iç kablonun
ucu disk fren rotoru içinde sıkışarak tekerleğin kilitlenmesine neden olabilir ve bisiklet ileri doğru savrularak ciddi
yaralanmaya sebebiyet verebilir.
20mm veya daha az
Disk frenler, tavsiye tablolarında görülen kombinasyonlarda kullanıldığında ideal performans sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Tavsiye tablolarına
uyduğunuzdan emin olun. 2-parmak kolları fren kaliperleriyle birlikte kullanın. Eğer 4-parmak kollarla birlikte kullanılırsa, frenleme kuvveti daha
yüksek olacaktır. Buna göre, belirli sürüş koşulları, toplam ağırlık ve diğer faktörler bisikletten düşerek yaralanmanıza neden olabilir.
BR-TX805/BR-M375
Düz gidonlar için kol
ST-M4000/TX800/M410/M390/M370/M360-2A/M310-2A/EF51-2A/EF41/EF40/EF65-2A/EF51-2A
BL-T4000/M421/T610/MX70/F800
ST-R240*/ST-R243*
BL-4600*/3500*/2400*/R780*
*
Konum değiştirmeli tipte fren kolları. Konum değiştirmeli tipte fren kolları kısmına bakın.
Eğer hazne üzerindeki çabuk bağlantı kolu disk fren rotoruyla aynı taraftaysa, tehlikeli şekilde birbirleriyle temas edebilirler; bu nedenle, temas olup
olmadığını kontrol edin.
GÜVENLİĞİ GARANTİ ETMEK İÇİN
6
Konum değiştirmeli tipte fren kolları
Bu fren kolları, askı frenlerle ve silindirik frenlerle veya güç modülatörlü V-FRENLERLE uyumlu olmalarını sağlamak için kullanılabilen mod değiştirme
mekanizmasıyla donatılmıştır.
YOL kullanımı amaçlı mekanik disk frenler için konum pozisyonu C/R'yi, MTB kullanımı amaçlı mekanik disk frenler için konum pozisyonu V'i kullanın.
Yanlış konum seçilmesi, son derece tehlikeli olan aşırı veya yetersiz frenleme kuvvetine neden olabilir.
Şekillerde görüldüğü gibi doğru konumu seçin.
Konum pozisyonu Uygulanabilir fren
C: Askı frenlerle uyumluluk için konum pozisyonu
R: YOL için mekanik disk frenleriyle uyumluluk için mod konumu
C/R konumu
YOL için mekanik disk fren
V: V-FRENLERLE uyumluluk için konum pozisyonu
V-konumu
MTB için mekanik disk fren
*
Bu modda BR-TX805/M375 kullanın.
İKAZ
Kullanıcıları aşağıdaki konularda bilgilendirin:
Alışma süresi
Disk frenlerin bir alışma süresi vardır ve alışma süresi ilerledikçe frenleme kuvveti kademeli olarak artar; bu nedenle, bu süre içerisinde frenleri
kullanırken frenleme gücündeki artışa dikkat edin. Aynı durum fren pabuçları veya disk fren rotoru değiştirildiğinde de gerçekleşir.
NOT
Kullanıcıları aşağıdaki konularda bilgilendirin:
Ürünler doğal aşınma, normal kullanım ve eskime sonucu bozulmalara karşı garantili değildir.
Bisiklete Montaj ve Bakım için:
Eğer fren kaliperi montaj çıkıntısı ve mil yuvası standart boyutlarda değilse, disk fren rotoru ve kaliper birbirine temas edebilir.
"SADECE RESİN PABUÇ" olarak tanımlanan rotorları sadece resin pabuçlarla birlikte kullanın. Bunların metal pabuçlarla birlikte kullanılması hızlı bir
şekilde aşınmalarına neden olacaktır.
Bu el kitabı esas olarak ürünü kullanmak için gereken işlemleri açıklama amacı taşıdığından, gerçek ürün şekildekinden farklı
olabilir.
KULLANILACAK ALETLERİN LİSTESİ
KULLANILACAK ALETLERİN LİSTESİ
8
KULLANILACAK ALETLERİN LİSTESİ
Montaj, ayar ve bakım amaçları için aşağıdaki aletlere ihtiyaç vardır.
Alet Alet Alet
5 mm somun anahtarı 10 mm İngiliz anahtarı Kargaburun pense
MONTAJ
10
Devamı sonraki sayfada
MONTAJ
Kaliperlerin montajı
MONTAJ
Kaliperlerin montajı
1
(Z)
(Y)
Fren kaliperi tespit civatasını A sıkın.
Ardından, kaliperde bir miktar gevşeklik
bırakarak fren kaliperi tespit civatalarını
B geçici olarak sıkın.
(Y) Fren kaliperi tespit civatası A
(Z) Fren kaliperi tespit civatası B
Sıkma torku
6-8 Nm
2
İç kabloyu geçirin ve ardından kol, başlangıç konumunda olarak kablo tespit civatasını sıkın.
(X) İç kablo
(Y) Kablo tespit civatası
(Z) Kol
Sıkma torku
6-8 Nm
(Y)
(X)
(Z)
(X)
11
Devamı sonraki sayfada
MONTAJ
Kaliperlerin montajı
3
Kaliperi kadroya sabitleyin.
Fren pabuçları disk fren rotoruna sıkıca bastırılıncaya kadar fren koluna basın.
Fren koluna basarken, iki fren kaliperi tespit civatasını B sırasıyla her seferinde küçük
miktarlarda sıkın.
Son olarak, fren kaliperi tespit civatalarını belirtilen tork değerine göre emniyetli şekilde
sıkın.
(Z) Fren kaliperi tespit civatası B
Sıkma torku
6-8 Nm
TEKNİK İPUÇLARI
Bu işlem, kaliperi disk fren rotoruna paralel
yapar.
Disk fren rotorunun kaliperin rotor yarığının
ortasına yerleşip yerleşmediğini kontrol edin.
Bu noktada, disk fren rotoru ile fren pabuçları
arasında dış tarafta bir miktar boşluk vardır,
ancak iş tarafta boşluk yoktur.
Disk fren rotoru
Fren pabucu
Rotor yarığı
Pabuç ayar vidası
İç taraf Dış taraf
(Z)
4
(Z)
(Y)
(X)
İç taraf Dış taraf
Pabuç ayar vidasını bir veya iki "klik" sesi
duyuncaya kadar ters saat yönünde
çevirerek gevşetin.
Bu işlem, fren pabucu ile disk fren rotoru
arasında iç tarafta uygun bir boşluk
yaratır.
Disk fren rotoru ile fren pabuçları
arasındaki her iki boşluğun eşit olup
olmadığını kontrol edin: iç taraf = dış
taraf.
(X) Fren pabucu
(Y) Pabuç ayar vidası
(Z) Disk fren rotoru
12
MONTAJ
Kaliperlerin montajı
5
Fren kolunu kabzaya değinceye kadar
yaklaşık 10 defa sıkın; bileşenlerle
herhangi bir problem olup olmadığını ve
tekerlek döndüğünde disk fren rotorları
ile fren pabuçlarının birbirlerini
engelleyip engellemediğini kontrol edin.
6
Eğer adım 5'te kablo gevşerse, aşağıdaki işlemlerden birini uygulayarak sıkın.
(X) Kablo ayar somunu
(Y) Kablo ayarlama tamburu
(Z) Kablo tespit civatası
TEKNİK İPUÇLARI
Eğer fren kolunun kursu çok uzunsa
Eğer fren kolunun kursu aşağıda soldaki
adımların ardından yapılan ayardan sonra bile
çok uzunsa, aşağıdaki işlemi uygulayın.
İlk pabuç boşlukları azaltılarak uygun bir kurs
ayarlanabilir.
Adım 3'e geçmeden önce fren pabucunu
disk fren rotoruna karşı bastırmak için
pabuç ayar vidasını saat yönünde çevirin.
Fren pabuçları disk fren rotoruna karşı
bastırılmış olarak, pabuç ayar vidasını bir
veya iki "klik" hareketiyle ters saat
yönünde çevirin.
Kablo ayar tamburu kullanıldığında
(Y)
(X)
Kablodaki gevşekliği ayarlamak için
kablo ayar tamburunu ters saat yönünde
çevirin; ardından bir kablo ayar somunu
sağlanmışsa kablo ayar somununu
elinizle sıkın.
Kablo tespit civatası kullanıldığında
(Z)
Kablo tespit civatasını gevşetin, kabloyu
sıkın ve ardından kablo tespit civatasını
tekrar sıkın.
7
Civataların gevşemesini engellemek için üç civatayı yaylı rondelalar ile sabitleyin.
(Z) Yaylı rondela
NOT
Fren gövdesi tespit civatalarını takarken yaylı
rondelaları taktığınızdan emin olun.
TEKNİK İPUÇLARI
Post tipi için
Yaylı rondela
Ön
(Z)
Arka
(Z)
AYAR
14
AYAR
Fren pabuçları aşındığında yapılacak ayar
AYAR
Fren pabuçları aşındığında yapılacak ayar
Fren pabuçları aşındığında boşlukları ayarlayın. İç ve dış taraflardaki boşlukları aynı anda ayarladığınızdan emin olun.
(U)
(T)
(V)
(W)
(X)
[1] [2]
İç taraf Dış taraf
Disk fren rotoru ve fren pabuçları
arasındaki her iki boşluğu aşağıdaki
aralıkta ve eşit olacak şekilde ayarlayın:
iç taraf [1] = dış taraf [2].
Pabuç boşluğu [1], [2]
0,2mm - 0,5mm
(T) Rotor yarığı
(U) Fren pabucu
(V) Pabuç ayar vidası
(W) Kaliper
(X) Disk fren rotoru
(Y) Kablo ayarlama tamburu
(Z) Kablo ayar somunu
NOT
İç ve dış taraflardaki boşlukları aynı anda
ayarladığınızdan emin olun.
Boşluklardan sadece birinin ayarlanması
aşağıdaki sorunlara neden olabilir.
Frenleme dışındaki işlemler sırasında
pabuçlar ile disk fren rotoru arasında temas
oluşabilir.
Bir taraftaki boşluk çok büyüdüğünde
yeterli frenleme kuvveti elde edilemeyebilir.
Frenleme sırasında disk fren rotoru
kaliperlere temas eder.
TEKNİK İPUÇLARI
Fren pabuçları, kalınlıkları 0,5 mm ve üzeri
olduğu sürece kullanılabilir.
İç taraf
(V)
Pabuç ayar vidasını çevirerek ayarlayın.
Dış taraf
(Y) (Z)
(Y)
Fren kaliperleri ve fren kollarındaki
kablo ayar tamburlarını çevirerek
ayarlayın.
15
AYAR
Fren pabucu boşluğunun ve değiştirme zamanlamasının kontrol edilmesi
Fren pabucu boşluğunun ve değiştirme zamanlamasının kontrol edilmesi
Fren kollarına sertçe basıldığında bile yeterli frenleme gücü elde edilemiyorsa veya fren kablolarının gerilimi ayarlandığında bile fren kollarının erimi
değişmiyorsa, aşağıdaki kontrolleri yapın.
Fren koluna basılırken kolun kalipere temas etmediğini kontrol edin.
NOT
Kontrolleri gerçekleştirmeden önce fren
sistemi sıcaklığının yeterince düştüğünden
emin olun.
Kol kalipere temas etmiyor
(Normal durum)
Kol kalipere temas ediyor
(İç taraftaki boşluğun ayarlanması veya fren
pabuçlarının değiştirilmesi gereken durum)
Kol kalipere temas ediyorsa, aşağıdaki sorunlardan bir veya daha fazlası ortaya çıkabilir. Uygun şekilde bakım yapın.
İç taraftaki fren pabucu boşluğu çok büyük (pabuç ayar vidası uygun şekilde ayarlanmamış):
“AYAR” altındaki “Fren pabuçları aşındığında yapılacak ayar” bölümünü okuyun ve iç taraftaki fren pabucu aralığını ayarlayın.
Fren pabuçları 0,5 mm kalınlığa ulaştı:
Fren pabuçlarını değiştirme zamanı gelmiştir. “BAKIM” konusundaki “Fren pabuçlarının değiştirilmesi” bölümünü okuyun ve fren pabuçlarını yenileriyle
değiştirin.
BAKIM
17
Devamı sonraki sayfada
BAKIM
Fren pabuçlarının değiştirilmesi
BAKIM
Fren pabuçlarının değiştirilmesi
1
Tekerleği kadrodan ayırın ve şekilde gösterildiği gibi fren pabuçlarını çıkarın.
(Y) Çatal pim
(Z) Fren pabucu
(Y)
(Z)
2
(Z)(Y)
(X)
Pabuç ayar vidasını artık dönmeye kadar
ters saat yönünde çevirerek gevşetin.
Sonra fren kolu için kablo ayarlama
tamburunu saat yönünde çevirin.
(X) Pabuç ayar vidası
(Y) Kablo ayarlama tamburu
(Z) Kablo ayar somunu
3
(Z)
Yeni fren pabuçlarını takın.
Çatal pimi takın ve şekilde görüldüğü
gibi bükün.
(Z) Çatal pim
18
BAKIM
Fren pabuçlarının değiştirilmesi
4
(Z)(Y)
(X)
(X)
İç taraf Dış taraf
Disk fren rotoru ile fren pabuçları
arasındaki her iki boşluğu eşit olacak
şekilde ayarlayın: iç taraf = dış taraf.
(X) Pabuç ayar vidası
(Y) Kablo ayarlama tamburu
(Z) Kablo ayar somunu
5
Fren pabucunu ve disk fren rotorunu kontrol ederek birbirlerine değmediklerinden emin
olduktan sonra, fren kolu sıkıldığında herhangi bir problem oluşup oluşmadığını kontrol
edin.
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değişiklik yapılabilir. (Turkish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Tip
Dealer's Manual
Bu kılavuz için de uygundur