SKODA Superb (2014/05) El kitabı

Tip
El kitabı

Bu kılavuz için de uygundur

SIMPLY CLEVER
ŠKODA Superb
Kullanma kılavuzu
Bu kullanma kılavuzunun yapısı (açıklamalar)
Elinizdeki bu kılavuz, gerekli bilgileri bulmanızı ve okuyarak anlamanızı kolaylaş-
tırmak için, tamamen sistematik olarak düzenlenmiştir.
Bölümler, içindekiler ve alfabetik başlık fihristi
Kullanma kılavuzunun metni, genel bakışlı bölümler halinde özetlenmiş olan ol-
dukça kısa kısımlara ayrılmıştır. Güncel bölüm, daima alt sağ tarafta belirtilmekte-
dir.
Bölümlere göre düzenlenmiş olan içindekiler ve kullanma kılavuzunun sonunda
bulunan ayrıntılı alfabetik başlık fihristi istediğiniz bilgiyi çabuk bulmanıza yar-
dım eder.
Yön bilgileri
Tüm yön bilgileri, „sol“, „sağ“, „ön“, „arka“ gibi aracın sürüş yönü ile ilgilidir.
Birimler
Değerler metrik birimler olarak belirtilmektedir.
Sembol açıklaması
Bu işaret bir bölüm çerçevesinde önemli bilgiler ve emniyet uyarılarını
içeren bir paragrafa yönlendirmeyi ifade eder.
Bu işaret bir paragrafın sonunu ifade eder.
Bu işaret paragrafın sonraki sayfada devam ettiğini ifade eder.
Bu işaret aracın mümkün olduğunca kısa süre içerisinde durdurulması
gerektiği durumları ifade eder.
® Bu işaret kayıtlı ticari markayı ifade eder.
MAXI DOT ekranında görüntülenen metinleri belirtir.
Bölümlü ekranda görüntülenen metinleri belirtir.
Ekran göstergesi
Bu kılavuzda, aksi belirtilmemişse ekran gösterimi için MAXI DOT ekranı kullanıl-
maktadır.
Uyarılar
DİKKAT
En önemli uyarılar UYARI başlığı ile işaretlenmiştir. Bu UYARI bilgileri, ciddi
kaza veya yaralanma tehlikesi konusunda dikkatinizi çeker.
ÖNEMLİ
Bir Dikkat uyarısı, aracınızla ilgili olası hasarlar bakımından dikkatinizi çeker (örn.
şanzıman hasarları) veya genel kaza tehlikeleri konusunda uyarır.
Çevre Notu
Bir çevre koruma uyarısı, çevre koruma ile ilgili dikkatinizi çeker. Burada örneğin
düşük yakıt tüketimi için öneriler bulabilirsiniz.
Not
Normal bir Bilgi aracınızın kullanımı ile ilgili önemli bilgiler hakkında dikkatinizi
çekmek içindir.

3T0012777AG
Önsöz
Kendiniz için bir ŠKODA'ya karar verdiniz, güveniniz için içtenlikle teşekkür ederiz.
En modern teknoloji kullanılan bir araca ve sayısız donanımlarına sahip oluyorsunuz. Bu kılavuza uygun
hareket edilmesi aracın doğru kullanılmasının ön koşulu olduğundan bu kullanma kılavuzunu dikkatle
okumanızı tavsiye ederiz.
Aracınızla ilgili sorularınız olması halinde ŠKODA bayisine danışınız.
ŠKODA'nızdan memnun olmanızı ve iyi sürüşler dileriz.
ŠKODA AUTO a.s. (Bundan sonra sadece ŠKODA ya da üretici olarak anılacaktır)
Kullanılan terimler
Araç belge ve bilgileri içinde, aracınızın servis işlemleri ile ilgili aşağıdaki terim-
ler kullanılmaktadır.
„Yetkili servis“ - ŠKODA marka araçlar için servis çalışmalarını gerçekleştiren
servis. Yetkili servis ŠKODA bayisi, ŠKODA servis ortağı ya da bağımsız bir ser-
vis olabilir.
„ŠKODA servis ortağı“ - Sözleşme çerçevesinde ŠKODA AUTO a.s. üreticisi ve-
ya satış ortağı tarafından ŠKODA marka araçların servis çalışmalarını gerçek-
leştirme ve ŠKODA orijinal parçaları satma yetkisi tanınmış bir servistir.
„ŠKODA bayisi“ - ŠKODA AUTO a.s. üreticisi veya satış ortağı tarafından
ŠKODA markalı sıfır araç satma ve ŠKODA orijinal parçaları kullanarak servis
çalışmalarını gerçekleştirme ve ŠKODA orijinal parçaları satma yetkisi tanın-
mış bir işletmedir.
Kullanma kılavuzu
Bu kullanım kılavuzu aracın tüm karoser varyantları ve ilgili tüm model var-
yantları için geçerlidir.
Mümkün olan tüm donanım varyantları yer almaktadır, fakat özel donanım,
model varyantı veya pazara bağlı donanım olarak tarif edilmemiştir.
Bu nedenle, bu kullanım kılavuzunda tarif edilen tüm donanım bileşenleri ara-
cınızda olmayabilir.
Aracınızın donanım kapsamının temelini, aracın satış sözleşmesi oluşturur. Ay-
rıntılı bilgileri aracınızı satın aldığınız ŠKODA bayisinden alabilirsiniz.
Resimler önemsiz ayrıntılarda aracınızdan farklı olabilir; bunlar sadece genel
bilgi olarak anlaşılmalıdır.
Ek Bilgi (Rusya için geçerlidir)
Taşıtın tam ruhsat numarası, araç belgelerinde belirtilmiştir.
İçindekiler dizini
Kullanılan kısaltmalar
Emniyet
Pasif emniyet 6
Genel Bilgiler 6
Doğru ve güvenli oturma pozisyonu 7
Emniyet kemerleri 10
Emniyet kemerlerinin kullanılması 10
Kemer sarma otomatikleri ve kemer
gerdiricileri 13
Hava yastığı sistemi 14
Hava yastığı sisteminin anlatılması 14
Hava yastığına genel bakış 15
Hava yastıklarının devre dışı bırakılması 19
Çocukların emniyetli şekilde taşınması 20
Çocuk koltuğu 20
Sabitleme sistemleri 23
Kullanım
Kokpit
27
Genel bakış
26
Göstergeler ve kontrol lambaları
28
Gösterge paneli
28
Kontrol lambaları
32
Bilgi sistemi
39
Sürücü bilgi sistemi
39
Çok fonksiyonlu gösterge (MFA)
41
MAXI DOT ekran
44
Servis aralığı göstergesi
46
Kilit açma ve açma
48
Kilit açma ve kilitleme
48
Hırsızlık alarm sistemi
54
Bagaj kapağı 55
Elektrikli bagaj kapağı (Superb Combi) 57
Elektrikli camlar 59
Elektrikli sürgülü/açılır tavan 61
Panorama sürgülü/açılır tavan (Superb
Combi) 63
Işık ve görüş 65
Işık 65
İç lamba 70
Görüş 72
Silecekler ve cam yıkama sistemi 73
Dikiz aynası 75
Koltuklar ve pratik donanım 78
Koltukları ayarlama 78
Koltuk fonksiyonları 81
Pratik donanım 85
Bagaj bölümü 93
Çıkarılabilir lamba (Superb Combi) 99
Bagaj bölmesinde değişken yükleme tabanı 100
Dışarı çekilebilir değişken yükleme tabanı,
entegre alüminyum çıtalar ve sabitleme
elemanları ile (Superb Combi) 100
Fileli ayırma bölmesi (Superb Combi) 103
Port bagaj 104
Klima sistemi 106
Kalorifer, havalandırma, soğutma 106
Klima sistemi (manuel klima sistemi) 108
Climatronic (otomatik klima sistemi) 110
Ek ısıtıcı (sabit ısıtıcı ve havalandırma) 113
İletişim ve Multimedya 116
Genel bilgiler 116
Universal Telefon hazırlığı GSM II 118
Universal Telefon hazırlığı GSM III 120
WLAN 124
Sesli kullanım 125
Multimedia 127
Sürüş
Sürüş hazırlığı ve sürüş 131
Motorun anahtarla çalıştırılması ve
durdurulması 131
Motorun çalıştırılması ve durdurulması -
KESSY 133
Frenler 136
Manuel vites değiştirme ve pedaller 137
Otomatik şanzıman 138
Rodaj süresinde araç kullanma 141
Ekonomik ve çevreye duyarlı sürüş 141
Araç hasarlarından kaçınma 145
Yurtdışında sürüş 146
Yardımcı sistemler 147
Fren destekleyici sistemler 147
Park yardım sistemi 149
Park için direksiyon yardımcısı 150
Hız ayar sistemi 154
ÇALIŞTIRMA-DURDURMA 155
Yorgunluk algılaması (mola önerisi) 157
Römork kullanımı 158
Römork tertibatı 158
Römork 161
Kullanım uyarıları
Araç bakımı
165
Servis çalışmaları, uyarlamalar ve teknik
değişiklikler 165
Aracın yıkanması 168
Aracın dış bakımının yapılması 169
İç mekan bakımının yapılması 172
Kontrol etme ve ilave etme 175
Yakıt 175
Motor bölmesi 177
Motor yağı 180
3
İçindekiler dizini
Soğutma sıvısı 182
Fren hidroliği 184
Araç aküsü 185
Tekerlekler 188
Jantlar ve lastikler 188
Kış işletimi 194
Kendi kendine yardım
Acil donanım ve kendi kendine yardım 195
Acil donanım 195
Tekerlek değiştirme 196
Lastik onarımı 199
Takviye kablosu ile çalıştırma 201
Aracın çekilmesi 203
Uzaktan kumanda 205
Acil durumda kilit açma/kilitleme 206
Sürgülü/açılır tavanın acil kullanımı 207
Cam silecek lastiklerinin değiştirilmesi 208
Sigortalar ve ampuller 210
Sigortalar 210
Ampuller 213
Teknik bilgiler
Teknik Bilgiler
218
Araç bilgileri 218
Anahtar kelimeler dizini
4
İçindekiler dizini
Kullanılan kısaltmalar
Kısaltmalar Anlam
1/dak. Motorun dakikadaki dönüş sayısı
ABS Anti blok sistem
AF (alternatif
frekans)
Çok amaçlı araçlar
AFS Adaptif (uyarlamalı) ön far
AG Otomatik şanzıman
APN
Access Point Name - WLAN bağlantısı için bir erişim noktası-
nın adı
ASR Çekiş kontrolü
g/km cinsinden
CO
2
gidilen her kilometre için dışarı atılan gram cinsinden karbon-
dioksit miktarı
DPF Dizel parçacık filtresi
DSG Otomatik çift kavrama şanzımanı
DSR Aktif direksiyon desteği
EDL Elektronik diferansiyel kilidi
ECE Avrupa Ekonomik Komisyonu
EPC Motor elektroniginin kontrolü
ESC Stabilizasyon kontrolü
AB Avrupa Birliği
FSI Katmanlı benzin doğrudan püskürtme
GSM
Groupe Spécial Mobile - Görüşmelerin ve verilerin aktarımı
için mobil cihazların bir dijital ağı
HFP
Hands-free profile - Bir mobil cihazın Bluetooth
®
profili aracı-
lığıyla bağlanması
kW Kilowatt, motor gücü için ölçüm birimi
MG Düz şanzıman
MFA Çok fonksiyonlu gösterge
N1
sadece veya ağırlığı olarak sevkıyat taşımacılığı için tasarla-
nan bir furgon araç
Nm Newtonmetre, motor torku için ölçüm birimi
Kısaltmalar Anlam
PIN
Personal Identification Number - Elektronik cihazların Blue-
tooth
®
veya WLAN aracılığıyla bağlanması için kişisel tanımla-
ma numarası
rSAP Remote SIM Access Profile - SIM verilerin uzaktan aktarımı
SSP
Simple Security Pairing - İki cihazın Bluetooth
®
profili aracı-
lığıyla bağlanması
TDI CR Dizel motor, turboşarj ve enjeksiyon sistemi Common-Rail ile
TDI PD Dizel motor, turboşarj ve pompa-meme enjeksiyon sistemi ile
TSA Çekilen yük stabilizasyonu
TSI Benzinli motor, turboşarj ve doğrudan püskürtme ile
UMTS
Universal Mobile Telecommunication System – GSM şebeke-
sinin (3G) bir sonraki gelişim kademesi
WLAN
Wireless Local Area Network - Veri aktarımı için elektronik ci-
hazların kablosuz bağlantısı (WiFi)
5
Kullanılan kısaltmalar
Emniyet
Pasif emniyet
Genel Bilgiler
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Her sürüşten önce
6
Sürüş güvenliği 6
Güvenlik donanımları 6
Bu bölümde, aracınızdaki pasif emniyet konusu ile ilgili önemli bilgileri, ip uçla-
rını ve uyarıları bulabilirsiniz.
Burada, örnek olarak emniyet kemerleri, hava yastıkları, çocuk koltukları ve ço-
cukların emniyeti hakkında bilmeniz gereken her şeyi bir araya getirdik.
DİKKAT
Bu bölümde, sürücü ve araç içindekiler için aracın doğru kullanılması hak-
kında önemli bilgiler vardır.
Sizi ve araç içindekileri ilgilendiren diğer emniyet bilgilerini bu kullanma kı-
lavuzunun ilerideki bölümlerinde de bulabilirsiniz.
Tüm araç belgeleri daima araç içinde bulunmalıdır. Bu durum özellikle ara-
cı kısa bir süreliğine verdiğiniz veya sattığınız zaman geçerlidir.
Her sürüşten önce
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 6).
Kendi emniyetiniz ve araç içindekilerin emniyeti için, her sürüş öncesi aşağıdaki
noktalara dikkat ediniz.
Aydınlatma ve sinyal sisteminin kusursuz şekilde çalıştığından emin olun-
malıdır.
Silecek fonksiyonu ve silecek lastiklerinin durumu gayet iyi olduğundan
emin olun.
Tüm camların dışarı doğru iyi bir görüş sağladığından emin olunmalıdır.
Dikiz aynasını arkaya görüş sağlanacak şekilde ayarlayın.
Aynalar kapalı olmadığından emin olun.
Lastik hava basıncı kontrol edilmelidir.
Motor yağı, fren hidroliği ve soğutma suyu seviyesini kontrol edin.
Birlikte taşınan yükler iyice sabitlenmelidir.
İzin verilen aks yükünü ve araç için izin verilen toplam ağırlığı aşmayın.
Tüm kapıları ve motor bölmesi ve bagaj bölmesi kapağını kapatın.
Pedalları hiç bir nesnenin engellememesi sağlanmalıdır.
Çocuklar, uygun bir çocuk koltuğu ile ve doğru takılmış bir emniyet kemeri
ile korunmalıdır » Sayfa 20, Çocukların emniyetli şekilde taşınması.
Doğru oturma pozisyonunun alınması » Sayfa 7, Doğru ve güvenli otur-
ma pozisyonu. Araç içindekilerin de doğru oturma pozisyonu almaları
sağlanmalıdır.
Sürüş güvenliği
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 6).
Sürücü olarak, hem kendinizin, hem de araç içindekilerin sorumluluğunu taşı-
maktasınız. Sürüş emniyetiniz etkilendiği zaman, kendinizi ve ayrıca diğer trafik
katılımcılarını tehlikeye atmış olursunuz.
Bu nedenle aşağıdaki uyarılar dikkate alınmalıdır.
Trafik akışına olan dikkatinizin dağılmasına izin vermeyiniz, örneğin araç
içindekiler veya telefon görüşmesi nedeniyle.
Sürüş yeteneğiniz, örn. ilaç, alkol veya uyuşturucu kullanımı nedeniyle kı-
sıtlandığında araç kullanmayınız.
Trafik kurallarına ve izin verilen sürüş hızına uyunuz.
Sürüş hızınızı, yol durumuna veya trafik ve hava şartlarına daima uyduru-
nuz.
Uzun yol sürüşlerinde en geç her iki saatte bir düzenli olarak mola veriniz.
Güvenlik donanımları
Önce
okuyun ve dikkate alın (Sayfa 6).
Aşağıda sayılanlar aracınızdaki güvenlik donanımlarının sadece bir bölümünü
içermektedir.
Tüm koltuklar için üç noktalı emniyet kemerleri.
Öndeki ve dıştaki koltuklar için kemer kuvveti sınırlayıcısı.
Öndeki ve dıştaki arka koltuklar için kemer gerdiricisi.
Ön koltuklar için kemer yükseklik ayarı.
6
Emniyet
Sürücü ve ön yolcu ön hava yastığı.
Sürücü diz hava yastığı.
Ön yan hava yastıkları.
Arka yan hava yastıkları.
Kafa hava yastıkları.
ISOFIX sistemli çocuk koltukları için bağlantı noktaları.
TOP TETHER sistemli çocuk koltukları için bağlantı noktaları.
Yüksekliği ayarlanabilen koltuk başlıkları.
Ayarlanabilir direksiyon kolonu.
Adı geçen emniyet donanımları, sizi ve araç içindekileri kaza durumlarında en iyi
koruyacak şekilde birlikte çalışmaktadırlar.
Emniyet donanımları, siz veya araç içindeki kişiler yanlış bir oturma konumu al-
dıkları zaman veya bu donanımları doğru olmayan şekilde ayarladıkları veya
kullandıkları zaman, hiç bir fayda sağlamazlar.
Emniyet kemeri doğru şekilde takılmadığında, kaza durumunda açılan hava
yastığı sebebiyle yaralanmalar meydana gelebilir.
Doğru ve güvenli oturma pozisyonu
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Sürücünün doğru oturma pozisyonu
7
Direksiyon simidi konumunun ayarlanması 8
Ön yolcunun doğru oturma pozisyonu 8
Arka koltuklarda oturanlar için doğru oturma pozisyonu 9
Yanlış oturma pozisyonu örnekleri 9
DİKKAT
Araç içindeki kişilerin mümkün olan en etkin şekilde korunmasını sağla-
mak için, ön koltuklar ve koltuk başlıkları mutlaka vücut ölçülerine göre
ayarlanmalıdır ve emniyet kemerleri doğru bir şekilde takılmalıdır.
Her yolcu, oturduğu koltuğa ait emniyet kemerini mutlaka takmalıdır. Ço-
cuklar, mutlaka uygun bir emniyet sistemi ile emniyet altına alınmalı-
dır » Sayfa 20, Çocukların emniyetli şekilde taşınması.
Yanlış oturma pozisyonunda bulunan bir yolcu, bir hava yastığı açıldığı ve
ona isabet ettiği zaman, hayati tehlikesi olan yaralanmaya maruz kalabilir.
DİKKAT (Devam)
Arka koltuklarda oturanlar doğru oturmadığı zaman, yanlış kemer bandı
yerleşimi yüzünden yaralanma riski yükselir.
Sürüş esnasında koltuk arkalıkları arkaya doğru çok fazla yatırılmamalıdır,
aksi halde emniyet kemerleri ve hava yastığı sistemi doğru çalışmayabilir -
Yaralanma tehlikesi söz konusu!
Sürücünün doğru oturma pozisyonu
Şek. 1
Sürücünün doğru koltuk pozisyonu / Doğru ayarlanmış koltuk baş-
lığı
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 7).
Kendi emniyetiniz için ve bir kaza durumunda yaralanma tehlikesini azaltmak
için, aşağıdaki uyarılar dikkate alınmalıdır.
Sürücü koltuğu teleskobik yönde, pedallar hafifçe açılandırılmış bacaklarla
tamamen bastırılabilecek şekilde ayarlanmalıdır.
Sürücü diz hava yastığı olan araçlarda sürücü koltuğunu uzunlamasına
yönde, bacakların kumanda paneline mesafesi diz hava yastığı bölgesinde
en az 10 cm olacak şekilde ayarlayın
B
» Şek. 1.
Arkalığı ayarlarken, direksiyon simidine üst noktada ellerin hafif açılandırıl-
mış şekilde olmalarına dikkat ediniz.
Direksiyon simidini, direksiyon simidi ile göğüs kemiği arasındaki
A
mesa-
fesi en az 25 cm olacak şekilde ayarlayın » Şek. 1. Direksiyon simidinin ayar-
lanması » Sayfa 8, Direksiyon simidi konumunun ayarlanması.
Koltuk başlığını, koltuk başlığının üst kenarı mümkün olduğunca kafanızın
üst bölümünün yüksekliğinde bulunacak şekilde ayarlayınız
C
» Şek. 1.
Emniyet kemerini doğru takın » Sayfa 10.
7
Pasif emniyet
Koltukların ve kafalıkların ayarlanması » Sayfa 78.
DİKKAT
Sürüş öncesinde doğru oturma pozisyonunuzu alınız ve sürüş sırasında bu
pozisyonu değiştirmeyiniz. Araçtaki diğer yolcuların da doğru oturma pozis-
yonunu almalarını ve sürüş sırasında bu pozisyonu değiştirmemelerini
sağlayınız.
Direksiyona mesafe en az 25 cm ve bacakların kumanda paneline mesafe-
si diz hava yastığı bölgesinde en az 10 cm olmalıdır. Eğer asgari mesafeyi
muhafaza etmezseniz, hava yastığı sistemi sizi koruyamaz - Ölüm tehlikesi!
Sürüş sırasında, direksiyon simidini iki elinizle dış yan taraflarından „saat
9“ ve „3“ konumunda sabit tutun. Direksiyon simidini hiç bir zaman „saat 12“
konumunda veya bir başka tarz ve şekilde tutmayın (örn. direksiyon simidi-
nin ortasından veya direksiyon simidinin iç tarafından). Zira böyle bir durum-
da sürücü hava yastığının açılması ile kollarda, ellerde ve kafada ağır yara-
lanmalar meydana gelebilir.
Sürücü ayak bölümünde hiç bir nesnenin olmamasına dikkat ediniz, aksi
halde nesneler, sürüş veya fren manevrasında pedala doğru hareket edebi-
lirler. Bu durum, debriyaj pedalına basmaya, vites değiştirmeye, fren yapma-
ya veya gaz vermeye engel olabilir.
Direksiyon simidi konumunun ayarlanması
Şek. 2
Ayarlanabilir direksiyon simidi:
Direksiyon simidinin altındaki kol
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 7).
Direksiyon simidi konumu dikey ve teleskobik yönde ayarlayabilir
Direksiyon simidinin altındaki kolu aşağıya doğru yatırın » Şek. 2.
Direksiyon simidini istenen konuma (dikey ve teleskobik yönde) getiriniz.
Kolu yukarıya doğru sonuna kadar bastırınız.
DİKKAT
Direksiyon simidi konumunun sürüş esnasında yanlışlıkla değişmemesi
için, direksiyon simidi ayar kolu sürüş sırasında kilitlenmiş olmalıdır - Kaza
tehlikesi söz konusu!
Direksiyon simidini asla sürüş sırasında ayarlamamalısınız, sadece araç du-
rurken ayarlayınız!
Ön yolcunun doğru oturma pozisyonu
Önce
okuyun ve dikkate alın (Sayfa 7).
Yolcu güvenliği ve kaza yaralanma riskini azaltmak için, aşağıdaki talimatlar
dikkate alınmalıdır.
Ön yolcu koltuğunu mümkün olduğu kadar arkaya doğru getirin. Ön yolcu,
hava yastığı açıldığı zaman en yüksek emniyete ulaşabilmesi için, gösterge
panelinden mutlaka 25 cm uzakta bulunmalıdır.
Koltuk başlığını, koltuk başlığının üst kenarı mümkün olduğunca kafanızın
üst bölümünün yüksekliğinde bulunacak şekilde ayarlayınız
C
» Şek. 1 için
bkz. Sayfa 7.
Emniyet kemerini doğru takın » Sayfa 10.
Koltukların ve kafalıkların ayarlanması » Sayfa 78.
İstisnai durumlarda ön yolcu hava yastığı devreden çıkarılabilir » Sayfa 19,
Hava yastıklarının devre dışı bırakılması.
DİKKAT
Gösterge paneline en az 25 cm mesafe bırakılmalıdır. Eğer asgari mesafeyi
muhafaza etmezseniz, hava yastığı sistemi sizi koruyamaz - Hayati tehlike!
Sürüş esnasında ayaklarınızı daima ayak bölümünde tutun. Ayaklarınızı
hiçbir zaman kumanda paneline, koltuk yüzeylerine dayamayın veya cam-
dan dışarıya çıkartmayın. Bir fren manevrası veya bir kaza durumunda yük-
sek bir yaralanma riskine maruz kalırsınız. Hava yastığının açılması duru-
munda, yanlış oturma pozisyonu nedeniyle ölümcül yaralanmalar meydana
gelebilir!
8
Emniyet
Arka koltuklarda oturanlar için doğru oturma pozisyonu
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 7).
Ani bir fren manevrasında veya bir kaza durumunda yaralanma tehlikesini
azaltmak için, arka koltuklarda oturanlar aşağıdakilere mutlaka dikkat etmeli-
dir.
Koltuk başlığı, koltuk başlığının üst kenarı mümkün olduğunca kafanın üst
kenarının yüksekliğinde bulunacak şekilde ayarlanmalıdır
C
» Şek. 1 için
bkz. Sayfa 7.
Emniyet kemerini doğru takın » Sayfa 10.
Aracın içinde çocuk bulunduğu zaman, uygun bir çocuk emniyet sistemi
kullanılmalıdır » Sayfa 20, Çocukların emniyetli şekilde taşınması.
Koltukların ve kafalıkların ayarlanması » Sayfa 78.
Yanlış oturma pozisyonu örnekleri
Önce
okuyun ve dikkate alın (Sayfa 7).
Emniyet kemerinin azami koruma etkisine ancak emniyet kemeri doğru takıl-
dığında ulaşılır.
Yanlış oturma pozisyonları emniyet kemerlerinin koruma fonksiyonlarını ciddi
şekilde azaltırlar ve yanlış bir kemer bandı yerleşimi sonucunda yaralanma ris-
kini arttırırlar.
Sürücü olarak, hem kendinizin, hem de araç içindekilerin, özellikle de taşımakta
olduğunuz çocukların sorumluluğunu taşımaktasınız. Bir araç yolcusunun sürüş
sırasında yanlış şekilde oturmasına kesinlikle izin vermeyiniz.
Aşağıdaki listede yer alan uyarılar dikkate alınmadığında ağır yaralanmalar veya
ölüm meydana gelebilir. Bu sayılanlar tehlikelerin tümü değildir, ancak amacı-
mız konu hakkında dikkatinizi çekmektir.
Sürüş sırasında aşağıdaki talimatlara uyulmalıdır.
Ayakta durmayınız.
Koltukların üzerinde ayakta durmayınız.
Koltukların üzerinde diz çökmeyiniz.
Koltuk arkalığını çok fazla arkaya doğru eğmeyiniz.
Kumanda paneline yaslanmayınız.
Arka koltukların üzerinde yatmayınız.
Koltuğun sadece uç kısımlarında oturmayınız.
Yana dönük durumda oturmayınız.
Camdan dışarı sarkmayınız.
Bacaklarınızı camdan dışarı uzatmayınız.
Ayakları kumanda panelinin üzerine koymayınız.
Ayakları koltuk minderinin üzerine koymayınız.
Ayak bölmesinde yolcu taşımayınız.
Emniyet kemeri takmadan yolculuk yapmayınız.
Bagaj bölmesinde bulunmayınız.
9
Pasif emniyet
Emniyet kemerleri
Emniyet kemerlerinin kullanılması
Konuya giriş
Şek. 3
Emniyet kemeri takmış sürücü
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Ön taraftan olan bir kazanın fiziksel prensibi 11
Emniyet kemerlerinin takılması ve çıkarılması 12
Ön koltukların kemer yükseklik ayarı 12
Doğru takılmış emniyet kemerleri bir kaza durumunda iyi bir koruma sağlamak-
tadır. Emniyet kemerleri yaralanma riskini azaltır ve ağır bir kazada hayatta kal-
ma şansını arttırır.
Doğru takılan emniyet kemerleri araç içinde oturanları doğru oturma pozisyo-
nunda tutar » Şek. 3.
Emniyet kemerleri, hareket enerjisini büyük ölçüde azaltır. Bunun ötesinde,
ağır yaralanmalara neden olan kontrolsüz hareketleri önlerler.
Emniyet kemerleri doğru takılmış olan araç yolcuları, hareket enerjisinin emni-
yet kemerleri üzerinden mümkün olan en iyi şekilde tutulmasından büyük ölçü-
de yarar sağlarlar.
Aracınızın ön yapısı ve diğer pasif güvenlik özellikleri de, örn. hava yastığı siste-
mi gibi, hareket enerjisinin mümkün olan en iyi şekilde azalmasını sağlarlar.
Böylece meydana gelen enerji azaltılır ve yaralanma riski düşer.
Çocukların taşınması sırasında özel emniyet hususlarına mutlaka dikkat edil-
melidir » Sayfa 20.
DİKKAT
Emniyet kemerini her sürüşten önce - şehir trafiğinde bile - takılmalıdır!
Bu husus arka koltuktaki yolcular için de geçerlidir - Yaralanma tehlikesi söz
konusu!
Hamile kadınlar bile mutlaka daima emniyet kemerlerini takmalıdırlar. Sa-
dece bu durum doğmamış olan çocuk için en iyi korumayı sağlar » Sayfa
12, Emniyet kemerlerinin takılması ve çıkarılması.
Emniyet kemerlerinin azami koruma etkisine sadece doğru oturma pozis-
yonunda ulaşılır » Sayfa 7, Doğru ve güvenli oturma pozisyonu.
Ön koltukların arkalıkları, geriye doğru çok fazla yatırılmamalıdır, aksi hal-
de emniyet kemerleri etkisini kaybedebilir.
DİKKAT
Kemer bandının doğru yerleşimi için bilgiler
Emniyet kemerlerinin kemer bandı yerleşiminin daima doğru olmasına dik-
kat edilmelidir. Yanlış takılan emniyet kemerleri hafif kazalarda bile yaralan-
malara yol açabilirler.
Emniyet kemerinin yüksekliği, kemerin omuzdaki kısmı takriben omuz or-
tasından - hiçbir zaman boyun üzerinden değil - geçecek şekilde ayarlanma-
lıdır.
Çok gevşek takılan bir emniyet kemeri, bir kaza durumunda vücudunuz
hareket enerjisinden dolayı öne doğru hareket edeceği ve böylece emniyet
kemeri tarafından ani olarak durdurulacağı için, yaralanmalara yol açabilir.
Kemer bandı, sert veya kırılabilen nesneler (örn. gözlük, tükenmez kalem,
anahtarlık vs.) üzerinden geçirilmemelidir. Bu nesneler yaralanmalara sebep
olabilir.
DİKKAT
Emniyet kemerlerinin kullanımı ile ilgili bilgiler
Kemer bandı sıkışmış veya burulmuş olmamalı veya keskin kenarlara sürt-
memelidir.
Emniyet kemerinin kapı kapatılırken sıkıştırılmamasına dikkat edilmelidir.
DİKKAT
Emniyet kemerlerinin doğru kullanımı ile ilgili bilgiler
Bir emniyet kemeri hiçbir zaman iki kişiye (çocuklar da dahil) takılmamalı-
dır; emniyet kemeri bir yolcunun kucağında oturan bir çocuğun çevresinden
geçirilmemelidir.
10
Emniyet
DİKKAT (Devam)
Kilidin dili sadece ilgili koltuk yerine ait olan kilit yuvasına takılmalıdır. Em-
niyet kemerinin yanlış takılması, onun koruma etkisini olumsuz yönde etki-
ler ve kaza riski artar.
Kilit dilinin takıldığı yuva tıkalı olmamalıdır; aksi halde kilit dili oturmayabi-
lir.
Çok sayıda kıyafet ve gevşek giysi (örn. ceket üzerine palto) mükemmel
oturmayı ve emniyet kemerinin fonksiyonunu olumsuz etkiler.
Emniyet kemerini ayarlamak için (örn. boyu kısa kişilerde kemeri kısaltmak
için) mandal veya başka nesneleri kullanmak yasaktır.
Arka koltuklardaki emniyet kemerleri, sadece arka koltuk arkalığı doğru bir
şekilde kilitlendiğinde görevini güvenilir şekilde yerine getirebilir » Sayfa
84.
DİKKAT
Emniyet kemerlerinin bakımı ile ilgili bilgiler
Kemer bandı mutlaka temiz tutulmalıdır. Kirli kemer bandı kemer sarma
otomatiğinin fonksiyonunu olumsuz etkileyebilir » Sayfa 174.
Emniyet kemerleri sökülemezler veya herhangi bir şekilde değiştirilemez-
ler. Emniyet kemerlerini kendiniz tamir etmeye kalkışmayınız.
Emniyet kemerlerinin durumu düzenli bir şekilde kontrol edilmelidir. Emni-
yet kemerinde, kemer bağlantılarında, kemer sarma otomatiğinde veya kilit-
leme parçalarında hasarlar olduğu zaman, söz konusu emniyet kemeri bir
yetkili servis tarafından mutlaka değiştirilmelidir.
Bir kazada zorlanmış ve bu yüzden esnemiş hasarlı emniyet kemerleri en
iyisi bir yetkili servis tarafından yenilenmelidir. Ayrıca emniyet kemerlerinin
bağlama yerleri de kontrol edilmelidir.
Not
Emniyet kemeri kullanımında ulusal yasa yönetmelikleri dikkate alınmalıdır.
Ön taraftan olan bir kazanın fiziksel prensibi
Şek. 4 Emniyet kemeri takılmamış sürücü/Arka koltukta emniyet kemeri
takılmamış yolcu
Önce
okuyun ve dikkate alın (Sayfa 10).
Araç hareket eder etmez, hem araçta, hem de araç içinde oturanlarda, adına ki-
netik enerji denilen hareket enerjisi meydana gelir.
Kinetik enerjinin büyüklüğü tamamen araç hızına ve aracın (içinde oturanlar da-
hil) ağırlığına bağlıdır. Yükselen hız ve artan ağırlık durumunda bir kaza olduğu
zaman, mutlaka daha fazla enerji açığa çıkar.
Aracın hızı en önemli faktördür. Örnek olarak hız, 25 km/saatten 50 km/saate
bir misli artarsa, hareket enerjisi dört misli artar.
İnsanın hafif bir kazada vücudunu elleriyle koruyabileceği düşüncesi yanlıştır.
Daha çok küçük çarpma hızlarında bile, vücutta artık durdurulamayacak kadar
kuvvetler etkili olur.
30-50 km/saatlik hızda bile bir kaza durumunda vücutta, bir tonu (1 000 kg)
aşan kuvvetler etkili olur.
Örn. 80 kg ağırlığındaki bir kişinin ağırlığı 50 km/saat'te 4,8 tona (4 800 kg)
„çıkar“.
Önden olan bir kazada araç içindeki kemer takmamış yolcular öne doğru fırlar-
lar ve araç içindeki, örn. direksiyon simidi, kumanda paneli, ön cam gibi kısımla-
ra kontrolsüz olarak çarparlar » Şek. 4 -
. Araçtan dışarıya dahi fırlayabilirsiniz,
bu da hayati veya ölümcül yaralanmalara yol açabilir.
Arka koltukta oturan kişilerin de kemer takması çok önemlidir, zira kaza duru-
munda aracın içinde kontrolsüz bir biçimde savrulabilirler.
11
Emniyet kemerleri
Arka koltukta kemer takmamış bir yolcu sadece kendisini değil, aynı zamanda
önde oturanları da tehlikeye atar » Şek. 4 - .
Emniyet kemerlerinin takılması ve çıkarılması
Şek. 5 Emniyet kemerinin takılması/çıkarılması
Şek. 6
Sırt ve kalça kemerinin kemer bandı yerleşimi/hamile kadınlardaki
kemer bandı yerleşimi
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 10).
Takmak
Kemeri yerleştirmeden önce, ön koltuğu ve koltuk başlığını doğru biçimde
ayarlayınız » Sayfa 7.
Kemer bandını, kilit dilinden yavaşça göğüs ve kalça üzerinden çekiniz.
Kilit dilini koltuğa ait olan kemer kilidinin » Şek. 5 -
içine tam olarak otur-
duğu duyuluncaya kadar sokun.
Kilit dilinin kilide tam olarak oturup oturmadığından emin olmak için, kemerde
bir çekme testi yapılmalıdır.
Kemer bandında bulunan bir plastik düğme kilit dilini kavramaya hazır konum-
da tutar.
Emniyet kemerlerinin azami koruma etkisi için kemer bandının yerleşimi büyük
önem taşır.
Kemerin omuzdan geçen kısmı hiç bir zaman boyun üzerinden geçmemeli, bila-
kis omuzun yaklaşık ortasından geçerek vücudun üst kısmında kalmalıdır. Ke-
merin kalçadan geçen kısmı leğen kemiğinin önüne yerleştirilmelidir ve karnın
üzerinden geçmemelidir ve daima sıkı durmalıdır » Şek. 6 -
.
Hamile kadınlar bile mutlaka daima emniyet kemerlerini takmalıdırlar. Sadece
bu durum doğmamış olan çocuk için en iyi korumayı sağlar.
Hamile kadınlarda, alt karın bölgesine herhangi bir basınç gelmemesi için, em-
niyet kemerinin kalçadaki kısmı mümkün olduğunca leğen kemiğinin aşağısın-
dan geçmelidir » Şek. 6 -
.
Çıkartma
Emniyet kemeri sadece araç dururken çıkarılmalıdır.
Kemer kilidindeki kırmızı düğmeye » Şek. 5 -
basın, kilit dili dışarıya fırlar.
Kemer, kemer bandını kolayca sarabilmesi, emniyet kemerinin dönmemesi
için el ile geri yürütülmelidir.
ÖNEMLİ
Emniyet kemeri çıkartılırken kilit dili, kapı kaplamasına ve diğer iç mekan parça-
larına zarar vermemelidir.
Ön koltukların kemer yükseklik ayarı
Şek. 7
Ön koltuk: Kemer yükseklik ayarı
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 10).
Ön emniyet kemerlerinin omuz bölgesindeki yerleşimi kemer yükseklik ayarının
yardımıyla vücuda uygun duruma uyarlanabilir.
12
Emniyet
Geri çevirme klipsine basınız veya istediğiniz yönde yukarı veya aşağı iti-
niz » Şek. 7.
Ayar işleminden sonra, geri çevirme klipsinin emin bir şekilde oturup oturma-
dığını kontrol etmek için, kemeri sarsarak çekin.
Kemer sarma otomatikleri ve kemer gerdiricileri
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Kemer sarma otomatikleri
13
Emniyet kemeri gerdiricisi 13
Kemer sarma otomatikleri
Her emniyet kemeri bir sarma otomatiği ile donatılmıştır.
Emniyet kemeri yavaş çekilirse kemerin tam hareket serbestliği elde edilir. Em-
niyet kemeri aniden çekilirse kemer sarma otomatiği tarafından kilitlenir.
Emniyet kemerleri, tam frenlemede, hızlanırken, yokuş aşağı sürüşlerde ve vi-
rajlarda da kilitlenir.
DİKKAT
Emniyet kemeri aniden çekildiğinde kilitlenmiyorsa derhal bir yetkili serviste
kontrol ettiriniz.
Emniyet kemeri gerdiricisi
Kemerleri takılmış sürücünün, ön yolcunun ve dış arka koltuklardaki araç için-
dekilerin emniyeti, ön ve arka dış emniyet kemerlerin sarma otomatiğindeki ke-
mer gerdiricisi tarafından artırılır.
Önden olan kazalarda belli bir kaza ağırlığından itibaren emniyet kemerleri oto-
matik olarak gerdirilir. Emniyet kemeri gerdiricileri, emniyet kemerlerinin takıl-
maması durumunda da devreye girebilir.
Belirli bir kaza ağırlık derecesinde yandan çarpmada, çarpma tarafındaki
bağlanmış emniyet kemeri otomatik olarak gerdirilir.
Önden olan hafif çarpışmalarda, yandan ve arkadan olan çarpışmalarda, takla
atma durumunda veya önden ciddi kuvvetlerin etkili olmadığı kazalarda emni-
yet kemeri gerdiricisi tetiklenmez.
DİKKAT
Kemer gerdirici sistemindeki tüm çalışmalar veya başka onarım çalışmala-
rından dolayı sistem parçalarının sökülmesi ve takılması, sadece bir yetkili
servis tarafından yapılmalıdır.
Bu sistemin koruma fonksiyonu sadece bir kaza için yetmektedir. Kemer
gerdiricileri tetiklenmiş ise, mutlaka tüm sistem değiştirilmelidir.
Not
Kemer gerdiricisinin tetiklenmesinde duman açığa çıkar. Bu durum aracın
yandığı anlamına gelmez.
Aracın veya kemer gerdirici sistem parçalarının imha edilmesi durumunda, ya-
sal olan ulusal yönetmeliklere dikkat edilmesi önemlidir. Bu yönetmelikler
ŠKODA servis ortakları tarafından bilinmektedir ve daha ayrıntılı bilgiler alabilir-
siniz.
13
Emniyet kemerleri
Hava yastığı sistemi
Hava yastığı sisteminin anlatılması
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Sistem tanımı 14
Hava yastığının devreye girmesi 14
DİKKAT
Hava yastığı, mümkün olan en iyi koruma etkisini ancak emniyet kemeri
takılı iken sağlar.
Hava yastığı emniyet kemerinin herhangi bir yedeği değildir, bilakis top-
lam pasif emniyet kavramının parçasıdır.
Sistemin tetiklenmesi sırasında araç içindeki kişilerin mümkün olan en
yüksek etki derecesiyle korunması için, ön koltuklar mutlaka vücut büyük-
lüğüne göre doğru olarak ayarlanmış olmalıdırlar » Sayfa 7, Doğru ve güven-
li oturma pozisyonu.
Sürüş esnasında herhangi bir emniyet kemeri takmadıysanız, öne çok faz-
la eğildiyseniz ise veya bir başka yanlış oturma pozisyonu aldıysanız, bir ka-
za durumunda artan bir yaralanma riskine maruz kalırsınız.
DİKKAT
Hava yastığı sisteminin kullanımı için bilgiler
Eğer bir arıza varsa, hava yastığı sistemi hemen yetkili bir servise kontrol
ettirilmelidir. Aksi halde bir kaza durumunda hava yastıklarının açılmama
tehlikesi meydana gelir.
Hava yastığı sisteminin parçalarında hiçbir değişiklik yapılmamalıdır.
Hava yastığı sistemindeki bütün çalışmalar ve diğer onarım çalışmaların-
dan (örn. direksiyonun sökülmesi) dolayı sistem parçalarının takılması ve sö-
külmesi sadece bir yetkili servis tarafından yapılmalıdır.
Ön tamponda veya gövdede hiç bir zaman değişiklikler yapılmamalıdır.
Hava yastığı sisteminin münferit parçalarını kurcalamak yasaktır, zira hava
yastıkları açılabilir.
Hava yastığı sisteminin koruma fonksiyonu sadece bir kaza için yetmekte-
dir. Hava yastığı tetiklenmiş ise, hava yastığı sistemi mutlaka değiştirilmeli-
dir.
Sistem tanımı
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 14).
Hava yastığı sisteminin çalışma durumu gösterge panelindeki kontrol lambası
ile gösterilir » Sayfa 37.
Hava yastıkları devreye girdiklerinde gazla dolarak şişer.
Hava yastığı açılırken, gri beyaz veya kırmızı renkli, zararsız bir gaz çıkar. Bu ta-
mamen normaldir ve araçta bir yangın işareti değildir.
Hava yastığı sistemi (araç donanımına göre) aşağıdaki modüllerden oluşur.
Elektronik kontrol ünitesi.
Sürücü ve ön yolcu ön hava yastığı » Sayfa 15.
Sürücü diz hava yastığı » Sayfa 16.
Yan hava yastıkları » Sayfa 17.
Kafa hava yastıkları » Sayfa 18.
Gösterge panelindeki hava yastığı kontrol lambası » Sayfa 37.
Ön yolcu ön hava yastığı için anahtar şalteri » Sayfa 19.
Kumanda panelinin orta kısmında ön yolcu ön hava yastığı açma/kapatma
kontrol lambası » Sayfa 19.
Not
Hava yastığı sistemi, tüm fonksiyon süresi boyunca bakım gerektirmez.
Aracın mülkiyetini devrederken, araç kitabı da alıcıya birlikte verilmelidir. Ayrı-
ca ön yolcu hava yastığının olası bir devreden çıkarılması ile ilgili bilgilerin de
dahil olmasına dikkat ediniz!
Aracın veya hava yastığı sisteminin imha edilmesi durumunda, yasal olan ulu-
sal yönetmeliklere dikkat edilmesi önemlidir.
Hava yastığının devreye girmesi
Önce
okuyun ve dikkate alın (Sayfa 14).
Hava yastığının şişmesi, bir kaza anında ek koruma sunabilmek için, saliseler
mertebesinde ve yüksek bir hızla olur.
Hava yastığı sistemi, sadece kontak açıldıktan sonra çalışmaya hazır durumda-
dır.
Özel kaza durumlarında ise, birden fazla hava yastığı aynı anda açılabilir.
Hafif olan ön ve yan çarpışmalarda, arkadan olan çarpışmalarda, aracın devril-
mesinde ve aracın takla atması durumunda hava yastıkları açılmaz.
14
Emniyet
Tetiklenme faktörleri
Hava yastığı sisteminin her durum için uygun açılma şartları toplu halde tespit
edilemez. Örneğin, aracın çarptığı nesnenin özelliği (sert, yumuşak), çarpma açı-
sı, aracın hızı vs. gibi faktörler önemli rol oynar.
Hava yastığı sisteminin tetiklenmesindeki karar verici unsur, ortaya çıkan ya-
vaşlamanın akışıdır. Kontrol ünitesi çarpışmanın akışını analiz eder ve ilgili em-
niyet sistemini devreye sokar.
Eğer çarpışma sırasında ölçülen araç yavaşlaması kontrol ünitesinde öngörül-
müş olan referans değerlerin altında kalırsa, araç kazanın sonucunda her ne
kadar kuvvetli biçimde deforme olsa bile, hava yastıkları tetiklenmez.
Şiddeti yüksek olan önden çarpışmalarda aşağıdaki hava yastıkları açılır.
Sürücü ön hava yastığı.
Ön yolcu ön hava yastığı.
Sürücü diz hava yastığı.
Şiddeti yüksek olan yandan çarpışmalarda aşağıdaki hava yastıkları açılır.
Kaza tarafındaki ön yan hava yastığı.
Kaza tarafındaki arka yan hava yastığı.
Kaza tarafındaki kafa hava yastığı.
Hava yastığının açıldığı bir kaza durumu meydana gelirse:
İç aydınlatma yanar (iç aydınlatma düğmesi kapı kontağı konumunda bulunu-
yorsa);
Flaşör sistemi devreye girer;
Kapıların kilitleri açılır;
Motora giden yakıt beslemesi kesilir.
Hava yastığına genel bakış
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Ön hava yastıkları
15
Sürücü diz hava yastığı 16
Yan hava yastıkları 17
Kafa hava yastıkları 18
Ön hava yastıkları
Şek. 8 Direksiyondaki sürücü ön hava yastığı/Kumanda panelindeki ön
yolcu ön hava yastığı
Şek. 9 Direksiyon/gaz doldurulmuş hava yastıklarına emniyetli uzaklık
Ön hava yastığı sistemi, şiddeti yüksek olan önden çarpışmalarda sürücünün ve
ön yolcunun kafası ve göğüs bölgesi için ek bir koruma sunmaktadır.
Sürücü için ön hava yastığı direksiyon simidine yerleştirilmiştir » Şek. 8 -
.
Ön yolcu ön hava yastığı kumanda panelinde eşya gözünün üst tarafına yerleş-
tirilmiştir » Şek. 8 -
.
Hava yastıkları devreye girdiklerinde sürücünün ve ön yolcunun önünde şişer-
ler » Şek. 9 -
. Tam olarak şişen hava yastığının içine dalan sürücünün ve ön
yolcunun öne doğru hareketi sönümlenir ve kafa ve üst gövde için yaralanma
riski azalır.
15
Hava yastığı sistemi
DİKKAT
Doğru oturma pozisyonuyla ilgili bilgiler
Sürücü ve ön yolcu için, direksiyon simidi veya kumanda paneli ile arasında
en az 25 cm mesafe bırakması önemlidir
A
» Şek. 9. Eğer asgari mesafeyi
muhafaza etmezseniz, hava yastığı sistemi sizi koruyamaz - Ölüm tehlikesi!
Bunun haricinde ön koltuklar ve koltuk başlıkları daima vücut ölçülerine uy-
gun ve doğru olarak ayarlanmalıdır.
Hava yastığı açılması sırasında, doğru olmayan oturma konumunda yara-
lanmalar olacak şekilde büyük kuvvetler meydana getirir.
Oturan kişiler ile hava yastığının etki bölgesi arasında bir başka insan, hay-
van veya nesne bulunmamalıdır.
DİKKAT
Ön hava yastığı ve çocukların taşınması
Çocukları asla aracın ön koltuğunda emniyetsiz bir şekilde oturtmayınız.
Eğer bir kaza durumunda hava yastıkları tetiklenirse, çocuklar ağır yaralana-
bilir veya ölümcül sonuçlar olabilir.
Çocuğun sırtının sürüş yönünde olduğu bir çocuk koltuğunun ön yolcu kol-
tuğunda kullanılması halinde, ön yolcu ön hava yastığı mutlaka devreden çı-
karılmalıdır » Sayfa 19, Hava yastıklarının devre dışı bırakılması. Eğer böyle
yapılmaz ise, ön yolcu ön hava yastığının açılması ile çocuk ağır yaralanabilir
veya ölebilir. Ön yolcu koltuğunda çocukları taşıdığınız durumlarda, çocuk
koltuklarının kullanılması ile ilgili ulusal yasa yönetmeliklerine dikkat edin.
DİKKAT
Genel Bilgiler
Direksiyon simidine ve ön yolcu tarafında kumanda panelindeki hava yas-
tığı modülünün üzerine ne bir etiket yapıştırılmalı, ne de bir kılıf geçirilmeli
veya bir başka çalışma yapılmalıdır. Bu parçalar sadece kuru veya su ile
nemlendirilmiş bez ile temizlenebilir. Hava yastığı modüllerinin kaplamaları-
na veya çok yakınlarına, bardak altlığı, telefon tutma aparatları vb. hiçbir
parça monte edilmemelidir.
Kumanda panelinde bulunan ön yolcu hava yastığı modülünün yüzeyine
hiç bir nesne koyulmamalıdır.
Not
Sürücü ön hava yastığı olan araçlarda direksiyon üzerinde AIRBAG yazısı bulu-
nur.
Ön yolcu ön hava yastığı olan araçlarda, ön yolcu tarafındaki kumanda pane-
linde AIRBAG yazısı yer almaktadır.
Sürücü diz hava yastığı
Şek. 10 Hava yastığının montaj yeri / kumanda paneline olan güvenli me-
safe
Sürücü diz hava yastığı, sürücünün bacaklarına yeterli bir koruma sunar.
Sürücü diz hava yastığı
A
kumanda panelinin alt tarafına direksiyon kolonu-
nun altına yerleştirilmiştir » Şek. 10.
Sürücü diz hava yastığı, çok ağır önden çarpışmalarda ön hava yastıklarıyla bir-
likte devreye girer.
Tam olarak şişen hava yastığının içine dalan sürücünün öne doğru hareketi sö-
nümlenir ve bacakları için yaralanma riski azalır.
DİKKAT
Sürücü koltuğu uzunlamasına yönde, bacakların
B
kumanda paneline
mesafesi diz hava yastığı bölgesinde en az 10 cm olacak şekilde ayarlanma-
lıdır » Şek. 10. Boy nedeniyle bu koşulu yerine getirmek mümkün değilse, bir
yetkili servise başvurulmalıdır.
Direksiyon kolonunun altındaki kumanda panelinin alt bölümündeki hava
yastığı modülünün üzerine ne bir etiket yapıştırılmalı ne bir kılıf geçirilmeli
veya bir başka çalışma yapılmalıdır. Bu parça sadece kuru veya su ile nem-
lendirilmiş bez ile temizlenebilir. Hava yastığı modülünün kaplamasına veya
çok yakınına hiçbir parça monte edilmemelidir.
Kontak anahtarına havaleli ve ağır şeyler (anahtarlık vs.) takılmamalıdır.
Bunlar diz hava yastığının açılması durumunda dışarı savrulabilir ve yaralan-
maya sebep olabilir.
16
Emniyet
Not
Sürücü diz hava yastığı olan araçlarda kumanda paneli tarafında sürücü tarafın-
da AIRBAG yazılı bir piktogram yer almaktadır.
Yan hava yastıkları
Şek. 11 Sürücü koltuğundaki yan hava yastığının/ gaz doldurulmuş yan ha-
va yastıklarının montaj yeri
Yan hava yastığı sistemi, şiddeti yüksek olan yan çarpışmalarda araçta bulu-
nanların üst gövde bölgesi (göğüs, karın ve kalça) için ek bir koruma sunmakta-
dır.
Ön yan hava yastıkları, ön koltukların sırt dayama yastığına yerleştirilmiş-
tir » Şek. 11 -
.
Arka yan hava yastıkları arka koltuk arkalığı ile biniş bölümü arasına yerleştiril-
miştir.
Yan hava yastıkları » Şek. 11 -
tetiklendiğinde ilgili taraftaki kafa hava yastığı
ve kemer gerdiricisi otomatik olarak tetiklenir.
Tam olarak şişen hava yastığının içine dalma sırasında araç içindekilerin zorlan-
ması sönümlenir ve kapıya yakın olan taraftaki tüm üst gövde (göğüs, karın ve
kalça) için yaralanma riski azalır.
DİKKAT
Doğru oturma pozisyonuyla ilgili bilgiler
Kafanız hiç bir zaman yan hava yastığının çıkış bölgesinde bulunmamalıdır.
Bir kaza durumunda aksi halde ağır olarak yaralanabilirsiniz. Bu durum özel-
likle, uygun çocuk koltuğunda taşınan çocuklar için geçerlidir » Sayfa 22,
Çocuk emniyeti ve yan hava yastığı.
DİKKAT (Devam)
Kişiler ile hava yastığının etki bölgesi arasında bir başka insan, hayvan ve-
ya nesne bulunmamalıdır. Kapılara, örneğin içecek tutucu gibi hiç bir akse-
suar konmamalıdır.
Eğer çocuklar sürüş sırasında yanlış oturma pozisyonu alırlarsa, bir kaza
durumunda yüksek bir yaralanma riskine maruz kalırlar. Bu durum ağır yara-
lanmalarla sonuçlanabilir » Sayfa 20, Çocuk koltuğu.
DİKKAT
Hava yastığı kontrol ünitesi, ön kapılara yerleştirilmiş olan basınç sensörleri
ile çalışır. Bu nedenle hem kapılarda hem de kapı kaplamalarında herhangi
bir uyarlama (örneğin ek hoparlörlerin monte edilmesi) yapılmamalıdır. Bu
sırada oluşacak hasarlar hava yastığı sisteminin fonksiyonuna olumsuz yön-
de etki yapabilir. Ön kapılar ve kaplamalarındaki tüm çalışmalar yalnız yetkili
servis tarafından yapılmalıdır. Aşağıdaki bilgiler bu nedenle dikkate alınmalı-
dır.
Asla kapı iç kaplamaları sökülmüş halde aracınızı sürmeyiniz.
Asla kapı iç kaplamalarının parçaları sökülmüş ve geriye kalan boşluklar
kapatılmamış halde aracınızı sürmeyiniz.
Asla kapıdaki hoparlörler sökülmüş ve hoparlör boşlukları uygun bir şekil-
de kapatılmamış halde aracınızı sürmeyiniz.
Kapı iç kaplamalarına ekstra hoparlör veya başka donanım parçaları monte
edildiğinde boşlukların kapatıldığından veya doldurulduğundan emin olu-
nuz.
Çalışmaları daima ŠKODA servis ortağına veya yetkili bir servise yaptırınız.
DİKKAT
Araçtaki elbise askısına sadece hafif giysiler asılmalıdır. Giysi parçalarının
ceplerine ağır ve keskin kenarlı nesneler koyulmamalıdır.
Koltuk arkalıklarına, kuvvetli darbe, tekme atma vs. gibi büyük kuvvetler
etki etmemelidir, aksi halde sistem zarar görebilir. Böyle bir durumda yan
hava yastıkları tetiklenmeyebilir!
ŠKODA tarafından net olarak izin verilmeyen koltuk kılıflarını hiç bir zaman
sürücü ve ön yolcu koltuklarına geçirmeyiniz. Hava yastığı koltuk arkalığın-
dan dışarı çıktığı için, izin verilmeyen koltuk kılıfları kullanıldığında yan hava
yastıklarının koruma fonksiyonu önemli derecede engellenebilir.
Yan hava yastıklarının modül bölgesindeki orijinal koltuk kılıflarının hasar-
ları derhal yetkili bir servis tarafından onarılmalıdır.
Ön koltuklardaki hava yastığı modüllerinde hasarlar, çatlaklar ve derin
olan kazıntılar olmamalıdır. Şiddet kullanılarak açmaya izin verilmez.
17
Hava yastığı sistemi
Not
Ön yan hava yastıkları olan araçlarda ön koltuk arkalıklarında, AIRBAG yazılı
bir etiket bulunmaktadır.
Arka yan hava yastıkları olan araçlarda giriş alanı ve arka koltuk arkalığı ara-
sında AIRBAG yazısı bulunmaktadır.
Kafa hava yastıkları
Şek. 12 Gaz doldurulmuş kafa hava yastığının/kafa hava yastığının montaj
yeri
Ön hava yastığı sistemi, şiddeti yüksek olan yandan çarpışmalarda yolcuların ve
boyun bölgesi için ek bir koruma sunmaktadır.
Kafa hava yastıkları, aracın iç bölümünde her iki tarafta kapıların üstüne yerleş-
tirilmiştir » Şek. 12 -
.
Yandan çarpışma durumunda kafa hava yastığı kaza tarafındaki ilgili yan hava
yastığı ve kemer gerdiricisi ile birlikte tetiklenir.
Açılma sırasında hava yastığı, ön ve arka kapıların cam bölgesini ve ayrıca kapı
kolonu bölgesini kapatır » Şek. 12 -
.
Kafanın iç mekan parçalarına çarpması şişen kafa hava yastığı tarafından sö-
nümlenir. Kafanın yüklenmesinin azaltılması sonucunda ve kafa hareketlerinin
daha az kuvvetli olması yüzünden ayrıca boynun yüklenmesi de azalır.
Kafa hava yastığı, bir eğri çarpışma durumunda ön kapı kolonunun kapatılması
ile ek koruma sunar.
DİKKAT
Genel Bilgiler
Hava yastıklarının engelsiz bir şekilde açılabilmesi için, kafa hava yastıkla-
rının çıkış bölgesinde hiç bir nesne bulundurulmamalıdır.
Araçtaki elbise askısına sadece hafif giysiler asılmalıdır. Giysi parçalarının
ceplerine ağır ve keskin kenarlı nesneler koyulmamalıdır. Ayrıca giysileri as-
mak için hiç bir elbise askısı kullanılmamalıdır.
Kafa hava yastıkları bölgesinde öngörülmeyen aksesuarın takılması ile bir
hava yastığı açılması durumunda, kafa hava yastığının koruma fonksiyonu
ciddi biçimde olumsuz yönde etkilenebilir. Devreye giren kafa hava yas-
tığının açılması ile kullanılan aksesuarın parçaları aracın içine doğru savrula-
bilir ve böylece araç içindeki kişiler yaralanabilir » Sayfa 165.
Güneş siperlikleri, üzerine örn. dolma kalem vb. gibi tutturulmuşken, kafa
hava yastığının açılma bölgesini oluşturan yan camlara doğru getirilmemeli-
dir. Kafa hava yastıkları açıldığında araç içindeki kişiler yaralanabilir.
Oturan kişiler ile hava yastığının etki bölgesi arasında bir başka insan, hay-
van veya nesne bulunmamalıdır. Bunun haricinde sürüş sırasında araç için-
deki kişilerden hiç birisi kafasını veya kollarını camdan dışarı çıkarmamalı ve
ellerini camdan dışarı tutmamalıdır.
DİKKAT
Hava yastığı kontrol ünitesi, ön kapılara yerleştirilmiş olan basınç sensörleri
ile çalışır. Bu nedenle hem kapılarda hem de kapı kaplamalarında herhangi
bir uyarlama (örneğin ek hoparlörlerin monte edilmesi) yapılmamalıdır. Bu
sırada oluşacak hasarlar hava yastığı sisteminin fonksiyonuna olumsuz yön-
de etki yapabilir. Ön kapılar ve kaplamalarındaki tüm çalışmalar yalnız yetkili
servis tarafından yapılmalıdır. Aşağıdaki bilgiler bu nedenle dikkate alınmalı-
dır.
Asla kapı iç kaplamaları sökülmüş halde aracınızı sürmeyiniz.
Asla kapı iç kaplamalarının parçaları sökülmüş ve geriye kalan boşluklar
kapatılmamış halde aracınızı sürmeyiniz.
Asla kapıdaki hoparlörler sökülmüş ve hoparlör boşlukları uygun bir şekil-
de kapatılmamış halde aracınızı sürmeyiniz.
Kapı iç kaplamalarına ekstra hoparlör veya başka donanım parçaları monte
edildiğinde boşlukların kapatıldığından veya doldurulduğundan emin olu-
nuz.
Çalışmaları daima ŠKODA servis ortağına veya yetkili bir servise yaptırınız.
18
Emniyet
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239

SKODA Superb (2014/05) El kitabı

Tip
El kitabı
Bu kılavuz için de uygundur