Makita PS-222TH Kullanım kılavuzu

Kategori
Motorlu testereler
Tip
Kullanım kılavuzu

Bu kılavuz için de uygundur

92
TÜRKÇE (Orijinal Talimatlar)
Bir DOLMAR ürünü satın aldığınız için teşekkür ederiz!
Bir DOLMAR zincir testereyi seçtiğiniz için tebrikler! Bu modern ekipmandan
memnun kalacağınızdan eminiz.
PS#220 TH/PS#221 TH/PS#222 TH (Tophandle) çok hafif ve kullanışlı, üstten
tutamaklı bir zincir testeredir. Bu model özellikle ağ budama ve bakımı için
geliştirilmiştir. Sadece ksek platformlarda (sepetli vinçler, asansörler),
merdivenlere monte edilen platformlarda çaşma eğitimini tamamlamış veya
halatlarla tırmanma konusunda usta olan kişilerin bu zincir testereyi kullanmasına
izin verilir.
Değişken akış yağ pompalı otomatik zincir yağlama ve bakım gerektirmeyen
elektronik ateşleme sorunsuz çalışma sağlarken, elleri koruyan titreşim önleme
sistemi ile ergonomik saplar ve kontroller kullanıcı için çalışmayı daha kolay, daha
güvenli ve daha az yorucu hale getirir.
PS#220 TH/PS#221 TH/PS#222 TH modelinin güvenlik özellikleri son teknoloji
ürünüdür ve tüm Alman ve uluslararası güvenlik standartlarını karşılar.
Güvenlik özellikleri her iki sapta el korumasını, kavrama güvenliğini, zincir kilit
mandalını, güvenli testere zincirini ve zincir frenini içerir. Zincir freni manuel olarak
çalıştırılabilir ve geri tepme halinde ise eylemsizlik momentiyle otomatik olarak
çalışır.
Yeni zinci r test eren izin işleyiş ve performansının en iyi düzeyde
olmasını sağlamak ve kişisel güvenliğinizi korumak in, aleti
kullanmadan önce bu kullanma kılavuzunun tamamını okumanız
zorunludur. Tüm güvenlik önlemlerine uymaya özellikle dikkat
edin! Bu önlemlere uymamak ciddi yaralanmalara veya ölüme
neden olabilir!
Sadece Avrupa ülkeleri için
EC Uygunluk Beyanı
Aşağıda imzaları bulunan Tamiro Kishima ve Rainer Bergfeld, Dolmar GmbH
tarafından yetkilendirildikleri şekilde, DOLMAR makinesinin (makinelerinin)
aşağıdaki özelliklere sahip olduğunu beyan eder:
Makine Adı: Petrol Chain Saw
Model No./ Tipi: PS#220 TH, PS#221 TH, PS#222 TH
Te k ni k Ö z e ll i k l e r: “ TE K NİK VERİLER” tablosuna bakınız.
seri üretilmişlerdir ve
aşağıdaki Avrupa Direktiflerine uygundurlar:
2000/14/EC, 2006/42/EC
ve aşağıdaki standartlara veya standartlaştırılmış belgelere uygun olarak imal
edilmişlerdir:
EN ISO 11681#2
AT Tip Onay Belgesi No.
4811008.12002
98/37/AT ve 2006/42/AT uyarınca AT Tip İncelemesini yapan kurum:
DEKRA Testing and Certification GmbH,
Enderstraße 92b, 01277 Dresden, Almanya
Ta n ı ml a ma n um a ra s ı 2 1 4 0
Te k n ik d o k üm a nt a s yo n d o s yası buradan edinilebilir:
Dolmar GmbH,
Jenfelder Straße 38, Abteilung FZ,
D#22045 Hamburg
2000/14/EC Direktifi uyarınca gereken uygunluk değerlendirmesi prosedürü ek V
ile uygundu.
Ölçülen Ses Gücü Seviyesi: 106,0 dB
Garanti Edilen Ses Gücü Seviyesi: 107,0 dB
29.6.2012
İçindekiler Sayfa
EC Uygunluk Beyanı ....................................................................................92
Ambalaj .......................................................................................................92
GÜVENLİK ÖNLEMLERİ
Genel önlemler.........................................................................................93
Koruyucu donanım ...................................................................................93
Yakıt / Yakıt doldurma ................................................................................93
Kullanıma sokma ......................................................................................93
Geri tepme...............................................................................................93
Çalışma davranışı/Çalışma yöntemi.......................................................93#94
Ta şıma ve saklama....................................................................................94
Bakım......................................................................................................94
İlk yardım .................................................................................................94
Titreşim ...................................................................................................94
Te kn i k v e ri l er ...............................................................................................95
Kısımların adları ..........................................................................................95
KULLANIMA SOKMA
Kılavuz çubuğun ve testere zincirinin montajı...............................................96
Te s te re z i nc i ri n in sı k ıl a şrılması .................................................................96
Zincir freni ...............................................................................................96
Yakıt / Yakıt doldurma ...........................................................................96#97
Zincir yağlanmasının ayarlanması...............................................................97
Zincir yağlanmasının kontrolü ....................................................................97
Motoru çalıştırma .....................................................................................97
Soğuk çalıştırma ......................................................................................97
Sıcak çalıştırma .......................................................................................97
Motorun durdurulması ..............................................................................97
Zincir freninin kontrolü ..............................................................................97
Karbüratörü ayarlama .................................................................................97
BAKIM
Te s te re z i nc i ri n in bi l e nm e s i . . . . .. . .. . .. . . .. . . . . .. . .. . . .. . . . . .. . . . . . .. . . . . .. . .. . .. . .. . . .. . . . . .. . .. . . 9 7
Kılavuz çubuğun temizlenmesi, zincir dişlisi burnunun yağlanması ................98
Te s te re z i nc i ri n i d eğiştirilme.......................................................................98
Emme kafasını değiştirilme........................................................................98
Hava filtresinin temizlenmesi......................................................................98
Buji değiştirme .........................................................................................98
Susturucuyu temizleme.............................................................................98
Silindir boşluğunun temizlenmesi ...............................................................98
Periyodik bakım talimatları.........................................................................99
Servis, yedek parçalar ve garanti................................................................99
Sorun giderme...........................................................................................100
Ambalaj
DOLMAR zincir testereniz taşıma sırasında hasar görmesini önleyen koruyucu
mukavva bir kutu içinde teslim edilir.
Mukavva temel bir ham maddedir ve bu nedenle tekrar kullanılabilir veya geri
kazanım (atık kağıt geri kazanımı) için uygundur.
Ta mi ro K is hi ma
Genel Müdür
Rainer Bergfeld
Genel Müdür
RE Y
93
GÜVENLİK ÖNLEMLERİ
DİKKAT:
Bu zincir testere özellikle ağaç bakımı ve budama için tasarlanmıştır. Bu
zincir testere üzerindeki tüm çalışmalar sadece gerekli eğitimi almış kişiler
tarafından yapılmalıdır. İlgili mesleki kuruluşun tüm literatürüne,
prosedürlerine ve tavsiyelerine uyun. Bunun yapılmaması, ksek bir kaza
riski oluşturur! Ağaçları budamak için daima yüksek bir platform (sepetli
vinç, asansör) kullanmanızı tavsiye ederiz. Bele bağiple çalışma teknikleri
çok tehlikelidir ve özel eğitim gerektirir! Operatör güvenlik donanımının
kullanımı ve çalışma ve tırmanma teknikleri konusunda eğitimli ve bunlara
alışık olmalıdır! Ağaçlar üstünde çalışırken daima uygun kayışlar, halatlar ve
karabinalar kullanın. Hem operatör hem de testere için daima kısıtlayıcı
ekipman kullanın!
Genel önlemler (Şek. 1 ve 2)
# Doğru kullanımı garantiye almak için, kullanıcı bu kullanma kılavuzunu
okumalı ve kendini zincir testerenin özelliklerine alıştırmalıdır. Yeterli bilgiye sahip
olmayan kullanıcılar yanlış kullanım sonucunda hem kendilerini hem de
başkalarını tehlikeye atacaklardır.
# Bu zincir testereyi sadece ağ budama testerelerini kullanma konusunda
eğitimli ve deneyimli kişilere ödünç verin. Daima kullanma kılavuzunu da birlikte
verin.
# Çocukların ve 18 yaşından küçük kişilerin zincir testereyi kullanmasına izin
vermeyin. Ancak, 16 yaşından büyük kişiler bu zincir testereyi nitelikli bir
eğitimcinin gözetiminde eğitim amacıyla kullanabilirler.
# Zincir testereleri daima son derecede ihtiyatlı ve dikkatli kullanın.
# Zincir testereyi ancak fiziksel durumunuz iyiyse kullanın. Eğer yorgunsanız,
dikkatiniz azalabilir. Bir iş gün sonunda özellikle dikkatli olun. Tüm işleri sakin
ve dikkatli şekilde yapın. Kullanıcı başkalarına karşı sorumluluğu kabul etmelidir.
# Asla alkol, uyuşturucu veya ilaç etkisi altındayken çalışmayın.
# Kolay tutuşabilir bitkiler üstünde çalışırken veya uzun bir süre yağmur
yağmamışsa (yangın tehlikesi), hemen ulaşılabilecek yakınlıkta bir yangın
söndürücü hazır bulundurulmalıdır.
Koruyucu donanım (Şek. 3 ve 4)
# Baş, göz, el ve ayak yaralanmalarından sakınmak ve işitme duyunuzu
korumak için zincir testerenin kullanımı sırasında aşağıdaki koruyucu
donanım kullanılmalıdır:
# Giyinme tarzı uygun olmalıdır, yani bol olmamalı ama engel de oluşturmamalıdır.
Ta k ı t a k ma y ı n v e y a ç a l ı la r a t a k ıl a b i l ecek giysiler giymeyin. Saçlarınız uzunsa,
daima bir saç filesi takın!
# Zincir testereyle her çalışıldığında koruyucu bir kask takılması gereklidir. Bu
koruyucu kask (1) hasar için düzenli aralıklarla kontrol edilmeli ve en geç 5 yıl
sonra değiştirilmelidir. Sadece onaylanmış kaskları kullanın.
# Koruyucu kaskın yüz siperi (2) (veya emniyet gözlüğü) testere tozuna ve ağ
yongalarına karş ı koruma sağlar. Zincir testereyi kullanırken göz yaralanmalarını
önlemek için daima emniyet gözlüğü veya bir yüz siperi takın.
# Yeterli gürültüden korunma donanımı (kulak manşonları (3), kulak tıkaçları, vb)
kullanın.
# Koruyucu ceket (4) 22 katlı naylondan yar ve operatörü kesiklere karşı korur.
Yüksek platformlarda (sepetli vinçlerde, asansörlerde), merdiven üstüne monte
edilen platformlarda ve halatla tırmanarak çalışırken, daima koruyucu ceket
giyilmelidir.
# Koruyucu salopet tulum (5) 22 kat naylondan yalır ve kesiklere karşı korur.
Kullanılmasını şiddetle tavsiye ederiz.
# Koruyucu eldiven (6) kalın deriden yapılır, öngörülen donanımın bir parçasıdır
ve zincir testere kullanılırken mutlaka takılmalıdır.
# Kaymaz taban, çelik ökçeler ve bacak koruması takılmış güvenlik ayakkabıları
veya güvenlik botları (7) zincir testere kullanılırken mutlaka giyilmelidir.
Koruyucu tabaka ile takviye edilen güvenlik ayakkabıları kesiklere karşı koruma
ve yere güvenli basmanızı sağlar. Ağaçlar üstünde çalışmak için güvenlik botları
tırmanma tekniklerine uygun olmalıdır.
Yakıt / Yakıt dold urma
# Zincir testereye yakıt doldurmadan önce motoru durdurun.
# Sigara içmeyin veya açık ateş yakınında çaşmayın (Şek. 5).
# Yakıt doldurmadan önce motorun soğumasını bekleyin.
# Yakıtlar solventlere benzer maddeler erebilirler. Mineral yağ ürünleri gözlere ve
cilde temas ettirilmemelidir. Yakıt doldururken mutlaka koruyucu eldiven takın.
Koruyucu giysileri sık sık temizleyin ve değiştirin. Yakıt buharlarını solumayın.
# Yakıtı veya zincir yağını etrafa dökmeyin. Üstüne yakıt veya yağ dökerseniz, zincir
testereyi hemen temizleyin. Yakıt, giysilere temas ettirilmemelidir. Yakıtla temas
eden giysileri hemen değiştirin.
# Toprağa yağ veya yakıt dökülmemesini temin edin (çevre koruma). Uygun bir
altlık kullanın.
# Kapalı alanlarda yakıt doldurmaya izin verilmez. Yakıt buharları zemine çökerek,
birikir (patlama riski).
# Yakıt ve yağ tanklarının vidalı kapaklarını iyice sıkmayı unutmayın.
# Motoru çaştırmadan önce, yerinizi değiştirin (doldurma yerinden en az 3 m
uzağa) (Şek. 6).
# Yakıt sınırsız bir süreyle depolanamaz. Sadece yakın gelecekte tüketilecek kadar
yakıt satın alın.
# Yakıtı ve zincir yağını taşımak ve depolamak için sadece onaylı ve markalı kapları
kullanın. Çocukların yakıta veya zincir yağına ulaşamamasını temin edin.
Kullanıma sokma
# Tek başınıza çalışmayın. Acil bir durumda çevrenizde birisi olmalıdır.
# Çalışma alanı içinde çocukların veya başka insanların olmamasını sağlayın.
Çalışma alanı içindeki hayvanlara da dikkat edin (Şek. 7).
# İşe başlamadan önce, zincir testere kullanma talimatlarına göre
mükemmel işleyiş ve kullanma güvenliği için kontrol edilmelidir.
Özellikle zincir freninin işleyişini, kılavuz çubuğunun doğru monte edildiğini,
zincirin sıkılığının ve keskinliğinin doğru olduğunu, zincir dişlisi siperinin sıkıca
monte edildiğini, gaz kelebeği kolunun kolay hareket ettiğini ve gaz kelebeği kolu
kilidinin işleyişini, tutamakların temizliğini ve kuruluğunu ve açma/kapama
anahtarının işleyişini kontrol edin.
# Zincir testereyi ancak tamamen monte edilmişse kullanıma sokun. Tamamen
monte edilmemişse zincir testereyi kesinlikle kullanmayın.
# Zincir testereyi çalıştırmadan önce yere sağlam bastığınızdan emin olun.
# Zincir testereyi bu kullanma kılavuzunda açıklandığı gibi kullanıma sokun
(Şek. 8). Diğer çalıştırma yöntemlerine izin verilmez.
# Zincir testereyi çalıştırırken, iyi desteklenmesi ve sağlam şekilde tutulması
gerekir. Kılavuz çubuk ve zincir herhangi bir nesneye değmemelidir.
# Zincir testereyle çalışırken, onu daima iki elinizle tutun. Arka tutamağı sağ
elinizle ve boru şeklindeki tutamağı sol elinizle tutun. Tutamakları baş parmağınız
diğer parmaklarınıza bakacak şekilde sıkıca kavrayın. Testere tamamlanmış
kesikten kontrolsüz şekilde aşağı şebileceği için tek elle çalışmak son
derecede tehlikelidir (yüksek yaralanma riski). Ayrıca, tek elle geri tepmeyi
kontrol etmek mümkün değildir.
# DİKKAT: Gaz kelebeği kolunu serbest bırakınca, zincir kısa bir süre daha
dönmeye devam eder (serbest dönme).
# Yere sağlam bastığınızdan sürekli emin olun.
# Zincir testereyi egzoz gazını solumayacak şekilde tutun. Kapalı alanlarda
çalışmayın (zehirlenme tehlikesi).
# Çalışma davranışında herhangi bir değişiklik gözlerseniz, zincir testereyi
hemen kapatın.
# Zincir gerginliğini kontrol etmeden, zinciri sıkılaştırmadan, değiştirmeden
veya arızaları gidermeden önce motor kapatılmalıdır (Şek. 9).
# Testere taşlara, çivilere veya başka sert cisimlere çarptığı zaman, derhal motoru
durdurun ve testereyi kontrol edin.
# Çalışmayı bıraktığınız veya çalışma yerinden ayrıldığınız zaman zincir testereyi
kapatın (Şek. 9) ve hiç kimse için tehlike oluşturmayacak şekilde yere bırakın.
# Aşırı ısınmış elektrikli zincir testereyi kuru otların veya başka çabuk tutuşabilir
nesnelerin üstüne koymayın. Susturucu çok sıcaktır (yangın tehlikesi).
# DİKKAT: Zincir testere durdurulduktan sonra zincirden veya kılavuz çubuktan
damlayan yağ toprağı kirletir. Daima uygun bir altlık kullanın.
Geri tepme
# Zincir testereyle çalışırken tehlikeli geri tepmeler olabilir.
# Geri tepme kılavuz çubuk ucunun üst kısmı ağaca veya başka sert cisimlere
yanlışlıkla değdiği zaman oluşur (Şek. 10).
# Te s t ere z i n c i ri k e s i ğe girmeden önce, yana kayabilir veya sıçrayabilir (dikkat:
yüksek geri tepme riski).
# Bu testerenin büyük bir güçle ve kontrolsüz şekilde kullanıcıya doğru geri
fırlatılmasına neden olur. Yar alanma ris ki!
Geri tepmeden sakınmak için, aşağıdaki kurallara uyun:
# Sadece özel eğitimli kişiler daldırarak, yani; testerenin ucunu ağaca veya
keresteye batırarak kesme yapmalıdırlar!
# Daima kılavuz çubuğun ucunu gözleyin. Başladığınız bir kesmeye devam
ederken dikkatli olun.
# Kesmeye başlarken zincir dönüyor olmalıdır.
# Zincirin daima yeterince keskin olmasını sağlayın. Derinlik sınırlayıcının
yüksekliğine özel dikkat gösterin.
# Kesinlikle aynı anda birden çok dal kesmeyin. Bir dalı keserken testerenin başka
bir dala temas etmediğinden emin olun.
# Bir ağaç gövdesini keserken, onun hemen yanındaki ağ gövdelerine dikkat
edin.
Çalışma davraşı/Çalışma yöntemi
# Zincir testereyi sadece aydınlık ve görüşün iyi olduğu dönemlerde kullanın.
Kaygan veya ıslak, buzlu ve karlı alanlara dikkat edin (kayma riski). Yeni soyulmuş
ağaç (ağaç kabuğu) üstünde çalışırken kayma riski son derecede yüksektir.
# Dengesiz yüzeyler üstünde çalışmayın. Çalışma alanında engeller olmadığından
emin olun, takılıp düşme riski. Daima yere sağlam bastığınızdan emin olun.
# Omuz yüksekliğinizden yukarıdaki yerleri asla kesmeyin (Şek. 11).
# Bir merdiven üstünde dururken asla kesme yapmayın (Şek. 11).
# Kesinlikle ağaca tırmanmayın, operatör ve testere için uygun sınırlandırıcı
sistemler olmadan çalışmayın. Daima yüksek bir platformda (sepetli vinç,
asansör) çalışmanızı tavsiye ederiz.
# Çok fazla uzağa eğilmeyin.
# Zincir testereyi vücudunuzun hiçbir kısmı testerenin dönme menzili
doğrultusunda olmayacak şekilde yönlendirin (Şek. 12).
# Zincir testereyi sadece ağaç kesmek için kullanın.
# Zincir testereyi, hala dönerken yere değdirmekten kaçının.
# Zincir testereyi ağaç parçalarını veya başka cisimleri yükseltmek veya kaldırmak
için kesinlikle kullanmayın.
# Kum, taş ve çivi gibi çalışma alanında bulunan yabancı nesneleri temizleyin.
Yabancı nesneler testereye hasar verebilir ve tehlikeli geri tepmeye neden olabilir.
# Önceden kesilmiş keresteleri keserken güvenli bir destek kullanın (kesme
krikosu, (Şek. 13)). İş parçasını ayaklarınızla sış tırmayın ve onu başka birinin
tutmasına veya sıkıştırmasına izin vermeyin.
# Yuvarlak parçaları dönmeye karşı güvenceye alın.
# Enine kesme yapmadan önce, gövdenin önünü keresteye sıkıca yaştırın, ancak
böylece kereste zincir dönerken kesilebilir. Bunun için, zincir testere arka
tutamaktan kaldırılır ve boru şeklindeki tutamakla yönlendirilir. Gövdenin önü bir
dönme merkezi olarak görev yapar. Boru şeklindeki tutamağı hafifçe aşağı
bastırıp, aynı zamanda zincir testereyi geriye çekerek devam edin. Gövdenin
önünü biraz daha derine bastırın ve bir kez daha arka tutamağı yukarı kaldırın.
# Kesmek için kerestenin delinmesi veya uzunlamasına kesme yapılması
gerektiği zaman, bunun sadece özel eğitim görmüş kişiler tarafından
yapılması şiddetle tavsiye edilir (yüksek geri tepme riski).
# Uzunlamasına % boyuna % kesmeleri mümkün olan en küçük açıyla yapın
(Şek. 14). Ön gövde kavranamayacağı için, bu tip kesme yaparken çok dikkatli
olun.
# Zincir testereyi ağaçtan çıkarırken testere dönüyor olmalıdır.
# Birden fazla kesme yapılırken aralarda gaz kelebeği kolu serbest bırakılmalıdır.
# Kıymıklı ağaçları keserken dikkatli olun. Kesilen ağparçaları birlikte çekilebilir
(yaralanma riski).
# Kılavuz çubuğun üst kenarıyla kesim yapılırken, eğer zincir sıkışırsa, zincir testere
kullanıcıya doğru itilebilir. Bu nedenle mümkün oldukça çubuğun alt kenarını
kullanın. Bu durumda zincir testere sizden uzağa itilecektir (Şek. 15).
# Eğer kereste gerilim altındaysa (Şek. 16), önce basınç tarafını (A) kesin. Sonra
gerilim tarafında (B) enine kesme yapılabilir. Kılavuz çubuğun sıkışmasından
kaçınılabilir.
94
DİKKAT:
Ağaçları deviren veya dalları kesen kişiler özel eğitim almalıdırlar. Yüksek
yaralanma riski!
# Dalları keserken, zincir testere ağ gövdesi üstünde desteklenmelidir. Kesme
için çubuğun ucunu kullanmayın (geri tepme riski).
# Gerilim altındaki dallara dikkat edin. Serbest dalları alttan kesmeyin.
# Ağaç gövdesi üstünde dururken kesinlikle gerilim boşaltan kesme yapmayın.
# Bir ağacı kesip, devirmeden önce aşağıdakilerden emin olun:
a) Çalışma alanında ağacın kesilmesi işinde fiilen görev alanlardan başka kimse
olmaması.
b) Görevli her işçinin bir engele takılmadan geri çekilebilmesi (insanlar çapraz
bir hat izleyerek, yani; 45° derece ile geri çekilmelidirler).
c) Ağ gövdesinin alt kısmında yabancı nesneler, alt çalıları ve dallar
bulunmaması. Yere sağlam bastığınızdan emin olun (tökezleme riski).
d) Bir sonraki çalışma yeri en az 2 1/2 ağ boyu uzakta olmalıdır (Şek. 17).
Ağacı devirmeden önce düşme yönünü kontrol edin ve 2 1/2 ağaç boyu
mesafede herhangi bir insan veya cisim olmadığından emin olun.
# Ağaca karar verme:
Sallanma yönü # gevşek veya kuru dallar # ağacın yüksekliği # doğal sarkma #
ağaç kuru mu?
# Rüzgarın yönü ve hızını hesaba katın. Eğer fırtına çıkarsa, ağ kesmeyin.
Te s t er e t o zu n da n s a k ın ı n ( rü z g ar ı n e sm e y ö nü n e d i k k a t e d in ) !
# Kökleri kesme:
En kuvvetli kökten başlayın. Önce dikey sonra yatay kesme yapın.
# Ağaç gövdesini çentme (Şek. 18, A):
Çentik düşme yönünü belirler ve ağacı yönlendirir. Ağgövdesi şme yönüne
dik olarak çentilir ve gövde çapının 1/3 – 1/5’i kadar derinlikte çentik açılır.
Kesmeyi yere yakın olarak yapın.
# Kesmeyi düzeltirken, bunu daima çentiğin tam genişliği boyunca yapın.
# Ağacı kertiğin alt kenarının (D) üzerine devirin (Şek. 19, B). Kesik tam yatay
olmalıdır. Her iki kesik arasındaki mesafe gövde çapının yaklaşık 1/10’u olmalıdır.
# Her iki kesik arasındaki malzeme (C) bir menteşe görevi yapar. Asla tamamen
kesmeyin, aksi taktirde ağkontrolsüz olarak şer. Zamanla devirme kamaları
takın.
# Kesiği sadece plastik veya alüminyum kamalarla güvenceye alın. Demir kama
kullanmayın. Eğer testere bir demir kamaya çarparsa, zincir ciddi şekilde hasar
görebilir veya kopabilir.
# Bir ağacı devirirken daima düşen ağacın yan tarafında durun.
# Kesmeden sonra geri çekilirken, düşen dallara dikkat edin.
# Eğimli bir yerde çalışırken, zincir testerenin kullanıcısı kesilecek ağgövdesinin
veya devrilmiş ağacın yukarısında veya yan tarafında durmalıdır.
# Size doğru yuvarlanabilecek ağ gövdelerine karşı uyanık olun.
Ta şıma ve saklama
# Çalışma sırasında yerinizi değiştirirken, zincir testereyi kapatın ve zincirin kazayla
çalışmasını önlemek için zincir frenini etkinleştirin.
# Zincir dönerken testereyi kesinlikle taşımayın.
# Zincir testereyi uzak mesafelere naklederken, kılavuz çubuk koruma kapağı
(zincir testereyle birlikte verilir) takılmalıdır.
# Zincir testereyi boru tutamaktan taşıyın. Kılavuz çubuk arka tarafı işaret eder
(Şek. 20). Susturucuya temas etmekten kaçının (yanık tehlikesi).
# Yakıt veya zincir yağı sızıntısını önlemek için zincir testereyi otomobilde taşırken
mutlaka doğru yerleştirin.
# Zincir testereyi kuru bir yerde güvenli şekilde saklayın. Açık alanda
saklanmamalıdır. Zincir testereyi çocukların ulaşamayacağı yerlerde saklayın.
# Zincir testereyi uzun bir süre depolamadan veya başka bir yere sevk etmeden
önce, yakıt ve yağ tankları tamamen boşaltılmalıdır.
Bakım
# Bakım çalışması yapmadan önce, zincir testereyi kapatın (Şek. 21) ve buji
kablosu başğını çıkarın.
# Çalışmaya başlamadan önce zincir testerenin çalışma güvenliğini, özellikle de
zincir freninin işleyişini kontrol edin. Testere zincirinin keskinliğinin ve
gerginliğinin doğru olmasını sağlayın (Şek. 22).
# Zincir testereyi sadece düşük bir gürültü ve emisyon seviyesinde kullanın. Bunun
için karbüratörün doğru ayarlanmasını sağlayın.
# Zincir testereyi düzenli aralıklarla temizleyin.
# Ta n k k a p ağının sıkılığını düzenli aralıklarla kontrol edin.
Sektör kuruluşları ve sigorta şirketleri tarafından yayınlanmış kaza önleme
talimatlarına uyun. Zincir testere üstünde herhangi bir değişiklik yapmayın.
Güvenliğinizi tehlikeye atarsınız.
Sadece bu kılavuzda açıklanan bakım ve onarım çalışmalarını yapın. Diğer tüm işler
DOLMAR Servisi tarafından yapılmalıdır. (Şek. 23)
Sadece orijinal DOLMAR yedek parçalarını ve aksesuarlarını kullanın.
DOLMAR parçaları veya aksesuarları dışındaki yedek parçaları ve onaylanmamış
kılavuz çubuk/zincir kombinasyonlarını veya uzunluklarını kullanmak yüksek bir
kaza riski doğurur. Onaylanmamış kesme cihazları veya aksesuarları kullanma
sonucunda oluşan kazalar ve hasarlar için herhangi bir sorumluluğu kabul
edemeyiz.
İlk yardım (Şek. 24)
Olası bir kaza durumunda, lütfen hemen ulaşılabilecek bir yerde mutlaka bir ilk
yardım çantası bulunmasını sağlayın. Bu ilk yardım çantası içinden kullanılan
malzemelerin yerine hemen yenilerini koyun.
Yardım ist ediğiniz zaman, aşağıdaki bilgileri verin:
# Kazanın yeri
# Ne olduğu
# Yaralanan kişi sayısı
# Yaralanma şekli
# Sizin adınız!
Titreşim
Aşırı titreşime maruz kalan dolaşım sistemi bozuk kişilerin damar veya sinir
sisteminde hasar oluşabilir.
Titreşim parmaklarda, ellerde veya bileklerde aşağıdaki belirtilerin oluşmasına
neden olabilir: “Duygusuzluk” (uyuşma), karıncalanma, ağrı, bıçak saplanma hissi,
ciltte veya cilt renginde değişme.
Bu belirtilerden biri görülürse, bir hekime görünün!
“Beyaz parmak hastalığı” riskini düşürmek için, çalışma sırasında ellerinizi sıcak
tutun ve makine ve aksesuarların bakını gerektiği şekilde gerçekleştirin.
95
Teknik veriler
1) Rölantide, tam yükte ve son hızda çalışmadan eşit ağırlıklı türetilmiş rakamlar.
2) Tam yükte ve yüksek hızda eşit ağırlıklı türetilmiş rakamlar.
• Sürekli yapılan araştırma ve geliştirmelerden dolayı, burada belirtilen özellikler önceden bildirilmeksizin değiştirilebilir.
• Özellikler ülkeden ülkeye değişebilir.
• Beyan edilen titreşim emisyon değeri standart test yöntemine uygun şekilde ölçülmüştür ve bir aleti bir başkasıyla karşılaştırmak için kullanılabilir.
• Beyan edilen titreşim emisyon değeri bir ön maruz kalma değerlendirmesi olarak da kullanılabilir.
UYARI:
• Bu elektrikli aletin gerçek kullanımı sırasındaki titreşim emisyonu aletin kullanım biçimlerine bağlı olarak beyan edilen emisyon değerinden farklı olabilir.
• Gerçek kullanım koşullarındaki maruz kalmanın bir tahmini hesaplaması temelinde operatörü koruyacak güvenlik önlemlerini mutlaka belirleyin (çalışma döngüsü
içerisinde aletin kapalı olduğu ve aktif durumda olmasının yanı sıra boşta çalışğı zamanlar gibi, bütün zaman dilimleri göz önünde bulundurularak değerlendirilmelidir).
Kısımların adları
1. Arka tutamak
2. Güvenlik kilidi düğmesi (gaz kelebeği kilidi)
3. Gaz kelebeği kolu
4. El siperi (zincir freni için serbest bırakın)
5. Zincir
6. Kılavuz çubuk
7. Kılavuz çubuk mahfazası
8. Tespit somunları
9. Zincir kilit mandalı (güvenlik aygıtı)
10. Zincir dişlisi kapağı
11. Susturucu
12. Buji
13. Ön sap (boru şeklinde tutamak)
14. Çalıştırma sapı
15. Çalıştırma/Durdurma anahtarı (kısa devre
anahtarı)
16. Karabina veya halat bağlama noktası
17. Yağ tankı kapağı
18. Çalıştırma grubuyla fan yuvası
19. Yakıt tankı kapağı
20. Hava filtresi kapağı
21. Jikle kolu
22. Primer pompa
Kurs hacmi cm
3
22.2
Silindir çapı mm 33
Kurs mm 26
Hızda maks. güç kW/dak
#1
0,74/8.000
Hızda maks. tork Nm/dak
#1
0,97/6.500
Çubuk ve zincirle rölanti hızı / maks. motor hızı dak
#1
3.000/11.500 (PS#220 TH),
3.000/10.500 (PS#221 TH)
3.000/10.000 (PS#222 TH)
Kavrama hızı dak
#1
4.500
İşyerinde ses basıncı seviyesi L
pA
av
, ISO 22868
1)
dB (A) 95,0
Ses gücü seviyesi L
WA, Fl+Ra
ISO 22868
2)
dB (A) 105,8
Gürültü için belirsizlik dB (A) K: 2,5
Titreşim hızlanması a
h
,
w
av
, ISO 22867
1)
# Boru şeklinde tutamak m/s
2
6,0
# Arka tutamak m/s
2
5,0
Titreşim için belirsizlik m/s
2
K: 2,0
Karbüratör (diyaframlı karbüratör) Tip Walbo WYL
Ateşleme sistemi Tip elektronik
Buji Tip NGK CMR 6A
Buji tırnak açıklığı mm 0,6 – 0,7
Maks. yükte yakıt tüketimi, ISO 7293 kg/h 0,41
Maks. yükte özgül yakıt tüketimi, ISO 7293 g/kWh 561
Yakıt tankı kapasitesi cm
3
200
Zincir yağ tankı kapasitesi cm
3
190
Karışım oranı (yakıt/iki zamanlı motor yağı) 25:1
Zincir freni Manuel veya geri tepmeyle çalışır
Zincir hızı
(yüksek hızda) m/s 20,4 (91PX, 91VG) 18,0 (25AP)
Zincir dişlisi adımı inç 3/8 (91PX, 91VG) 1/4 (25AP)
Diş sayısı Z6 (91PX, 91VG) 8 (25AP)
Adım / Tahrik elemanı mukavemeti inç 3/8 /0,050 (91PX, 91VG) 1/4 /0,050 (25AP)
Kılavuz çubuk, bir kesmenin uzunluğu cm 25
Ağırlık (yakıt tankı boş, zincir ve kılavuz çubuk hariç) kg 2,5
22
21
20
19
18
17
16
15
14
13
11
10
9
7
5
4
8
6
3
2
1
15
12
96
KULLANIMA SOKMA (Şek. 25)
DİKKAT:
Kılavuz çubuk veya zincir üstünde herhangi bir iş yapmadan önce, daima
motoru kapatın ve bujinin kablo başğını çekip çıkarın (bakınız “Buji
değiştirme”). Daima koruyucu eldiven takın!
DİKKAT:
Tamamen monte edilip, muayene edilmedikçe testereyi çalıştırmayın!
Kılavuz çubuğun ve testere zincirinin montajı (Şek. 26)
Aşağıdaki iş için zincir testere ile birlikte verilen üniversal anahtarı kullanın.
Zincir testereyi dengeli bir yüzeye koyun ve kılavuz çubuğu ve zinciri monte etmek
için aşağıdaki adımları izleyin:
El siperini (1) ok yönünde çekerek zincir frenini devreden çıkarın.
Te s p it so m un u n u ( 2 ) aç ı n.
Zincir dişlisi kapağını (3) dikkatle açın, bağlantı yerinden (4) çekin ve çıkarın.
Zincir ayarlama vidasını (5) pim (6) sağdaki durma yerine gelinceye kadar sola (saat
yönünün tersine döndürün). (Şek. 27 ve 28)
Kılavuz çubuğu (7) yerleştirin. (Şek. 29)
Zinciri (9) zincir dişlisinin (10) üzerine kaldırın. Sağ elinizi kullanarak, zinciri kılavuz
çubuğun üstündeki üst kılavuz oyuğu (11) içine getirin. (Şek. 30)
Zincirin üstündeki kesici kenarların ok yönünde olmasına dikkat edin!
Zinciri (9) kılavuz çubuğun burnu (12) etrafında ok yönünde çekin.
Kılavuz çubuğu elle tam burnuna kadar çekin. Zincir bıçağın kılavuz çubuğun
oyuklarına geçtiğinden emin olun. (Şek. 31)
Önce, zincir dişlisi kapağını (3) bağlama düzeneği (4) içine itin. Zincir gerdiricisi
piminin (8) kılavuz çubuk üstündeki deliğin içinde olduğundan emin olun. Sonra
onu, testere zincirini (9) zincir kilit mandalının (13) üzerine kaldırırken tespit cıvatası
üzerine itin.
Te s p it so m un u n u ( 2 ) el l e s ık ı n. (Şek. 32)
Testere zincirinin sıkılaştırılması
Zincir çubuğun alt tarafının kılavuz oyuğuna geçinceye kadar zincir ayarlama
vidasını (5) sağa (saat yönünde) döndürün (çembere bakın).
Zincir çubuğun alt tarafına dayanıncaya kadar kılavuz çubuğun ucunu hafifçe
kaldırın ve zincir ayarlama vidasını (5) sağa (saat yönünde) döndürün.
Kılavuz çubuğun ucunu yukarıda tutmaya devam ederek, tespit somunlarını (2)
üniversal anahtarla sıkın. (Şek. 33)
Zincir gerginliğinin kontrolü (Şek. 34)
Eğer zincir kılavuz çubuğun alt tarafına oturuyorsa ve hala elle kolayca
döndürülebiliyorsa, zincirin gerginliği doğrudur.
Bunu yaparken zincir freni serbest bırakılmalıdır.
Zincir gerginliğini sıkça kontrol edin yeni zincirler kullanım sırasında uzama
eğilimindedirler!
Zincir gerginliği kontrol edilirken motor kapatılmalıdır.
NOT:
Sırayla 2 – 3 zincir kullanılması tavsiye edilir.
Kılavuz çubuğun düzgün aşınmasını garanti etmek için her zincir değişiminde çubuk
ters çevrilmelidir.
Zincir freni (Şek. 35)
PS#220 TH/PS#221 TH/PS#222 TH standart donanım olarak bir eylemsizlik zincir
freniyle birlikte gelir. Kılavuz çubuk ucunun ağaca teması nedeniyle geri tepme
olması halinde (bakınız “GÜVENLİK ÖNLEMLERİ”), geri tepme yeterince kuvvetliyse
zincir freni eylemsizlik momentiyle zinciri durdurur.
Zincir saniyenin bir bölümü kadar bir süre içinde durur.
Zincir freni testere zincirinin dönmesini başlamadan engellemek ve acil bir
durumda zinciri hemen durdurmak için monte edilir.
ÖNEMLİ: Zincir freni devredeyken testereyi KESİNLİKLE çalıştırmayın! Bunu
yapmak çok çabuk motor hasarına neden olabilir!
İşe başlamadan önce DAİMA zincir frenini serbest bırakın!
NOT:
Zincir freni çok önemli bir güvenlik aygıtıdır ve diğer sımlar gibi normal
aşınma ve eskimeye tabidir. Düzenli muayene ve bakım kendi güvenliğiniz
için önemlidir ve bir DOLMAR servis merkezi tarafından yapılmalıdır.
Zincir frenini devreye sokma (frenleme) (Şek. 36)
Eğer geri tepme yeterince kuvvetliyse, el siperinin (1) eylemsizlik momentiyle
birlikte kılavuz çubuğun ani hızlanması otomatik olarak zincir frenini etkinleştirir.
Zincir frenini elle devreye sokmak için, sol elinizle sadece el siperini (1) öne
(testerenin ucuna doğru) itin (ok 1).
Zincir frenini serbest bırakma
El siperini (1) yerine geçtiğini hissedinceye kadar kendinize doğru çekin (ok 2). Fren
şimdi serbest bırakılır.
Yakıt ( Şek. 37)
DİKKAT:
Bu testere mineral yağ ürünleriyle çalışır (benzin (petrol) ve yağ).
Özellikle benzin (petrol) kullanırken dikkatli olun.
Tüm alevlerden ve ateşlerden sakının. Sigara içmeyin (patlama tehlikesi).
Yakıt karışımı
Zincir testerenin motoru yüksek verimlilikte iki zamanlı bir motordur. Benzin ve iki
zamanlı motor yağı karışımıyla çalışır.
Bu motor minimum oktan değeri 91 ROZ olan normal kurşunsuz benzinle çalışmak
üzere tasarlanmıştır. Böyle bir yakıt bulunamaması halinde, daha yüksek oktanlı bir
yakıt kullanabilirsiniz. Bu motoru olumsuz etkilemez.
Motordan en iyi verimi almak ve kendi sağğınızı ve çevreyi korumak için
sadece kurşunsuz benzin kullanın.
Motoru yağlamak için, yakıta eklenen, iki zamanlı motor yağı kullanın (kalite sınıfı:
JASO FC, ISO EGO).
Dikkat: Petrol istasyonlarındaki hazır karıştırılmış yakıtları kullanmayın.
Doğru karışım oranı:
25:1, yani; 25 kısım benzini 1 kısım yağla karıştırın.
NOT:
Yakıt#yağ karışımını hazırlamak için önce tüm yağ miktarını gerekli yakıtın yarısıyla
karıştırın, sonra kalan yakı ekleyin. Karışımı tanka doldurmadan önce iyice
çalkalayın.
Güvenli çalışmayı temin etmek için belirtilenden daha fazla motor yağı
katmak doğru değildir. Bu sadece çevreyi kirleten ve silindirdeki egzoz
kanalını ve susturucuyu tıkayan, daha fazla yanma artığı ürün oluşumuna
neden olur. Üstelik yakıt tüketimi artar ve performans düşer.
Yakıtın Depolanması
Yakıtların depolanma ömrü nırlıdır. Yakıtlar ve yakıt karışımları zamanla bozulurlar.
Bu nedenle çok uzun süre depolanmış olan yakıtlar ve yakıt karışımları çalıştırma
sorunlarına neden olabilirler. Sadece gelecek birkaç ay içinde tüketilecek miktarda
yakıt satın alın.
Yakıtı sadece onaylı kaplar i çinde, kuru bir yerde güvenl i biçimde saklayı n.
CİLDE VE GÖZE TEMAS ETTİRMEYİN
Mineral yağ ürünleri cildinizin yağını kurutur. Eğer bu maddeler cildinize
tekrarlanarak ve uzun bir süre boyunca temas ederse, cildinizi kuruturlar. Bunun
sonucunda çeşitli cilt hastalıkları meydana gelebilir. Ayrıca, alerjik reaksiyonların
olduğu da bilinmektedir. Yağla temas sonucu gözlerde tahriş meydana gelebilir.
Eğer gözünüze yağ kaçarsa, derhal temiz suyla yıkayın.
Eğer gözünüzde tahriş devam ederse, derhal bir hekime görünün!
Zincir yağı
Zinciri ve kılavuz çubuğu yağlamak için yapışkan katkılı bir yağ
kullanın. Yapışkan katkı yağın zincirden çok çabuk fırlatılmasını önler.
Çevreyi korumak için biyo#bozunur nitelikte zincir yağlarını
kullanmanızı tavsiye ederiz. Biyo#bozunur yağ kullanımını yerel
yönetmelikler de zorunlu tutabilir.
DOLMAR tarafından satılan BIOTOP zincir yağı özel bitkisel yağlardan yapılmıştır ve
%100 biyo#bozunurdur. BIOTOP yağına özel olarak çevre dostu olduğu için “blue
angel” (Blauer Umweltschutz#Engel) ödülü verilmiştir (RAL UZ 48).
BIOTOP zincir yağı aşağıdaki boyutlarda temin edilebilir:
1 l sipariş numarası 980 008 210
5 l sipariş numarası 980 008 211
Biyo#bozunur yağlar ancak sınırlı bir süre boyunca kararlıdır. Bunlar
(kapları üstünde gösterilen) imalat tarihlerinden itibaren 2 yıl içinde
kullanılmalıdır.
Biyo%bozunur zincir yağları konusunda önemli not:
Eğer testereyi uzun bir süre boyunca tekrar kullanmayı planlamıyorsanız, yağ
tankını boşaltın ve az bir miktar normal motor yağı (SAE 30) koyun ve ardından
testereyi bir süre çalıştırın. Bu, yağ tankında, yağ besleme sisteminde, zincirde ve
kılavuz çubukta kalan biyo#bozunur yağın tamamen temizlenmesi için gereklidir
çünkü bu tip yağların birçoğu zamanla, yağ pompalarına ve diğer parçalara hasar
verebilen yapışkan tortular bırakma eğilimindedir.
Te s te re y i t e k ra r k u ll a na c ağınız zaman, tankı yeniden BIOTOP zincir yağıyla
doldurun. Çürük yağ veya uygun olmayan zincir yağı kullanımının hasara neden
olması durumunda, ürünün garantisi geçersiz olur.
Satıcınız zincir yağının kullanımı konusunda size bilgi verecektir.
KESİNLİKLE ATIK YAĞ KULLANMAYIN (Şek. 38)
Atık yağlar çevre için çok tehlikelidir.
Atık (atık) yağksek miktarda kanserojen maddeler içerir. Atık yağ içindeki tortular
yağ pompasında ve testerede yüksek derecede aşınmaya neden olur.
Atık yağ veya uygun olmayan zincir yağı kullanımının hasara neden olması
durumunda, ürünün garantisi geçersiz olur.
Satıcınız zincir yağının kullanımı konusunda size bilgi verecektir.
CİLDE VE GÖZE TEMAS ETTİRMEYİN
Mineral yağ ürünleri cildinizin yağını kurutur. Eğer bu maddeler cildinize
tekrarlanarak ve uzun bir süre boyunca temas ederse, cildinizi kuruturlar. Bunun
sonucunda çeşitli cilt hastalıkları meydana gelebilir. Ayrıca, alerjik reaksiyonların
olduğu da bilinmektedir. Yağla temas sonucu gözlerde tahriş meydana gelebilir.
Eğer gözünüze yağ kaçarsa, derhal temiz suyla yıkayın.
Eğer gözünüzde tahriş devam ederse, derhal bir hekime görünün!
97
Yakıt doldurma (Şek. 39)
GÜVENLİK ÖNLEMLERİNİ UYGULAYIN!
Yakıtları akt arırk en dikkatli ve tedbirli olun.
Motor kapatılmalıdır!
Yakıt veya yağ tankına kir girmesini önlemek için, kapakların etrafındaki alanı
tamamen temizleyin.
Kapağı döndürerek açın ve tankı duruma göre yakıtla (yakıt/yağ kaşımı) veya zincir
yağıyla doldurun. Doldurma boynunun alt kenarına kadar doldurun. Yakıtı veya
zincir yağını dökmemeye dikkat edin!
Yakıt kapaklarını sıkılabildiği kadar sıkın.
Yakıt dold urmadan sonra vid alı kapağı ve tankı temizleyin.
Zincirin yağlanması
Kullanım sırasında zincirin iyi yağlanmasını sağlamak için zincir yağ
tankında daima yeterli zincir yağı bulunmalıdır. Tankın bir kez
doldurulması yarım saat sürekli çaşma için yeterlidir. Çalışırken,
tankta hala yeterli miktarda yağ olduğunu kontrol edin ve
gerekliyse yağ ekleyin. Bu kontrolü sadece motor kapalıyken
yapın!
1yakıt/yağ karışımı
2 zincir yağı
Zincir yağlanmasının ayarlanması (Şek. 40)
Motor kapatılmalıdır.
Yağ pompasının besleme hızını ayar vidasıyla (1) ayarlayabilirsiniz.
Yağ miktarı üniversal anahtarı kullanarak ayarlanabilir.
Yağ pompasının sorunsuz çaşmasını sağlamak için vdedeki yağ
kılavuz oluğu (2) ve kılavuz çubuktaki yağ giriş delikleri (3) düzenli
olarak temizlenmelidir. (ek. 41)
Zincir yağlanmasının kontrolü (Şek. 42)
Zincir testereyi yeterli zincir yağ lanması olmadan kesinlikle çalıştırmayın. Aksi
taktirde zincirin ve kılavuz çubuğ un hizmet ömrü kısalır.
İşe başlamadan önce tanktaki yağ seviyesini ve yağ beslemesini kontrol edin.
Yağ besleme hızını aşağıda açıklandığı gibi kontrol edin: Zincir testereyi çalıştırın
(bakınız “motoru çalıştırma”).
Çalışan zincir testereyi bir ağgövdesinin veya zeminin yaklaşık 15 cm üzerinde
tutun (uygun bir altlık kullanın).
Eğer yağlama yeterliyse, testere zinciri dönerken şarıya yağ fırladığı için hafif bir
yağ izi görürsünüz. Esen rüzgarın yönüne dikkat edin ve yağ püskürtüsüne gereksiz
yere maruz kalmaktan kaçının!
NOT:
Te s te re k a p a t ıl d ı k t an s o n ra a r t ık z i n c i r yağının yağ besleme sisteminden, kılavuz
çubuktan ve zincirden bir süre damlaması normaldir. Bu bir arıza oluşturmaz!
Te s te re y i uy g u n b i r yü z e y e ye r l eştirin.
Motoru çalıştırma (Şek. 43)
Ta m a m e n m o n t e e d i l i p , m u a y e n e e d i l m e d i k ç e t e s t e r e y i ç a l ı ştırmayın!
Motora yağ doldurduğunuz yerden en az 3 m uzağa gidin.
Yere sağlam bastığınızdan emin olun ve testereyi, zincir hiçbir şeye temas
etmeyecek şekilde yere koyun.
Zincir frenini devreye sokun (kilitleyin).
Bir elinizle arka tutamağı sıkıca tutun ve testereyi yere bastırarak, dayalı tutun. Bir
dizinizi arka tutamağın üstüne bastırın.
ÖNEMLİ: Jikle kolu (5) gaz kelebeği koluyla (1) bağlantılıdır. Gaz kelebeği koluna
basılınca otomatik olarak orijinal konumuna döner.
Eğer motor çalışmadan önce gaz kelebeği koluna basılırsa, jikle kolunun (5) uygun
konuma yeniden ayarlanması gerekir. (Şek. 44)
Soğuk çalıştırma:
Kısa devre anahtarını (3) ileri itin.
Jikle kolunu (5) konumuna döndürün. Primer pompaya 7–10 kez basın.
Direnç hissedinceye kadar marş kablosunu (4) yavaşça şarı çekin (piston üst ölü
noktadan önce konumlanır). (Şek. 44)
Şimdi hızla ve güçle çekmeye devam edin. Motor 2 ila 4 denemeden sonra
çalışır ve çalışmaya devam eder (düşük sıcaklıklarda çalıştırmak için birçok kez
çekmek gerekebilir).
DİKKAT: Marş kablosunu yaklaşık 50 cm’den fazla şarı çekmeyin ve elle geriye
itin. Verimli çalıştırma için, marş kablosunu hızla ve güçle çekmek önemlidir.
Motor düzgün çalışmaya başlar başlamaz, gaz kelebeği koluna (1) bir kez nazikçe
basın (tutamağı kavrayın, güvenlik kilidi ğmesi (2) gaz kelebeği kolunu serbest
bırakır), bu jikle kolunun (5) orijinal konumuna gitmesine neden olur ve motor artık
rölanti hızında çalışmaya devam eder. (Şek. 44)
Şimdi zincir frenini serbest bırakın
.
Sıcak çalıştırma:
Soğuk çalıştırmada açıklandığı gibi hareket edin ama jikle kolunu (5)
konumuna getirin
. (Şek. 44)
Önemli: Eğer yakıt tankı tamamen boşalmışsa ve motor yakıt olmadığı için
durmuşsa, primer pompaya 7–10 kez basın. (Şek. 44)
Motorun durdurulması
Kısa devre anahtarını (3) “STOP” konumuna getirin. (Şek. 44)
Zincir freninin kontrolü (Şek. 45)
Önce zincir frenini kontrol etmeden zincir testereyle çalışmayın!
Motoru açıklandığı gibi çalıştırın (yere sağlam bastığınızdan emin olun ve testereyi,
kılavuz çubuk hiçbir şeye temas etmeyecek şekilde yere koyun).
Bir elinizle boru şeklindeki tutamağı sıkıca kavrayın ve öteki elinizle sapı tutun.
Motor orta hızda çalışırken, zincir freni devreye girinceye kadar elinizin arkasıyla el
siperini (6) ok yönünde bastırın. Zincir derhal durmalıdır.
Gaz kelebeğini hemen serbest bırakarak, zincir frenini serbest bırakın.
ÖNEMLİ: Bu testte eğer zincir hemen durmazsa, hiçbir koşulda çalışmaya
devam etmeyin. Bir DOLMAR servis merkeziyle irtibat kurun.
Karbüratörü ayarlama (Şek. 46)
Karbüratör rölanti ve ana memeleri ayarlama ihtiyacını ortadan kaldırır ve böyle bir
ayarlama yapılamaz.
Gerekirse, rölanti hızı ayar vidası (11) kullanılarak ayarlanabilir.
Monte edildiğinde, karbüratör memeleri deniz seviyesindeki
hava basıncı için takılmıştır. 1000 m/3300 feet üzerindeki
yüksekliklerde karbüratör memelerinin değiştirilmesi
gerekebilir.
Karbüratörü tornavida (7, bıçak ucu genişliği 4 mm) kullanarak
ayarlayın.
Ayarlama yapmadan önce, motoru ıtmak in 3 5 dakika, ama ksek olmayan
bir hızda, çalıştırın!
Rölanti hızını ayarlayın
Ayar vidası (11) sıkmak (saat nde döndürmek): rölanti hızını arttırır.
Gevşetmek (saat yönünün tersine döndürmek): rölanti hızını azaltır.
Dikkat: Zincir hiçbir durumda hareket etmemelidir.
BAKIM (Şek. 47)
Te s te re zi n ci r i ni n b il e n m es i
DİKKAT: Kılavuz çubuk veya zincir üstünde herhangi bir iş yapmadan önce,
daima motoru kapatın ve bujinin kablo başğını çekip çıkarın (bakınız “Buji
değiştirme”). Daima koruyucu eldiven takın!
Zincirin aşağıdaki durumlarda bilenmesi gerekir:
Islak ağaç kesilirken çıkan testere tozu ağaç unu gibi göründüğü zaman.
Zincir ağaca ancak büyük basınç uygulanarak girdiği zaman. Kesme kenarında
gözle görülen hasar olduğu zaman.
Te s t er e k e s i m y ap a rk e n s o la v e y a s a ğa çekildiği zaman. Buna zincirin her tarafının
aynı keskinlikte olmaması neden olur.
Önemli: Sık aralıklarla bileyin ama çok fazla metal kaldırmayın!
Genel olarak 2 veya 3 eğeleme yeterli olur.
Eğer daha önce kendiniz birçok kez bilediyseniz, zinciri bir servis merkezinde
biletin.
Doğru bileme: (Şek. 48)
DİKKAT: Sadece bu testere için tasarlanmış olan zincirleri ve kılavuz
çubukları kullanın.
Tüm kesicilerin aynı boyda olması gerekir (boyut a). Değişik boylarda kesiciler
zincirin zor dönmesine ve zincirde çatlamalara neden olur.
Minimum kesici boyu 3 mm’dir. Minimum kesici boyuna ulaşıldığı zaman zinciri
tekrar bilemeyin; bu noktada zincir değiştirilmelidir.
Kesme derinliği derinlik sınırlayıcı (yuvarlak burun) ve kesici kenar arasındaki
yükseklik farkıyla belirlenir.
En iyi sonuçlar 0,65 mm (,025”) derinlik sınırlayıcı derinliğiyle elde edilir.
DİKKAT: Aşırı derinlik geri tepme riskini arttırır!
Tüm kesiciler aynı açıda, 30°, bilenmelidir. Farklı açılar zincirin zor, düzensiz
dönmesi sonucunu doğurarak, aşınmayı arttırır ve zincirin kopmasına neden olur.
Sıçankuyruğu eğenin kesme derinliği sonucunda 85° ön eğim açısı oluş ur. Eğer
doğru şekilde doğru eğe kullanılırsa, otomatik olarak doğru ön eğim açısı elde edilir.
(Şek. 49)
Eğeler ve onlarla çalışma şekli (Şek. 50)
Zinciri bilerken zincirler için özel bir sıçankuyruğu eğe (çapı 4 mm) kullanın. Normal
yuvarlak eğeler bu iş için uygun değildir.
Eğe sadece ileri itilirken (ok) kesmelidir. Geri çekerken eğeyi kaldırın.
Önce en kısa kesiciyi bileyin. Bu kesicinin uzunluğu böylece zincirin tüm diğer
kesicileri için standart olur.
Eğeyi daima yatay olarak (kılavuz çubuğa 90°) sürün.
Eğe tutucusu sürtmeyi kolaylaştırır. Doğru 30° bileme açısı için işaretlenmiştir
(eğelerken, bu işaretleri zincire paralel tutun, şekle bakın) ve kesme derinliğini eğe
çapının doğru 4/5 oranıyla sınırlar. (Şek. 51)
Zinciri biledikten sonra, derinlik sınırlayıcının yüksekliği bir zincir mastarı yardımıyla
kontrol edilmelidir.
En küçük bir fazlağı bile özel bir yassı eğeyle (12) giderin.
Derinlik sınırlayıcının (13) önünü yuvarlayın. (Şek. 52)
STOP
98
Zincir dişlisi iç kısmını temizleme, zincir yakalayıcıyı kontrol etme ve
değiştirme (Şek. 53)
DİKKAT: Kılavuz çubuk veya zincir üstünde herhangi bir iş yapmadan önce,
daima motoru kapatın ve bujinin kablo başğını çekip çıkarın (bakınız “Buji
değiştirme”). Daima koruyucu eldiven takın!
DİKKAT: Tamamen monte edilip, muayene edilmedikçe testereyi
çalıştırmayın!
Zincir dişlisi kapağını (4) çıkarın (“KULLANIMA SOKMAsmına bakın) ve kısmı
bir fırça ile temizleyin.
Zinciri (3) ve kılavuz çubuğu (2) çıkarın.
NOT:
Yağ kılavuz oluğunda (1) ve zincir gerdiricisinde (6) hiçbir tortu veya kirletici
kalmamasını sağlayın.
Kılavuz çubuğu, zinciri ve zincir dişlisini değiştirmek için, bakınız “KULLANIMA
SOKMA”.
Zincir yakalayıcı
Zincir yakalayıcıda (5) gözle hasar muayenesi yapın ve gerekliyse değiştirin.
Kılavuz çubuğun temizlenmesi, zincir dişlisi burnunun yağlanması
(Şek. 54)
DİKKAT: Koruyucu eldiven takılmalıdır.
Kılavuz çubuğun taşıyıcı yüzeylerinde düzenli olarak hasar muayenesi yapın ve
uygun bir araçla temizleyin.
Zincir dişlisi burun tipi:
Eğer testere yoğun olarak kullanılırsa, dönüş zincir dişlisi yataklarının düzenli olarak
(haftada bir) yağlanması gerekir. Bunu yapmak için, önce kılavuz çubuğun ucundaki
2 mm’lik deliği iyice temizleyin, sonra içine küçük bir miktarda çok amaçlı gres
bastırın.
Çok amaçlı gres ve gres tabancaları aksesuarlar olarak temin edilebilir.
Çok amaçlı gres 944 360 000
Gres tabancaları 944 350 000
Testere zincirini değiştirme (Şek. 55)
DİKKAT: Sadece bu testere için tasarlanş olan zincirleri ve kılavuz
çubukları kullanın.
Yeni bir zincir takmadan önce zincir dişlisini (10) kontrol edin.
DİKKAT: Aşınmış zincir dişlileri yeni zincire hasar verebilir ve bu nedenle
değiştirilmelidir.
Emme kafasını değiştirme (Şek. 56)
Emme kafasının keçe filtresi (12) tıkanabilir. Karbüratöre engelsiz yakıt akışı
sağlanması için emme kafasının her üç ayda bir değiştirilmesi tavsiye edilir.
Değiştirmek üzere emme kafasını çıkarmak için, bir ucu çengel biçiminde eğilmiş
bir tel parçası kullanarak onu tank doldurma boynundan dışarı çekin.
Hava filtresinin temizlenmesi (Şek. 57)
Vidayı (14) açın ve temizleyici yuvası kapağını (13) çıkarın.
ÖNEMLİ:Karbüratörün içine kir parçacıklarının şmesini önlemek için emme
ağzını temiz bir bezle örtün. Hava filtresini (15) çıkarın.
DİKKAT: Göz yaralanmasını önlemek için, kir parçacıklarını basınçlı havayla
temizlemeyin. Hava filtresini temizlemek için yakıt kullanmayın.
Hava filtresini yumuşak bir fırçayla temizleyin.
Eğer filtre çok kirliyse, bulaşık deterjanı ve ılık suyla temizleyin.
Hava filtresini tamamen kurumaya bırakın.
Eğer filtre çok kirliyse, onu sık aralıklarla (günde birkaç kez) temizleyin çünkü ancak
temiz bir hava filtresiyle tam motor gücü sağlanır.
DİKKAT:
Hasarlı hava filtrelerini hemen değiştirin.
Bez parçaları veya büyük kir parçaları motoru tahrip edebilir!
Buji değiştirme (Şek. 58)
DİKKAT:
Motor çalışırken bujiye veya bujinin kablo başğına dokunmayın (yüksek
voltaj).
Herhangi bir bakım işine başlamadan önce motoru kapatın. Sıcak bir motor
yanıklara neden olabilir. Koruyucu eldiven takın!
Yalıtkanın hasar görmesi, elektrot aşınması (yanık) durumunda veya elektrotlar çok
kirliyse ya da yağlıysa, buji değiştirilmelidir.
Te m iz l e yi c i y uv a s ı k a p a ğını çıkarın (bakınız “Hava filtresini temizleme”).
Kablo başğını (1) bujiden çıkarın. Bujiyi sökmek için sadece testereyle verilen
kombine anahtarı kullanın.
DİKKAT: Sadece şu bujileri kullanın: NGK CMR6A.
Buji tırnak açıklığı (Şek. 59)
Buji tırnak açıklığı 0,6 – 0,7 mm olmalıdır.
Soğutma havası giriş ağzının temizlenmesi (Şek. 60)
Dört vidayı (2) çıkarın. Geri çekmeli marş tertibatını (3) sökün.
Giriş ağzını (4) ve silindir kanatçıklarını temizleyin.
Susturucuyu temizleme (Şek. 61)
DİKKAT: Eğer motor sıcaksa, yanık riski vardır. Koruyucu eldiven takın.
Zincir dişlisi kapağını çıkan (bakınız “KULLANIMA SOKMA”).
Susturucunun egzoz çıkışlarından (11) karbon kalıntılarını temizleyin.
Silindir boşluğunun temizlenmesi (Şek. 62)
Zincir dişlisi kapağını çıkan (bakınız “KULLANIMA SOKMA”).
Gerekirse iki vidayı (14) gevşetip çıkararak susturucuyu sökün.
Silindir ağzına (15) bir bez parçası tıkın.
Silindir boşluğunu (16), özellikle soğutma kanatçıklarını temizlemek için uygun bir
alet (ahşap raspa) kullanın.
Bez parçasını silindir ağzından çıkarın ve şemaya göre susturucuyu tekrar takın.
Gerekliyse contayı (13) değiştirin. Eski contadan kalan parçaları susturucudan
dikkatle temizleyin.
Montaj konumunun doğruluğundan emin olun.
Doğru ısı transferinin sağlanması için motor kapağı silindirin kontürünü izlemelidir.
Motor soğukken vidaları (14) 10 Nm'ye sıkın.
STOP
STOP
STOP
99
Periyodik bakım talimatları
Hizmet ömrünü uzatmak, hasarları önlemek ve güvenlik özelliklerinin görevlerini tam yapmasını sağlamak için, aşağıdaki bakımlar düzenli olarak yapılmalıdır. Garanti
talepleri ancak bu çalışmalar düzenli ve doğru şekilde yapılırsa kabul edilir. Tarif edilen bakım çalışmalarının yapılmaması kazalara yol açabilir!
Zincir testerenin kullanıcısı kullanma kılavuzunda tarif edilmeyen bakım çalışmaları yapmamalıdır. Diğer tüm bakım işleri bir DOLMAR servis merkezi tarafından yapılmalıdır.
Servis, yedek parçalar ve garanti
Bakım ve onarım
Modern motorların ve tüm güvenlik aygıtlarının bakımı ve onarımı kalifiye teknik
eğitim ve özel aletler ve test aygıtlarıyla donatılmış özel atölyeler gerektirir.
Bu nedenle bu kullanma kılavuzunda belirtilmeyen tüm işler için bir DOLMAR servis
merkezine danışmanızı tavsiye ediyoruz.
DOLMAR servis merkezleri gerekli tüm donanıma ve uygun maliyetli çözümler
bulabilecek ve size her konuda tavsiyelerde bulunabilecek vasıflı ve deneyimli
personele sahiptir.
Lütfen size en yakın servis merkeziyle irtibat kurun.
Yedek parçalar
Uzun dönemde güvenli kullanım ve zincir testerenizin güvenliği diğer faktörlerin
yanında kullanılan yedek parçaların kalitesine de bağlıdır. Sadece orijinal DOLMAR
parçaları kullanın.
Sadece orijinal yedek parçalar ve aksesuarlar malzeme, boyut, işlev ve güvenlik
bakımından en yüksek kaliteyi garanti eder.
Orijinal yedek parçaları ve aksesuarlabulunduğunuz bölgedeki bayimizden temin
edebilirsiniz. Bayiler ayrıca gerekli yedek parça numaralarını belirlemek için yedek
parça listelerine de sahiptirler ve en son iyileştirmeler ve yedek parça geliştirmeleri
konusunda sürekli olarak bilgilendirilirler.
Eğer orijinal DOLMAR parçaları şında yedek parça kullanılırsa, bunun DOLMAR
ürün garantisini otomatik olarak geçersiz kılacağını lütfen unutmayın.
Garanti
DOLMAR en ksek kaliteyi garanti eder ve bu nedenle satın aldıktan sonraki
garanti süresi içinde oraya çıkacak malzeme veya üretim hatalarından dolayı hasar
gören parçaları değiştirerek, tüm onarım masraflarını karşılayacaktır. Bazı ülkelerde
özel garanti koşulları olabileceğini lütfen dikkat edin. Herhangi bir sorunuz olması
halinde, lütfen bu ürünün garantisinden sorumlu olan satıcınızla irtibat kurun.
Aşağıdaki nedenlerden dolayı oluşan hasarlar için sorumluluk kabul
edemeyeceğimizi lütfen dikkat edin:
•Kullanma kılavuzuna uyulmaması.
•Gerekli bakım ve temizliğin yapılmaması.
•Yanlış karbüratör ayarlaması.
•Normal eskime ve aş ınma.
•Üst performans sınırlarının devamlı aşılmasına bağlı açık aşırı yüklenme.
•Onaylanmamış kılavuz çubukların ve zincirlerin kullanılması.
•Onaylanmamış kılavuz çubuk ve zincir boylarının kullanılması.
•Zor kullanımı, hatalı kullanım, amaç dışı kullanım veya kazalar.
•Geri çekmeli marş tertibatı üstünde kir olması nedeniyle aşırı ısınmadan dolayı
hasar.
•Vasıfsız kişilerin zincir testere üstünde çalışma yapması veya uygunsuz onarımlar.
•Hasara neden oldukları ölçüde, uygun olmayan parçaların veya orijinal DOLMAR
parçaları olmayan parçaların kullanılması.
•Uygun olmayan veya eski yağ kullanılması.
•Finansal kiralama veya kiralama sözleşmelerinden kaynaklanan koşullara bağ
hasarlar.
Te m i zl i k , s e r v is v e a y ar l am a i şleri garanti kapsamında değildir. Garanti
kapsamındaki tüm onarımlar bir DOLMAR servis merkezi tarafından yapılmalıdır.
Genel Zincir testere ş yüzeyleri temizleyin, hasar kontrolü yan. Bir hasar varsa, derhal yetkili bir servis merkezinde
tamir ettirin.
Te s t er e z i n c i ri D ü z e n li a ra l ı k l ar l a b i le y in , z a ma n ı g e ld i ğinde değiştirin.
Zincir freni Yetkili bir servis merkezinde düzenli aralıklarla muayene ettirin.
Kılavuz çubuk Yatak yüzeylerinin düzgün aşındığından emin olmak için ters döndürün.
Zamanı geldiğinde değiştirin.
Her çalıştırmadan önce Te s t e re z in c ir i H a s a r v e k e s ki n li k m u a ye n es i y a p ın .
Zincir gerginliğini kontrol edin.
Kılavuz çubuk Hasar kontrolü yapın.
Zincir yağlaması İşlev kontrolü.
Zincir freni İşlev kontrolü.
Kapatma anahtarı, Güvenlik kilidi
ğmesi, Gaz kelebeği kolu
İşlev kontrolü.
Yakıt/yağ tankı kapağıSıkılık kontrolü yapın.
Her gün Hava filtresi Temizleyin.
Kılavuz çubuk Hasar kontrolü yapın, yağ giriş deliğini temizleyin.
Kılavuz çubuk desteğzellikle yağ kılavuz oluğunu, temizleyin.
Rölanti hızı Kontrol edin (zincir dönmemelidir).
Her hafta Fan yuvası Gerekli hava soğutmasını sağlamak için temizleyin.
Silindir boşluğuTemizleyin.
Buji Kontrol edin ve gerekliyse değiştirin.
Susturucu Montajın sıkılığını kontrol edin.
Zincir mandalı kovanı Hasar kontrolü yapın, gerekliyse değiştirin.
Üç ayda bir Emme kafası Değiştirin.
Yakıt, yağ tankları Temizleyin.
Depolama Zincir testere ş yüzeyleri temizleyin, hasar kontrolü yan. Bir hasar varsa, derhal yetkili bir servis merkezinde
tamir ettirin.
Kılavuz çubuk/zincir Sökün, temizleyin ve hafifçe yağlayın.
Kılavuz çubuğun kılavuz oluğunu temizleyin.
Yakıt, yağ tankları Boşaltın ve temizleyin.
Karbüratör Boşaltın.
DOLMAR GmbH
Postfach 70 04 20
D-22004 Hamburg
Germany
http://www.dolmar.com
884571E990
IDE
Sorun giderme
Arıza Sistem İnceleme Neden
Zincir dönmüyor Zincir freni Motor çalışıyor Zincir freni devrede.
Motor çalışmıyor veya
ancak zorlukla çalışıyor
Ateşleme sistemi Buji kıvılcımı Yakıt besleme sisteminde, sıkıştırma sisteminde arıza, mekanik arıza.
Buji kıvılcımı yok Anahtar STOP'ta, elektrik tesisatında arıza veya kısa devre, kablo başğı veya buji
bozuk.
Yakıt besleme Yakıt tankı dolu Jikle yanlış konumda, karbüratör bozuk, emme kafası kirli, yakıt borusu eğilmiş
veya kopmuş.
Sıkıştırma sistemi İç taraf Hasarlı karter contası, radyal şaft salmastrası bozuk, silindir veya segman bozuk.
ş taraf Bujide kaçak var.
Mekanik arıza Marş devreye girmiyor Marş tertibatı indeki yay bozuk, motor içinde bozuk parçalar.
Sıcak çalıştırma güçlükleri Karbüratör Yakıt tankı dolu
Buji kıvılcımı
Yanlış karbüratör ayarlaması.
Motor çalışıyor ama hemen
duruyor
Yakıt besleme Yakıt tankı dolu Yanlış rölanti ayarlaması, emme kafası veya karbüratör kirli. Tank havalandırması
bozuk, yakıt borusu kopmuş, kablo bozuk, STOP anahtarı bozuk.
Yetersiz güç Aynı anda birden fazla
sistem sorumlu olabilir
Motor boşta çalışıyor Hava filtresi kirli, yanlış karbüratör ayarlaması, susturucu tıkalı, silindirdeki egzoz
kanalı tıkalı.
Zincir yağlanmıyor Yağ tankı/pompa Zincir üstünde yağ yok Yağ tankı boş.
Yağ kılavuz oluğu kirli.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100

Makita PS-222TH Kullanım kılavuzu

Kategori
Motorlu testereler
Tip
Kullanım kılavuzu
Bu kılavuz için de uygundur