DİKKAT (Devam)
■
Hava yastığı sisteminin münferit parçalarını kurcalamak yasaktır, zira hava
yastıkları açılabilir.
■
Hava yastığı sisteminin koruma fonksiyonu sadece bir kaza için yetmekte-
dir. Hava yastığı tetiklenmiş ise, hava yastığı sistemi mutlaka değiştirilmeli-
dir.
Sistem tanımı
Önce
okuyun ve dikkate alın (Sayfa 16).
Hava yastığı sisteminin çalışma durumu gösterge panelindeki
kontrol lamba-
sıyla gösterilir » Sayfa 40.
Hava yastıkları devreye girdiklerinde gazla dolarak şişer.
Hava yastığı açılırken, gri beyaz veya kırmızı renkli, zararsız bir gaz çıkar. Bu ta-
mamen normaldir ve araçta bir yangın işareti değildir.
Hava yastığı sistemi (araç donanımına göre) aşağıdaki modüllerden oluşur.
›
Elektronik kontrol ünitesi.
›
Sürücü ve ön yolcu ön hava yastığı » Sayfa 18.
›
Sürücü diz hava yastığı » Sayfa 19.
›
Yan hava yastıkları » Sayfa 19.
›
Kafa hava yastıkları » Sayfa 20.
›
Gösterge panelindeki hava yastığı kontrol lambası » Sayfa 40.
›
Ön yolcu ön hava yastığı için anahtar şalteri » Sayfa 22.
›
Kumanda panelinin orta kısmında ön yolcu ön hava yastığı açma/kapatma
kontrol lambası » Sayfa 22.
Not
■
Hava yastığı sistemi, tüm fonksiyon süresi boyunca bakım gerektirmez.
■
Aracın mülkiyetini devrederken, araç kitabı da alıcıya birlikte verilmelidir. Ayrı-
ca ön yolcu hava yastığının olası bir devreden çıkarılması ile ilgili bilgilerin de
dahil olmasına dikkat ediniz!
■
Aracın veya hava yastığı sisteminin imha edilmesi durumunda, yasal olan ulu-
sal yönetmeliklere dikkat edilmesi önemlidir.
Hava yastığı tetiklenmesi
Önce okuyun ve dikkate alın (Sayfa 16).
Hava yastığının şişmesi, bir kaza anında ek koruma sunabilmek için, saliseler
mertebesinde ve yüksek bir hızla olur.
Hava yastığı sistemi, sadece kontak açıldıktan sonra çalışmaya hazır durumda-
dır.
Özel kaza durumlarında ise, birden fazla hava yastığı aynı anda açılabilir.
Hafif olan ön ve yan çarpışmalarda, arkadan olan çarpışmalarda, aracın devril-
mesinde ve aracın takla atması durumunda hava yastıkları açılmaz.
Tetiklenme faktörleri
Hava yastığı sisteminin her durum için uygun açılma şartları toplu halde tespit
edilemez. Örneğin, aracın çarptığı nesnenin özelliği (sert, yumuşak), çarpma açı-
sı, aracın hızı vs. gibi faktörler önemli rol oynar.
Hava yastığı sisteminin tetiklenmesindeki karar verici unsur, ortaya çıkan ya-
vaşlamanın akışıdır. Kontrol ünitesi çarpışmanın akışını analiz eder ve ilgili em-
niyet sistemini devreye sokar.
Eğer çarpışma sırasında ölçülen araç yavaşlaması kontrol ünitesinde öngörül-
müş olan referans değerlerin altında kalırsa, araç kazanın sonucunda her ne
kadar kuvvetli biçimde deforme olsa bile, hava yastıkları tetiklenmez.
Şiddeti yüksek olan önden çarpışmalarda aşağıdaki hava yastıkları açılır.
›
Sürücü ön hava yastığı.
›
Ön yolcu ön hava yastığı.
›
Sürücü diz hava yastığı.
Şiddeti yüksek olan yandan çarpışmalarda aşağıdaki hava yastıkları açılır.
›
Kaza tarafındaki ön yan hava yastığı.
›
Kaza tarafındaki arka yan hava yastığı.
›
Kaza tarafındaki kafa hava yastığı.
Hava yastığının açılması durumunda aşağıdaki olaylar gerçekleşir.
›
İç lamba yanar (iç lamba şalteri kapı kontağı konumunda bulunuyorsa).
›
Flaşör sistemi devreye girer.
›
Tüm kapıların kilitleri açılır.
›
Motora giden yakıt beslemesi kesilir.
17
Hava yastığı sistemi