18
ABS -ABS -
ABS -ABS -
ABS -
Anti blokaj frenlerAnti blokaj frenler
Anti blokaj frenlerAnti blokaj frenler
Anti blokaj frenler
ABS sistemi (Anti blokaj frenleme sistemi)
frenleme sýrasýnda tekerlerin kilitlenmesini
engellemek için tasarlanmýþtýr. Bu sistem,
frenleme sýrasýnda olasý en iyi direksiyon
hakimiyetinin saðlanmasýna yardýmcý olur. Bu,
önünüze çýkan bir engelden kaçýnma yeteneðini-
zi artýrýr. ABS sistemi toplam fren kapasitesini
yükseltmez. Bununla birlikte sürücü olarak
direksiyon hakimiyetinizi artýrýr ve bu nedenle
araç üzerindeki hakimiyetinizi geliþtirerek
güvenliðinizin artmasýný saðlar.
Aracýnýzý çalýþtýrdýktan ve yaklaþýk 20 km/s hýza
ulaþtýktan sonra sistemin kýsa bir süre için kendi
kendini test ettiði duyulur ve hissedilir. ABS
sisteminiz çalýþtýðýnda, fren pedalindeki
darbeleri duyabilir ve hissedebilirsiniz. Bu
kesinlikle normaldir.
Elektronik Fren KuvvetiElektronik Fren Kuvveti
Elektronik Fren KuvvetiElektronik Fren Kuvveti
Elektronik Fren Kuvveti
Daðýlýmý (EBD)Daðýlýmý (EBD)
Daðýlýmý (EBD)Daðýlýmý (EBD)
Daðýlýmý (EBD)
EBD (Elektronik Fren Kuvveti Daðýlýmý), ABS
sistemine entegre bir sistemdir. EBD, daima
olasý en iyi fren kuvvetini saðlamak için arka
tekerleklere giden fren kuvveti daðýlýmýný
kontrol eder. Sistem fren kuvvetini kontrol
ettikçe fren pedalindeki darbeler duyulabilir ve
hissedilebilir.
Bir fren devresi arýzaBir fren devresi arýza
Bir fren devresi arýzaBir fren devresi arýza
Bir fren devresi arýza
yaptýðýndayaptýðýnda
yaptýðýndayaptýðýnda
yaptýðýnda
Devrelerden birinde bir arýza olsa bile, aracýn
durdurulmasý mümkündür. Pedala bir defa sert
olarak basýnýz - arka arkaya basmayýnýz.
Fren pedalý normalden daha aþaðýya basýlabilir
ve normalden biraz daha yumuþak çalýþýr.
Bunun yaný sýra normal fren etkisi elde
edebilmek için pedala daha kuvvetli basmak
gerekir.
Fren servFren serv
Fren servFren serv
Fren serv
osu yalnýzca motor çalýþýrkenosu yalnýzca motor çalýþýrken
osu yalnýzca motor çalýþýrkenosu yalnýzca motor çalýþýrken
osu yalnýzca motor çalýþýrken
aktif haldediraktif haldedir
aktif haldediraktif haldedir
aktif haldedir
..
..
.
Araç, motor çalýþmazken itilir ya da çekilirse,
frenin motor çalýþýrkenki etkisini yaratmak için
fren pedaline yaklaþýk beþ kat fazla basýnç
uygulamanýz gerekir.
Fren pedali sýkýþýk ve sert hissedecektirFren pedali sýkýþýk ve sert hissedecektir
Fren pedali sýkýþýk ve sert hissedecektirFren pedali sýkýþýk ve sert hissedecektir
Fren pedali sýkýþýk ve sert hissedecektir
..
..
.
Fren disklerindeki ve fren balatalarýndakiFren disklerindeki ve fren balatalarýndaki
Fren disklerindeki ve fren balatalarýndakiFren disklerindeki ve fren balatalarýndaki
Fren disklerindeki ve fren balatalarýndaki
nem, frenleme özelliklerini deðiþtirir!nem, frenleme özelliklerini deðiþtirir!
nem, frenleme özelliklerini deðiþtirir!nem, frenleme özelliklerini deðiþtirir!
nem, frenleme özelliklerini deðiþtirir!
Araç, þiddetli yaðmurda seyir halindeyken veya
su birikintilerinden geçerken ya da yýkanýrken
fren elemanlarý ýslanacaktýr. Bu da fren
balatalarýnýn sürtünme özelliklerinde fren
zamanýný geciktirecek þekilde deðiþikliklere
neden olacaktýr. Aracýnýzla yaðmurlu ya da karlý
havalarda uzun mesafelere giderken veya bu
hava koþullarýnda aracýnýzý park etmeden önce
fren pedaline ara sýra hafifçe dokunun. Böylece
fren balatalarý ýsýnarak kuruyabilirler. Aracýnýzý
yýkadýktan sonra ya da yaðýþlý veya soðuk hava
koþullarýnda aracýnýzý çalýþtýrdýðýnýzda da bu
iþlemi yapmanýz gerekir.
NOT!NOT!
NOT!NOT!
NOT! ABS sisteminden maksimum þekilde
yararlanabilmek için fren pedaline tamamen
basmanýz gerekir. ABS darbelerini hissedip
duymaya baþladýðýnýzda ayaðýnýzý pedalden
çekmeyin. Uygun bir yerde ABS sistemiyle
fren yapma alýþtýrmalarý gerçekleþtirin.
ABS sistemi gösterge ýþýðýnýn sürekliABS sistemi gösterge ýþýðýnýn sürekli
ABS sistemi gösterge ýþýðýnýn sürekliABS sistemi gösterge ýþýðýnýn sürekli
ABS sistemi gösterge ýþýðýnýn sürekli
yandýðý durumlar:yandýðý durumlar:
yandýðý durumlar:yandýðý durumlar:
yandýðý durumlar:
• Aracýnýzý çalýþtýrdýðýnýzda sistemi test etmek
için yaklaþýk iki saniye boyunca.
• ABS sistemi herhangi bir arýza sonucu
devre dýþý kaldýðýnda.
Frenlere aþýrý yüklenildiðinde.Frenlere aþýrý yüklenildiðinde.
Frenlere aþýrý yüklenildiðinde.Frenlere aþýrý yüklenildiðinde.
Frenlere aþýrý yüklenildiðinde.
Daðlýk bölgelerde veya benzer yollarda
aracýnýzý kullanýrken fren pedaline çok sert
basmasanýz da frenler aþýrý yüklenir. Aracýn hýzý
genellikle düþük olduðundan frenler, düz yol
sürüþündeki kadar iyi soðumazlar.
Frenlerde aþýrý zorlanma olmasýný engellemek
için
küçük vitesteküçük viteste
küçük vitesteküçük viteste
küçük viteste seyretmeniz ve fren
kullanmak yerine yokuþ aþaðý inerken de
çýkarken kullandýðýnýz vitesi (düz vitesli
araçlarda) kullanmanýz tavsiye edilir. Böylece,
motor freni daha etkili þekilde kullanýlýr ve
frene daha kýsa sürelerle ihtiyaç duyulur.
Aracýnýzýn frenlerinin römork çekerken daha
fazla yük altýnda kaldýðýný unutmayýn.
Fren sistemi/ABS/EBDFren sistemi/ABS/EBD
Fren sistemi/ABS/EBDFren sistemi/ABS/EBD
Fren sistemi/ABS/EBD
UYUY
UYUY
UY
ARI!ARI!
ARI!ARI!
ARI!
Hem
BRAKEBRAKE
BRAKEBRAKE
BRAKE hem de
ABSABS
ABSABS
ABS uyarý
ýþýklarý yanýyorsa þiddetli frenajda aracýn
arka tarafýnýn kayma eðilimi göstermesi
riski vardýr. Bu durumlarda, fren hidroliði
depo seviyesi normalse aracý çok dikkatli
kullanarak fren sistemini kontrol ettirmek
için Yetkili Volvo Servisine sürebilirsiniz.