• Bisikleti sürmeden önce tekerleklerin emniyetli şekilde bağlanmış olduğunu kontrol edin. Eğer tekerlekler herhangi bir şekilde
gevşekse, bisikletten çıkarak ciddi yaralanmaya neden olabilirler.
• Zinciri temizlemek için doğal bir deterjan kullanın. Pas temizleyiciler gibi, zincirin zarar görmesine ve/veya arıza yapmasına
neden olabilecek alkali-bazlı veya asit-bazlı deterjanlar kullanmayın.
• Güçlendirilmiş bağlantı pimini sadece ince tipte zinciri bağlamak için kullanın.
• İki farklı tipte güçlendirilmiş bağlantı pimi mevcuttur. Kullanacağınız pimi seçmeden önce aşağıdaki tabloyu inceleyin.
Güçlendirilmiş bağlantı pimlerinden başka bağlantı
pimleri kullanılması veya kullanılan zincir tipine uygun
olmayan bir güçlendirilmiş bağlantı pimi veya alet
kullanılması halinde yeterli bağlantı kuvveti elde
edilemeyebilir ve bu durum zincirin kopmasına veya
yerinden çıkmasına neden olabilir.
• Eğer dişlilerin sayısındaki bir değişiklik nedeniyle
zincirin uzunluğunu ayarlamak gerekiyorsa, zinciri bir
güçlendirilmiş bağlantı pimi veya uç pimi kullanılarak
bağlandığı yerden başka bir noktada kesin. Zincir, güçlendirilmiş bağlantı pimiyle veya uç
pimiyle bağlandığı yerden kesilmesi durumunda hasar görecektir.
• Zincirin doğru gerginlikte olup olmadığını ve hasar görüp görmediğini kontrol edin. Eğer
gerginlik çok zayıfsa veya zincir hasar görmüşse, zincir değiştirilmelidir Eğer bu önlem
alınmazsa, zincir kırılarak ciddi yaralanmaya neden olabilir.
• Shimano CN-7701, CN-HG93 ve CN-HG73 zincirleriyle birlikte 9-vites zincirleriyle uyumlu olan
bir ön aynakol kullanın. Eğer 8 veya daha düşük vites uyumlu bir aynakol kullanılırsa, aynakol dişli değişim problemleri oluşabilir
veya zincir pimleri düşerek zincirin kopmasına neden olabilir.
• Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir şekilde okuyun. Gevşek, aşınmış veya hasar görmüş parçalar,
bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir. Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı şiddetle
tavsiye ederiz.
• Eğer ayarlar doğru şekilde yapılmazsa, zincir yerinden çıkarak bisikletin devrilmesine ve ciddi şekilde yaralanmanıza neden
olabilir.
• Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir şekilde okuyun ve daha sonra başvurmak üzere güvenli bir yerde muhafaza edin.
Zincir
Güçlendirilmiş
bağlantı pimi
Zincir aleti
CN-7701 / CN-HG93 gibi
9-vites çok ince zincir
TL-CN32 / TL-CN27
CN-HG50 / CN-HG40 gibi
8-/7-/6-vites ince zincir
TL-CN32 / TL-CN27
Dişli değiştirme işlemi
Bir kola basıldığında kablo gerginliğinin derhal boşaltılması nedeniyle, HIZLI BOŞALTMA mekanizması hızlı serbest bırakmayı mümkün
kılar. Kolu itmek veya çekmek suretiyle tek bir işlemle iki dişli değiştirebilmeniz için, kollar aynı zamanda 2-YÖNLÜ DEĞİŞİM ve ÇOKLU
BOŞALTMA mekanizmalarıyla donatılmıştır.
Hem (A) kolu hem (B) kolu, vites değiştirmeden sonra serbest bırakıldıklarında daima başlangıç konumuna dönerler. Kollardan birini
çalıştırırken mutlaka aynı zamanda krank kolunu da çevirin.
Bu Servis Talimatı RAPIDFIRE SL-M970 ile RD-M971 üst normal tip arka vites değiştirici birlikte kullanıldığında geçerli olan çalıştırma
yöntemini açıklamaktadır. Eğer ters yay tipi vites değiştiriciyle birlikte kullanılıyorsa, işlemler ters sırada gerçekleşir.
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
Not
• Eğer dişli değiştirme işlemleri sırasında zorlanma hissediliyorsa, vites değiştiriciyi yıkayın ve tüm hareketli parçaları yağlayın.
• Eğer bağlantılardaki gevşeklik düzeyi ayarlama yapılamayacak kadar yüksek ise, vites değiştiriciyi değiştirmeniz gerekir.
• Vites değiştiriciyi periyodik olarak temizlemeli ve tüm hareketli parçaları (mekanizmayı ve makaraları) yağlamalısınız.
• Eğer dişli değiştirme ayarı yapılamıyorsa, bisikletin arka ucundaki paralellik derecesini kontrol edin. Aynı zamanda, kablonun
yağlanıp yağlanmadığını ve vites kablosunun çok uzun veya çok kısa olup olmadığını kontrol edin.
• Eğer bir makaradaki gevşeklik nedeniyle anormal bir ses duyarsanız, makarayı değiştirmelisiniz.
• Eğer tekerlek sertleşir ve zor dönmeye başlarsa, gres yağıyla yağlamanız gerekir.
• Haznenin içine yağ uygulamayın; aksi halde yağ dışarı çıkabilir.
• Dişlileri periyodik olarak doğal bir deterjanla yıkayın ve tekrar yağlayın. Ayrıca, zincirin doğal bir deterjanla yıkanarak yağlanması,
dişlilerin ve zincirin kullanım ömrünü uzatmanın etkili bir yoludur.
• Eğer zincir kullanım sırasında dişlilerden çıkıyorsa, dişileri ve zinciri değiştirin.
• İçten kablo çektirmeli bir kadronun kullanılması, yüksek kablo direnci nedeniyle SIS vites değiştirme fonksiyonunu bozma
eğiliminde olduğundan tavsiye edilmez.
• Her zaman aynı grup işaretleri bulunan dişli seti kullanmaya özen gösterin. Kesinlikle farklı grup işaretine sahip olan bir dişli
yatağıyla birlikte kullanmayın.
• Gidon her iki tarafa sonuna kadar çevrildiğinde bile bir miktar boşluğa sahip olan bir vites kablosu kullanın.
Ayrıca, gidon tamamen çevrildiğinde vites kolunun kadroyla temas edip etmediğini kontrol edin.
• Vites kablosu (SIS-SP41) için özel bir gres yağı kullanılır. DURA-ACE veya başka tipte gres yağları
kullanmayın; aksi takdirde dişli değiştirme performansı zayıflayabilir.
• Kullanmadan önce iç kabloyu ve dış kablonun içini gresleyerek uygun şekilde kaydıklarından emin olun.
• Düzgün çalışma için, önerilen vites kablosunu ve orta göbek kablo rehberini kullanın.
• Dişli değişimine göre kolların hareketi sadece ön aynakol çevrildiğinde yapılmalıdır.
• Eğer hidrolik disk frenlerinde kullanılan fren yağı, vites kolunun plastik parçalarına yapışma eğilimi gösteren
türde bir yağ ise, plastik parçaların çatlamasına veya renklerinin bozulmasına neden olabilir. Bu nedenle, fren yağının bu plastik
parçalara yapışmadığından emin olmalısınız.
SHIMANO disk frenlerinde kullanılan mineral yağ, plastik parçalara yapışması durumunda çatlamaya veya renk bozulmasına
neden olmaz. Ancak, yabancı partiküllerin yapışmasını engellemek için bu parçalar önceden alkolle temizlenmelidir.
• Parçalar doğal aşınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karşı garantili değildir.
• Montaj, ayarlama, bakım ve kullanımla ilgili tüm sorularınız için, lütfen profesyonel bisiklet satıcınıza danışın.
Gümüş
Siyah
Teknik Servis Talimatı SI-6M40A-001
Arka Dişli Sistemi
En iyi performansı sağlamak için, aşağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye edilir.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Grup işaretleri
Vites kablosunun kesilmesi
Vites kablosunu kestikten sonra, ucu deliğin içi düzgün bir
çapa sahip olacak şekilde yuvarlayın.
Aynı dış ucun
kapsülünü vites
kablosunun kesik
ucuna takın.
Dış uç kapsül
* Eğer arka süspansiyonlu bisikletlerde olduğu gibi, arka
vites değiştirici büyük bir derecede hareket ederse, kapsülü
aksesuar alüminyum kapakla
değiştirmeniz tavsiye edilir.
Alüminyum kapaklı vites
kablosunun ucu vites değiştirici
tarafında olmalıdır.
Alüminyum kapak
Vites değiştirici tarafı
Arka süspansiyonlu bisikletlerde zincir uzunluğu
A uzunluğu, arka süspansiyonun hareketine bağlı olarak
değişecektir. Bu nedenle, zincirin çok kısa olması halinde dişli
sistemine aşırı yük binebilir. Arka süspansiyon “A” boyutunun en
uzun olduğu konumdayken ve zincir en büyük dişli ve en büyük
ayna dişlisi üzerindeyken zincire iki bakla ekleyerek zincirin
uzunluğunu ayarlayın. Eğer arka süspansiyonun hareket miktarı
büyükse, zincir en küçük ayna dişlisi ve en küçük dişli üzerindeyken
zincirdeki gevşeklik uygun şekilde alınabilir.
A
A'
2 bakla ekleyin (zincir her iki
tarafta en büyük dişlide iken)
En büyük
dişli
Zincir
En büyük
ayna dişlisi
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değişiklik yapılabilir. (Türkçe)
Güçlendirilmiş Bağlantı Pimi
Uç Pimi Link Pimi
Küçük bir dişliden büyük bir dişliye geçmek için (A Kolu)
Sadece bir dişliyle geçiş yapmak için kolu (1) konumuna hareket
ettirmek ve bir defada iki dişliyle geçiş yapmak için kolu (2)
konumuna hareket ettirmek için kol kursunu değiştirerek istenen
dişli sayısı geçişine ayarlayabilirsiniz. Bu şekilde en fazla iki vites
değişimi yapılabilir.
Büyük bir dişliden küçük bir dişliye geçmek için (B Kolu)
Sadece bir dişliyle geçiş yapmak için kolu (1) konumuna hareket
ettirmek ve bir defada iki dişliyle geçiş yapmak için kolu (2)
konumuna hareket ettirmek için kol kursunu değiştirerek istenen
dişli sayısı geçişine ayarlayabilirsiniz. Bu şekilde en fazla iki vites
değişimi yapılabilir.
(A) kolu başlangıç konumu
5. SIS Ayarı
Vites kolunu birkaç kez çalıştırarak zinciri ikinci dişliye hareket
ettirin. Daha sonra, vites koluna oynaklığını alacak kadar
basarken krank kolunu çevirin.
Üçüncü vitese
geçerken
Vites kablosu ayar tamburunu
zincir ikinci dişliye geri
dönünceye kadar sıkın. (saat
yönü)
Vites kablosu ayar tamburunu
zincir üçüncü dişliye
dokunarak ses çıkarıncaya
kadar gevşetin. (ters saat
yönü)
Ses tamamen
kesildiğinde
İdeal ayar
En iyi ayar, vites kolu oynaklığı alacak kadar
çalıştırıldığında ve zincir üçüncü dişliye dokunarak
ses çıkardığında elde edilir.
* Vites kolunu orijinal konumuna (kolun ikinci dişli ayarında
olduğu ve serbest bırakıldığı konuma) döndürün ve
daha sonra krank kolunu saat yönünde çevirin. Eğer
zincir üçüncü dişliye dokunarak ses çıkarıyorsa, vites kablosu ayar
tamburunu saat yönünde hafi fçe çevirmek suretiyle ses kesilinceye ve
zincir düzgün şekilde çalışıncaya kadar sıkın.
Kolu çalıştırarak vites değiştirin ve dişli konumlarından herhangi
birinde gürültü oluşup oluşmadığını kontrol edin.
İdeal SIS performansı için, güç aktarma parçalarını periyodik olarak
yağlayın.
Ayar somunu Ayar somunu
Özellikler
Arka Vites Değiştiricisi
Kaset dişli diş kombinasyou Arka hazne
Arka vites değiştiricinin montajı
Montajı yaparken, B-gerginlik ayar vidasının mil yuvası tırnağıyla temas
etmemesine dikkat edin. Aksi takdirde deformasyon oluşabilir.
Göbek mili Sıkma torku:
8-10 N•m
5 mm Alyen anahtarı
Mil yuvası tırnağı
B-gerginlik ayar
vidası
SIS Ayarı
1. Üst ayar
Üst ayar vidasını çevirmek
suretiyle arkadan bakıldığında
kılavuz makara en küçük dişlinin
dış çizgisiyle hizalanacak şekilde
ayarlayın.
Üst ayar vidası
En küçük dişlinin dış
çizgisi
Kılavuz makara
2. İç kablonun bağlanması ve emniyete alınması
Kolu (B) sekiz defa veya daha fazla çalıştırarak en yüksek
konuma ayarlayın. Daha sonra, iç delik kapağını çıkarın ve iç
kabloyu bağlayın.
İç delik kapağı İç kablo
Kol (B)
İç delik kapağını şekilde görüldüğü gibi
duruncaya kadar çevirerek takın. Durduktan
sonra daha fazla çevirmeyin. Aksi takdirde
kapak üzerindeki diş hasar görebilir.
İç delik kapağı
Sıkma torku:
0.3-0.5 N•m
Kabloyu arka vites
değiştiriciye bağlayın ve
kablodaki ilk gevşekliği
aldıktan sonra, arka vites
değiştiriciyi şekilde görüldüğü
gibi tekrar sabitleyin.
Çekin
Sıkma torku:
5-7 N•m
Kanal
Not : Kablonun kanala iyice
yerleştiğinden emin olun.
3. Alt ayar
Alt ayar vidasını çevirerek, kılavuz makaranın doğrudan en büyük
dişliyle hizalanacak bir konuma hareket etmesini sağlayın.
Kılavuz makara
En büyük
dişli
Alt ayar vidası
4. B-gerginlik ayar vidasının kullanılması
Zinciri en küçük ayna dişlisi ve en büyük dişli üzerine takarak
krank kolunu geriye doğru çevirin. Daha sonra, B-gerginlik
ayar vidasını çevirerek kılavuz makarayı dişliye mümkün
olduğu kadar yakın, fakat
dokunmayacak şekilde
ayarlayın. Daha sonra, zinciri
en küçük dişliye ayarlayın
ve yukarıdaki işlemi
tekrarlayarak makaranın
dişliye dokunmadığından
emin olun.
En büyük dişli En küçük dişli
B-gerginlik ayar
vidası
Dil ve lastik muhafazalı
sızdırmaz kapsül,
kadronun vites kablosu
dayamasına monte
edilmelidir.
Lastik muhafaza
Lastik muhafaza
Bükmemeye dikkat edin
Sızdırmaz kapsül, dilli
■ Bu servis talimatını FH-M975/M970 için Servis Talimatı ile
birlikte okuyun.
■ Vites kolu ünitesinin değiştirilmesi ve takılması hakkında
ayrıntılı bilgi için, Ön Dişli Sistemi Servis Talimatına bakın.
Kol (B) :
• 2-YÖNLÜ DEĞİŞİM
• ÇOKLU BOŞALTMA
1
1
T
ba
12T
a
r
ba
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Dişli ara parçaları
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği ara parçası
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği ara parçası
Dişlilerin montajı
Her bir dişli için, grup
işareti bulunan yüzey
yukarı doğru bakmalı ve
her bir dişlinin geniş kısmı
ve arka hazne gövdesinin
(kanal genişliğinin fazla
olduğu) A kısmı
hizalanacak şekilde
yerleştirilmelidir.
HG dişlilerinin montajını
yaparken, kilitleme bileziğini
sıkmak için özel aleti
(TL-LR15) kullanın.
HG dişlilerini değiştirirken,
kilitleme bileziğini çıkarmak
için özel aleti (TL-LR15) ve
TL-SR21’i kullanın.
Oluk sadece bir
yerde geniştir.
A
a
c
-
1
4
T
Geniş parça
Sıkma torku: 35-50 N•m
Kilitleme bileziği
Alet
(TL-SR21)
Sökme
TL-LR15
Kilitleme bileziği ara parçası
Sıkma torku:
3 N•m
İçeri Dışarı
Dış çapı maksimum 32 mm olan elcik
kullanın .
Vites kolunun takılması
4 mm Alyen anahtarı
Bu vites kolu, fren kolunun iç veya dış
tarafına yerleştirilebilir.
Sıkma torku:
2.5 N•m
Vites kolu konumu sağa veya sola
kaydırarak ayarlanabilmektedir.
• Vites kolunu, fren çalışmasını ve dişli değişim işlemini
engellemeyeceği bir konuma takın.
• Fren çalışmasının engellenmesine neden olacak bir kombinasyon
kullanmayın.
• Parçaları karbon kadro/gidon yüzeylerine takarken, karbon
malzemenin hasar görmesine neden olabilecek aşırı sıkmayı veya
parçalar için tespit kuvvetinin eksikliğine neden olabilecek yetersiz
sıkmayı engellemek için, karbon kadro/parça üreticisinin sıkma
torku tavsiyesine uyun.
Seriler XTR
RAPIDFIRE (Vites kolu) SL-M970
Vites kablosu SIS-SP41
Arka değiştirici RD-M971
Tip SGS / GS
Arka hazne FH-M975 / FH-M970
Dişliler 9
Kaset dişli CS-M970
Zincir CN-7701
Orta göbek rehberi SM-SP17 / SM-BT17
Model numarası RD-M971
Tip SGS GS
Dişliler 9 9
Toplam kapasite 43D 33D
En büyük dişli 34D 34D
En küçük dişli 11D 11D
Ön aynakol diş farkı 22D 22D
Model numarası Grup adı Dişliler Diş kombinasyonu
CS-M970
ba 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32D
bd 9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34D
be 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34D
Model numarası FH-M975 / FH-M970
Dişliler 9
Jant teli deliği adedi 36 / 32
6.5 mm
7.1 mm
tur_280404_6M40A_001.indd 1
tur_280404_6M40A_001.indd 1
10-06-2008 19:06:00