Shimano ST-M975 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Bu kılavuz için de uygundur

ST-M975 / ST-M970 ÇİFTE KONTROL kolu hem vites değiştirme hem frenleme işlemleri için kullanılır.
Bisikletinizin vites değiştirme ve frenleme işlemlerini tamamen anladığınızdan ve işlemlere alıştığınızdan emin olun. Çalıştırma
yöntemi için şekle bakın.
Eğer ÇİFTE KONTROL kolunun iç ünitesi hasar görürse, kol normal konumundan aşağı doğru hareket edecektir ve frenleme
yapmanın güç olduğu bir konuma kayabilir. Eğer bu durum gerçekleşirse, derhal bisikleti durdurmalısınız.
Bisikleti sürmeden önce tekerleklerin emniyetli şekilde bağlanmış olduğunu kontrol edin. Eğer tekerlekler herhangi bir şekilde
gevşekse, bisikletten çıkarak ciddi yaralanmaya neden olabilirler.
Zinciri temizlemek için doğal bir deterjan kullanın. Pas temizleyiciler gibi, zincirin zarar görmesine ve/veya arıza yapmasına
neden olabilecek alkali-bazlı veya asit-bazlı deterjanlar kullanmayın.
Güçlendirilmiş bağlantı pimini sadece ince tipte zinciri bağlamak için kullanın.
İki farklı tipte güçlendirilmiş bağlantı pimi mevcuttur. Kullanacağınız pimi seçmeden önce yandaki tabloyu inceleyin.
Güçlendirilmiş bağlantı pimlerinden başka bağlantı
pimleri kullanılması veya kullanılan zincir tipine uygun
olmayan bir güçlendirilmiş bağlantı pimi veya alet
kullanılması halinde yeterli bağlantı kuvveti elde
edilemeyebilir ve bu durum zincirin kopmasına veya
yerinden çıkmasına neden olabilir.
Eğer dişlilerin sayısındaki bir değişiklik nedeniyle
zincirin uzunluğunu ayarlamak gerekiyorsa, zinciri bir
güçlendirilmiş bağlantı pimi veya uç pimi kullanılarak
bağlandığı yerden başka bir noktada kesin. Zincir, güçlendirilmiş bağlantı pimiyle veya uç pimiyle
bağlandığı yerden kesilmesi durumunda hasar görecektir.
Zincirin doğru gerginlikte olup olmadığını ve hasar görüp görmediğini kontrol edin. Eğer gerginlik
çok zayıfsa veya zincir hasar görmüşse, zincir değiştirilmelidir Eğer bu önlem alınmazsa, zincir
kırılarak ciddi yaralanmaya neden olabilir.
Shimano CN-7701, CN-HG93 ve CN-HG73 zincirleriyle birlikte, 9-vites zincirleriyle uyumlu olan
bir aynakol kullanın. Eğer 8 veya daha düşük vites uyumlu bir aynakol kullanılırsa, aynakol dişli değişim problemleri oluşabilir
veya zincir pimleri düşerek zincirin kopmasına neden olabilir.
Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir şekilde okuyun. Gevşek, aşınmış veya hasar görmüş parçalar,
bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir. Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı şiddetle
tavsiye ederiz.
Eğer ayarlar doğru şekilde yapılmazsa, zincir yerinden çıkarak bisikletin devrilmesine ve ciddi şekilde yaralanmanıza neden
olabilir.
Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir şekilde okuyun ve daha sonra başvurmak üzere güvenli bir yerde muhafaza edin.
Zincir
Güçlendirilmiş
bağlantı pimi
Zincir aleti
CN-7701 / CN-HG93 gibi
9-vites çok ince zincir
TL-CN32 / TL-CN27
CN-HG50 / CN-HG40 gibi
8-/7-/6-vites ince zincir
TL-CN32 / TL-CN27
Küçük bir dişliden büyük bir dişliye geçmek için (ÇOKLU
BOŞALTMA)
Sadece bir dişliyle geçiş yapmak için kolu (1) konumuna hareket
ettirmek ve bir defada iki dişliyle geçiş yapmak için kolu (2) konumuna
hareket ettirmek için kol kursunu değiştirerek istenen dişli sayısı geçişine
ayarlayabilirsiniz. Bu şekilde en fazla iki vites değişimi yapılabilir.
11
T
b
a
1
2
T
a
r
b
a
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Dişli ara parçası
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği ara parçası
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği ara parçası
Kilitleme bileziği ara parçası
Genel Güvenlik Bilgileri
Not
Yardımcı boşaltma kolunu emniyete alırken yardımcı boşaltma kolu başlığı için (alüminyumdan yapılmış) tespit cıvatasını
kullanmayın.
Eğer dişli değiştirme işlemleri sırasında zorlanma hissediliyorsa, vites değiştiriciyi yıkayın ve tüm hareketli parçaları yağlayın.
Eğer bağlantılardaki gevşeklik düzeyi ayarlama yapılamayacak kadar yüksek ise, vites değiştiriciyi değiştirmeniz gerekir.
Vites değiştiriciyi periyodik olarak temizlemeli ve tüm hareketli parçaları (mekanizmayı ve makaraları) yağlamalısınız.
Eğer dişli değiştirme ayarı yapılamıyorsa, bisikletin arka ucundaki paralellik derecesini kontrol edin. Aynı zamanda, kablonun
yağlanıp yağlanmadığını ve dış muhafazanın çok uzun veya çok kısa olup olmadığını kontrol edin.
Eğer bir makaradaki gevşeklik nedeniyle anormal bir ses duyarsanız, makarayı değiştirmelisiniz.
Eğer tekerlek sertleşir ve zor dönmeye başlarsa, gres yağıyla yağlamanız gerekir.
Haznenin içine yağ uygulamayın; aksi halde yağ dışarı çıkabilir.
Dişlileri periyodik olarak doğal bir deterjanla yıkayın ve tekrar yağlayın. Ayrıca, zincirin doğal bir deterjanla yıkanarak yağlanması,
dişlilerin ve zincirin kullanım ömrünü uzatmanın etkili bir yoludur.
Eğer zincir kullanım sırasında dişlilerden çıkıyorsa, dişileri ve zinciri değiştirin.
RD-M970 ters yay tipi arka vites değiştiriciyi alçak taraftan ayarlayın.
•İçten kablo çektirmeli bir kadronun kullanılması, yüksek kablo direnci nedeniyle SIS vites değiştirme
fonksiyonunu bozma eğiliminde olduğundan tavsiye edilmez.
Her zaman aynı grup işaretleri bulunan dişli seti kullanmaya özen gösterin. Kesinlikle farklı grup işaretine
sahip olan bir dişli yatağıyla birlikte kullanmayın.
Gidon her iki tarafa sonuna kadar çevrildiğinde bile bir miktar boşluğa sahip olan bir vites kablosu kullanın.
Ayrıca, gidon tamamen çevrildiğinde vites kolunun kadroyla temas edip etmediğini kontrol edin.
Vites kablosunun ve fren kablosunun fren işlemleri sırasında birbirini engellemediğinden emin olun. Aksi
takdirde, frenleme sırasında temas oluşabilir.
Kabloları gidon herhangi bir yönde tamamen döndürüldüğünde aralarında hala bir miktar gevşeklik kalacak
şekilde takın.
Vites kablosu (SIS-SP41) için özel bir gres yağı kullanılır. DURA-ACE veya başka tipte gres yağları kullanmayın; aksi takdirde
dişli değiştirme performansı zayıflayabilir.
Kullanmadan önce iç kabloyu ve dış kablonun içini gresleyerek uygun şekilde kaydıklarından emin olun.
Düzgün çalışma için, belirtilen vites kablosu ve orta göbek kablo rehberini kullanın.
Dişli değişimine göre kolların hareketi sadece ön aynakol çevrildiğinde yapılmalıdır.
Eğer hidrolik disk frenlerinde kullanılan fren yağı, vites kolunun plastik parçalarına yapışma eğilimi gösteren türde bir yağ
ise, plastik parçaların çatlamasına veya renklerinin bozulmasına neden olabilir. Bu nedenle, fren yağının bu plastik parçalara
yapışmadığından emin olmalısınız.
SHIMANO disk frenlerinde kullanılan mineral yağ, plastik parçalara yapışması durumunda çatlamaya veya renk bozulmasına
neden olmaz. Ancak, yabancı partiküllerin yapışmasını engellemek için bu parçalar önceden alkolle temizlenmelidir.
Parçalar doğal aşınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karşı garantili değildir.
Montaj, ayarlama, bakım ve kullanımla ilgili tüm sorularınız için, lütfen profesyonel bisiklet satıcınıza danışın.
Gümüş
Siyah
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değişiklik yapılabilir. (Türkçe)
Teknik Servis Talimatı SI-6LN0B-002
Arka Dişli Sistemi
En iyi performansı sağlamak için, aşağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye edilir.
Özellikler
Kolların çalıştırılması
Arka vites değiştiricisinin montajı
Dişlilerin montajı
Arka süspansiyonlu bisikletlerde zincir
uzunluğu
Bu Servis Talimatı ST-M975/ST-M970 ÇİFT KONTROL kolu RD-M970 ters yaylı tip arka vites değiştiriciyle birlikte kullanıldığında geçerli
olan çalıştırma yöntemini açıklamaktadır. Eğer RD-M971 üst normal tipi vites değiştiriciyle birlikte kullanılıyorsa, işlemler ve gösterge
ekranları ters sırada gerçekleşir.
Arka Vites Değiştiricisi
Kaset dişli diş kombinasyou Arka hazne
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Grup işaretleri
Montajı yaparken, B-gerginlik ayar vidasının mil yuvası tırnağıyla temas
etmemesine dikkat edin. Aksi takdirde deformasyon oluşabilir.
Bunu yaparkan Pro-Set hizalama bloğunu yerinden çıkarmayın.
A uzunluğu, arka süspansiyonun hareketine bağlı olarak
değişecektir. Bu nedenle, zincirin çok kısa olması halinde dişli
sistemine aşırı yük binebilir. Arka süspansiyon “A” boyutunun en
uzun olduğu konumdayken ve zincir en büyük dişli ve en büyük
ayna dişlisi üzerindeyken zincire iki bakla ekleyerek zincirin
uzunluğunu ayarlayın. Eğer arka süspansiyonun hareket miktarı
büyükse, zincir en küçük ayna dişlisi ve en küçük dişli üzerindeyken
zincirdeki gevşeklik uygun şekilde alınabilir.
Göbek mili Sıkma torku:
8-10 N•m
A
A'
Her bir dişli için, grup
işareti bulunan yüzey
yukarı doğru bakmalı ve
her bir dişlinin geniş kısmı
ve arka hazne gövdesinin
(kanal genişliğinin fazla
olduğu) A kısmı
hizalanacak şekilde
yerleştirilmelidir.
HG dişlilerinin montajını
yaparken, kilitleme bileziğini
sıkmak için özel aleti
(TL-LR15) kullanın.
HG dişlilerini değiştirirken,
kilitleme bileziğini çıkarmak
için özel aleti (TL-LR15) ve
TL-SR21’i kullanın.
Oluk sadece bir
yerde geniştir.
A
a
c
-
1
4
T
Geniş parça
Sıkma torku: 35-50 N•m
5 mm Alyen anahtarı
Mil yuvası tırnağı
B-gerginlik ayar
vidası
Vites kablosunun kesilmesi
Vites kablosunu kestikten sonra, ucu deliğin içi düzgün bir
çapa sahip olacak şekilde yuvarlayın.
Aynı dış ucun
kapsülünü vites
kablosunun kesik
ucuna takın.
Dış uç kapsül
Sıkma torku:
5-7 N•m
Kabloyu arka vites değiştiriciye bağlayın
ve kablodaki ilk gevşekliği aldıktan sonra,
arka vites değiştiriciyi şekilde görüldüğü gibi
tekrar sabitleyin.
Çekin
Dil ve lastik muhafazalı
sızdırmaz kapsül,
kadronun vites kablosu
dayamasına monte
edilmelidir.
Lastik muhafaza
Lastik muhafaza
Bükmemeye dikkat edin
Sızdırmaz kapsül, dilli
Bu servis talimatını FH-M975/M970 için Servis Talimatı
ile birlikte okuyun.
İdeal SIS performansı için, güç aktarma parçalarını periyodik olarak
yağlayın.
5. SIS Ayarı
Krank kolunu çevirirken kolu bastırmak suretiyle vites değiştiriciyi
en büyük dişliye hareket ettirin. Daha sonra, kolu bir defa
çalıştırarak vites değiştiriciyi ikinci vites dişlisine hareket ettirin.
Bu işlemden sonra, kolu oynama mesafesinin sonuna kadar
çalıştırın ve krank kolunu çevirin.
Üçüncü vitese
geçerken
Kablo ayar cıvatasını saat
yönünde çevirerek, zincir ikinci
zincire geri dönünceye kadar
sıkın.
* Ayar cıvatasını vites kablosu ayar
tamburunun kapağıyla birlikte çevi-
rin.
Kablo ayar cıvatasını ters saat
yönünde çevirmek suretiyle, zincir
bir dişliye dokunarak ses
çıkarıncaya kadar gevşetin.
* Ayar cıvatasını vites kablosu ayar
tamburunun kapağıyla birlikte çevirin.
Ses tamamen
kesildiğinde
23
23 23
23
Ayar somunu Ayar somunu
İdeal ayar
En iyi ayar, kablo ayar cıvatasının kol çalıştırılmadan ses
çıkıncaya kadar (saat yönünde) sıkılmasıyla ve daha sonra bu
noktadan 90 – 180 derece (ters saat yönünde) gevşetilmesiyle
elde edilir.
Kolu çalıştırarak vites değiştirin ve dişli konumlarından herhangi
birinde gürültü oluşup oluşmadığını kontrol edin.
Kavrama mesafesinin ayarlanması
Kavrama mesafesini vites değiştirme ve frenleme için en rahat
düzeyde ayarlamanız tavsiye edilir.
Dişli değiştirme işlemi
Kol, dişli değişiminden sonra serbest bırakıldığında daima ilk
konumuna geri döner. Kolu çalıştırırken, daima aynı zamanda krank
kolunu da çevirin.
Büyük bir dişliden küçük bir dişliye geçmek için
Sadece bir dişliyle geçiş yapmak için kolu (1) konumuna hareket
ettirmek ve bir defada iki dişliyle geçiş yapmak için kolu (2) konumuna
hareket ettirmek için kol kursunu değiştirerek istenen dişli sayısı geçişine
ayarlayabilirsiniz. Bu şekilde en fazla iki vites değişimi yapılabilir.
Ana kola veya ikincil
boşaltma koluna basıldığında
kablo gerginliğinin derhal
boşaltılması nedeniyle, HIZLI
BOŞALTMA mekanizması
hızlı dişli değişimini mümkün
kılar. Aynı zamanda kollar
tek bir işlemle iki dişli
değiştirebilmeniz için
bir ÇOKLU BOŞALTMA
mekanizmasıyla donatılmıştır.
Kolun ilk konumu
Kolun ilk konumu
Yardımcı boşaltma kolu
Genişler
Daralır
Birinci eklem
Kol ucu
2 mm Alyen anahtarı
ST-M975 ST-M970
Yaklaşık
2 mm
4. B-gerginlik ayar vidasının kullanılması
Zinciri en küçük ayna dişlisi ve en büyük dişli üzerine takarak
krank kolunu geriye doğru çevirin. Daha sonra, B-gerginlik
ayar vidasını çevirerek kılavuz makarayı dişliye mümkün
olduğu kadar yakın, fakat
dokunmayacak şekilde
ayarlayın. Daha sonra, zinciri
en küçük dişliye ayarlayın
ve yukarıdaki işlemi
tekrarlayarak makaranın
dişliye dokunmadığından
emin olun.
En büyük dişli En küçük dişli
B-gerginlik ayar
vidası
* Eğer arka süspansiyonlu bisikletlerde olduğu gibi, arka
vites değiştirici büyük bir derecede hareket ederse, kapsülü
aksesuar alüminyum kapakla
değiştirmeniz tavsiye edilir.
Alüminyum kapaklı vites
kablosunun ucu vites değiştirici
tarafında olmalıdır.
Alüminyum kapak
Vites değiştirici tarafı
Kilitleme bileziği
Alet
(TL-SR21)
Sökme
TL-LR15
Fren kolunun
çalıştırılması
Güçlendirilmiş Bağlantı Pimi
Uç Pimi Link Pimi
2 bakla ekleyin (zincir her iki
tarafta en büyük dişlide iken)
En büyük
dişli
Zincir
En büyük
ayna dişlisi
İç kabloyu vites değiştiriciye
şekilde görüldüğü gibi
bağlayın.
Kanal
Not: Kablonun kanala iyice
yerleştiğinden emin olun.
SIS Ayarı
Pro-Set hizalama bloğu
Dişlinin montajı
Zinciri Pro-Set hizalama bloğu takılı
olarak monte edin. Monte ettikten
sonra Pro-Set hizalama bloğunu
çıkarın.
Krank kolunu çevirerek vites
değiştiriciyi alt konuma ayarlayın.
Sıkma torku:
6-8 N•m
Dış çapı maksimum 32 mm olan elcik
kullanın.
Kolun takılması
Parçaları karbon kadro / gidon yüzeylerine
takarken, karbon malzemenin hasar
görmesine neden olabilecek aşırı sıkmayı
veya parçalar için tespit kuvvetinin
eksikliğine neden olabilecek yetersiz sıkmayı
engellemek için, karbon kadro / parça
üreticisinin sıkma torku tavsiyesine uyun.
4 mm Alyen anahtarı
1. Alt ayar
Alt ayar vidasını çevirerek, kılavuz makaranın doğrudan en büyük
dişliyle hizalanacak bir konuma
hareket etmesini sağlayın.
Kılavuz makara
En büyük
dişli
Alt ayar vidası
2. Üst ayar
Vites değiştiriciyi elinizle çekerek üst konuma hareket ettirirken
krank kolunu çevirin ve daha sonra üst ayar vidasını çevirerek
kılavuz makaranın arkadan
bakıldığında en küçük dişlinin
dış çizgisiyle hizalanmasını
sağlayın.
Krank kolunu çevirerek vites
değiştiriciyi alt konuma
ayarlayın.
Üst ayar vidası
En küçük dişlinin dış
çizgisi
Kılavuz makara
3. İç kablonun bağlanması ve emniyete alınması
Kolu sekiz defa veya daha fazla
çalıştırarak en alt konuma ayarlayın.
Daha sonra, iç delik kapağını çıkarın ve
iç kabloyu bağlayın.
İç delik kapağı
İç kablo
İç delik kapağını şekilde görüldüğü gibi
duruncaya kadar çevirerek takın. Durduktan
sonra daha fazla çevirmeyin. Aksi takdirde
kapak üzerindeki diş hasar görebilir.
İç delik kapağı
Sıkma torku:
0.3-0.5 N•m
Daralır
Genişler
UYARI
Seriler XTR
ÇİFT KONTROLLÜ Kol ST-M975 / ST-M970
Vites kablosu SIS-SP41
Arka değiştirici RD-M970
Tip SGS / GS
Arka hazne FH-M975 / FH-M970
Dişliler 9
Kaset dişli CS-M970
Zincir CN-7701
Orta göbek rehberi SM-SP17 / SM-BT17
Model numarası RD-M970
Tip SGS GS
Dişliler 9 9
Toplam kapasite 43D 33D
En büyük dişli 34D 34D
En küçük dişli 11D 11D
Ön aynakol diş farkı 22D 22D
Model numarası Grup adı Dişliler Diş kombinasyonu
CS-M970
ba 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32D
bd 9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34D
be 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34D
Model numarası FH-M975 / FH-M970
Dişliler 9
Jant teli deliği adedi 36 / 32
6.5 mm
7.1 mm
tur_280404_6LN0B_002.indd 1
tur_280404_6LN0B_002.indd 1
08-05-2008 13:38:34
08-05-2008 13:38:34
  • Page 1 1

Shimano ST-M975 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Bu kılavuz için de uygundur