Fren gövdeleri
BR-T665
Diğer Fren
modelleri
Fren kolları
BL-T665 X Hayır!
Diğer Fren kolu modelleri Hayır! X
Yağ boșaltma boșluk sağlayıcısını (sarı) sökün ve rotorlu tekerleği kadroya takın.•
Fren pabuçlarını takın. •
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
Not
203 mm ve 180 mm rotorlar arazi sürüșü bisikletleri için kullanılan 160 mm ve •
140 mm rotorlardan daha büyük çapa sahiptir ve dolayısıyla bu rotorların
esnekliği daha fazladır. Bu nedenle fren pabuçlarıyla temas edebilirler.
Eğer fren gövde bağlantısı ve mil yuvası paralel değilse, rotor ve gövde birbirine •
temas edebilir.
Bisiklet tekerleği çıkarıldığında, pabuç aralık parçalarının takılması tavsiye edilir. •
Pabuç aralık parçaları, tekerlek çıkarılırken fren koluna basılması durumunda
pistonun dıșarı çıkmasını engelleyecektir.
Eğer pabuç aralık parçaları takılı olmadan fren koluna basılırsa, piston •
normalden daha fazla çıkıntı yapacaktır. Fren pabuçlarının yüzeylerine hasar
vermemeye dikkat etmek suretiyle düz bașlı bir tornavida veya benzeri bir alet
kullanarak fren pabuçlarını geriye bastırın. (Eğer fren pabuçları takılı değilse,
zarar vermemeye dikkat ederek pistonları düz olarak arkaya doğru bastırın.)
Eğer freni veya pistonları geriye itmek güçse, hava alma vidasını çıkarın ve yağ
hunisini takarak tekrar deneyin. Bu sırada hava alma ișlemini de yapmanız
gerekecektir.
Fren sisteminin temizleme ve bakım ișlemlerini yaparken izopropil alkol, sabunlu •
su veya kuru bir bez kullanın. Piyasada satılan fren temizlik maddeleri veya
susturucu maddeler kullanmayın. Bunlar conta v.b. parçalara hasar verebilir.
Fren gövdesini sökerken pistonları çıkarmayın.•
Eğer rotor așınırsa, çatlarsa veya deforme olursa, değiștirilmelidir.•
Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karșı •
garantili değildir.
203 mm ve 180 mm rotorlar, 160 mm rotorlardan daha yüksek bir frenleme kuvveti sağlar. •
Frenleri kullanmadan önce frenleme özelliklerine iyice alıștığınızdan emin olun.
Lütfen, tekerleği takarken veya tekerleğe herhangi bir servis ișlemi yaparken •
parmaklarınızı döner disk fren rotorundan uzak tutma konusunda son derece
dikkatli olun. Rotor, hareket halindeyken parmaklarınızı ciddi șekilde
yaralayabilecek keskinliğe sahiptir.
Fren kolları ve rotor, frenler çalıșırken ısınır. Bu nedenle, sürüș sırasında veya •
bisikletten indikten hemen sonra bu parçalara dokunmayın. Aksi halde elleriniz yanabilir.
Frenleri ayarlamaya bașlamadan önce fren bileșenlerinin yeteri kadar soğumuș olup olmadığını
kontrol edin.
Gerekli frenleme mesafesi yağmurlu havada daha uzun olacaktır. Hızınızı azaltın ve frenleri •
erken ve nazikçe uygulayın.
Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir. Lastiklerin kayması bisikletten düșmenize •
neden olabilir. Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı azaltın ve frenleri erken ve nazikçe
uygulayın.
Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin doğru șekilde çalıștığından emin olun. •
Rotora veya fren pabuçlarına yağ veya gres bulaștırmamaya dikkat edin. Aksi takdirde frenler •
doğru șekilde çalıșmayabilir.
Eğer pabuçlara yağ veya gres bulașmıșsa, pabuçları değiștirmeniz gerekir. •
Eğer rotora yağ veya gres bulașmıșsa, rotoru temizleyin. Eğer bu ișlem
yapılmazsa, frenler hatalı çalıșabilir.
Bisikleti sürmeden önce, pabuç kalınlıklarının 0.5 mm veya daha fazla •
olduğunu kontrol edin.
Frenlerin sürekli olarak uygulanması halinde buhar kabarcığı teșekkülü •
olușabilir. Bu durumu gidermek için, kolu ani olarak serbest bırakın.
Shimano disk fren sistemleri tandem tipte bisikletlerle uyumlu değildir. Tandem tipte bisikletler •
büyük bir toplam ağırlığa sahip olduklarından, fren ișlemi sırasında fren sistemi üzerindeki yük
artar. Eğer hidrolik disk frenler tandem tipte bisikletlerle kullanılırsa, yağ sıcaklığı çok yükselir
ve fren hortumlarında buhar kabarcığı teșekkülü veya kırılmalar olușarak frenlerin arıza
yapmasına neden olabilir.
Gevșek, așınmıș veya hasar görmüș parçalar, bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya •
neden olabilir. Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı șiddetle tavsiye ederiz.
Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir șekilde okuyun ve daha sonra bașvurmak üzere güvenli •
bir yerde muhafaza edin.
Eğer yağ sızıntıları varsa, derhal frenleri kullanmayı kesin ve uygun tamir ișlemlerini yapın. Eğer •
yağ sızdırırken bisikleti sürmeye devam ederseniz, frenlerin aniden çalıșmaz hale gelmesi
tehlikesi söz konusudur.
Eğer çabuk bağlantı kolu rotorla aynı taraftaysa, kolun rotora temas etme tehlikesi söz •
konusudur. Bu nedenle, temas olup olmadığını kontrol edin.
Bisikletinizin fren sisteminin çalıșmasını iyice anlamanız önemlidir. Bisikletinizin fren sistemini •
uygun șekilde kullanmamanız kontrolünüzü kaybetmenize veya kaza yaparak ciddi șekilde
yaralanmanıza neden olabilir. Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir. Bu nedenle (fren kolu
kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil) uygun fren yapma tekniğini ve bisikletinizin çalıșma
șeklini öğrendiğinizden emin olun. Bunun için bisiklet satıcınıza danıșın ve bisikletinizin
kullanım kılavuzunu inceleyin. Pratik yaparak sürüș ve fren yapma tekniğinizi geliștirin.
Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa tekerlek kilitlenebilir ve bisiklet öne doğru devrilerek ciddi •
yaralanmaya sebebiyet verebilir.
Kullanılan fren ve fren kolu kombinasyonuna bağlı olarak, fren koluna uygulanan kuvvet ve •
tekerleklere gelen gerçek frenleme kuvveti arasındaki ilișki kolaylıkla etkilenebilir. Bir fren ve
fren kolunu birleștirirken çok dikkatli olun. Yanlıș kombinasyonlar kazalara yol açabilir veya
uygun olmayan toplam fren oranı yetersiz frenleme kuvvetine sebep olur. Așağıdaki tabloyu
dikkatle inceledikten sonra fren ve uygun fren kolunu seçin.
Sadece orijinal Shimano mineral yağı kullanın. Bașka yağ tiplerinin kullanılması frenin •
çalıșmasıyla ilgili problemlere neden olabilir ve sistemi kullanılmaz hale getirebilir.
Sadece kutusu yeni açılmıș olan yağı kullanın; hava alma nipelinden akıtılmıș olan yağı tekrar •
kullanmayın. Eski veya kullanılmıș yağlar, fren sisteminde buhar kabarcığı teșekkülüne yol
açabilecek su içerebilir.
Fren sistemine su veya hava kabarcıkları girmemesine dikkat edin. Aksi takdirde buhar •
kabarcığı teșekkülü olușabilir. Hava alma vidalarını çıkarırken özellikle dikkatli olun.
Fren hortumunun uzunluğunu ayarlamak için hortumu keserken veya fren hortumunu soldan •
sağa veya sağdan sola değiștirirken, Servis talimatının “Madeni yağ ilave edilmesi ve havanın
alınması” bölümünde verilen (5), (8) ila (10) adımlarını uygulayarak hortumdaki havayı
boșalttığınızdan emin olun.
Bisiklet ters çevrildiğinde veya yana yatırıldığında fren sisteminin rezervuar tankında hava •
kabarcıkları bulunabilir ve hava alma vidaları tekrar takıldığında burada kalmaya devam edebilir
veya uzun süre kullanımlarda fren sisteminin çeșitli kısımlarında birikebilir. T665 Disk fren
sistemi ters çevrilmeye uygun olarak tasarlanmamıștır. Eğer bisiklet ters çevrilir veya yana
yatırılırsa, rezervuar tankı içindeki hava kabarcıkları fren kolları yönünde hareket edebilir. Eğer
bisiklet bu durumda kullanılırsa, frenlerin çalıșmaması ve ciddi bir kaza meydana gelmesi
tehlikesi söz konusudur. Eğer bisiklet ters çevrilmiș veya yana yatırılmıșsa, bisikleti sürmeden
önce fren kolunu birkaç defa çalıștırarak frenlerin normal șekilde çalıștığından emin olun. Eğer
frenler normal șekilde çalıșmıyorsa, așağıdaki ișlemi uygulayarak ayarlayın.
A01S fren pabuçları, frenler çalıșırken pabuçlar ve rotor arasında üretilen gürültü •
miktarını azaltmak için tasarlanmıștır. Bu tip pabuç için M06 pabuçlarına kıyasla
daha uzun bir alıștırma süresi gereklidir.
■ Mineral yağın kullanılması
Kullanım sırasında emniyet gözlüğü kullanın ve göz temasından kaçının. Gözlerle temas •
halinde tahriș olușabilir. Gözlerle temas halinde derhal temiz suyla yıkayın ve bir doktora
bașvurun.
Kullanım sırasında eldiven giyin. Ciltle temas döküntülere ve rahatsızlık hissine neden olabilir. •
Ciltle temas halinde, sabunlu suyla iyice yıkayın.
UYARI
Buhar kabarcığı teșekkülü, fren sistemi içerisindeki yağın ısınmasıyla sistem içerisinde
bulunan su veya hava kabarcıklarının genișlemesi olayıdır. Bu olay, fren kolu darbesinde ani
bir artıșa yol açabilir.
<Eğer kola basıldığında fren çalıșması yavașsa>
Fren kolunu yere paralel olacak șekilde ayarlayın ve daha sonra fren koluna birkaç defa
yavașça basarak kabarcıkların rezervuar tankına dönmesini bekleyin. Daha sonra hava
alma ișlemini tekrarlamanız tavsiye edilir.
Eğer frenler yine de ağır çalıșıyorsa, fren sisteminin havasını alın.
(Bkz: “Mineral yağ ilavesi ve havanın alınması”.)
* Diğer dillerde servis talimatı için, bkz: http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değișiklik yapılabilir. (Turkish)
■ Fren gövdelerinin (BR-T665) takılması ve hortumun emniyete alınması.
< Ön >
< Ön >
< Arka >
Teknik Servis Talimatı
Disk Fren Sistemi
En iyi performansı sağlamak için așağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye
edilir.
Sıkma torku: 6-8 N•m
Sıkma torku: 6-8 N•m
Fren gövdesi
Rotor
Adaptör
Gövde tespit
civataları
Gövde tespit
civataları
Adaptör tespit
civataları
Adaptör tespit
civataları
■ Fren pabucu değișimi
Bakım
Not: T665 fren sistemi, fren pabuçları așındıkça pistonların dıșarıya doğru çıkarak rotorla
fren pabuçları arasındaki mesafeyi otomatik olarak ayarlanmasını sağlayacak șekilde
tasarlanmıștır. Bu yüzden fren pabuçlarını değiștirirken pistonları orijinal
pozisyonlarına doğru geri itmeniz gerekir.
Eğer yağ ilave edildikten sonra fren pabuçlarına yağ
yapıșırsa veya fren pabuçları 0.5 mm kalınlığa kadar
așınmıșsa, fren pabuçlarını değiștirin.
1. Tekerleği kadrodan ayırın ve șekilde gösterildiği gibi
fren pabuçlarını çıkarın.
2. Pistonları ve çevresindeki alanı
temizleyin.
Uluslararası standartta montajlar için, post tipi montajlarda adaptörleri fren gövdesine takın.
(Ayrı ön ve arka adaptörler kullanılabilir.)
1. Fren gövdesi tespit civatalarını gevșeterek gövdenin kenarlara hareket etmesini sağlayın ve
daha sonra adaptörü kadroya monte edin.
2. Fren koluna basarak rotorun pabuçlar tarafından sıkıștırılmasını sağlayın ve daha sonra fren
gövdesi tespit civatalarını sıkın.
● Uluslararası standart montaj tipi ● Post bağlantı tipi
3. Dönmemesine dikkat ederek
pistonu gidebildiği kadar geriye
ittirin.
4. Yeni fren pabuçlarını takın ve pabuç
aralık parçalarını (kırmızı) monte edin.
Bu sırada yaylı rondelaları da takmayı
unutmayın.
5. Fren kolunu birkaç defa sıkıp bırakarak sistemin çalıșmasının sertleșip sertleșmediğini
kontrol edin.
6. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren gövdesi
arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer fren gövdesiyle rotor temas ediyorsa,
"Fren gövdesinin takılması” kısmına bakarak ayar yapın.
■ Pistonlar doğru șekilde çalıșmadığında yapılan ayar
Fren gövdesi mekanizması iki piston içerir. Eğer bu pistonlar uygun șekilde çalıșmazsa
veya çıkıș hareketleri düzgün değilse veya fren pabuçları rotorla temas halinde kalıyorsa,
așağıdaki ișlemi uygulayarak pistonları ayarlayın.
1. Tekerleği ve fren pabuçlarını çıkarın.
Pistonları ve çevresindeki alanı temizleyin.
2. Pistonu bükmeden, düz olarak geriye bastırın.
3. Fren pabuçlarını ve pabuç aralık parçalarını takın.
4. Fren kolunu gittiği yere kadar bastırın ve daha sonra birkaç defa daha çalıștırarak iki
pistonun da kendi bașlangıç konumlarına hareket etmelerini sağlayın.
5. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren gövdesi
arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer fren gövdesiyle rotor temas ediyorsa,
"Fren gövdesinin takılması” kısmına bakarak ayar yapın.
■ Mineral yağını değiștirme süresi
Ciddi bir renk değișimi olușmușsa, rezervuar tankı içerisindeki yağı
değiștirmeniz tavsiye edilir. Sadece orijinal Shimano mineral yağı kullanın.
Atık yağı ülkenizdeki ve/veya bölgenizdeki yönetmeliklere uygun olarak atın.
Bu servis talimatıyla birlikte "Mineral yağ ilave edilmesi ve havanın
alınması” konusundaki servis talimatını da okuyun.
(Fren gövdesinin kenarlara hareket
edebilmesi için) fren gövdesini geçici
olarak kadroya monte edin; fren koluna
basarak rotorun pabuçlar tarafından
sıkıștırılmasını sağlayın ve daha sonra
fren gövdesi tespit civatalarını sıkın.
■ Tekerlek jant teli dizilimi
Jant tellerinin șekilde görüldüğü gibi dizildiğinden emin olun.
Radyal montaj kullanılamaz.
Jant tellerini, ön tekerleğin sol yanı (rotorun monte edildiği yan) ve arka
tekerleğin sol ve sağ yanı için Șekil 1'de görüldüğü gibi, ön tekerleğin sağ yanı
için ise Șekil 2'de görüldüğü gibi dizin.
■ Rotorun takılması
(SM-RT64)
SM-RT64 (160 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64M sadece önde kullanılabilir.
Tekerleğin
dönme yönü
Ön sol Arka sol Arka sağ Ön sağ
Șekil 2 Șekil 1
Bu ürünü monte etmek için așağıdaki aletler gereklidir.
Sıkma torku: 40-50 N•m
■ Fren kolunun montajı
Fren kolunu șekilde gösterildiği gibi sabitleyin. (Çalıșma sırasında fren kolunun vites koluna değip
değmediğini kontrol edin. Aynı zamanda, vites kolunun Servis Talimatına bakın. Bazı tipler, vites
kolu tespit civatalarının konumu nedeniyle ilk önce vites kolunun takılmasını gerektirebilir.)
Parçaları karbon kadro/gidon yüzeylerine takarken, karbon malzemenin hasar görmesine neden
olabilecek așırı sıkmayı veya parçalar için tespit kuvvetinin eksikliğine neden olabilecek yetersiz
sıkmayı engellemek için, karbon kadro/parça üreticisinin sıkma torku tavsiyesine uyun.
Fren kolu sıkma torku: 6-8 N•m
Rotor kilitleme
bileziği
TL-LR15
Montaj
■ Hortumun takılması
<Sağ kol için>
Hortumun takılmasıyla ilgili ayrıntılı bilgi için, SM-BH59 fren hortumu (SI-8H20) Servis Talimatına
bakın.
Takarken hortumun bükülmesine izin vermeyin. Fren gövdesinin ve kolların șekillerde görülen
konumlarda olduğundan emin olun.
BL-T665
BR-T665
<Sol kol için>
Yağ boșaltma için boșluk
sağlayıcı (sarı)
Fren pabuçları
Civataların dönmesini durdurmak için, kapak yöntemi veya tel halka yöntemi kullanılabilir.
Ön mașa ve kadro için uygun olan yöntemi kullanın.
< Ön > < Arka >
Kapaklar
Kapaklar
Kapaklar
Post tipi
C-șekilli kılavuzlar ve normal
tipte kablo dayamaları için,
özel Shimano kablo desteğini
kullanarak (ayrıca satılır)
șekilde görüldüğü gibi
emniyete alın.
Fren kolunu birkaç kez çalıștırın ve frenlerin normal șekilde çalıșıp çalıșmadığını kontrol
edin. Aynı zamanda, herhangi bir yağ sızıntısı olup olmadığını görsel olarak kontrol edin.
Sıkma torku: 0.3-0.5 N•m
<C-șekilli kılavuz> <Normal tipte kablo dayaması>
Kapak yöntemi
Tel halka yöntemi
< Arka >
Tel
< Ön >
Tel
Fren
pabuçları
Piston
SI-8G90A-003-05
X: Evet
"HAYIR!" sembolü, bu
kombinasyonların
hiçbir durumda
kullanılmaması
gerektiğini belirtir.
Eğer fren yastıkları değiștirildikten veya piston ayarlandıktan sonra yağ düzeyi düșerse,
frenleme gücü zayıflayabilir. Bu durum olușursa, yağ hunisini takın ve hava alma ișlemini
uygulayarak yağ düzeyini tamamlayın.
Sıkma torku: 2-4 N•m
Sıkma torku: 2-4 N•m
Pabuç aralık parçası (kırmızı)
Yaylı rondela
SI-8G90A-003
Yağ buğusunun veya buharın solunması mide bulantısına neden olabilir. Bir •
maske kullanarak burnunuzu ve ağzınızı kapatın ve ișlemi iyi havalandırılan bir
yerde yapın. Eğer buğu veya buhar solursanız, derhal temiz havalı bir alana
gidin. Üzerinize bir battaniye örtün. Vücudunuzu sıcak ve dengeli tutarak tıbbi
destek isteyin.
Bir șey içmeyin. Bu, kusmanıza veya ishal olmanıza neden olabilir.•
Çocukların ulașamayacağı bir yerde muhafaza edin.•
Yağ kabını kesmeyin, ısıtmayın, kaynak yapmayın veya basınç uygulamayın. Bu, •
patlamaya veya yangına neden olabilir.
Kullanılan Yağın Atılması: atma ișlemi için bölgesel ve/veya ülke genelinde •
geçerli yasalara uyun. Yağı atmak için hazırlarken
dikkatli olun.
Talimatlar: İçerisine yabancı nesneler ve nem girmesini engellemek için kabı •
kapalı tutun ve doğrudan güneș ıșığı ve ısıya maruz kalmayan serin
ve karanlık bir yerde saklayın.
■ Alıșma süresi
Disk frenlerin bir alıșma süresi vardır. Alıșma süresi ilerledikçe frenleme kuvveti •
kademeli olarak artar. Frenlerin alıșma süresi içerisinde frenleme gücündeki
artıșa dikkat edin. Aynı durum fren pabuçları veya rotor değiștirildiğinde de
gerçekleșir.
■ Bir kompresörle temizlerken
Bir kompresör kullanarak iç parçaları temizlemek için fren gövdesini •
söküyorsanız, basınçlı havayla gelen nemin fren bileșenleri içerisinde
kalabileceğine dikkat edin. Fren gövdesini tekrar takmadan önce fren
bileșenlerinin yeteri kadar kurumasına izin verin.
Fren gövdesi BR-T665
Hortum SM-BH59
Rotor SM-RT64/RT64M
Fren Kolu BL-T665
Ön hazne HB-T665
Arka hazne FH-T665
Kablo Desteği SM-HANG
Mineral Yağ SM-DB-OIL
Fren pabucu
ünitesi
Resin Pabuçlar A01S
Metal Pabuçlar M06
Kullanım yeri Alet
Rotor kilitleme bileziği TL-LR15
Fren kolu tespit civatası 4 mm Alyen anahtarı
Gövde tespit civatası 5 mm Alyen anahtarı
Adaptör (post tipi) tespit civatası 5 mm Alyen anahtarı
Fren pabucu tespit mili 3 mm Alyen anahtarı
Hava alma vidası 2 mm Alyen anahtarı
Hava alma Yağ hunisi, Yağ durdurucu
Kablo desteği Yıldız tornavida #2
Fren hortumu tespit civatası 8 mm somun anahtarı
Hava alma nipeli Lokma anahtarı, 7 mm
* Havayı boșaltırken bir yağ hunisi ve bir yağ durdurucusu
gerekecektir.
Hava alma vidası
Yağ hunisi
Yağ durdurucu
tur_003874_SI_8G90A_003.indd 1tur_003874_SI_8G90A_003.indd 1 13/1/11 10:32:1913/1/11 10:32:19