Genel Güvenlik Bilgileri
En iyi performansı sağlamak için așağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye
edilir.
■ Tekerlek jant teli dizilimi
Jant tellerinin Șekil A'da görüldüğü gibi dizildiğinden emin olun. Radyal montaj
kullanılamaz.
Jant tellerini, ön tekerleğin sol yanı (rotorun monte edildiği yan) ve arka
tekerleğin sol ve sağ yanı için Șekil 1'de görüldüğü gibi, ön tekerleğin sağ yanı
için ise Șekil 2'de görüldüğü gibi dizin.
Fren kolunu birkaç kez çalıștırın ve frenlerin normal șekilde çalıșıp çalıșmadığını kontrol
edin. Aynı zamanda, herhangi bir yağ sızıntısı olup olmadığını görsel olarak kontrol edin.
C-șekilli kılavuzlar ve normal
tipte kablo dayamaları için,
özel Shimano kablo desteğini
kullanarak (ayrıca satılır)
șekilde görüldüğü gibi
emniyete alın.
< C-șekilli kılavuz > < Normal tipte kablo dayaması >
Sıkma torku : 0.3-0.5 N•m
Tekerleğin
dönme yönü
Șekil 1 Șekil 2
Ön sağ Arka sol Arka sağ Ön sol
Teknik Servis Talimatı
SI-8V40A-002
Disk Fren Sistemi
(Arazi Sürüșü için)
UYARI
• Lütfen, tekerleği takarken veya tekerleğe herhangi bir servis ișlemi
yaparken parmaklarınızı döner disk fren rotorundan uzak tutma
konusunda son derece dikkatli olun. Rotor, hareket halindeyken
parmaklarınızı ciddi șekilde yaralayabilecek keskinliğe sahiptir.
• 203 mm ve 180 mm rotorlar, 160 mm rotorlardan daha yüksek bir frenleme kuvveti
sağlar. Frenleri kullanmadan önce frenleme özelliklerine iyice alıștığınızdan emin olun.
• Fren kolları ve rotor, frenler çalıșırken ısınır. Bu nedenle, sürüș sırasında veya bisikletten
indikten hemen sonra bu parçalara dokunmayın. Aksi halde elleriniz yanabilir. Frenleri
ayarlamaya bașlamadan önce fren bileșenlerinin yeteri kadar soğumuș olup olmadığını
kontrol edin.
• Gerekli frenleme mesafesi yağmurlu havada daha uzun olacaktır. Hızınızı azaltın ve
frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
• Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir. Lastiklerin kayması bisikletten
düșmenize neden olabilir. Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı azaltın ve frenleri
erken ve nazikçe uygulayın.
• Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin doğru șekilde çalıștığından emin olun.
• Rotora veya fren pabuçlarına yağ veya gres bulaștırmamaya dikkat edin. Aksi takdirde
frenler doğru șekilde çalıșmayabilir.
• Eğer pabuçlara yağ veya gres bulașmıșsa, pabuçları değiștirmeniz
gerekir. Eğer rotora yağ veya gres bulașmıșsa, rotoru temizleyin.
Eğer bu ișlem yapılmazsa, frenler hatalı çalıșabilir.
• Bisikleti sürmeden önce, her bir pabuç kalınlığının 0.5 mm veya
daha fazla olduğunu kontrol edin.
• Frenler çalıșırken ses çıkması, fren pabuçlarının kullanım limitlerine
kadar așınmıș olduğunun göstergesi olabilir. Fren sisteminin
yeterince soğuduğundan emin olduktan sonra fren pabucu
kalınlığını kontrol edin.
Eğer pabuç așınma uyarıcıları görülüyorsa, fren pabuçlarını değiștirin.
• Frenlerin sürekli olarak uygulanması halinde buhar kabarcığı
olușabilir. Bu durumu gidermek için, kolu ani olarak serbest bırakın.
• Sadece orijinal Shimano mineral yağı kullanın. Bașka yağ tiplerinin kullanılması frenin
çalıșmasıyla ilgili problemlere neden olabilir ve sistemi kullanılmaz hale getirebilir.
• Sadece kutusu yeni açılmıș olan yağı kullanın; hava alma nipelinden akıtılmıș olan yağı
tekrar kullanmayın. Eski veya kullanılmıș yağlar, fren sisteminde buhar kabarcığı
teșekkülüne yol açabilecek su içerebilir.
• Fren sistemine su veya hava kabarcıkları girmemesine dikkat edin. Aksi takdirde buhar
kabarcığı olușabilir. Rezervuar tankının kapağını çıkarırken özellikle dikkatli olun.
• Fren hortumunun uzunluğunu ayarlamak için hortumu keserken veya fren hortumunu
soldan sağa veya sağdan sola değiștirirken, Servis talimatının "Madeni yağ ilave
edilmesi ve havanın alınması" bölümünde verilen (5), (8) ila (10) adımlarını uygulayarak
hortumdaki havayı boșalttığınızdan emin olun.
• Bisiklet ters çevrildiğinde veya yana yatırıldığında fren sisteminin rezervuar tankında
hava kabarcıkları bulunabilir ve rezervuar tankı kapağı tekrar takıldığında burada
kalmaya devam edebilir veya uzun süre kullanımlarda fren sisteminin çeșitli kısımlarında
birikebilir. Bu disk fren sistemi ters çevrilmeye uygun olarak tasarlanmamıștır. Eğer
bisiklet ters çevrilir veya yana yatırılırsa, rezervuar tankı içindeki hava kabarcıkları fren
kolları yönünde hareket edebilir. Eğer bisiklet bu durumda kullanılırsa, frenlerin
çalıșmaması ve ciddi bir kaza meydana gelmesi tehlikesi söz konusudur. Eğer bisiklet
ters çevrilmiș veya yana yatırılmıșsa, bisikleti sürmeden önce fren kolunu birkaç defa
çalıștırarak frenlerin normal șekilde çalıștığından emin olun. Eğer frenler normal șekilde
çalıșmıyorsa, așağıdaki ișlemi uygulayarak ayarlayın.
• Eğer yağ sızıntıları varsa, derhal frenleri kullanmayı kesin ve uygun tamir ișlemlerini
yapın. Eğer yağ sızdırırken bisikleti sürmeye devam ederseniz, frenlerin aniden çalıșmaz
hale gelmesi tehlikesi söz konusudur.
• Eğer çabuk bağlantı kolu rotorla aynı taraftaysa, kolun rotora temas etme tehlikesi söz
konusudur. Bu nedenle, temas olup olmadığını kontrol edin.
• Bisikletinizin fren sisteminin çalıșmasını iyice anlamanız önemlidir. Bisikletinizin fren
sistemini uygun șekilde kullanmamanız kontrolünüzü kaybetmenize veya kaza yaparak
ciddi șekilde yaralanmanıza neden olabilir. Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir.
Bu nedenle (fren kolu kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil) uygun fren yapma
tekniğini ve bisikletinizin çalıșma șeklini öğrendiğinizden emin olun. Bunun için bisiklet
satıcınıza danıșın ve bisikletinizin kullanım kılavuzunu inceleyin. Pratik yaparak sürüș ve
fren yapma tekniğinizi geliștirin.
• Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa tekerlek kilitlenebilir ve bisiklet öne
doğru devrilerek ciddi yaralanmaya sebebiyet verebilir.
• M445/M446 disk frenler; BR-M445/M446 (fren gövdesi), BL-M505 (fren
kolu), SM-RT53/RT51 (rotor) ve Shimano pabuç ünitesi (B01S) ile birlikte
kullanıldığında ideal performans sağlayacak șekilde tasarlanmıștır.
• Shimano disk fren sistemleri tandem tipte bisikletlerle uyumlu değildir.
Tandem tipte bisikletler büyük bir toplam ağırlığa sahip olduklarından, fren ișlemi
sırasında fren sistemi üzerindeki yük artar. Eğer hidrolik disk frenler tandem tipte
bisikletlerle kullanılırsa, yağ sıcaklığı çok yükselir ve fren hortumlarında buhar kabarcığı
teșekkülü veya kırılmalar olușarak frenlerin arıza yapmasına neden olabilir.
• Gevșek, așınmıș veya hasar görmüș parçalar, bisikletin devrilmesine ve ciddi
yaralanmaya neden olabilir. Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı
șiddetle tavsiye ederiz.
• Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir șekilde okuyun ve daha sonra bașvurmak üzere
güvenli bir yerde muhafaza edin.
UYARI
■ Mineral yağın kullanılması
• Kullanım sırasında emniyet gözlüğü kullanın ve göz temasından kaçının. Gözlerle temas
halinde tahriș olușabilir. Gözlerle temas halinde derhal temiz suyla yıkayın ve bir
doktora bașvurun.
• Kullanım sırasında eldiven giyin. Ciltle temas döküntülere ve rahatsızlık hissine neden
olabilir. Ciltle temas halinde, sabunlu suyla iyice yıkayın.
Pabuç așınma
uyarıcıları
Montaj
Bu ürünü monte etmek için așağıdaki aletler gereklidir.
< SM-RT53/53M/53L >
Sıkma torku : 40-50 N•m
Rotor kilitleme bileziği
TL-LR15 / LR10
■ Fren gövdesinin (BR-M445/M446) takılması ve hortumun emniyete alınması
Uluslararası standartta montajlar için, post tipi montajlarda adaptörleri fren gövdesine takın.
(Ayrı ön ve arka adaptörler kullanılabilir.)
1. Fren gövdesi tespit civatalarını gevșeterek gövdenin kenarlara hareket etmesini sağlayın ve
daha sonra adaptörü kadroya monte edin.
2. Fren koluna basarak rotorun pabuçlar tarafından sıkıștırılmasını sağlayın ve daha sonra fren
gövdesi tespit civatalarını sıkın.
■ Hortumun takılması
Hortumun takılmasıyla ilgili ayrıntılı bilgi için, SM-BH59 fren hortumu (SI-8H20) Servis Talimatına
bakın.
Takarken hortumun bükülmesine izin vermeyin. Fren gövdesinin ve kolların șekillerde görülen
konumlarda olduğundan emin olun.
< Sağ kol için >
< Sol kol için >
(Fren gövdesinin kenarlara hareket
edebilmesi için) fren gövdesini geçici
olarak kadroya monte edin; fren koluna
basarak rotorun pabuçlar tarafından
sıkıștırılmasını sağlayın ve daha sonra
fren gövdesi tespit civatalarını sıkın.
Gövde tespit
civataları
● Post bağlantı tipi
Fren gövdesi
Rotor
Adaptör
● Uluslararası standart montaj tipi
Sıkma torku : 6-8 N•m
< Ön >
< Arka >
Sıkma torku : 6-8 N•m
< Ön >
Adaptör tespit
civataları
Adaptör tespit
civataları
Rondelalar
< Ön > < Arka >
Post tipi
Rondelalar
Rondelalar
Civataların dönmesini durdurmak için, rondela yöntemi veya tel halka yöntemi kullanılabilir.
Ön mașa ve kadro için uygun olan yöntemi kullanın.
160 mm rotor
Rondelalar
< Ön > < Arka >
Post tipi
Tel
Rondelalar
203/180 mm rotorlar
< Tel halka yöntemi >
Eğer civata ➀ gevșeme eğilimi gösterirse (ters saat yönünde), tel
sayesinde kuvvet, civata ➁ 'yi sıkma yönünde (saat yönünde) çevirir.
Bununla birlikte, civata ➁ sıkma yönünde daha fazla dönemez. Böylece,
aynı zamanda telle de bağlandığı için civata ➀ 'in gevșeme yönünde
dönmesi engellenir. Eğer civataların herhangi biri gevșeme eğilimi
gösterirse, bu diğer civataya sıkma yönünde uygulanacak bir kuvvete
sebep olur. Bir bașka deyișle, bu sistem civataları gevșemeye karșı korur.
Civata ➀
Civata ➁
* Diğer dillerde servis talimatı için, bkz: http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değișiklik yapılabilir. (Turkish)
SI-8V40A-002-05
■ Rotorun takılması
< SM-RT51/51M >
Rotoru ve rotor sıkma plakasını hazneye
takın ve daha sonra civataları Șekil 1'de
görüldüğü gibi takarak sıkın.
Koruyucu eldiven giyin ve Șekil 2'de görüldüğü
gibi rotora kuvvet uygulayarak saat yönünde
çevirin. Bu ișlemi yaparken, rotor tespit
civatalarını șekilde görülen sırayı izleyerek sıkın.
Düz uçlu bir tornavida veya benzeri bir alet kullanarak, Șekil 3'te görüldüğü gibi,
sıkma plakasının kenarlarını civata bașlıklarının üzerinde bükün.
Șekil 1
Sıkma plakası
Rotor
Hazne
Sıkma torku : 2-4 N•m
Șekil 2 Șekil 3
Sıkma plakası
Rotor tespit civataları
(#T25 torx) *
* TORX, Camcar LLC'nin
tescilli ticari markasıdır.
Pabuç aralık parçası
Bakım
■ Fren pabucu değișimi
Eğer yağ ilave edildikten sonra fren pabuçlarına yağ yapıșırsa veya fren pabuçları 0.5 mm
kalınlığa kadar așınmıșsa, fren pabuçlarını değiștirin.
1. Tekerleği kadrodan ayırın ve șekilde gösterildiği
gibi fren pabuçlarını çıkarın.
2. Pistonları ve çevresindeki alanı temizleyin.
3. "Mineral yağ ilavesi” kısmındaki adım (1)'e
bakarak rezervuar tankı kapağını çıkarın.
6. Fren kolunu birkaç defa sıkıp bırakarak sistemin çalıșmasının sertleșip sertleșmediğini
kontrol edin.
7. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren gövdesi
arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer fren gövdesiyle rotor temas ediyorsa,
"Fren gövdesinin takılması” kısmına bakarak ayar yapın.
8. Yağ düzeyini kontrol ettikten sonra rezervuar tankının kapağını kapatın.
9. Fren kolunu tekrar orijinal konumuna getirin.
4. Dönmemesine dikkat ederek pistonu
gidebildiği kadar geriye ittirin. (Bu
sırada rezervuar tankından bir miktar
yağ tașabilir.)
Not :
Bu fren, fren pabuçları așındıkça pistonların kademeli olarak dıșarıya doğru çıkarak
rotorla fren pabuçları arasındaki mesafeyi otomatik olarak ayarlamasını sağlayacak
șekilde tasarlanmıștır. Bu yüzden fren pabuçlarını değiștirirken pistonları orijinal
pozisyonlarına doğru geri itmeniz gerekir.
5. Yeni fren pabuçlarını takın ve
daha sonra pabuç aralık
parçalarını monte edin.
Fren pabuçları
Piston
■ Pistonlar doğru șekilde çalıșmadığında yapılan ayar
Fren gövdesi mekanizması iki piston içerir. Eğer bu pistonlar uygun șekilde çalıșmazsa
veya çıkıș hareketleri düzgün değilse veya fren pabuçları rotorla temas halinde kalıyorsa,
așağıdaki ișlemi uygulayarak pistonları ayarlayın.
1. Tekerleği ve fren pabuçlarını çıkarın.
Pistonları ve çevresindeki alanı temizleyin.
2. Pistonu bükmeden, düz olarak geriye bastırın.
3. Fren pabuçlarını ve pabuç aralık parçalarını takın .
4. Fren kolunu gittiği yere kadar bastırın ve daha sonra birkaç defa daha çalıștırarak iki
pistonun da kendi bașlangıç konumlarına hareket etmelerini sağlayın.
5. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren gövdesi
arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer fren gövdesiyle rotor temas ediyorsa,
"Fren gövdesinin takılması” kısmına bakarak ayar yapın.
6. Yağ düzeyini kontrol ettikten sonra rezervuar tankının kapağını kapatın.
■ Fren kolunun montajı (BL-M505)
Fren kolunu șekilde gösterildiği gibi sabitleyin. (Çalıșma sırasında
fren kolunun vites koluna değip değmediğini kontrol edin. Aynı
zamanda, vites kolunun Servis Talimatına da bakın. Bazı tipler,
vites kolu tespit civatalarının konumu nedeniyle ilk önce vites
kolunun takılmasını gerektirebilir.)
* Kelepçeyi açarken, fren kolunu çıkarma prosedürüne bakın.
Fren kolu Sıkma torku: 6-8 N•m
Kelepçe
1. Fren kolu tespit civatasını șekilde görüldüğü gibi çıkarın.
2. Fren kolunun hortum tarafındaki konik deliğe 2 mm Alyen anahtarı gibi ince
bir nesne sokarak pimi dıșarı itin ve kelepçe kilidini serbest bırakın. Daha
sonra fren kolunu çıkarın.
■ Mineral yağ değișimi
Ciddi bir renk değișimi olușmușsa, rezervuar tankı içerisindeki yağı
değiștirmeniz tavsiye edilir.
Hava alma nipeline ucunda torba bulunan bir boru bağlayın ve hava alma
nipelini açarak yağı boșaltın. Bu sırada fren kolunu çalıștırmanız yağın dıșarı
akmasını kolaylaștıracaktır. Yağı boșalttıktan sonra, taze fren yağı doldurun
(bkz: Mineral yağ ilave edilmesi ve havanın alınması). Sadece orijinal Shimano
mineral yağı kullanın.
Atık yağı ülkenizdeki ve/veya bölgenizdeki yönetmeliklere uygun olarak atın.
■ Fren kolunun çıkarılması
Bu servis talimatıyla birlikte "Mineral yağ ilave edilmesi ve havanın
alınması” konusundaki servis talimatını da okuyun.
Bu ürünü çıkarmak için așağıdaki aletler gereklidir.
Kelepçe
<Eğer kola basıldığında fren çalıșması yavașsa>
Fren kolunu yere paralel olacak șekilde ayarlayın ve daha sonra fren koluna birkaç
defa yavașça basarak kabarcıkların rezervuar tankına dönmesini bekleyin. Daha
sonra rezervuar tankı kapağını çıkararak kabarcıklar kalmayıncaya kadar tanka
mineral yağ doldurmanız tavsiye edilir.
Eğer frenler yine de ağır çalıșıyorsa, fren sisteminin havasını alın. (Bkz: "Mineral yağ
ilavesi ve havanın alınması”.)
Buhar kabarcığı olușması, fren sistemi içerisindeki yağın ısınmasıyla sistem
içerisinde bulunan su veya hava kabarcıklarının genișlemesi olayıdır. Bu olay, fren
kolu darbesinde ani bir artıșa yol açabilir.
• Yağ buğusunun veya buharın solunması mide bulantısına neden olabilir.
Bir maske kullanarak burnunuzu ve ağzınızı kapatın ve ișlemi iyi havalandırılan
bir yerde yapın. Eğer buğu veya buhar solursanız, derhal temiz havalı bir alana
gidin. Üzerinize bir battaniye örtün. Vücudunuzu sıcak ve dengeli tutarak tıbbi
destek isteyin.
• Bir șey içmeyin. Bu, kusmanıza veya ishal olmanıza neden olabilir.
• Çocukların ulașamayacağı bir yerde muhafaza edin.
• Yağ kabını kesmeyin, ısıtmayın, kaynak yapmayın veya basınç uygulamayın.
Bu, patlamaya veya yangına neden olabilir.
• Kullanılan Yağın Atılması: atma ișlemi için bölgesel ve/veya ülke genelinde
geçerli yasalara uyun. Yağı atmak için hazırlarken
dikkatli olun.
• Talimatlar: İçerisine yabancı nesneler ve nem girmesini engellemek için kabı
kapalı tutun ve doğrudan güneș ıșığı ve ısıya maruz kalmayan serin
ve karanlık bir yerde saklayın.
■ Alıșma süresi
• Disk frenlerin bir alıșma süresi vardır. Alıșma süresi ilerledikçe frenleme kuvveti
kademeli olarak artar. Frenlerin alıșma süresi içerisinde frenleme gücündeki artıșa
dikkat edin. Aynı durum fren pabuçları veya rotor değiștirildiğinde de gerçekleșir.
■ Bir kompresörle temizlerken
• Bir kompresör kullanarak iç parçaları temizlemek için fren gövdesini
söküyorsanız, basınçlı havayla gelen nemin fren bileșenleri içerisinde
kalabileceğine dikkat edin. Fren gövdesini tekrar takmadan önce fren
bileșenlerinin yeteri kadar kurumasına izin verin.
Not
• SM-RT53L/M 203/180 mm rotorlar, 160 mm cross-country rotorlarından daha
büyük çapa ve daha büyük eğriliğe sahiptir. Netice olarak, fren yastıklarına
değebilir.
• Eğer fren gövde bağlantısı ve mil yuvası paralel değilse, rotor ve gövde
birbirine temas edebilir.
• Bisiklet tekerleği çıkarıldığında, pabuç aralık parçalarının takılması tavsiye edilir.
Pabuç aralık parçaları, tekerlek çıkarılırken fren koluna basılması durumunda
pistonun dıșarı çıkmasını engelleyecektir.
• Eğer pabuç aralık parçaları takılı olmadan fren koluna basılırsa, piston
normalden daha fazla çıkıntı yapacaktır. Fren pabuçlarının yüzeylerine hasar
vermemeye dikkat etmek suretiyle düz bașlı bir tornavida veya benzeri bir alet
kullanarak fren pabuçlarını geriye bastırın. (Eğer fren pabuçları takılı değilse,
zarar vermemeye dikkat ederek pistonları düz olarak arkaya doğru bastırın.)
Eğer fren pabuçlarını veya pistonları geriye bastırmakta zorlanıyorsanız,
rezervuar tankının kapağını çıkararak tekrar deneyin. (Bu sırada rezervuar
tankından bir miktar yağ tașabilir.)
• Fren sisteminin temizleme ve bakım ișlemlerini yaparken izopropil alkol, sabunlu
su veya kuru bir bez kullanın. Piyasada satılan fren temizlik maddeleri veya
susturucu maddeler kullanmayın. Bunlar conta v.b. parçalara hasar verebilir.
• Fren gövdesini sökerken pistonları çıkarmayın.
• Eğer rotor așınırsa, çatlarsa veya deforme olursa, değiștirilmelidir.
• Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karșı
garantili değildir.
Fren gövdesi
BR-M445 /M446
Fren Kolu
BL-M505
Rotor
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT51
SM-RT51M
Hortum
SM-BH59
Kablo Desteği
SM-HANG
Mineral Yağ
SM-DB-OIL
Fren pabucu ünitesi
B01S (Resin
pabuçlar)
Kullanım yeri Alet
Rotor kilitleme bileziği TL-LR15 veya TL-LR10
Fren kolu tespit civatası 5 mm Alyen anahtarı
Fren gövdesi tespit civatası / Adaptör tespit
civataları
5 mm Alyen anahtarı
Fren pabucu tespit mili Radyo pensesi
Fren hortumu tespit civatası 8 mm somun anahtarı
Rezervuar tankı kapağı Yıldız tornavida #1
Kablo desteği Yıldız tornavida #2
Hava alma nipeli Lokma anahtarı, 7 mm
Gövde tespit
civataları
Kullanım yeri Alet
Fren kolu tespit civatası 5 mm Alyen anahtarı
Kelepçe kilidinin serbest bırakılması 2 mm Alyen anahtarı gibi ince çubuk
Rondelalar
2 mm 0.5 mm
tur_000135_8V40A_002.indd 1tur_000135_8V40A_002.indd 1 12/04/11 13:2712/04/11 13:27