Not :
Somunu ters olarak takmayın.
Eğer somun ters takılırsa fren
kolunu gidonlara tespit etmek
mümkün olmayacak ve hasara
sebebiyet verecektir.
Teknik Servis Talimatı
SI-6T70A-001
Arka Dișli Sistemi
En iyi performansı sağlamak için așağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye edilir.
Özellikler
Arka süspansiyonlu bisikletlerde zincir uzunluğu
A uzunluğu, arka süspansiyonun hareketine bağlı olarak
değișecektir. Bu nedenle, zincirin çok kısa olması halinde dișli
sistemine așırı yük binebilir. Arka süspansiyon "A" boyutunun en
uzun olduğu konumdayken ve zincir en büyük dișli ve en büyük
aynakol dișlisi üzerindeyken zincire iki bakla ekleyerek zincirin
uzunluğunu ayarlayın. Eğer arka süspansiyonun hareket miktarı
büyükse, zincir en küçük aynakol dișlisi ve en küçük dișli
üzerindeyken zincirdeki gevșeklilk uygun șekilde alınamayabilir.
2 bakla ekleyin (zincir her iki tarafta
en büyük dișlide iken)
En büyük
dișli
Zincir
En büyük
aynakol
dișlisi
İç delik kapağını șekilde görüldüğü gibi
duruncaya kadar çevirerek takın.
Durduktan sonra daha fazla çevirmeyin.
Aksi takdirde vida diși hasar görebilir.
Kolu (B) 9 defa veya daha fazla
çalıștırarak en yüksek konuma
ayarlayın. Daha sonra, iç delik
kapağını çıkarın ve iç kabloyu
bağlayın.
İç delik kapağı
İç delik kapağı
Kol (B)
Fren kablosunun kesilmesi
Fren kablosunu keserken, ișaretli ucun
karșısındaki ucu kesin. Fren kablosunu
kestikten sonra, deliğin içi düzgün bir
çapa sahip olacak șekilde ucu yuvarlayın.
Aynı dıș ucun
kapsülünü fren
kablosunun kesik
ucuna takın.
Dıș uç kapsül
Dil ve lastik muhafazalı
sızdırmaz kapsül,
kadronun fren kablosu
dayamasına monte
edilmelidir.
Lastik muhafaza
Lastik muhafaza
Bükmemeye dikkat edin
Sızdırmaz kapsül, dilli
* Eğer arka süspansiyonlu bisikletlerde olduğu gibi, arka vites
değiștirici büyük bir derecede hareket ederse, kapsülü bir
alüminyum kapakla
değiștirmeniz tavsiye edilir.
Alüminyum kapaklı fren
kablosunun ucu vites değiștirici
tarafında olmalıdır.
Alüminyum kapak
Vites değiștirici
tarafı
SI-6T70A-001-05
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
Not
Eğer dișli değiștirme ișlemleri sırasında zorlanma hissediliyorsa, vites değiștiriciyi yıkayın ve tüm hareketli parçaları yağlayın.•
Eğer bağlantılardaki gevșeklik düzeyi ayarlama yapılamayacak kadar yüksek ise, vites değiștiriciyi değiștirmeniz gerekir.•
Vites değiștiriciyi periyodik olarak temizlemeli ve tüm hareketli parçaları (mekanizmayı ve makaraları) yağlamalısınız.•
Eğer dișli değiștirme ayarı yapılamıyorsa, bisikletin arka ucundaki paralellik derecesini kontrol edin. Aynı zamanda, kablonun •
yağlanıp yağlanmadığını ve fren kablosunun çok uzun veya çok kısa olup olmadığını kontrol edin.
Eğer bir makaradaki gevșeklik nedeniyle anormal bir ses duyarsanız, makarayı değiștirmelisiniz.•
Eğer tekerlek sertleșir ve zor dönmeye bașlarsa, gres yağıyla yağlamanız gerekir.•
Haznenin içine yağ uygulamayın; aksi halde yağ dıșarı çıkabilir.•
Dișlileri periyodik olarak doğal bir deterjanla yıkayın ve tekrar yağlayın. Ayrıca, zincirin doğal bir deterjanla yıkanarak •
yağlanması, dișlilerin ve zincirin kullanım ömrünü uzatmanın etkili bir yoludur.
Eğer zincir kullanım sırasında dișlilerden çıkıyorsa, dișlileri ve zinciri değiștirin.•
İçten kablo çektirmeli bir kadronun kullanılması, yüksek kablo direnci nedeniyle SIS vites değiștirme fonksiyonunu bozma •
eğiliminde olduğundan tavsiye edilmez.
Her zaman aynı grup ișaretleri bulunan dișli seti kullanmaya özen gösterin. Kesinlikle farklı grup ișaretine •
sahip olan bir dișli yatağı ile birlikte kullanmayın.
Gidon her iki tarafa sonuna kadar çevrildiğinde bile bir miktar boșluğa sahip olan bir fren kablosu kullanın. •
Ayrıca, gidon tamamen çevrildiğinde vites kolunun kadroyla temas edip etmediğini kontrol edin.
Vites kablosu için özel bir gres yağı kullanılır. DURA-ACE veya bașka tipte gres yağları kullanmayın; aksi •
takdirde dișli değiștirme performansı zayıflayabilir.
Kullanmadan önce iç kabloyu ve fren kablosunun içini gresleyerek uygun șekilde kaydıklarından emin olun.•
Düzgün çalıșma için, belirtilen fren kablosunu ve orta göbek kablo rehberini kullanın. •
Dișli değișimine göre kolların hareketi sadece aynakol çevrildiğinde yapılmalıdır.•
Eğer hidrolik disk frenlerinde kullanılan fren yağı, vites kolunun plastik parçalarına yapıșma eğilimi gösteren •
türde bir yağ ise, plastik parçaların çatlamasına veya renklerinin bozulmasına neden olabilir. Bu nedenle, fren yağının bu plastik
parçalara yapıșmadığından emin olmalısınız.
SHIMANO disk frenlerinde kullanılan mineral yağ, plastik parçalara yapıșması durumunda çatlamaya veya renk bozulmasına
neden olmaz. Ancak, yabancı partiküllerin yapıșmasını engellemek için bu parçalar önceden alkolle temizlenmelidir.
Vites kolu ünitesini sökmeyin. Bu ișlem üniteye hasar verebilir veya yanlıș çalıșmasına neden olabilir.•
Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karșı garantili değildir.•
Bu servis talimatını FH-M985 / M988 Servis Talimatı ile birlikte okuyun.•
Montaj, ayarlama, bakım ve kullanımla ilgili tüm sorularınız için, lütfen profesyonel bisiklet satıcınıza danıșın. •
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Grup ișaretleri
"Bakım aralığı, kullanma ve sürüş şartlarına bağlıdır. Zinciri düzenli olarak uygun zincir
temizlemeyici maddeyle temizleyin. Kesinlikle pas temizleyiciler gibi alkali bazlı veya asit bazlı
çözücüler kullanmayın. Eğer bu çözücüler kullanılırsa, zincir kırılabilir ve ciddi yaralanmaya neden
olabilir."
• Mükemmel vites değiştirme performansı elde etmek için, bu zincir bir ön ve bir arka tarafa sahiptir ve
takıldığında doğru yöne bakmasını sağlamak için kenarlar işaretlenmiştir. Zincir doğru yöne bakacak şekilde
monte edildiğinde doğru tasarım performansı elde edilecektir. Eğer zıt yöne bakacak şekilde monte edilirse,
zincir yerinden çıkabilir ve bisiklet devrilerek ciddi yaralanmaya sebebiyet verebilir.
Bisikleti sürmeden önce tekerleklerin emniyetli șekilde bağlanmıș olduğunu kontrol edin. Eğer tekerlekler herhangi bir șekilde •
gevșekse, bisikletten çıkarak ciddi yaralanmaya neden olabilirler.
Güçlendirilmiș bağlantı pimini sadece ince tipte zinciri •
birleștirmek için kullanın.
Güçlendirilmiș bağlantı pimlerinden bașka bağlantı •
pimleri kullanılması veya kullanılan zincir tipine uygun
olmayan bir güçlendirilmiș bağlantı pimi veya alet
kullanılması halinde yeterli bağlantı kuvveti elde
edilemeyebilir ve bu durum zincirin kopmasına veya
yerinden çıkmasına neden olabilir.
Eğer dișli sayısındaki bir değișiklik nedeniyle zincirin •
uzunluğunu ayarlamak gerekiyorsa, zinciri bir güçlendirilmiș bağlantı pimi kullanılarak
bağlandığı yerden bașka bir noktada kesin. Zincir, güçlendirilmiș bağlantı pimiyle bağlandığı
yerden kesilmesi durumunda hasar görecektir.
Zincirin doğru gerginlikte olup olmadığını ve hasar görüp görmediğini kontrol edin. •
Eğer gerginlik çok zayıfsa veya zincir hasar görmüșse, zincir değiștirilmelidir. Eğer bu önlem
alınmazsa, zincir kırılarak ciddi yaralanmaya neden olabilir.
• Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir șekilde okuyun. Gevșek, așınmıș veya hasar görmüș parçalar,
bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir. Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı șiddetle
tavsiye ederiz.
• Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir șekilde okuyun. Eğer ayarlar doğru șekilde yapılmazsa, zincir
yerinden çıkarak bisikletin devrilmesine ve ciddi șekilde yaralanmanıza neden olabilir.
Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir șekilde okuyun ve daha sonra bașvurmak üzere güvenli bir yerde muhafaza edin. •
Güçlendirilmiș Bağlantı Pimi
Link Pimi Link Pimi
* Diğer dillerde servis talimatı için, bkz: http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değișiklik yapılabilir. (Turkish)
Dișlilerin montajı
Oluk sadece bir
yerde geniștir.
Geniș parça
HG dișlilerin montajını yaparken, kilitleme bileziğini sıkmak için özel aleti
(TL-LR15/LR10) kullanın.
Sıkma torku:
30-50 N•m
Her bir dișli için, grup ișareti bulunan yüzey yukarı doğru bakmalı ve
her bir dișlinin geniș kısmı ve arka hazne gövdesinin
(kanal genișliğinin fazla olduğu) A kısmı hizalanacak șekilde
yerleștirilmelidir.
Kilitleme bileziği
TL-LR15/LR10
Alet
(TL-SR21)
Sökme
Arka vites değiștiricinin takılması ve SIS ayarı hakkında ayrıntılı
bilgi için, RD-M980 (Arka Vites Değiștirici) Servis Talimatına bakın.
İç kablonun bağlanması ve emniyete
alınması
5 mm Alyen anahtarı
Arka hazne gövdesinin değiștirilmesi
(FH-M985)
İlk önce, șekilde görülen prosedürü takip ederek hazne milini
çekerek çıkarın.
Arka hazne kenarındaki çift-kilitli kısım sökülemez.
17 mm İngiliz anahtarı
Sökme
(2)
Toz kapaklı koni (sökülemez)
Dudak dıș taraftadır
Conta
Rotor tespit kanalları (FH-M985)
Sol taraf Sıkma torku:
15-20 N•m
Hazne mili
(3)
Not :
Contayı çıkarırken ve takarken, contayı bükmemeye çok dikkat •
edin. Contayı tekrar takarken, doğru yöne baktığından emin olun
ve gidebildiği kadar bastırın.
Koni üzerine oturtulmuș olan toz kapağını sökmeyin. •
(1)
(4) Hazne milini çıkardıktan sonra filibir gövdesinin içinde yer alan
filibir gövdesi tespit civatasını sökün ve filibir gövdesini
değiștirin.
Not:
Filibir gövdesini değiștirirken, filibir gövdesi tespit cıvatasını da
değiștirin. Filibir gövdesi tespit cıvatasının dișlerine gres yağı
sürmeyi unutmayın; aksi takdirde gevșeme veya sıkıșma
olușabilir.
Filibir gövdesini sökmeye çalıșmayın; bu durum arızaya neden
olabilir.
Filibir gövdesi
tespit civatası
Filibir gövdesi
Filibir gövdesi rondelası
DURA-ACE gresi
(Y-04110000)
Contayı sökmeyin.
Gres yağının
sürülmesi
Sıkma torku:
45-50 N•m
14 mm Alyen anahtarı
Dișli değiștirme ișlemi
Bir kola basıldığında kablo gerginliğinin derhal boșaltılması nedeniyle, HIZLI BOȘALTMA mekanizması hızlı serbest bırakmayı mümkün
kılar. Kolu itmek veya çekmek suretiyle tek bir ișlemle iki dișli değiștirebilmeniz için, kollar aynı zamanda 2-YÖNLÜ DEĞİȘİM ve ÇOKLU
BOȘALTMA mekanizmalarıyla donatılmıștır.
Hem (A) kolu hem (B) kolu, vites değiștirmeden sonra serbest bırakıldıklarında daima bașlangıç konumuna dönerler. Kollardan birini
çalıștırırken aynı zamanda krank kolunu da çevirin.
Küçük bir dișliden büyük bir dișliye geçmek için (A Kolu)
Sadece bir dișliyle geçiș yapmak için kolu (1) konumuna hareket
ettirmek ve bir defada iki dișliyle geçiș yapmak için kolu (2)
konumuna hareket ettirmek için kol kursunu değiștirerek istenen
dișli sayısı geçișine ayarlayabilirsiniz. Bu șekilde en fazla iki vites
değișimi yapılabilir.
Büyük bir dișliden küçük bir dișliye geçmek için (B Kolu)
Sadece bir dișliyle geçiș yapmak için kolu (1) konumuna hareket
ettirmek ve bir defada iki dișliyle geçiș yapmak için kolu (2)
konumuna hareket ettirmek için kol kursunu değiștirerek istenen
dișli sayısı geçișine ayarlayabilirsiniz. Bu șekilde en fazla iki vites
değișimi yapılabilir.
(A) kolu bașlangıç konumu
Sıkma torku:
3 N•m
4 mm Alyen anahtarı
Dıș çapı maksimum 32 mm olan elcik
kullanın.
Vites kolunun montajı (SL-M980-R)
SL-M980-I ve BL-M985/M988'in montajı
■ Bu Servis Talimatını BR-M985 (SI-8J70A) Servis
Talimatıyla birlikte okuyun.
■ Vites kolu ünitesinin değiștirilmesi ve takılması hakkında
ayrıntılı bilgi için, Ön Dișli Sistemi Servis Talimatına
bakın.
Kol (B)
• 2-YÖNLÜ DEĞİȘİM • ÇOKLU BOȘALTMA
Sıkma torku:
2.5 N•m
Vites kolu konumu sağa veya sola
kaydırarak ayarlanabilmektedir.
Vites kolunu, fren çalıșmasını ve dișli değișim ișlemini •
engellemeyeceği bir konuma takın.
Fren çalıșmasının engellenmesine neden olacak bir kombinasyon •
kullanmayın.
Not :
Parçaları karbon kadro/gidon yüzeylerine takarken, karbon
malzemenin hasar görmesine neden olabilecek așırı sıkmayı veya
parçalar için tespit kuvvetinin eksikliğine neden olabilecek yetersiz
sıkmayı engellemek için, karbon kadro/parça üreticisinin sıkma
torku tavsiyesine uyun.
<CS-M980>
(bJ) 11-34D
(bk) 11-36D
<CS-M771-10>
(bL) 11-32D
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği ara
parçası
Dișli ara parçası
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği ara
parçası
Dișli ara parçası
İç kablo
Not :
Hazne konik parçası hafif
alașım malzemeden
yapılmıștır. Haznenin dönme
ayarını yaparken, așınmaya
veya bașka türlü hasara
neden olmayacak uygun bir
alet kullanın.
3. Vites kolunu fren koluna tespit
etmek için 4 mm Alyen anahtarı
kullanın.
Kanca
Civata (M5 x 12.5 mm)
Somun
1
2
Sıkma torku:
3 N•m
1. Șekilde görüldüğü gibi fren
kolunun kelepçeli bandını açmak
için 2 mm Alyen anahtarı kullanın.
2. Vites kolu braketinin kancasını fren
kolu braketindeki deliğe sokun ve
ardından gidona monte etmek için
özel somunu ve özel civatayı
geçici olarak sıkın.
İtin
Kelepçe
1
2
HG dișlileri değiștirirken, kilitleme bileziğini çıkarmak için özel aleti (TL-LR15/LR1)
ve TL-SR21'i kullanın.
Seriler XTR
RAPIDFIRE (Vites kolu) SL-M980-R / SL-M980-IR
Fren kablosu OT-SP41 (SIS-SP41)
Arka değiștirici RD-M980
Tip SGS / GS
Arka hazne FH-M985 / FH-M988
Dișliler 10
Kaset dișli CS-M980 / CS-M771-10
Zincir CN-M980
Orta göbek rehberi SM-SP17 / SM-BT17
Arka Vites Değiștirici
Model numarası RD-M980
Tip SGS GS
Dișliler 10
Toplam kapasite 41 T 35 T
En büyük dișli 36 T 36 T
En küçük dișli 11 T 11 T
Aynakol diș farkı 18 T 18 T
Arka hazne
Model numarası FH-M985 / FH-M988
Dișliler
10
Jant teli deliği adedi 32
Vites kolu
Fren kolları
SL-M980-I
BL-M985 / M988 Uygun
Diğer Fren kolu modelleri Uyumsuz
Zincir
Güçlendirilmiș
bağlantı pimi
Zincir aleti
MTB için 10-vites
çok ince
zincir
kanallı (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
kanallı (2)
Kaset dișli kombinasyonu
Model numarası Grup adı Dișliler Diș kombinasyonu
CS-M980
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T
CS-M771-10 bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32 T