SI-8G80C-001-05
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
Bisikletinizin fren sisteminin çalışmasını iyice ●
anlamanız önemlidir. Bisikletinizin fren sistemini
uygun şekilde kullanmamanız kontrolünüzü
kaybetmenize veya kaza yaparak ciddi şekilde
yaralanmanıza neden olabilir.
Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir. Bu nedenle
(fren kolu kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil)
uygun fren yapma tekniğini ve bisikletinizin çalışma
şeklini öğrendiğinizden emin olun. Bunun için bisiklet
satıcınıza danışın ve bisikletinizin kullanım kılavuzunu
inceleyin. Pratik yaparak sürüş ve fren yapma
tekniğinizi geliştirin.
●
Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa tekerlek kilitlenebilir
ve bisiklet öne doğru devrilerek ciddi yaralanmaya
sebebiyet verebilir.
Kesinlikle iç kablo tespit civatasını bisikletinize takılı ●
iken sıkmayın. Bu, tel tespit civatasının yerinden
çıkmasına neden olabilir.
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/BL-IM65/BL- ●
IM45 fren kolları, konum değiştirme mekanizmasıyla
donatılmıştır. BR-IM81-R, BR-IM80-R, BR-IM55-R,
BR-IM45-R’yi bu mekanizmayla C.R. konum
pozisyonunda kullandığınızdan emin olun.
Fren kolunu kadroya tespit ederken, arka maşa ●
ölçüsüne uygun bir fren kolu klipsi kullandığınızdan
emin olun ve klips vidası ve klips somunuyla belirtilen
tork değerinde emniyetli şekilde sıkın. Klips somunu
için naylon insertli bir kilit somunu (kendinden
kilitlemeli somun) kullanın. Klips vidası, klips somunu
ve fren kolu klipsi için standart Shimano parçalarını
kullanmanız tavsiye edilir.
İlave olarak, arka maşanın boyutuna uygun bir fren
kolu klipsi kullanın.
Eğer klips somunu fren kolundan çıkarsa veya klips
vidası veya fren kolu klipsi hasar görürse, fren kolu arka
maşa üzerinde dönerek gidonların aniden sarsılmasına
neden olabilir veya bisikletin tekerleği kilitlenerek
bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya yol açabilir.
● Parçaları monte etmeden önce servis talimatını
dikkatli bir şekilde okuyun. Gevşek, aşınmış veya
hasar görmüş parçalar sürücünün ciddi şekilde
yaralanmasına neden olabilir. Sadece orijinal
Shimano yedek parçalarını kullanmanızı kesinlikle
tavsiye ederiz.
Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin ●
doğru şekilde çalıştığından emin olun.
Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir. ●
Lastiklerin kayması bisikletten düşmenize neden
olabilir. Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı
azaltın ve frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir şekilde okuyun ●
ve daha sonra başvurmak üzere güvenli bir yerde
muhafaza edin.
UYARI
1.
Shimano Inter-M fren sistemini kullanırken, eğimli
arazilerde rampa aşağı uzun mesafeler katederken
frenleri sürekli uygulamaktan kaçının. Aksi takdirde,
iç fren parçaları çok ısınacak ve frenleme performansı
zayıflayacaktır. Bu, aynı zamanda fren içerisindeki
fren gresi miktarının azalmasına da neden olarak
anormal ani frenleme gibi sorunlara yol açabilir.
Eğer hazne somunları şapkalı somunlar ise, en az
7 mm kalınlığında mil yuvalarına sahip bir kadro
kullanın.
Fren ünitesinin fren ünitesi tespit rondelasıyla hazneye
sıkıca tespit edilmiş olduğunu kontrol edin.
Tekerleğin hazne somunlarıyla kadroya sıkı bir
şekilde tespit edildiğinde emin olun.
Fren kolunun, fren kolu klipsiyle arka maşaya emniyetli
şekilde bağlandığını doğrulayın. Eğer doğru şekilde
takılmazsa, frenleme performansı düşecektir.
Fren koluna basıldığında iç kablonun hareket
miktarı 14.5 mm veya daha fazla olmalıdır.
Eğer hareket miktarı 14.5 mm’den az olursa,
frenleme performansı düşer ve frenler
çalışmayabilir.
6.
5.
4.
3.
2.
Frenleri kullanırken aşağıdaki durumlardan herhangi
biri oluşursa, derhal bisikleti durdurun ve kontrol
ve tamir için satıcınıza başvurun:
1) ve 2) durumlarında, sorunun nedeni yetersiz fren
gresi olabilir; satıcınızdan mekanizmayı özel silindirik
fren gresiyle greslemesini isteyin.
Gres uygulamdan önce kablo ünitesini çıkarmayı
unutmayın. Ardından, gres deliği tapasını çıkarın
ve boruyu deliğin arkasına bastırarak 12 mm veya
daha fazla sokun; daha sonra tekerleği yavaşça
çevirmek suretiyle uygun miktarda (yaklaşık 5 g)
gres uygulayın. Uygulamadan sonra, doğru şekilde
frenleme yapılıp yapılmadığını ve anormal ses çıkıp
çıkmadığını kontrol edin.
1) Frenler uygulandığında anormal bir ses çıkarsa
2) Frenleme kuvveti anormal ölçüde fazlaysa
3) Frenleme kuvveti anormal ölçüde zayıfsa
Eğer fren sık kullanılırsa, frenin etrafındaki bölge
ısınabilir. Bisikletten indikten sonra en az 30 dakika
frenin çevresindeki bölgeye dokunmayın.
Eğer fren kablosu paslanırsa, frenleme performansı
zayıflayabilir. Bu durumda, fren kablosunu orijinal
Shimano fren kablosuyla değiştirin ve frenleme
performansını tekrar kontrol edin.
Fren ünitesi kesinlikle sökülmemelidir. Sökülmesi
halinde, çalışmaz hale gelecektir.
7.
8.
1.
2.
3.
8.
9.
6.
5.
4.
7.
2.
1.
3.
9.
10.
SI-8G80C-001
BR-IM81 -R
BR-IM80
-R
BR-IM55
-R
BR-IM45
-R
Shimano Inter-M frenden en iyi performansı elde etmek
için aşağıdaki kombinasyonları kullanmanız tavsiye edilir.
İç kablo tespit civatasının arka tarafında “R” yazısının
olduğunu kontrol ettikten sonra, iç kabloyu iç kablo
tespit civatası ünitesindeki delikten geçirin.
Komponentleri aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi
yerleştirin ve iç kablo tespit somununu sıkın. İç kablo
tespit civatasını sıkmak için Şekil 1’de görüldüğü
gibi TL-IM21’i (iç kablo tespit aleti) kullanın. Sıkma
işleminden sonra, iç kablo tespit somunu ve iç kablo
yönlerinin Şekil 2’de görüldüğü gibi doğru olup
olmadığını kontrol edin.
Kesinlikle iç kablo tespit civatasını bisikletinize takılı
iken sıkmayın. İç kablo tespit somunu ve iç kablo
yönleri Şekil 3’te görüldüğü gibi yanlış olacak ve iç
kablo tespit civatasının frenden ayrılmasına neden
olabilecektir.
Ayar civatasının ve ayar somununun tamamen
sıkıldığını kontrol ettikten sonra, fren kablosu yuvası
ünitesini aşağıda gösterilen yönde iç kabloya takın.
Şekil 3
Şekil 2
Teli sarım ünitesinin oluğu boyunca geçirin.
Fren kablosu yuvası ünitesini fren kolunun deliğine
aşağıdan takın ve deliğin alt kısmına doğru kaydırın.
Fren kablosu yuvası ünitesinin, gittiği yere kadar fren
kolundaki kılavuz yuvaya oturmuş olduğunu kontrol
ettikten sonra tel kapsülünü takın.
Bu işlemi yaptıktan sonra, tel kapsülünü kanatlara ve
jant tellerine dokunmayacak şekilde ayarlayın.
Kablo ayar civatasını çevirerek teli sıkın.
Tel tespit rondelası üzerindeki kırmızı işaretle, sarım
ünitesine bastırılarak takılan tel tespit civatasının
doğru yönde olup olmadığını kontrol edin.
Tel tespit rondelasındaki işareti (kırmızı) sarım
ünitesindeki oluğun yönüyle hizalayın ve iç kablo
tespit civatası ünitesini takarak sarım ünitesinin oluğu
boyunca gittiği yere kadar güçlü şekilde kaydırın.
Fren kablosu çekilirken tekerleğin kolayca dönmediğini
doğruladıktan sonra, fren kolunu elcik mesafesi kadar
yaklaşık 10 defa sıkarak fren kablosunu alıştırın.
Not:
Eğer fren kablosu alıştırılmazsa, kısa bir süre kullanıldıktan
sonra tekrar ayarlanması gerekecektir.
Fren ünitesinin veya fren kolunun kablo ayar civatasını
çevirerek fren kolunda yaklaşık 15 mm oynama olmasını
sağlayın.
Frenleme performansını kontrol etmek için fren kolunu
sıktıktan sonra, kablo ayar somunuyla kablo ayar
civatasını sabitleyin.
Shimano Inter-M fren sisteminin tasarımı, ISO 4210
ve DIN 79100-2 gibi standartlar esas alınarak
gerçekleştirilmiştir. Bu standartlar, 100 kg toplam
ağırlık için performansı tanımlamaktadır. Bununla
birlikte, BR-IM81-R, 130 kg toplam ağırlık varsayımıyla
tasarlanmıştır. Eğer toplam ağırlık 100 kg’ı aşarsa
(BR-IM81-R için 130 kg), sistem tarafından sağlanan
frenleme gücü doğru frenleme için yetersiz kalabilir
ve aynı zamanda sistemin dayanıklılığı azalabilir.
Shimano Inter-M frenden en iyi performansı almak
için Shimano fren kablolarını ve fren kollarını takım
olarak kullanın.
Fren kablosunun montajı yukarıdaki işlemle tamamlanır.
Kabloyu sökerken, işlemi ters sırayla uygulayın.
* Diğer dillerde servis talimatı için, bkz:
http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden
değişiklik yapılabilir. (Turkish)
Klips vidasını takarken, 10 mm İngiliz anahtarıyla
klips somununu sıkıca tutun ve klips vidasını sıkın.
Sıktıktan sonra, klips vidasının klips somununun
yüzeyinden yaklaşık 2-3 mm çıkıntı yaptığını
doğrulayın.
C.R konum pozisyonu
C, askı frenlerle uyumluluk için konum
pozisyonunu ifade eder.
R, silindirik frenlerle uyumluluk için
konum pozisyonunu ifade eder.
Fren kolu klipsi
Eğer fren kolunu emniyete
almak için kola aşırı kuvvet
uygulanırsa, tekerlek ses
çıkaracak ve dönmesi
güçleşecektir. Monte
ederken fazla kuvvet
uygulamadığınızdan
emin olun.
Arka maşa
Fren kolu
Hazne somunu
Sıkma torku: 30-45 N•m
Fren kolu
Fren kolu klipsi
Klips vidası
(M6 × 16 mm)
2-3 mm
Klips somunu
Sıkma torku: 2-3 N•m
Fren ünitesi tespit
rondelası (elle takma)
Fren ünitesi
Gres deliği tapası
12 mm veya daha fazla
Silindirik fren
için gres
Yavaşça
çevirin.
Kablo ünitesi
Frenin etrafındaki bölge
Fren
BR-IM81-R/BR-IM80-R/BR-IM55-R/
BR-IM45-R
Hazne SG-8R36/SG-8R31/SG-7R46
Kol
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-
IM60/BL-IM65/BL-IM45
Fren kablosu