UYARI
SI-8JL0B-001-05
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
- Ciddi yaralanmalara meydan vermemek için:
• Bisikletinizin fren sisteminin çalışmasını iyice anlamanız
önemlidir. Bisikletinizin fren sistemini uygun şekilde
kullanmamanız kontrolünüzü kaybetmenize veya kaza
yaparak ciddi şekilde yaralanmanıza neden olabilir.
Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir. Bu nedenle
(fren kolu kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil) uygun
fren yapma tekniğini ve bisikletinizin çalışma şeklini
öğrendiğinizden emin olun.
Bunun için bisiklet satıcınıza danışın ve bisikletinizin kullanım
kılavuzunu inceleyin. Pratik yaparak sürüş ve fren yapma
tekniğinizi geliştirin.
• Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa tekerlek kilitlenebilir ve
bisiklet öne doğru devrilerek ciddi yaralanmaya sebebiyet
verebilir.
• Shimano ön Inter-M frenin haznesi yerleşik bir güç
modülatörüne sahiptir. Bu sistem, frenleme kuvvetini
kontrol ederek, belirli bir değere ulaştığında aşırı kuvvet
uygulanmasını engeller. Eğer hazne bir güç modülatörüyle
donatılmazsa, aşırı frenleme kuvveti uygulanabilir.
Bu nedenle, Shimano ön Inter-M frenini ve haznesini
bir takım olarak kullanmanızı tavsiye ediyoruz. Fren
uygulandığında güç modülatörünün çalışması nedeniyle
bir ses üretilir; fakat bu bir arıza belirtisi değildir.
• Kesinlikle tel tespit civatasını bisikletinize takılı iken
sıkmayın. Bu, tel tespit civatasının yerinden çıkmasına
neden olabilir.
• Eğer BR-IM86-F/BR-IM85-F’yi bir süspansiyonlu maşayla
birlikte kullanacaksanız, süspansiyonlu maşa seçimine dikkat
etmelisiniz. Lütfen satıcınıza veya bisiklet üreticisine danışın.
Eğer yanlış tipte süspansiyonlu maşa seçilirse, frenleme
sırasında oluşan aşırı ısınma nedeniyle süspansiyonlu
maşanın uygun şekilde çalışması engellenebilir veya
maşada mukavemet kaybı nedeniyle kaza oluşabilir.
• SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
fren kolları, konum değiştirme mekanizmasıyla donatılmıştır.
BR-IM86-F ve BR-IM85-’yi bu mekanizmayla C.R. konum
pozisyonunda kullandığınızdan emin olun.
•
Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir
șekilde okuyun. Gevşek, aşınmış veya hasar görmüş parçalar
sürücünün ciddi şekilde yaralanmasına neden olabilir. Sadece
orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı kesinlikle
tavsiye ederiz.
• Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin doğru
şekilde çalıştığından emin olun.
• Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir.
Lastiklerin kayması bisikletten düşmenize neden olabilir.
Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı azaltın ve
frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
• Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir şekilde okuyun ve daha
sonra başvurmak üzere güvenli bir yerde muhafaza edin.
Shimano Inter-M fren sistemini kullanırken, eğimli
arazilerde rampa aşağı uzun mesafeler katederken
frenleri sürekli uygulamaktan kaçının. Aksi takdirde,
iç fren parçaları çok ısınacak ve frenleme performansı
zayıflayacaktır. Bu, aynı zamanda fren içerisindeki fren
gresi miktarının azalmasına da neden olarak anormal ani
frenleme gibi sorunlara yol açabilir.
Shimano Inter-M fren sisteminin tasarımı, ISO 4210 ve DIN
79100-2 gibi standartlar esas alınarak gerçekleştirilmiştir.
Bu standartlar, 100 kg toplam ağırlık için performansı
tanımlamaktadır. Bununla birlikte, BR-IM86-F, 130 kg
toplam ağırlık varsayımıyla tasarlanmıştır. Eğer toplam
ağırlık 100 kg’ı aşarsa (BR-IM86-F için 130 kg), sistem
tarafından sağlanan frenleme gücü doğru frenleme için
yetersiz kalabilir ve aynı zamanda sistemin dayanıklılığı
azalabilir.
C, askı frenlerle uyumluluk için
konum pozisyonunu ifade eder.
R, silindirik frenlerle uyumluluk için
konum pozisyonunu ifade eder.
C.R konum pozisyonu
1.
9.
8.
4.
3.
3.
9.
8.
7.
6.
5.
10.
1.
2.
3.
4.
2.
1.
5.
2.
1.
7.
6.
4.
3.
2.
5.
Ön Inter-M fren sistemi sadece 26” veya daha büyük olan
bir bisikletin sol tarafına monte edilmelidir. Eğer 26 inçten
daha küçük bir bisiklet üzerinde kullanılırsa, frenleme
kuvveti çok büyük olabilir ve kazalara yol açabilir.
Shimano ön Inter-M frenden en iyi performansı almak
için, Shimano fren kablolarını ve fren kollarını takım olarak
kullanın. (Ürün serisine bakın.)
Ön fren ünitesinin fren ünitesi tespit somunuyla hazneye
sıkıca tespit edilmiş olduğunu kontrol edin.
Hazne milinin maşa ucunun arkasına değdiğini ve tekerleğin
mandallı bağlantıyla veya hazne somunuyla kadroya sıkıca
tespit edildiğini kontrol edin. Eğer tekerlek doğru şekilde
takılmazsa, sürüş sırasında kadrodan çıkarak ciddi bir
kazaya sebebiyet verebilir.
Frenleri kullanırken aşağıdaki durumlardan herhangi biri
oluşursa, derhal bisikleti durdurun ve kontrol ve tamir için
satıcınıza başvurun:
1) ve 2) durumlarında, sorunun nedeni yetersiz fren gresi
olabilir; satıcınızdan mekanizmayı özel silindirik fren gresiyle
greslemesini isteyin. Gres uygulamadan önce, gres deliği
tapasını çıkarın ve boruyu deliğin arkasına bastırarak takın.
Tekerleği yavaşça çevirmek suretiyle uygun miktarda
(yaklaşık 5 g) gres uygulayın. Uygulamadan sonra, doğru
şekilde frenleme yapılıp yapılmadığını ve anormal ses çıkıp
çıkmadığını kontrol edin.
Eğer frenler sık kullanılırsa, frenin
etrafındaki komponentler ısınabilir.
Bisikletten indikten sonra en az
30 dakika bu komponentlere
dokunmayın.
Eğer fren kablosu paslanırsa, frenleme performansı
zayıflayabilir. Bu durumda, fren kablosunu orijinal Shimano
fren kablosuyla değiştirin ve frenleme performansını tekrar
kontrol edin.
BR-IM86-F/BR-IM85-F ön fren ünitesi ve HB-IM70,
DH-2R35-E-H/DH-3R35-H ön hazne üniteleri kesinlikle
sökülmemelidir. Sökülmeleri halinde, çalışmaz hale
geleceklerdir.
NOT:
• 3x veya 4x jant teli dizilimine sahip bir tekerlek kullanın. Radyal
jant teli dizilimine sahip tekerlekler kullanılamaz; çünkü frenler
uygulandığında jant telleri ve tekerlek hasar görebilir ve fren
gürültüsü oluşabilir.
• Ön Inter-M fren, fren tamburunun gres yağıyla doldurulması
bakımından geleneksel bantlı frenlerden farklıdır. Bu durum,
özellikle soğuk havada tekerleğin normalden biraz daha ağır
dönmesine neden olabilir.
• Eğer bisiklet dururken ön Inter-M frenini güçlü şekilde uygular
ve ardından tekerleği sarsarsanız, frenlerde küçük bir miktar
oynama olduğunu fark edeceksiniz. Bu normaldir ve sürüş
sırasında herhangi bir sorun yaratmayacaktır.
• Furş takımındaki gevşeklik
miktarını kontrol etmek için, şekilde
görüldüğü gibi gidonun ortasını ve
ön maşalardan birini tutun ve furş
takımını ok işaretleriyle gösterilen
yönlerde ileri-geri hareket ettirin.
Ayrıca, yukarıda açıklandığı gibi
frenleri tamamen uygulamanız ve
tekerlekleri sarsmanız durumunda
frenlerde küçük bir miktar oynama
olacağından, furş takımının
gevşekliğini kontrol etmeniz
zorlaşacaktır.
• Parçalar doğal aşınmaya ve
normal kullanımdan kaynaklanan
bozulmaya karşı garantili değildir.
• Kullanma veya ayar yöntemleriyle ilgili herhangi bir sorunuz
varsa, lütfen satıcınıza danışın.
Frenin etrafındaki
komponentler
Gres deliği tapası
Silindirik fren
için gres
Yavașça
çevirin.
12 mm veya daha fazla
SI-8JL0B-001
BR-IM86 -F
BR-IM85
-F
Teknik Servis Talimatı
Shimano ön Inter-M fren sisteminden en iyi performansı elde
etmek için, aşağıdaki kombinasyonları kullanmanız tavsiye
edilir.
Fren BR-IM86-F/BR-IM85-F
Hazne
HB-IM70/DH-2R35-E-H/DH-3R35-H
Kol
SB-8S20/ST-8S20
SB-7S45/BL-IM60
BL-IM65/BL-IM45
Fren kablosu
Frenin kadroya montajı
Adaptörü, şekilde görüldüğü gibi adaptör tarafının dişli
deliği yukarı bakacak şekilde ön maşaya monte edin.
Düşmeyi engelleyici segmanları tespit civatalarının
üzerine yerleştirin. Bu sırada, düşmeyi engelleyici
segmanların çıkıntıları ön maşaya yaslanmalıdır.
Ön fren ünitesinin fren ünitesi tespit somunuyla hazne
gövdesine sıkıca tespit edilmiş olduğunu doğrulayın.
Maşa ucuna monte edilmiş ön fren ünitesiyle birlikte
tekerleği gittiği yere kadar oturtun ve fren kolunu adaptöre
değinceye kadar çevirin. Ardından mandallı bağlantıyla
veya hazne somunuyla sıkı bir şekilde tespit edin.
Fren ünitesi tespit somunu
• Çabuk bağlantı tipi durumunda:
Silindirler mevcuttur
Silindirli yüzey dışarı doğru
bakmalıdır
• Hazne somunu tipi durumunda:
Silindirler yoktur
Fren ünitesi
5 mm Alyen
anahtarı
Tespit civatası
adaptör
Adaptör
tarafının dişli
deliği
Sıkma torku: 6-8 N•m
Düşmeyi
engelleyici
segman
Dokunur
Dokunur
Sıkma torku: 15-20 N•m
• Çabuk bağlantı tipi durumunda:
Çabuk bağlantının kam kolunu sıkıca
tespit edin.
Hazne mili
Dokunur
Dokunur
Adaptör
Fren kolu
Sıkma torku: 5-7.5 N•m
Fren kolunu tespit civatasıyla sabitleyin ve düşmeyi
engelleyici segmanı bastırarak takın. Daha sonra, düşme
engelleyici segmanın çıkıntılı kısmını adaptöre değdirin.
Fren kablosunun montajı
Ayar civatasının ve ayar somununun tamamen sıkıldığını
kontrol ettikten sonra, fren kablosu yuvası ünitesini
aşağıda gösterilen yönde tele takın.
Tel tespit civatasının arka tarafında “F” yazısının olduğunu
kontrol ettikten sonra, teli tel tespit civatası ünitesindeki
delikten geçirin.
Komponentleri aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi yerleştirin
ve tel tespit somununu sıkın. Tel tespit civatasını sıkmak
için Şekil 1’de görüldüğü gibi TL-IM21’i (iç kablo tespit
aleti) kullanın. Sıkma işleminden sonra, tel tespit somunu
ve tel yönlerinin Şekil 2’de görüldüğü gibi doğru olup
olmadığını kontrol edin.
Kesinlikle tel tespit civatasını bisikletinize takılı iken
sıkmayın. Tel tespit somunu ve tel yönleri Şekil 3’te
görüldüğü gibi yanlış olacak ve tel tespit civatasının
frenden ayrılmasına neden olabilecektir.
• Somun tipi durumunda:
Hazne mili
Sıkma torku: 20-25 N•m
Sıkma torku: 6-8 N•m
Düşmeyi
engelleyici
segman
Dokunur
Tespit civatası
5 mm Alyen anahtarı
Ayar somunu
Fren kablosu yuvası
ünitesi
Ayar civatası
Tel tespit civatası ünitesi
"F" yazısı
İç kablo tespit
somunu
Șekil 1
101 mm
TL-IM21
Sıkma torku: 6-8 N•m
Șekil 2
Șekil 3
Tel tespit rondelası üzerindeki kırmızı işareti sarım
ünitesindeki kanalın yönüne bakacak şekilde hizalayın ve
daha sonra tel tespit civatası ünitesini takın ve gittiği yere
kadar sarım ünitesindeki kanala bastırın.
Teli sarım ünitesinin oluğu boyunca geçirin.
Teli kablo kancasına takın.
Fren kablosu yuvası ünitesini fren kolunun deliğine
aşağıdan takın ve deliğin alt kısmına doğru kaydırın.
Fren kablosu yuvası ünitesinin emniyetli şekilde fren kolu
deliğinin arkasına takıldığını kontrol ettikten sonra tel
kapsülünü takın.
Daha sonra, tel kapsülünü kanada veya jant tellerine
dokunmayacak şekilde ayarlayın.
Kablo ayar civatasını çevirerek teli sıkın.
Sarım ünitesindeki oluk
Tel tespit
rondelası
üzerindeki
kırmızı işaret
Tel tespit civatası ünitesi
İç kablo tespit civatası ünitesini
gittiği yere kadar sarım ünitesindeki
kanala sokun.
Sarım ünitesinin oluğu
İç kablo
İç kablo
Kablo kancası
Fren kolu
Fren kablosu
yuvası ünitesi
Fren kablosu
yuvası ünitesi
Tel kapsülü
Kablo ayar civatası
Tel tespit rondelası üzerindeki kırmızı işaretle, sarım
ünitesine bastırılarak takılan iç kablo tespit civatasının
doğru yönde olup olmadığını kontrol edin.
Fren kablosunun montajı yukarıdaki işlemle tamamlanır.
Kabloyu sökerken, işlemi ters sırayla uygulayın.
Fren kablosunun ayarlanması
Fren kablosu çekilirken tekerleğin kolayca dönmediğini
doğruladıktan sonra, fren kolunu elcik mesafesi kadar
yaklaşık 10 defa sıkarak fren kablosunu alıştırın.
Not:
Eğer fren kablosu alıştırılmazsa, kısa bir süre kullanıldıktan
sonra tekrar ayarlanması gerekecektir.
Fren ünitesinin veya fren kolunun kablo ayar civatasını
çevirerek fren kolunda yaklaşık 15 mm oynama olmasını
sağlayın.
Frenleme performansını kontrol etmek için fren kolunu
sıktıktan sonra, kablo ayar somunuyla kablo ayar
civatasını sabitleyin.
* Diğer dillerde servis talimatı için, bkz:
http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden
değişiklik yapılabilir. (Turkish)
Kırmızı işaret
Kırmızı işaret
Yaklașık
10 defa
sıkın
15 mm'lik oynama
Kablo ayar civatası
Kablo ayar civatası
Kablo ayar somunu
Sıkma torku: 1-2 N•m
Fren kolu oynama miktarı, fren kolunun çalışmadığı
konumdan fren kolu çekildiğinde aniden bir kuvvet
hissedilen konuma kadar olan mesafedir.
- Ciddi yaralanmalara meydan vermemek için:
1) Frenler uygulandığında anormal bir ses çıkarsa
2) Frenleme kuvveti anormal ölçüde fazlaysa
3) Frenleme kuvveti anormal ölçüde zayıfsa
Fren koluna basıldığında iç kablonun hareket miktarı
14.5 mm veya daha fazla olmalıdır. Eğer hareket
miktarı 14.5 mm’den az olursa, frenleme performansı
düşer ve frenler çalışmayabilir.