• ST-M975 / ST-M970 ÇİFTE KONTROL kolu hem vites değiştirme hem frenleme işlemleri için kullanılır.
Bisikletinizin vites değiştirme ve frenleme işlemlerini tamamen anladığınızdan ve işlemlere alıştığınızdan emin olun. Çalıştırma
yöntemi için şekle bakın.
• Eğer ÇİFTE KONTROL kolunun iç ünitesi hasar görürse, kol normal konumundan aşağı doğru hareket edecektir ve frenleme
yapmanın güç olduğu bir konuma kayabilir. Eğer bu durum gerçekleşirse, derhal bisikleti durdurmalısınız.
• Zinciri temizlemek için doğal bir deterjan kullanın. Pas temizleyiciler gibi, zincirin zarar görmesine ve/veya arıza yapmasına
neden olabilecek alkali-bazlı veya asit-bazlı deterjanlar kullanmayın.
• Güçlendirilmiş bağlantı pimini sadece ince tipte zinciri bağlamak için kullanın.
• İki farklı tipte güçlendirilmiş bağlantı pimi mevcuttur. Kullanacağınız pimi seçmeden önce yandaki tabloyu inceleyin.
Güçlendirilmiş bağlantı pimlerinden başka bağlantı
pimleri kullanılması veya kullanılan zincir tipine uygun
olmayan bir güçlendirilmiş bağlantı pimi veya alet
kullanılması halinde yeterli bağlantı kuvveti elde
edilemeyebilir ve bu durum zincirin kopmasına veya
yerinden çıkmasına neden olabilir.
• Eğer dişlilerin sayısındaki bir değişiklik nedeniyle
zincirin uzunluğunu ayarlamak gerekiyorsa, zinciri bir
güçlendirilmiş bağlantı pimi veya uç pimi kullanılarak
bağlandığı yerden başka bir noktada kesin. Zincir, güçlendirilmiş bağlantı pimiyle veya uç pimiyle
bağlandığı yerden kesilmesi durumunda hasar görecektir.
• Sürüş sırasında elbiselerinizin zincire takılmamasına dikkat edin; böyle bir durum bisikletin
devrilmesine neden olabilir.
• Zincirin doğru gerginlikte olup olmadığını ve hasar görüp görmediğini kontrol edin. Eğer gerginlik
çok zayıfsa veya zincir hasar görmüşse, zincir değiştirilmelidir Eğer bu önlem alınmazsa, zincir
kırılarak ciddi yaralanmaya neden olabilir.
• Shimano CN-7701, CN-HG93 ve CN-HG73 zincirleriyle birlikte 9-vites zincirleriyle uyumlu olan bir aynakol kullanın. Eğer 8 veya
daha düşük vites uyumlu bir aynakol kullanılırsa, aynakol dişli değişim problemleri oluşabilir veya zincir pimleri düşerek zincirin
kopmasına neden olabilir.
• Bisikleti sürmeden önce krank kollarında çatlak olup olmadığını kontrol edin. Eğer herhangi bir çatlak varsa, krank kolu kırılarak
bisikletten düşmenize neden olabilir.
• Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir şekilde okuyun. Gevşek, aşınmış veya hasar görmüş parçalar,
bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir. Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı şiddetle
tavsiye ederiz.
• Eğer ayarlar doğru şekilde yapılmazsa, zincir yerinden çıkarak bisikletin devrilmesine ve ciddi şekilde yaralanmanıza neden
olabilir.
• Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir şekilde okuyun ve daha sonra başvurmak üzere güvenli bir yerde muhafaza edin.
Zincir
Güçlendirilmiş
bağlantı pimi
Zincir aleti
CN-7701 / CN-HG93 gibi
9-vites çok ince zincir
TL-CN32 / TL-CN27
CN-HG50 / CN-HG40 gibi
8-/7-/6-vites ince zincir
TL-CN32 / TL-CN27
Genel Güvenlik Bilgileri
Not
• Yardımcı boşaltma kolunu emniyete alırken yardımcı boşaltma kolu başlığı için (alüminyumdan yapılmış) tespit cıvatasını
kullanmayın.
• İlave olarak, eğer pedal çevirme performansı normal değilse, bu kontrolü bir kez daha yapın.
• Bisikleti sürmeden önce, bağlantıda herhangi bir oynama veya gevşeklik olup olmadığını kontrol edin. Aynı zamanda, krank kolu
tespit cıvatasını periyodik aralıklarla sıkın. (BB-FC, FC-PD)
• Orta göbeği yüksek basınçlı su püskürterek yıkamayın.
• Eğer yataklarda herhangi bir gevşeklik hissediliyorsa, orta göbek değiştirilmelidir.
• Eğer dişli değiştirme işlemleri sırasında zorlanma hissediliyorsa, vites değiştiriciyi yıkayın ve tüm hareketli parçaları yağlayın.
• Eğer bağlantılardaki gevşeklik düzeyi ayarlama yapılamayacak kadar yüksek ise, vites değiştiriciyi değiştirmeniz gerekir.
• Ayna dişlilerini periyodik olarak doğal bir deterjanla yıkayın ve tekrar yağlayın. Ayrıca, zincirin doğal bir deterjanla yıkanarak
yağlanması, ayna dişlilerinin ve zincirin kullanım ömrünü uzatmanın etkili bir yoludur.
• Eğer zincir kullanım sırasında ayna dişlilerinden çıkıyorsa, ayna dişlilerini ve zinciri değiştirin.
• Sol ve sağ adaptörlere monte etmeden önce gres yağı uygulayın.
• Düzgün çalışma için, belirtilen vites kablosunu ve orta göbek kablo rehberini kullanın.
• Bu ön vites değiştirici sadece ön üçlü aynakol kullanımı içindir. Vites değişim noktaları eşleşmediğinden,
çift ön aynakolla kullanılamaz.
• Üstten çektirme tipini takarken, sağdaki şekilde görüldüğü gibi üç vites kablosu yuvasına sahip olan bir
kadro seçin.
• Gidon her iki tarafa sonuna kadar çevrildiğinde bile bir miktar boşluğa sahip olan bir vites kablosu
kullanın. Ayrıca, gidon tamamen çevrildiğinde vites kolunun kadroyla temas edip etmediğini kontrol edin.
• Vites kablosunun ve fren kablosunun fren işlemleri sırasında birbirini engellemediğinden emin olun. Aksi takdirde, frenleme
sırasında temas oluşabilir.
Kabloları gidon herhangi bir yönde tamamen döndürüldüğünde aralarında hala bir miktar gevşeklik kalacak şekilde takın.
• Vites kablosu (SIS-SP41) için özel bir gres yağı kullanılır. DURA-ACE veya başka tipte gres yağları kullanmayın; aksi takdirde
dişli değiştirme performansı zayıflayabilir.
• Kullanmadan önce iç kabloyu ve dış kablonun içini gresleyerek uygun şekilde kaydıklarından emin olun.
• Dişli değişimine göre kolların hareketi sadece ön aynakol çevrildiğinde yapılmalıdır.
• Eğer hidrolik disk frenlerinde kullanılan fren yağı, vites kolunun plastik parçalarına yapışma eğilimi gösteren türde bir yağ
ise, plastik parçaların çatlamasına veya renklerinin bozulmasına neden olabilir. Bu nedenle, fren yağının bu plastik parçalara
yapışmadığından emin olmalısınız.
SHIMANO disk frenlerinde kullanılan mineral yağ, plastik parçalara yapışması durumunda çatlamaya veya renk bozulmasına
neden olmaz. Ancak, yabancı partiküllerin yapışmasını engellemek için bu parçalar önceden alkolle temizlenmelidir.
• Parçalar doğal aşınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karşı garantili değildir.
• Montaj, ayarlama, bakım ve kullanımla ilgili tüm sorularınız için, lütfen profesyonel bisiklet satıcınıza danışın.
Vites kablosu yuvaları
Ön Vites Değiştiricisinin Montajı
Braket tipi için
Şekilde görüldüğü gibi
monte edin.
Cıvata
Adaptör Adaptör
Ön Vites Değiştiricisi
Ön Aynakol
Sıkma torku:
35-50 N•m
Teknik Servis Talimatı SI-6LK0B-003
Ön Dişli Sistemi
En iyi performansı sağlamak için, aşağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye edilir.
ST-M970 ST-M975
4. Orta ayna dişlisinin ayarı
Ayarı yaparken, zinciri en büyük dişliye
ayarlayın ve ön kısımda zinciri orta ayna
dişlisine ayarlayın. Vites kablosu ayar
tamburunu kullanarak, zincir kılavuzu iç
plakası ve zincir arasında 0 – 0.5 mm
boşluk kalacak şekilde ayarlayın.
Zincir
Zincir kılavuzu
iç plaka
Vites kablosu ayar
tamburu
Zincir pozisyonu
En büyük
dişli
Orta ayna dişlisi
5. Sorun giderme tablosu
1 – 4 adımlarını tamamladıktan sonra, vites kolunu hareket
ettirerek vites değiştirme işlemini kontrol edin. (Bu kontrol, aynı
zamanda kullanım sırasında vites değiştirmenin güçleşmesi
halinde de uygulanır.)
Vites kablosunun kesilmesi
Vites kablosunu kestikten sonra, ucu
deliğin içi düzgün bir çapa sahip olacak
şekilde yuvarlayın.
Aynı dış ucun kapsülünü
vites kablosunun kesik
ucuna takın.
Dış uç kapsül
Kolların çalıştırılması
■ Dişli değiştirme işlemi
Ana kola veya ikincil boşaltma
koluna basıldığında kablo
gerginliğinin derhal boşaltılması
nedeniyle, HIZLI BOŞALTMA
mekanizması hızlı dişli
değişimini mümkün kılar.
Kolun ilk
konumu
Daralır
Genişler
2 mm Alyen anahtarı
■ Fren kolunun çalıştırılması
Birinci eklem
Kol ucu
Yaklaşık 2
mm
Yardımcı boşaltma kolu
Kolun ilk
konumu
Kol, dişli değişiminden sonra serbest bırakıldığında daima ilk
konumuna geri döner. Kolu çalıştırırken, daima aynı zamanda krank
kolunu da çevirin.
Küçük bir ayna dişlisinden büyük ayna dişlisine geçmek
için
Kola bir defa basıldığında, küçük ayna dişlisinden büyük ayna
dişlisine bir adım kayma gerçekleşir.
Örnek: en orta ayna dişlisinden en büyük ayna dişlisine.
Büyük bir ayna dişlisinden küçük ayna dişlisine geçmek
için
Kola bir defa basıldığında, büyük ayna dişlisinden küçük ayna
dişlisine bir adım kayma gerçekleşir.
Örnek: en büyük ayna dişlisinden orta ayna dişlisine.
Kavrama mesafesinin ayarlanması
Kavrama mesafesini vites değiştirme ve frenleme için en rahat
düzeyde ayarlamanız tavsiye edilir.
Gümüş
Siyah
Güçlendirilmiş Bağlantı Pimi
Uç Pimi Link Pimi
Özellikler
X = Mevcut
Ön Vites Değiştiricisi
Montaj bant çapları:
S (28.6 mm), M (31.8 mm), L (34.9 mm)
S (Adapter S ile)
M (Adapter M ile)
Arka maşa açısı
Aynakol
SIS Ayarı
Aşağıda açıklanan işlem sırasını takip edin.
1. Alt ayar
İlk önce Pro-Set hizalama bloğunu çıkarın.
Daha sonra, zincir kılavuzu iç plakası ve zincir arasındaki boşluk
0 – 0.5 mm olacak şekilde ayarlayın.
Pro-Set hizalama
bloğu
Zincir pozisyonu
En büyük dişli En küçük dişli
FD-M970 FD-M971
Alt ayar vidası
Zincir
Zincir kılavuzu iç
plakası
Parçaları karbon kadro/gidon yüzeylerine takarken, karbon malzemenin
hasar görmesine neden olabilecek aşırı sıkmayı veya parçalar için tespit
kuvvetinin eksikliğine neden olabilecek yetersiz sıkmayı engellemek
için, karbon kadro/parça üreticisinin sıkma torku tavsiyesine uyun.
Zincir kılavuzu dış plakasının düz kısmı
en büyük ayna dişlisinin yukarısında ve
dişliye paralel olmalıdır. 5 mm Alyen
anahtarı kullanarak sabitleyin.
Sıkma torku:
5-7 N•m
Aynakol (en büyük
ayna dişlisi)
Zincir kılavuzu
Ön vites değiştiricisini şekilde görüldüğü gibi ayarlayarak monte
edin. Bunu yaparkan Pro-Set hizalama bloğunu yerinden
çıkarmayın.
Dişler bu aralık
içerisinde olmalıdır
Pro-Set ölçer
Pro-Set hizalama bloğu
Zincir uzunluğu
2 bakla ekleyin (zincir her iki tarafta
en büyük dişlide iken)
En büyük dişli
En büyük ayna
dişlisi
Zincir
Sıkma torku:
6-8 N•m
Dış çapı maksimum 32 mm olan elcik
kullanın.
Kolun takılması
4 mm Alyen anahtarı
Kablodaki ilk gevşekliği aldıktan sonra, şekilde görüldüğü gibi ön
vites değiştiriciye tekrar sabitleyin.
Normal tip Üstten çektirmeli tip
Çekin
Çekin
< Normal tip >
• FD-M970
< Üstten çektirmeli tip >
5 mm Alyen anahtarı
Not :
Kabloyu şekilde
gösterildiği gibi
geçirin.
Kablo tespit
cıvatası
Sıkma torku:
5-7 N•m
< Normal tip >
• FD-M971
< Üstten çektirmeli tip >
Not :
Kabloyu şekilde
gösterildiği gibi
geçirin.
Kablo tespit
cıvatası
3. Üst ayar
Zincir kılavuzu dış plakası ve
zincir arasındaki boşluk 0 – 0.5
mm olacak şekilde ayarlayın.
■ Bu servis talimatıyla birlikte FC-M970 Ön Aynakol için servis
talimatını da okuyun.
Zincir pozisyonu
En küçük dişli En büyük ayna
dişlisi
FD-M970
FD-M971
Zincir
Zincir kılavuzu
dış plakası
Üst ayar vidası
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değişiklik yapılabilir. (Türkçe)
2. İç kablonun bağlanması ve emniyete alınması
Kolu 2 defa veya daha fazla çalıştırarak en alt konuma ayarlayın.
İç delik kapağını çıkardıktan ve kapağı açtıktan sonra, kabloyu
vites kablosu ayar cıvatasından geçirin. İç kabloyu kablonun ucu
kanca üzerine oturuncaya kadar tamamen çekin ve daha sonra
kapağı kapatın.
İç delik kapağı
Kanca
Kapak
İç delik kapağı
İç delik kapağını şekilde görüldüğü gibi
duruncaya kadar çevirerek takın.
Durduktan sonra daha fazla çevirmeyin.
Aksi takdirde kapak üzerindeki diş hasar
görebilir.
Sıkma torku:
0.3-0.5 N•m
Daralır
Genişler
Seriler XTR
ÇİFT KONTROLLÜ Kol M975 ST- / ST-M970
Vites kablosu SIS-SP41
Ön değiştirici FD-M970 / FD-M971
Ön aynakol FC-M970
Zincir CN-7701
Orta göbek kablo rehberi SM-SP17 / SM-BT17
Model numarası FD-M970 / FD-M970-E FD-M971
Normal tip X X
Üstten çektirmeli tip X X
Ön aynakol diş farkı 20D / 22D 20D / 22D
Üst ve orta arasındaki minimum fark 12D 12D
Ön vites değiştirici montaj bant çapı S, M, L S, M, L
Arka maşa açısı (α)
66° - 69° 66° - 69°
Uygulanabilir zincir hattı 50 mm 50 mm
Model numarası FC-M970
Aynakol dişlisi kombinasyonu 44-32-22D / 44-32-24D
Cıvata daire çapı 104 mm / 64 mm
Krank kolu uzunluğu 165 mm, 167.5 mm, 170 mm, 172.5 mm, 175 mm, 177.5 mm, 180 mm
Zincir hattı 50 mm
Orta göbek genişliği 68, 73 mm
Diş ölçüleri BC1.37 (68, 73 mm)
Eğer zincir krank tarafına
düşerse.
Üst ayar vidasını saat yönünde
(yaklaşık 1/4 tur) çevirerek sıkın.
Eğer orta ayna dişlisinden en
büyük ayna dişlisine geçiş
yapmak zorsa.
Üst ayar vidasını ters saat
yönünde (yaklaşık 1/8 tur)
çevirerek gevşetin.
Eğer orta ayna dişlisinden en
küçük ayna dişlisine geçiş
yapmak zorsa.
Alt ayar vidasını ters saat
yönünde (yaklaşık 1/4 tur)
çevirerek gevşetin.
Eğer en büyük ayna dişlisinde
zincirle ön vites değiştirici iç
plakası birbirini engelliyorsa.
Üst ayar vidasını saat yönünde
(yaklaşık 1/8 tur) çevirerek sıkın.
Eğer en büyük ayna dişlisinde
zincirle ön vites değiştirici dış
plakası birbirini engelliyorsa.
Üst ayar vidasını ters saat
yönünde (yaklaşık 1/8 tur)
çevirerek gevşetin.
Eğer en büyük ayna dişlisinden
vites değiştirildiğinde orta ayna
dişlisi atlıyorsa.
Dış muhafaza ayar tamburunu
ters saat yönünde (1 veya 2 tur)
çevirerek gevşetin.
Eğer aynakol orta ayna dişlisi
konumundayken arka dişliden en
büyük dişliye geçiş yapıldığında
zincirle ön vites değiştirici iç
plakası arasında engelleme
varsa.
Dış muhafaza ayar tamburunu
saat yönünde (1 veya 2 tur)
çevirerek sıkın.
Eğer zincir orta göbek tarafına
düşerse.
Alt ayar vidasını saat yönünde
(yaklaşık 1/2 tur) çevirerek sıkın.
Eğer orta ayna dişlisinden en
büyük ayna dişlisine geçiş
yaparken kol sertse.
Üst ayar vidasını ters saat
yönünde (yaklaşık 1/4 tur)
çevirerek gevşetin.
6.5 mm
7.1 mm
UYARI
tur_280404_6LK0B_003.indd 1
tur_280404_6LK0B_003.indd 1
08-05-2008 13:42:43