4 | Alçak ve Yüksek Gerilim Motorları
3. MONTAJ
Montaj esnasında motorlar yanlışlıkla çalıştırılmaya karşı korunmalıdır (elektriği kesin!).
Motorun dönüş yönü motor makineye bağlanmadan tespit edilmelidir.
Nakliye ek korumaları ve Rotorkilidi (mevcut ise) Motor-makine bağlantısından evvel çıkartılmalıdır.Elektrik
Motorları sadece dökümanlarda belirtilen uygulamalarda kullanılmalıdır. Motorplakasında belirtilen Gövde
koruma türü uygulama alanındaki gövde koruma türü ile uyumlu olmalıdır.
Tam yerleşim ve titreşimsiz uygulama için motorun ayakları uygun zeminlerde konumlandırılmalıdır. Rotor
ve tahrik edilen makinanın mili tam karşılıklı olmalıdır. Tam olmayan bir konumlandırma ve çok yüksek
kayışgerginliği arızalara, aşırı titreşimlere hatta mil kırılmalarına yol açabilir. Milin her zaman belirtilen radyal
ve eksenel değerle dikkate alınmalıdır, bu bilgileri web sitesindeki ilgili kılavuzlardan alabilirsiniz. Mümkün
olduğunca elestik kaplin kullanmayı tercih edin. Motor yağlamalı- veya püskürtme yağlamalı yataklara
sahipse motoru çalıştırmadan önce soğutma ve yağlama hatlarını bağlanmış olmalıdır. Mil ucundaki ve
flanştaki korozyon-korumasını (gres) kurulumdan heme önce alınız.
Satış sözleşmesinde farklı belirtilmediği sürece WEG motorlar “yarım kama” ve yüksüz olarak dinamik balası
ayarlanıp teslim edilmektedir. Tahrik sistemine bağlı parçalar “yarım kama” ile , ör.: kaplin, vs., mutlaka
“yarım kama ile balanslanmış olmalıdır. Yoğuşma suyu tıpalarının konumları web sitesinde belirtildiği gibi
konumlandırılmalıdır. www.weg.net
Hava giriş ve çıkşları kapatılmış veya tıkanmış olmamalıdır. Tavsiye edilen konumlandırma
cihazın duvar ile arasındaki mesafenin, hava giriş çapının ¼ ü olmalıdır. Emilen soğutma
havasının çervre sıcaklığı ile aynı olması gerekir ve motorplakasında belirtilen sınır
değerini geçmemelidir (farklı belirtilmemişse, çevre sıcaklığının -20 °C - +40 °C aralığında
bulunmasına dikkat ediniz).
Motorlar açık alanda dik konumda muhafaza edilecek ise katı cisim, nem ve sıvıların motor içerisine
girmemesi için ek bir koruma gereklidir, örn.: kanopy.
Kazaları önlemek için motorun çalıştırılmasından evvel topraklama hattının normlara uygun olarak
bağlandığından ve kamanın şaft üzerinde yuvasına sıkıca bağlandığından emin olun.
Motorun motor plakası bilgileri dahilinde güç bağlantılarının şaltşemasına uygun, belirtilen akım
türüne uygun, gelen üç fazın aşırı akım korumalı motor starterli olmasına dikkat ediniz.
Besleme-, komut hattı ve koruma önlemleri, Yükfaktörü ve kablo uzunluğu dikkate alınmalıdır.
Klemenskutusu olmayan motorlarda, kablo uçları motor plakasında belirtilen sıcaklığa uygun
izolasyonbantlarıyla sarılmalıdır. İzolasyonsuz kablolarla , akım taşıyan parçalar ve topraklama hattı arasındaki
asgari mesafe: 690 V’a kadar 5.5 mm; 1.1 kV’a kadar 8 mm;
6.9 kV’a kadar 45 mm; 11 kV’a kadar 70 mm ve 16.5 kV’a kadar 105 mm.
Klemenskutusunda kullanılmayan geçişler motorplakasında belirtildiği gibi motorun
sızdırmazlıkseviyesine (IP) uygun olmalıdır. Besleme ve kumanda kabloları geçişleri (ör.
Kablosabitleme ve kabloboruları), motorun kullanılacağı ülkedeki normlara uygun üretilmiş
ürünler olmalıdır.
Motor aşırıyüke korumalı olarak kurulmalıdır. Üç Faz motorlarında faz kayıplarına ve aşırıakımkorumaları
tavsiye edilmektedir.
Motor kumanda sisteminde termal koruma kullanılacaksa, koruma devrelerine konumlandırılmalıdır. Motor
içerisinde yer alan Aksesuarların (Fren, Enkoder, Termalkoruma, dış soğutma, vs.) devreye alınmadan
kontrol edilmelidir. Otomatik termal korumaya sahip motorlarda, koruma devreye girdikten sonra motorun
soğumasının ardından motor otomatik olarak tekrar çalışmaya başlar. Dolayısıyla motoru soğuduktan sonra
otomatik devreye sokacak termal korumanın yol açabileceği ağır mal ve can kayıplarının olabileceği yerlerde
kullanılmaması gerekmektedir.