Shimano BR-M975 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Genel Güvenlik Bilgileri
Bir kompresörle temizlerken
Bir kompresör kullanarak iç parçaları temizlemek için fren gövdesini
söküyorsanız, basınçlı havayla gelen nemin fren bileșenleri içerisinde
kalabileceğine dikkat edin. Fren bacaklarını tekrar takmadan önce fren
bileșenlerinin yeteri kadar kurumasına izin verin.
Not
203 mm ve 180 mm rotorlar arazi sürüșü bisikletleri için 160 mm ve 140 mm
rotorlardan daha büyük çapa sahiptir ve dolayısıyla bu rotorların esnekliği daha
fazladır. Bu nedenle fren pabuçlarıyla temas edebilirler.
Eğer fren gövde bağlantısı ve mil yuvası paralel değilse, rotor ve gövde birbirine
temas edebilir.
Bisiklet tekerleği çıkarıldığında, pabuç aralık parçalarının takılması tavsiye edilir.
Pabuç aralık parçaları, tekerlek çıkarılırken fren koluna basılması durumunda
pistonun dıșarı çıkmasını engelleyecektir.
Eğer pabuç aralık parçaları takılı olmadan fren koluna basılırsa, piston
normalden daha fazla çıkıntı yapacaktır. Fren pabuçlarının yüzeylerine hasar
vermemeye dikkat etmek suretiyle düz bașlı bir tornavida veya benzeri bir alet
kullanarak fren pabuçlarını geriye bastırın. (Eğer fren pabuçları takılı değilse,
zarar vermemeye dikkat ederek pistonları düz olarak arkaya doğru bastırın.)
Eğer fren pabuçlarını veya pistonları geriye bastırmakta zorlanıyorsanız,
rezervuar tankının kapağını çıkararak tekrar deneyin. (Bu sırada rezervuar
tankından bir miktar yağ tașabilir.)
Fren sisteminin temizleme ve bakım ișlemlerini yaparken izopropil alkol, sabunlu
su veya kuru bir bez kullanın. Piyasada satılan fren temizlik maddeleri veya
susturucu maddeler kullanmayın. Bunlar conta v.b. parçalara hasar verebilir.
Fren bacaklarını sökerken pistonları çıkarmayın.
Eğer rotor așınırsa, çatlarsa veya deforme olursa, değiștirilmelidir.
Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karșı
garantili değildir.
203 mm ve 180 mm rotorlar, 160 mm rotorlardan daha yüksek bir frenleme kuvveti sağlar.
Frenleri kullanmadan önce frenleme özelliklerine iyice alıștığınızdan emin olun.
Lütfen, tekerleği takarken veya tekerleğe herhangi bir servis ișlemi yaparken
parmaklarınızı döner disk fren rotorundan uzak tutma konusunda son
derece dikkatli olun. Rotor, hareket halindeyken parmaklarınızı ciddi șekilde
yaralayabilecek keskinliğe sahiptir.
Fren kolları ve rotor, frenler çalıșırken ısınır. Bu nedenle, sürüș sırasında veya bisikletten
indikten hemen sonra bu parçalara dokunmayın. Aksi halde elleriniz yanabilir. Frenleri
ayarlamaya bașlamadan önce fren bileșenlerinin yeteri kadar soğumuș olup olmadıklarını
kontrol edin.
Gerekli frenleme mesafesi yağmurlu havada daha uzun olacaktır. Hızınızı azaltın ve frenleri
erken ve nazikçe uygulayın.
Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir. Lastiklerin kayması bisikletten düșmenize
neden olabilir. Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı azaltın ve frenleri erken ve nazikçe
uygulayın.
Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin doğru șekilde çalıștığından emin olun.
Rotora veya fren pabuçlarına yağ veya gres bulaștırmamaya dikkat edin. Aksi takdirde frenler
doğru șekilde çalıșmayabilir.
Eğer pabuçlara yağ veya gres bulașmıșsa, pabuçları değiștirmeniz gerekir.
Eğer rotora yağ veya gres bulașmıșsa, rotoru temizleyin. Eğer bu ișlem
yapılmazsa, frenler hatalı çalıșabilir.
Bisikleti sürmeden önce, pabuç kalınlıklarının 0.5 mm veya daha fazla
olduğunu kontrol edin. Bisikleti sürmeden önce, pabuç kalınlıklarının 0.5 mm
veya daha fazla olduğunu kontrol edin.
Frenlerin sürekli olarak uygulanması halinde buhar kabarcığı teșekkülü
olușabilir. Bu durumu gidermek için, kolu ani olarak serbest bırakın.
Sadece orijinal Shimano mineral yağı kullanın. Bașka yağ tiplerinin kullanılması frenin
çalıșmasıyla ilgili problemlere neden olabilir ve sistemi kullanılmaz hale getirebilir.
Sadece kutusu yeni açılmıș olan yağı kullanın; hava alma nipelinden akıtılmıș olan yağı tekrar
kullanmayın. Eski veya kullanılmıș yağlar, fren sisteminde buhar kabarcığı teșekkülüne yol
açabilecek su içerebilir.
Fren sistemine su veya hava kabarcıkları girmemesine dikkat edin. Aksi takdirde buhar
kabarcığı teșekkülü olușabilir. Rezervuar tankının kapağını çıkarırken özellikle dikkatli olun.
Fren hortumunun uzunluğunu ayarlamak için hortumu keserken veya fren hortumunu
soldan sağa veya sağdan sola doldururken, Servis talimatının “Madeni yağ ilave edilmesi ve
havanın alınması” bölümünde verilen (5), (8) ila (10) adımlarını uygulayarak hortumdaki havayı
boșalttığınızdan emin olun.
Bisiklet ters çevrildiğinde veya yana yatırıldığında fren sisteminin rezervuar tankında hava
kabarcıkları bulunabilir ve rezervuar tankı kapağı tekrar takıldığında burada kalmaya devam
edebilir veya uzun süre kullanımlarda fren sisteminin çeșitli kısımlarında birikebilir. M975 disk
fren sistemi ters çevrilmeye uygun olarak tasarlanmamıștır. Eğer bisiklet ters çevrilir veya yana
yatırılırsa, rezervuar tankı içindeki hava kabarcıkları fren kolları yönünde hareket edebilir. Eğer
bisiklet bu durumda kullanılırsa, frenlerin çalıșmaması ve ciddi bir kaza meydana gelmesi
tehlikesi söz konusudur. Eğer bisiklet ters çevrilmiș veya yana yatırılmıșsa, bisikleti sürmeden
önce fren kolunu birkaç defa çalıștırarak frenlerin normal șekilde çalıștığından emin olun. Eğer
frenler normal șekilde çalıșmıyorsa, așağıdaki ișlemi uygulayarak ayarlayın.
Eğer yağ sızıntıları varsa, derhal frenleri kullanmayı kesin ve uygun tamir ișlemlerini yapın.
Eğer yağ sızdırırken bisikleti sürmeye devam ederseniz, frenlerin aniden çalıșmaz hale gelmesi
tehlikesi söz konusudur.
Eğer çabuk bağlantı kolu rotorla aynı taraftaysa, kolun rotora temas etme tehlikesi söz
konusudur. Bu nedenle, temas olup olmadığını kontrol edin.
Bisikletinizin fren sisteminin çalıșmasını iyice anlamanız önemlidir. Bisikletinizin fren sistemini
uygun șekilde kullanmamanız kontrolünüzü kaybetmenize veya kaza yaparak ciddi șekilde
yaralanmanıza neden olabilir. Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir. Bu nedenle (fren kolu
kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil) uygun fren yapma tekniğini ve bisikletinizin çalıșma
șeklini öğrendiğinizden emin olun. Bunun için bisiklet satıcınıza danıșın ve bisikletinizin kullanım
kılavuzunu inceleyin. Pratik yaparak sürüș ve fren yapma tekniğinizi geliștirin.
Shimano disk fren sistemleri tandem tipte bisikletlerle uyumlu değildir . Tandem tipte bisikletler
büyük bir toplam ağırlığa sahip olduklarından, fren ișlemi sırasında fren sistemi üzerindeki yük
artar. Eğer hidrolik disk frenler tandem tipte bisikletlerle kullanılırsa, yağ sıcaklığı çok yükselir ve
fren hortumlarında buhar kabarcığı teșekkülü veya kırılmalar olușarak frenlerin arıza yapmasına
neden olabilir.
Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir șekilde okuyun. Gevșek, așınmıș
veya hasar görmüș parçalar, bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir.
Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı șiddetle tavsiye ederiz
Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir șekilde okuyun ve daha sonra bașvurmak üzere güvenli
bir yerde muhafaza edin.
M07Ti fren pabuçları, frenler çalıșırken pabuçlar ve rotor arasında üretilen
gürültü miktarını azaltmak için tasarlanmıștır. Bu tip pabuç için M06Ti
pabuçlarına kıyasla daha uzun bir alıștırma süresi gereklidir.
Mineral yağın kullanılması
Kullanım sırasında emniyet gözlüğü kullanın ve göz temasından kaçının. Gözlerle temas halinde
tahriș olușabilir.
Gözlerle temas halinde derhal temiz suyla yıkayın ve bir doktora bașvurun.
Kullanım sırasında eldiven giyin. Ciltle temas döküntülere ve rahatsızlık hissine neden olabilir.
Ciltle temas halinde, sabunlu suyla iyice yıkayın.
Yağ buğusunun veya buharın solunması mide bulantısına neden olabilir. Bir maske kullanarak
burnunuzu ve ağzınızı kapatın ve ișlemi iyi havalandırılan bir yerde yapın. Eğer buğu veya buhar
solursanız, derhal temiz havalı bir alana gidin. Üzerinize bir battaniye örtün. Vücudunuzu sıcak
ve dengeli tutarak tıbbi destek isteyin.
Bir șey içmeyin. Bu, kusmanıza veya ishal olmanıza neden olabilir.
Çocukların ulașamayacağı bir yerde muhafaza edin.
Yağ kabını kesmeyin, ısıtmayın, kaynak yapmayın veya basınç uygulamayın. Bu, patlamaya
veya yangına neden olabilir.
Kullanılan Yağın Atılması: atma ișlemi için bölgesel ve/veya ülke genelinde geçerli yasalara
uyun. Yağı atmak için hazırlarken dikkatli olun.
• Talimatlar: İçerisine yabancı nesneler ve nem girmesini engellemek için kabı kapalı tutun ve
doğrudan güneș ıșığı ve ısıya maruz kalmayan serin ve karanlık bir yerde saklayın.
Alıșma süresi
Disk frenlerin bir alıșma süresi vardır. Alıșma süresi ilerledikçe frenleme kuvveti kademeli olarak
artar. Frenlerin alıșma süresi içerisinde frenleme gücündeki artıșa dikkat edin. Aynı durum fren
pabuçları veya rotor değiștirildiğinde de gerçekleșir.
Buhar kabarcığı teșekkülü, fren sistemi içerisindeki yağın ısınmasıyla sistem içerisinde
bulunan su veya hava kabarcıklarının genișlemesi olayıdır. Bu olay, fren kolu kursunda ani
bir artıșa yol açabilir.
<Eğer kola basıldığında fren çalıșması yavașsa>
Fren koluna birkaç kez yavașça basın ve kabarcıkların rezervuar tankına dönmesini
bekleyin. Daha sonra rezervuar tankı kapağını çıkararak kabarcıklar kalmayıncaya kadar
tanka mineral yağ doldurmanız tavsiye edilir.
Eğer frenler yine de ağır çalıșıyorsa, fren sisteminin havasını alın. (Bkz: “Mineral yağ ilavesi
ve havanın alınması”.)
Diğer dillerde servis talimatı için, bkz: http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değișiklik yapılabilir. (Turkish)
Tekerlek jant teli dizilimi
Jant tellerinin șekilde görüldüğü gibi dizildiğinden emin olun.
Radyal montaj kullanılamaz.
Jant tellerini, ön tekerleğin sol yanı (rotorun monte edildiği yan) ve arka
tekerleğin sol ve sağ yanı için Șekil 1’de görüldüğü gibi, ön tekerleğin sağ yanı
için ise Șekil 2’de görüldüğü gibi dizin.
Fren bacaklarının (BR-M975) takılması ve
hortumun emniyete alınması.
Yağ boșaltma boșluk sağlayıcısını (sarı) sökün ve rotorlu
tekerleği kadroya takın.
Fren pabuçlarını takın.
0.5 mm kalınlığında iki rondelayla bașlayın ve ince
ayar için 0.2 mm rondelalar kullanın. Fren
bacaklarını sıkın ve fren bacaklarıyla rotorun
temas etmediğinden emin olun. Daha sonra, fren
bacağı tespit cıvataları rotora temas etmeyecektir.
Koruyucu eldivenler giyerek, fren
bacaklarına kuvvet uygulayarak ters
saat yönünde çevirin. Bu ișlemi
yaparken, tespit cıvatalarını sıkın.
Rotorun takılması
(SM-RT97)
SM-RT97L (203 mm)
SM-RT97M (180 mm)
SM-RT97 (160 mm)
SM-RT97SS (140 mm)
* RT97SS (140 mm) rotor,
sadece arka kullanımı içindir.
* HB-M975 için, ön
tekerleğin sağ tarafı radyal
jant teli tipinde olabilir.
Tekerleğin
dönme yönü
Ön sol Arka sol Arka sağ Ön sağ
Șekil 1 Șekil 2
Sıkma torku:
40-50 N•m
Teknik Servis Talimatı SI-8E50C-004
Disk Fren Sistemi
(Arazi Sürüșü için)
En iyi performansı sağlamak için, așağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye
edilir.
Fren kolunun montajı
< ST-M975 >
Fren kolunu șekilde gösterildiği gibi sabitleyin.
< BL-M975 >
Fren kolunu șekilde gösterildiği gibi sabitleyin.
(Çalıșma sırasında fren kolunun vites koluna
değip değmediğini kontrol edin. Aynı zamanda,
vites kolu için Servis Talimatına bakın. Bazı tipler,
vites kolu tespit cıvatalarının konumu nedeniyle
ilk önce vites kolunun takılmasını gerektirebilir.)
Hortumun takılması
Parçaları karbon kadro/gidon yüzeylerine takarken, karbon malzemenin hasar
görmesine neden olabilecek așırı sıkmayı veya parçalar için tespit kuvvetinin
eksikliğine neden olabilecek yetersiz sıkmayı engellemek için, karbon
kadro/parça üreticisinin sıkma torku tavsiyesine uyun.
Fren kolu Sıkma torku:
6-8 N•m
Fren kolu Sıkma torku:
6-8 N•m
<Sol kol için>
<Sağ kol için>
ST-M975
BL-M975
Post tipi için (BR-M975P)
Bu ürünü monte etmek için așağıdaki aletler gereklidir.
Eğer cıvata gevșeme eğilimi gösterirse (ters saat yönünde), tel sayesinde
kuvvet, cıvata ’yi sıkma yönünde (saat yönünde) çevirir. Bununla birlikte,
cıvata sıkma yönünde daha fazla dönemez.
Böylece, aynı zamanda telle de bağlandığı için cıvata ’in gevșeme yönünde
dönmesi engellenir.
Eğer cıvataların herhangi biri gevșeme eğilimi gösterirse, bu diğer cıvataya
sıkma yönünde uygulanacak bir kuvvete sebep olur. Bir bașka deyișle, bu
sistem cıvataları gevșemeye karșı korur.
Cıvata
Cıvata
0.2 mm 0.5 mm
Rondela
Tel
Cıvata
Tel
Rondela
(0.5 mm, 0.2 mm)
Kadro
bağlantısı
Rotor
Fren kolları
Yağ boșaltma için boșluk
sağlayıcı
Sıkma torku:
0.2-0.4 N•m
Sıkma torku:
6-8 N•m
Cıvataların gevșemesini engellemek için, iki cıvatayı
șekilde görülen uzunlukta bir parça tel ile emniyete
alın.
Rotor kilitleme
bileziği
TL-LR15
C-șekilli kılavuzlar ve normal tipte
kablo durdurucular için, özel
Shimano kablo desteğini kullanarak
(ayrıca satılır) șekilde görüldüğü gibi
emniyete alın.
Fren kolunu birkaç kez çalıștırın ve frenlerin normal șekilde çalıșıp çalıșmadığını kontrol edin. Aynı
zamanda, herhangi bir yağ sızıntısı olup olmadığını görsel olarak kontrol edin.
Sıkma torku:
0.3-0.5 N•m
Sıkma torku:
0.2-0.4 N•m
<C-șekilli kılavuz> <Normal tipte kablo durdurucu>
Fren pabucu değișimi
Bakım
Not: M975 fren sistemi, fren pabuçları așındıkça pistonların dıșarıya doğru çıkarak
rotorla fren pabuçları arasındaki mesafeyi otomatik olarak ayarlanmasını sağlayacak
șekilde tasarlanmıștır. Bu yüzden fren pabuçlarını değiștirirken pistonları orijinal
pozisyonlarına doğru geri itmeniz gerekir.
Eğer yağ değișiminden sonra pabuçlara yağ bulașıyorsa
veya fren pabuçları 0.5 mm’ye kadar așınmıșsa veya
pabuç baskı yayları rotorla temas ediyorsa fren
pabuçlarını değiștirin.
1. Tekerleği kadrodan ayırın ve șekilde gösterildiği gibi
fren pabuçlarını çıkarın.
2. Pistonları ve çevresindeki alanı temizleyin.
3. “Mineral yağ ilavesi” kısmındaki adım (1)’e bakarak
rezervuar tankı kapağını çıkarın.
4. Dönmemesine dikkat ederek pistonu
gidebildiği kadar geriye ittirin. (Bu
sırada rezervuar tankından bir miktar
yağ tașabilir.)
5. Yeni fren pabuçlarını takın ve pabuç
aralık parçalarını (kırmızı) monte edin.
Bu sırada yaylı rondelaları da takmayı
unutmayın.
6. Fren kolunu birkaç defa sıkıp bırakarak sistemin çalıșmasının sertleșip sertleșmediğini
kontrol edin.
7. Rotorun fren pabuçlarına değmediğinden emin olduktan sonra yağ seviyesini kontrol
edin (gerekiyorsa yağ ilavesi yapın). Bütün bunlardan sonra rezervuar tankının kapağını
kapatın.
Pistonlar doğru șekilde çalıșmadığında yapılan ayar
Fren bacağı mekanizması iki piston içerir. Eğer bu pistonlar uygun șekilde çalıșmazsa veya
çıkıș hareketleri düzgün değilse veya fren pabuçları rotorla temas halinde kalıyorsa,
așağıdaki ișlemi uygulayarak pistonları ayarlayın.
1. Tekerleği ve fren pabuçlarını çıkarın.
Pistonları ve etraflarındaki alanı temizleyin ve rezervuar tankı kapağını çıkarın.
2. Pistonu bükmeden, düz olarak geriye bastırın. (Bu anda rezervuar tankından bir miktar
yağ tașabilir.)
3. Fren pabuçlarını ve pabuç aralık parçalarını (kırmızı) takın.
4. Fren kolunu gittiği yere kadar bastırın ve daha sonra birkaç defa daha çalıștırarak iki
pistonun da kendi bașlangıç konumlarına hareket etmelerini sağlayın.
5. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren bacakları
arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer temas varsa, rondelaları kullanarak
ayarlayın.
6. Yağ düzeyini kontrol ettikten sonra rezervuar tankının kapağını kapatın.
Mineral yağ değișimi
Ciddi bir renk değișimi olușmușsa, rezervuar tankı içerisindeki yağı değiștirmeniz tavsiye
edilir.
Hava alma nipeline ucunda torba bulunan bir boru bağlayın ve hava alma nipelini açarak
yağı boșaltın. Bu sırada fren kolunu çalıștırmanız yağın dıșarı akmasını kolaylaștıracaktır.
Yağı boșalttıktan sonra, taze fren yağı doldurun (bkz: Mineral yağ ilave edilmesi ve havanın
alınması). Sadece orijinal Shimano mineral yağı kullanın.
Atık yağı ülkenizdeki ve/veya bölgenizdeki yönetmeliklere uygun olarak atın.
Bu servis talimatıyla birlikte “Mineral yağ ilave edilmesi ve havanın
alınması” için servis talimatını da okuyun.
Fren
pabuçları
Fren pabuçları
Yaylı rondela
Hortumun takılmasıyla ilgili ayrıntılı bilgi için, SM-BH59 fren
hortumu (SI-8H20) Servis Talimatına bakın.
Takarken hortumun bükülmesine izin vermeyin. Fren bacaklarının
ve kolların șekillerde görülen konumlarda olduğundan emin olun.
Pabuç aralık parçası
(kırmızı)
Yaylı rondela
Piston
Montaj
Fren gövdesi BR-M975
Fren Kolu ST-M975 / BL-M975
Rotor SM-RT97
Hortum SM-BH59
Kablo Desteği SM-HANG
Madeni Yağ SM-DB-OIL
Fren pabucu
ünitesi
Resin Pabuçlar M07Ti
Metal Pabuçlar M06Ti
Kullanım yeri Alet
Rotor kilitleme bileziği TL-LR15
Fren kolu tespit cıvatası 4 mm Alyen anahtarı
Gövde tespit cıvatası 5 mm Alyen anahtarı
Adaptör (post tipi) tespit cıvatası 5 mm Alyen anahtarı
Fren pabucu tespit mili Düz uçlu tornavida
Rezervuar tankı kapağı Yıldız tornavida #1
Kablo desteği Yıldız tornavida #2
Fren hortumu tespit cıvatası 8 mm somun anahtarı
Hava alma nipeli Lokma anahtarı, 7 mm
TİTANYUM
M07Ti RESIN
UYARI
UYARI
SI-8E50C-004-05
tur_09002318_8E50C_004.indd 1tur_09002318_8E50C_004.indd 1 06-01-2010 08:37:5606-01-2010 08:37:56
  • Page 1 1

Shimano BR-M975 Service Instructions

Tip
Service Instructions