Teknik Servis Talimatı SI-6RBRA-004
Arka Dișli Sistemi
En iyi performansı sağlamak için, așağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye edilir.
Özellikler
Arka Vites Değiștirici
Arka hazne
Arka vites değiștiricinin montajı
Montajı yaparken, B-gerginlik ayar vidasının mil yuvası tırnağıyla temas
etmemesine dikkat edin. Aksi takdirde deformasyon olușabilir.
Göbek mili Sıkma torku:
8-10 N·m
5 mm Alyen anahtarı
Mil yuvası tırnağı
B-gerginlik
ayar vidası
Arka süspansiyonlu bisikletlerde
zincir uzunluğu
A uzunluğu, arka süspansiyonun hareketine bağlı olarak
değișecektir. Bu nedenle, zincirin çok kısa olması halinde dișli
sistemine așırı yük binebilir. Arka süspansiyon “A” boyutunun
en uzun olduğu konumdayken ve zincir en büyük dișli ve en
büyük ayna dișlisi üzerindeyken zincire iki bakla ekleyerek zincirin
uzunluğunu ayarlayın. Eğer arka süspansiyonun hareket miktarı
büyükse, zincir en küçük ayna dișlisi ve en küçük dișli üzerindeyken
zincirdeki gevșeklik uygun șekilde alınabilir.
A
A'
2 bakla ekleyin (zincir her iki
tarafta en büyük dișlide iken)
En büyük
dișli
Zincir
En büyük
ayna dișlisi
4 mm Alyen anahtarı
• Vites kolunu, fren çalıșmasını ve dișli değișim ișlemini
engellemeyeceği bir konuma takın.
• Fren çalıșmasının engellenmesine neden olacak bir kombinasyon
kullanmayın.
• Karbon gidon kullanımında, gidonun hasar görmesini engellemek
için sıkma torkunu azaltmak gerekebilir. Lütfen, karbon gidon için
uygun sıkma torku seviyesi konusunda bisiklet veya gidon
üreticisine danıșın.
Sıkma torku:
5 N·m
Dıș çapı maksimum 36 mm olan elcik kullanın.
Kolun takılması
Dișli değiștirme ișlemi
Vites küçültme kolu, vites küçültme ișlemini kolu itmek veya çekmek suretiyle yapılmasına izin veren 2-yönlü bir boșaltma mekanizmasına
sahiptir.
Hem (A) kolu hem (B) kolu, vites değiștirmeden sonra serbest bırakıldıklarında daima bașlangıç konumuna dönerler. Kollardan birini
çalıștırırken aynı zamanda krank kolunu da çevirin.
Küçük bir dișliden büyük bir dișliye geçmek için (A Kolu)
Sadece bir adım geçiș yapmak için, (A) kolunu (1) konumuna
bastırın. Bir defada iki adım geçiș yapmak için (2) konumuna
bastırın.
Büyük bir dișliden küçük bir dișliye geçmek için (B Kolu)
Büyük bir dișliden küçük bir dișliye bir adım geçiș yapmak için (B)
koluna bir kez basın.
(A) kolu bașlangıç konumu
Kol (B) :
2-yönlü değișim
SIS Ayarı
5. SIS Ayarı
Vites kolunu birkaç kez çalıștırarak zinciri ikinci dișliye hareket ettirin.
Daha sonra, vites koluna oynaklığını alacak kadar basarken krank
kolunu çevirin.
Üçüncü vitese
geçerken
Vites kablosu ayar
tamburunu zincir ikinci dișliye
geri dönünceye kadar sıkın.
(saat yönü)
Vites kablosu tamburunu
zincir üçüncü dișliye
dokunarak ses çıkarıncaya
kadar gevșetin.
(ters saat yönü)
Ses tamamen
kesildiğinde
İdeal ayar
En iyi ayar, vites kolu oynaklığı alacak kadar
çalıștırıldığında ve zincir üçüncü dișliye dokunarak
ses çıkardığında elde edilir.
* Vites kolunu orij inal konumuna (kolun ikinci dișli ayarında
olduğu ve serbest bırakıldığı konuma) döndürün ve daha
sonra krank kolunu saat yönünde çevirin. Eğer zincir
üçüncü dișliye dokunarak ses çıkarıyorsa, vites kablosu ayar
tamburunu saat yönünde hafi fçe çevirmek suretiyle ses
kesilinceye ve zincir düzgün șekilde çalıșıncaya kadar sıkın.
Kolu çalıștırarak vites değiștirin ve dișli konumlarından herhangi
birinde gürültü olușup olușmadığını kontrol edin.
İdeal SIS performansı için, güç aktarma parçalarını periyodik olarak
yağlayın.
Vites kablosunun kesilmesi
Fren kablosunu keserken, ișaretli ucun karșısındaki ucu kesin.
Fren kablosunu kestikten sonra, deliğin içi
düzgün bir çapa sahip olacak șekilde
ucu yuvarlayın.
Aynı dıș uç kapsülünü
vites kablosunun kesik
ucuna takın.
Dıș uç kapsül
Dil ve lastik muhafazalı
sızdırmaz kapsül, kadronun
vites kablosu dayamasına
monte edilmelidir.
Lastik muhafaza
Lastik muhafaza
Bükmemeye dikkat edin
Sızdırmaz kapsül, dilli
* Eğer arka süspansiyonlu bisikletlerde olduğu gibi, arka vites
değiștirici büyük bir derecede hareket ederse, kapsülü aksesuar
alüminyum kapakla değiștirmeniz
tavsiye edilir.
Alüminyum kapaklı vites
kablosunun ucu vites değiștirici
tarafında olmalıdır.
Alüminyum kapak
Vites değiștirici tarafı
1
1 2
2
En büyük
dișli
Kılavuz makara
Alt ayar vidası
3. Alt ayar
Alt ayar vidasını çevirerek, kılavuz makaranın doğrudan en büyük
dișliyle hizalanacak bir konuma hareket etmesini sağlayın.
4. B-gerginlik ayar vidasının kullanılması
Zinciri en küçük ayna dișlisi ve en büyük dișli üzerine takarak krank
kolunu geriye doğru çevirin. Daha sonra, B-gerginlik ayar vidasını
çevirerek kılavuz makarayı dișliye mümkün olduğu kadar yakın, fakat
dokunmayacak șekilde ayarlayın. Daha sonra, zinciri en küçük
dișliye ayarlayın ve yukarıdaki ișlemi tekrarlayarak makaranın dișliye
dokunmadığından emin olun.
1
2
1 2
2
1
En büyük dișli En küçük dișli
B-gerginlik ayar
vidası
1. Üst ayar
Üst ayar vidasını çevirmek
suretiyle arkadan bakıldığında
kılavuz makara en küçük dișlinin
dıș çizgisiyle hizalanacak
șekilde ayarlayın.
1
2
1 2
En küçük dișlinin dıș
çizgisi
Kılavuz
makara
Üst ayar vidası
2. İç kablonun bağlanması ve emniyete alınması
(B) kolunu 8 defa veya daha fazla
çalıștırarak kolu en yüksek konuma
ayarlayın; gösterge üzerinden en
yüksek konumun doğru olup
olmadığını kontrol edin ve daha sonra
iç kabloyu takarak ayarlayın.
Kol (B) :
İç delik kapağını șekilde görüldüğü gibi
duruncaya kadar çevirerek takın.
Durduktan sonra daha fazla çevirmeyin.
Aksi takdirde vida diși hasar görebilir.
Besleme kolu
Ünite kapağı
İç delik kapağı
Kabloyu arka vites değiștiriciye
bağlayın ve kablodaki ilk
gevșekliği aldıktan sonra, arka
vites değiștiriciyi șekilde
görüldüğü gibi tekrar sabitleyin.
Çekin
Sıkma torku:
6-7 N·m
Kanal
Not : Kablonun kanala iyice
yerleștiğinden emin olun.
Ayar cıvatası
Ayar cıvatası
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
Not
• Eğer dișli değiștirme ișlemleri sırasında zorlanma hissediliyorsa, vites değiștiriciyi yıkayın ve tüm hareketli parçaları yağlayın.
• Eğer bağlantılardaki gevșeklik düzeyi ayarlama yapılamayacak kadar yüksek ise, vites değiștiriciyi değiștirmeniz gerekir.
• Vites değiștiriciyi periyodik olarak temizlemeli ve tüm hareketli parçaları (mekanizmayı ve makaraları) yağlamalısınız.
• Eğer dișli değiștirme ayarı yapılamıyorsa, bisikletin arka ucundaki paralellik derecesini kontrol edin. Aynı zamanda, kablonun
yağlanıp yağlanmadığını ve vites kablosunun çok uzun veya çok kısa olup olmadığını kontrol edin.
• Eğer bir makaradaki gevșeklik nedeniyle anormal bir ses duyarsanız, makarayı değiștirmelisiniz.
• Eğer tekerlek sertleșir ve zor dönmeye bașlarsa, gres yağıyla yağlamanız gerekir.
• Haznenin içine yağ uygulamayın; aksi halde yağ dıșarı çıkabilir.
• Dișlileri periyodik olarak doğal bir deterjanla yıkayın ve tekrar yağlayın. Ayrıca, zincirin doğal bir deterjanla yıkanarak yağlanması,
dișlilerin ve zincirin kullanım ömrünü uzatmanın etkili bir yoludur.
• Eğer zincir kullanım sırasında dișlilerden çıkıyorsa, dișlileri ve zinciri değiștirin.
• İçten kablo çektirmeli bir kadronun kullanılması, yüksek kablo direnci nedeniyle SIS vites değiștirme fonksiyonunu bozma
eğiliminde olduğundan tavsiye edilmez.
• Her zaman aynı grup ișaretleri bulunan dișli seti kullanmaya özen gösterin. Kesinlikle farklı grup ișaretine
sahip olan bir dișli yatağıyla birlikte kullanmayın.
• Gidon her iki tarafa sonuna kadar çevrildiğinde bile bir miktar boșluğa sahip olan bir vites kablosu kullanın.
Ayrıca, gidon tamamen çevrildiğinde vites kolunun kadroyla temas edip etmediğini kontrol edin.
• Vites Kablosu (SIS-SP41) için özel bir gres yağı kullanılır. DURA-ACE veya bașka tipte gres yağları
kullanmayın; aksi takdirde dișli değiștirme performansı zayıflayabilir.
• Kullanmadan önce iç kabloyu ve vites kablosunun içini gresleyerek iç kablonun rahatça kaydığından emin
olun.
• Düzgün çalıșma için, önerilen vites kablosunu ve orta göbek kablo rehberini kullanın.
• Dișli değișimine göre kolların hareketi sadece aynakol çevrildiğinde yapılmalıdır.
• Eğer hidrolik disk frenlerinde kullanılan fren yağı, vites kolunun plastik parçalarına yapıșma eğilimi gösteren
türde bir yağ ise, plastik parçaların çatlamasına veya renklerinin bozulmasına neden olabilir.
Bu nedenle, fren yağının bu plastik parçalara yapıșmadığından emin olmalısınız.
SHIMANO disk frenlerinde kullanılan mineral yağ, plastik parçalara yapıșması durumunda çatlamaya veya renk bozulmasına
neden olmaz. Ancak, yabancı partiküllerin yapıșmasını engellemek için bu parçalar önceden alkolle temizlenmelidir.
• Gösterge ve vites değișim ünitesini sökmeyin. Bu ișlem üniteye hasar verebilir veya yanlıș çalıșmasına neden olabilir.
• Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karșı garantili değildir.
• Montaj, ayarlama, bakım ve kullanımla ilgili tüm sorularınız için, lütfen profesyonel bisiklet satıcınıza danıșın.
• Bisikleti sürmeden önce tekerleklerin emniyetli șekilde bağlanmıș olduğunu kontrol edin. Eğer tekerlekler herhangi bir șekilde
gevșekse, bisikletten çıkarak ciddi yaralanmaya neden olabilirler.
• Zinciri temizlemek için doğal bir deterjan kullanın. Pas temizleyiciler gibi, zincirin zarar görmesine ve/veya arıza yapmasına
neden olabilecek alkali-bazlı veya asit-bazlı deterjanlar kullanmayın.
• Güçlendirilmiș bağlantı pimini sadece ince tipte zinciri birleștirmek için kullanın.
• İki farklı tipte güçlendirilmiș bağlantı pimi mevcuttur. Kullanacağınız pimi seçmeden önce așağıdaki tabloyu inceleyin.
Güçlendirilmiș bağlantı pimlerinden bașka bağlantı
pimleri kullanılması veya kullanılan zincir tipine uygun
olmayan bir güçlendirilmiș bağlantı pimi veya alet
kullanılması halinde yeterli bağlantı kuvveti elde
edilemeyebilir ve bu durum zincirin kopmasına veya
yerinden çıkmasına neden olabilir.
• Eğer dișli sayısındaki bir değișiklik nedeniyle zincirin
uzunluğunu ayarlamak gerekiyorsa, zinciri bir
güçlendirilmiș bağlantı pimi veya uç pimi kullanılarak
bağlandığı yerden bașka bir noktada kesin. Zincir, güçlendirilmiș bağlantı pimiyle veya uç
pimiyle bağlandığı yerden kesilmesi durumunda hasar görecektir.
• Zincirin doğru gerginlikte olup olmadığını ve hasar görüp görmediğini kontrol edin.
Eğer gerginlik çok zayıfsa veya zincir hasar görmüșse, zincir değiștirilmelidir Eğer bu önlem
alınmazsa, zincir kırılarak ciddi yaralanmaya neden olabilir.
• Shimano CN-7701, CN-HG93 ve CN-HG73 zincirleriyle birlikte 9-vites zincirleriyle uyumlu
olan bir aynakol kullanın. Eğer 8-vites veya daha az vites uyumlu bir aynakol kullanılırsa, aynakol dișli değișim problemleri
olușabilir veya zincir pimleri düșerek zincirin kopmasına neden olabilir.
• Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir șekilde okuyun. Gevșek, așınmıș veya hasar görmüș parçalar,
bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir. Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı șiddetle
tavsiye ederiz.
• Eğer ayarlar doğru șekilde yapılmazsa, zincir yerinden çıkarak bisikletin devrilmesine ve ciddi șekilde yaralanmanıza neden
olabilir.
• Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir șekilde okuyun ve daha sonra bașvurmak üzere güvenli bir yerde muhafaza edin.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Grup ișaretleri
Güçlendirilmiș Bağlantı Pimi
Uç Pimi Link Pimi
4.
Gösterge iğnesinin sol tarafta olup olmadığını kontrol ettikten sonra,
göstergeyi doğrudan yukarıdan takın.
Göstergeyi yerleștirme kanalıyla
hizalanıncaya kadar yukarıdan așağıya
doğru bastırın.
Göstergenin değiștirilmesi
Sökme ve takma ișlemleri sadece gösterge değiștirilirken
yapılmalıdır.
1.
Göstergeyi sabitleyen iki gösterge ayar vidasını çıkarın.
2.
Gösterge ünitesini șekilde
gösterildiği gibi çıkarın.
3.
(B) kolunu en az sekiz defa
çalıștırarak kolu en yüksek
konuma ayarlayın.
5.
Göstergenin çalıșmasını kontrol edin. Eğer doğru șekilde
çalıșmıyorsa, 3. ve 4. adımlarına özel dikkat göstererek göstergeyi
tekrar takın.
Gösterge ve vites değișim ünitesini sökmeyin. Bu ișlem üniteye
hasar verebilir veya yanlıș çalıșmasına neden olabilir.
Sıkma torku: 0.3-0.5 N·m
Gösterge ayar vidaları
Kol (B) :
Gösterge
Yerleștirme kanalı
Arka hazne gövdesinin değiștirilmesi
Hazne milini çıkardıktan
sonra filibir gövdesinin
içinde yer alan filibir
gövdesi tespit cıvatasını
sökün ve filibir gövdesini
değiștirin.
Not : Filibir gövdesini
sökmeye çalıșmayın;
bu durum arızaya
neden olabilir.
Filibir gövdesi Filibir gövdesi tespit cıvatası
10 mm Alyen
anahtar (TL-WR37)
Sökme
Montaj
Sıkma torku:
35-50 N·m
Kaset dișli diș kombinasyou
Dișlilerin montajı
• Dișlilerin montajını yaparken, kilitleme
bileziğini sıkmak için özel aleti
(TL-LR15) kullanın.
• Dișlileri değiștirirken, kilitleme
bileziğini çıkarmak için özel aleti
(TL-LR15) ve TL-SR21’i kullanın.
Sıkma torku:
30-50 N·m
Kilitleme bileziği
Alet (TL-SR21)
Sökme
TL-LR15
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
ap
a
Q
ba
ar
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
28T
24T
21T
ba
18T
16
T
14T
9S
13T
9S
12T
11T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG80 (ar)
11 - 32D
CS-HG80 (bg)
11 - 28D
Kilitleme bileziği
Dișli ara parçası
Kilitleme bileziği
Kilitleme bileziği ara parçası
Kilitleme bileziği ara parçası
Oluk sadece bir yerde
geniștir.
A
Her bir dișli için, grup ișareti bulunan yüzey yukarı
doğru bakmalı ve her bir dișlinin geniș kısmı ve arka
hazne gövdesinin (kanal genișliğinin fazla olduğu) A
kısmı hizalanacak șekilde yerleștirilmelidir.
a
c
-
1
4
T
Geniș parça
Model numarası RD-T661
Tip SGS
Dișliler 9
Toplam kapasite 43D
Uygulanabilir dișli kombinasyonu 11 - 28D , 11 - 32D
En büyük dișli 32D
En küçük dișli 11D
Ön aynakol diș farkı 22D
Model Grup adı Dișliler Diș kombinasyonu
CS-HG80
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32D
bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28D
Model numarası FH-T660 / FH-T665
Dișliler 9
Jant teli deliği adedi 36 / 42
Zincir
Güçlendirilmiș
bağlantı pimi
Zincir aleti
CN-7701 / CN-HG93
gibi 9-vites
çok ince zincir
TL-CN32 / TL-CN27
CN-HG50 / CN-HG40
gibi 8-/7-/6-vites
ince zincir
TL-CN32 / TL-CN27
6.5 mm
7.1 mm
Gümüș
Siyah
Seriler LX
RAPIDFIRE-Plus (Vites kolu) SL-T660
Vites kablosu SIS-SP41
Arka değiștirici RD-T661
Tip SGS
Arka hazne FH-T660 / FH-T665
Dișliler 9
Kaset dișli CS-HG80
Zincir CN-HG73
Orta göbek rehberi SM-SP17
* Diğer dillerde Servis Talimatı için, bkz: http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değișiklik yapılabilir. (Turkish)
SI-6RBRA-004-05