3. Arka süspansiyonlu bisikletlerde zincir uzunluğu
A uzunluğu, arka süspansiyonun hareketine bağlı olarak
değișecektir. Bu nedenle, zincirin çok kısa olması halinde dișli
sistemine așırı yük binebilir. Arka süspansiyon "A” boyutunun en
uzun olduğu konumdayken ve zincir en büyük dișli ve en büyük
aynakol dișlisi üzerindeyken zincire iki bakla ekleyerek zincirin
uzunluğunu ayarlayın. Eğer arka süspansiyonun hareket miktarı
büyükse, zincir en küçük aynakol dișlisi ve en küçük dișli
üzerindeyken zincirdeki gevșeklilk uygun șekilde alınamayabilir.
4. Vites kablosu uzunluğu
(1) B-gerginlik ayar vidasını șekilde görülen konuma gelinceye
kadar gevșetin.
(2) Vites kablosunda yeterli gevșeklik olup olmadığını kontrol
edin. Daha sonra, vites kablosunu arka vites değiștiricideki
vites kablosu yuvasının alt kenarıyla
hizalayın ve vites kablosundaki fazla
uzunluğu kesin.
Kabloyu arka vites
değiștiriciye bağlayın ve
kablodaki ilk gevșekliği
aldıktan sonra, arka vites
değiștiriciyi șekilde görüldüğü
gibi tekrar sabitleyin.
2 bakla ekleyin (zincir her iki tarafta en büyük
dișlide iken)
En büyük dișli
Zincir
En büyük
aynakol dișlisi
En iyi performansı sağlamak için așağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye edilir.
Özellikler
Arka Vites Değiștirici
Arka vites değiștiricisinin montajı
5 mm Alyen anahtarı
Mil yuvası
Braket
Göbek mili Sıkma torku: 8-10 N•m
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
"Bakım aralığı, kullanma ve sürüş şartlarına bağlıdır. Zinciri düzenli olarak
uygun zincir temizlemeyici maddeyle temizleyin. Kesinlikle pas
temizleyiciler gibi alkali bazlı veya asit bazlı çözücüler kullanmayın. Eğer
bu çözücüler kullanılırsa, zincir kırılabilir ve ciddi yaralanmaya neden
olabilir."
• Mükemmel vites değiştirme performansı elde etmek için, bu zincir bir ön ve bir
arka tarafa sahiptir ve takıldığında doğru yöne bakmasını sağlamak için kenarlar
işaretlenmiştir. Zincir doğru yöne bakacak şekilde monte edildiğinde doğru
tasarım performansı elde edilecektir. Eğer zıt yöne bakacak şekilde monte
edilirse, zincir yerinden çıkabilir ve bisiklet devrilerek ciddi yaralanmaya sebebiyet
verebilir.
• Güçlendirilmiș bağlantı pimini sadece ince tipte zinciri birleștirmek için kullanın.
• Güçlendirilmiș bağlantı
pimlerinden bașka bağlantı
pimleri kullanılması veya
kullanılan zincir tipine
uygun olmayan bir
güçlendirilmiș bağlantı
pimi veya alet kullanılması
halinde yeterli bağlantı
kuvveti elde edilemeyebilir ve bu durum zincirin kopmasına veya
yerinden çıkmasına neden olabilir.
• Bağlantı piminin, pimin takıldığı kenardan dıș bağlantı yüzeyiyle
hizalandığından emin olun. Üzerinde parmağınızı gezdirdiğinizde
düzgün ve hizalı olduğunu hissetmelisiniz. Durdurucu pim çıkarıldıktan
sonra pim arka taraf üzerinde hafif bir çıkıntı yapacaktır.
• Eğer dișli sayısındaki bir değișiklik nedeniyle zincirin uzunluğunu
ayarlamak gerekiyorsa, zinciri bir güçlendirilmiș bağlantı pimi
kullanılarak bağlandığı yerden bașka bir noktada kesin. Zincir,
güçlendirilmiș bağlantı pimiyle bağlandığı yerden kesilmesi
durumunda hasar görecektir.
• Zincirin doğru gerginlikte olup olmadığını ve hasar görüp
görmediğini kontrol edin. Eğer gerginlik çok zayıfsa veya zincir
hasar görmüșse, zincir değiștirilmelidir. Eğer bu önlem
alınmazsa, zincir kırılarak ciddi yaralanmaya neden olabilir.
• Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir șekilde okuyun. Gevșek, așınmıș
veya hasar görmüș parçalar, bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir. Sadece
orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı șiddetle tavsiye ederiz.
• Eğer ayarlar doğru șekilde yapılmazsa, zincir yerinden çıkarak bisikletin devrilmesine ve ciddi
șekilde yaralanmanıza neden olabilir.
• Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir șekilde okuyun ve daha sonra bașvurmak üzere güvenli
bir yerde muhafaza edin.
Not
• Eğer dișli değiștirme ișlemleri sırasında zorlanma hissediliyorsa, vites değiștiriciyi yıkayın ve tüm
hareketli parçaları yağlayın.
• Eğer bağlantılardaki gevșeklik düzeyi ayarlama yapılamayacak kadar yüksek ise, vites
değiștiriciyi değiștirmeniz gerekir.
• Vites değiștiriciyi periyodik olarak temizlemeli ve tüm hareketli parçaları (mekanizmayı ve
makaraları) yağlamalısınız.
• Eğer dișli değiștirme ayarı yapılamıyorsa, bisikletin arka ucundaki paralellik derecesini kontrol
edin. Aynı zamanda, iç kablonun yağlanıp yağlanmadığını ve vites kablosunun çok uzun veya
çok kısa olup olmadığını kontrol edin.
• Eğer bir makaradaki gevșeklik nedeniyle anormal bir ses duyarsanız, makarayı değiștirmelisiniz.
• Dișlileri periyodik olarak doğal bir deterjanla yıkayın ve tekrar yağlayın. Ayrıca, zincirin doğal bir
deterjanla yıkanarak yağlanması, dișlilerin ve zincirin kullanım ömrünü uzatmanın etkili bir
yoludur.
• Eğer zincir kullanım sırasında dișlilerden çıkıyorsa, dișlileri ve zinciri değiștirin.
• İçten kablo çektirmeli bir kadronun kullanılması, yüksek kablo direnci
nedeniyle SIS vites değiștirme fonksiyonunu bozma eğiliminde olduğundan
tavsiye edilmez.
• Her zaman aynı grup ișaretleri bulunan dișli seti kullanmaya özen gösterin.
Kesinlikle farklı grup ișaretine sahip olan bir dișli yatağı ile birlikte
kullanmayın.
• Gidon her iki tarafa sonuna kadar çevrildiğinde bile bir miktar boșluğa sahip
olan bir vites kablosu kullanın. Ayrıca, gidon tamamen çevrildiğinde vites
kolunun kadroyla temas edip etmediğini kontrol edin.
• Vites kablosu için özel bir gres yağı kullanılır. DURA-ACE veya bașka tipte gres yağları
kullanmayın; aksi takdirde dișli değiștirme performansı zayıflayabilir.
• Kullanmadan önce iç kabloyu ve vites kablosunun içini gresleyerek uygun șekilde kaydıklarından
emin olun.
• Düzgün çalıșma için, belirtilen vites kablosunu ve orta göbek kablo rehberini kullanın.
• Dișli değișimine göre kolların hareketi sadece aynakol çevrildiğinde yapılmalıdır.
• Kılavuz makaranın üzerinde dönme yönünü gösteren bir ok ișareti vardır. Kılavuz makarayı,
değiștiricinin dıș tarafına bakıldığında ok ișareti ters saat yönünü ișaret edecek șekilde takın.
• Gergi makarasının üzerinde dönme yönünü gösteren bir ok ișareti vardır. Gergi makarasını,
değiștiricinin dıș tarafına bakıldığında ok ișareti saat yönünü ișaret edecek șekilde takın.
• Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karșı garantili değildir.
• Montaj, ayarlama, bakım ve kullanımla ilgili tüm sorularınız için, lütfen profesyonel bisiklet
satıcınıza danıșın.
Grup ișaretleri
1. Üst ayar
Üst ayar vidasını çevirmek suretiyle arkadan bakıldığında kılavuz makara en küçük dișlinin dıș
çizgisiyle hizalanacak șekilde ayarlayın.
2. Alt ayar
Alt ayar vidasını çevirerek, kılavuz makaranın doğrudan en büyük dișliyle hizalanacak bir
konuma hareket etmesini sağlayın.
SIS Ayarı
Üst ayar vidası
Çekin
30 mm'den az
Sıkma torku : 6-7 N•m
Kanal
Not: kablonun kanala iyice
yerleștiğinden emin olun.
Alt ayar vidası
Vites kablosunun kesilmesi
Vites kablosunu keserken, ișaretli ucun karșısındaki ucu kesin.
Vites kablosunu kestikten sonra, deliğin içi
düzgün bir çapa sahip olacak șekilde ucu
yuvarlayın.
Aynı dıș ucun
kapsülünü vites
kablosunun kesik
ucuna takın.
Dıș uç kapsül
* Eğer arka süspansiyonlu bisikletlerde olduğu gibi, arka vites
değiștirici büyük bir derecede hareket ederse, kapsülü
aksesuar alüminyum kapakla
değiștirmeniz tavsiye edilir.
Alüminyum kapaklı vites
kablosunun ucu vites değiștirici
tarafında olmalıdır.
Alüminyum kapak
Vites değiștirici
tarafı
Dil ve lastik muhafazalı
sızdırmaz kapsül,
kadronun vites kablosu
dayamasına monte
edilmelidir.
Lastik muhafaza
Lastik muhafaza
Bükmemeye dikkat edin
Sızdırmaz kapsül, dilli
5. B-gerginlik ayar vidasının kullanılması
Zinciri en küçük aynakol dișlisi ve en büyük dișli üzerine takarak
krank kolunu vites dișlilerine doğru çevirin. Daha sonra, B-gerginlik
ayar vidasını çevirerek
kılavuz makara dișliyle
temas etmeyecek, fakat
zincire dokunacak kadar
yakın olacak șekilde
ayarlayın. Daha sonra, zinciri
en küçük dișliye ayarlayın ve
yukarıdaki ișlemi
tekrarlayarak makaranın
dișliye dokunmadığından
emin olun.
n Arka vites değiștiricinin değiștirilmesi
Not: arka vites değiștiriciyi değiștirmek için gergi makarasını
çıkarırken, ilk önce E-halkasını çıkarın.
<En büyük dișli ile kılavuz makara arasındaki mesafenin
kontrol edilmesi>
Arka vites değiștiriciyi en düșük vites
konumuna ayarlayın; tekerleğin dönmesini
durdurun ve kılavuz makaranın kenarından en
büyük dișlinin kenarına olan mesafenin
5-6 mm aralığında olup olmadığını kontrol
edin. Krank kolunu çevirerek dișlileri değiștirin
ve bir tıkırtı hissi olup olmadığını kontrol edin.
Eğer kaset dișli için diș sayısı değișirse, bu ayarı tekrar yapın.
En büyük dișli En küçük dișli
B-gerginlik ayar
vidası
6. SIS Ayarı
Vites kolunu birkaç kez çalıștırarak zinciri ikinci dișliye hareket
ettirin. Daha sonra, vites koluna oynaklığını alacak kadar
basarken krank kolunu çevirin.
Üçüncü vitese
geçerken
Vites kablosu ayar tamburunu
zincir ikinci dișliye geri
dönünceye kadar sıkın. (saat
yönü)
Vites kablosu tamburunu
zincir üçüncü dișliye
dokunarak ses çıkarıncaya
kadar gevșetin. (ters saat
yönü)
Ses tamamen
kesildiğinde
İdeal ayar
En iyi ayar, vites kolu oynaklığı alacak kadar
çalıștırıldığında ve zincir üçüncü dișliye dokunarak
ses çıkardığında elde edilir.
* Vites kolunu orijinal konumuna (kolun ikinci dișli ayarında
olduğu ve serbest bırakıldığı konuma) döndürün ve daha
sonra krank kolunu saat yönünde çevirin. Eğer zincir
üçüncü dișliye dokunarak ses çıkarıyorsa, vites kablosu ayar
tamburunu saat yönünde hafifçe çevirmek suretiyle ses kesilinceye ve
zincir düzgün șekilde çalıșıncaya kadar sıkın.
Kolu çalıștırarak vites değiștirin ve dișli konumlarından herhangi
birinde gürültü olușup olușmadığını kontrol edin.
İdeal SIS performansı için, güç aktarma parçalarını periyodik olarak
yağlayın.
Ayar civatası Ayar civatası
Not :
Kablo dayaması ile arka vites değiștiricisindeki vites kablosu
yuvası arasındaki mesafe, arka süspansiyon hareket ettiğinde
değișebilir. Bu nedenle, vites kablosunun uzunluğunu bu
uzunluğun en fazla olduğu noktada belirleyin.
Not :
İç kabloyu 30 mm'den az bir uzunlukta çıkıntı
yapacak șekilde ayarlayın ve daha sonra iç
kablonun tekerleğin jant telleriyle temas edip
etmediğini kontrol edin. Bu adımı uygularken
tekerleğin dönmesini durdurun.
* Diğer dillerde Servis Talimatı için, bkz : http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değișiklik yapılabilir. (Turkish)
Vites kablosu
Kılavuz makara
En büyük dișli
En küçük dișlinin dıș
çizgisi
(1) (2)
Kılavuz makara / Gergi makarası Sıkma
torku: 2,5-5,0 N•m
SI-5XC0A-001-05
Teknik Servis Talimatı SI-5XC0A-001
RD-M980
Güçlendirilmiș Bağlantı Pimi
Link Pimi Link Pimi
Bağlantı yüzeyi
Bağlantı pimi
3 mm Alyen anahtarı
Not: Șekilde görüldüğü gibi, mil yuvası ile braket arasında boșluk
olup olmadığını periyodik olarak kontrol edin. Eğer bu iki parça
arasında boșluk varsa, dișli değiștirme performansıyla ilgili
problemler olușabilir.
Vites kablosu yuvası
Kılavuz makara
Gergi makarası
E-halkası
Seriler
XTR
RAPIDFIRE (Vites kolu)
SL-M980 / SL-M980-I
Vites kablosu
OT-SP41 (SIS-SP41)
Arka değiștirici
RD-M980
Tip
SGS / GS
Arka hazne
FH-M985 / FH-M988
Dișliler
10
Kaset dișli
CS-M980
Zincir
CN-M980
Orta göbek rehberi
SM-SP17 / BT17
Model numarası RD-M980
Tip SGS GS
Dișliler 10 10
Toplam kapasite 41D 35D
Uygulanabilir dișli kombinasyonu 11-32D, 11-34D, 11-36D
En küçük dișli 11D 11D
Aynakol diș farkı 18D 18D
Zincir
Güçlendirilmiș bağlantı
pimi
Zincir aleti
MTB için 10-vites çok
ince zincir
kanallı (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
kanallı (2)