4. BİLİNMESİ GEREKENLER
Motor; verimi, işleme düzenliliği ve ömrü, çok
sa yı da faktöre bağlı olan bir cihazdır; bu faktörlerin
ba zılarını dış etkenler oluşturur, bazıları ise direkt
ola rak kullanılan ürün kalitesine ve bakımın
dü zenli şekilde gerçekleştirilmesine bağlıdır.
Aşağıda, motorunuzu daha bilinçli şekilde kullan-
ma nızı sağlayacak bazı ilave bilgiler yer al mak-
tadır.
4.1
ORTAM ŞARTLARI
Dört zamanlı bir endotermik motorun işlemesini
aşağıda belirtilenler etkiler:
a) Sıcaklık:
– Alçak sıcaklıklarda çalışıldığında, soğuk marş
es nasında zorluk ile karşılaşılabilir.
– Çok yüksek sıcaklıklarda çalışıldığında, kar bü-
ra tör haznesinde veya pompada yakıt bu har laş-
masından kaynaklanan sıcak marş zor luk la rı ile
karşılaşılması mümkündür.
– Her halükarda yağ tipinin kullanım sıcaklık la rı na
uyarlanması gerekir.
b) Yükselti:
– Endotermik bir motorun maksimum gücü, de niz
seviyesi üzerinde yükselti artışına orantılı olarak
yavaş yavaş azalır.
– Yükselti dikkate değer şekilde arttığında, özel-
lik le ağır işlerden kaçınarak, makine üze rin de ki
yükün azaltılması gerekir.
4.2
YAKIT
Yakıtın kalitesinin iyi olması, motorun doğru
çalışması açısından temel unsurlardan biridir.
Yakıt aşağıdaki gerekliliklere uygun olmalıdır:
a) Temiz, taze ve kurşunsuz, en az 90 oktan
benzin kullanın;
b) Etanol yüzdesi %10’un üzerinde olan yakıtları
kullanmayın;
c) Yağ eklemeyin;
d) Yakıt sistemini reçineli tortusu oluşumuna karşı
korumak için, yakıt dengeleyici ekleyin.
İzin verilmeyen yakıtların kullanılması motor
bileşenlerine zarar verir ve garanti kapsamına
girmez.
4.3
YAĞ
Daima iyi kaliteli yağ kullanın ve gradasyonu, kul-
la nım sıcaklığına göre seçin.
a) Sadece SF-SG’den daha alçak olmayan ka li-
te de temizleyici yağ kullanın.
b) SAE vizkozite derecesini aşağıdaki tabloya
göre seçin:
– 5 ile 35 °C arası = SAE 30
– -15 ile +35 °C arası = 10W-30
(Multigrade)
c) Multigrade yağ kullanımı sıcak dönemlerde
da ha fazla tüketime sebep olabilir, bu bağlam-
da seviyenin daha sık kontrol edilmesi gerekir.
d) Farklı marka ve özelliklerdeki yağları araların-
da karıştırmayın.
e) SAE 30 yağının +5°C altındaki sıcaklıklarda
kullanımı, yağlamanın uygun olmaması sebebi
motora hasar verebilir.
f) «MAX» seviyesi ötesinde doldurmayın (bak.
5.1.1); aşırı seviye aşağıdakilere neden ola-
bi lir:
– egzoz dumanı;
– buji veya hava ltresinin kirlenmesi ve buna
bağlı olarak marş zorluğu.
4.4
HAVA FİLTRESİ
Motorun performansının azalmasına ve ömrünün
kı salmasına sebep olan artıkların ve toz zer re ci-
kle rinin motor tarafından emilmesini önlemek için
ha va ltresinin etkinliği çok önemlidir.
a) Filtre ünitesini artıklardan arındırılmış ve her
za man mükemmel etkinlik içinde muhafaza
edin (bkz. 6.5).
b) Gerekli ise, ltre ünitesini orijinal bir yedek par-
ça ile değiştirin; uyumlu olmayan ltre ele man-
ları motorun performansını ve ömrünü teh likeye
atabilirler.
c)
Motoru, doğru olarak monte edilmiş ltre üni te-
si olmadan asla harekete geçirmeyin.
4.5
BUJİ
Endotermik motorlar için bütün bujiler aynı
değildir!
a) Sadece belirtilen tipte, doğru termik grada-
syona sahip bujileri kullanın.
b) Diş uzunluğuna dikkat edin; daha uzun bir diş,
mo toru tela edilemez şekilde hasara uğratır.
c) Elektrotlar arasındaki doğru mesafeyi ve
temiz liği kontrol edin (bak. 6.6).
3
TR