• Yağ boșaltma boșluk sağlayıcısını (sarı) sökün ve rotorlu tekerleği kadroya takın.
• Fren pabuçlarını takın. Daha sonra, çatal pimi bükerek açın.
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
■ Bir kompresörle temizlerken
• Bir kompresör kullanarak iç parçaları temizlemek için fren gövdesini
söküyorsanız, basınçlı havayla gelen nemin fren bileșenleri içerisinde
kalabileceğine dikkat edin. Fren gövdesini tekrar takmadan önce fren
bileșenlerinin yeteri kadar kurumasına izin verin.
Not
• 203 mm ve 180 mm rotorlar arazi sürüșü bisikletleri için kullanılan 160 mm
rotorlardan daha büyük çapa sahiptir ve dolayısıyla bu rotorların esnekliği daha
fazladır. Bu nedenle fren pabuçlarıyla temas edebilirler.
• Eğer fren gövde bağlantısı ve mil yuvası paralel değilse, rotor ve gövde birbirine
temas edebilir.
• Bisiklet tekerleği çıkarıldığında, pabuç aralık parçalarının takılması tavsiye edilir.
Pabuç aralık parçaları, tekerlek çıkarılırken fren koluna basılması durumunda
pistonun dıșarı çıkmasını engelleyecektir.
• Eğer pabuç aralık parçaları takılı olmadan fren koluna basılırsa, piston normalden
daha fazla çıkıntı yapacaktır. Fren pabuçlarının yüzeylerine hasar vermemeye
dikkat etmek suretiyle düz bașlı bir tornavida veya benzeri bir alet kullanarak fren
pabuçlarını geriye bastırın. (Eğer fren pabuçları takılı değilse, zarar vermemeye
dikkat ederek pistonları düz olarak arkaya doğru bastırın.)
Eğer fren pabuçlarını veya pistonları geriye bastırmakta zorlanıyorsanız, rezervuar
tankının kapağını çıkararak tekrar deneyin. (Bu sırada rezervuar tankından bir
miktar yağ tașabilir.)
• Fren sisteminin temizleme ve bakım ișlemlerini yaparken izopropil alkol, sabunlu
su veya kuru bir bez kullanın. Piyasada satılan fren temizlik maddeleri veya
susturucu maddeler kullanmayın. Bunlar conta v.b. parçalara hasar verebilir.
• Fren gövdesini sökerken pistonları çıkarmayın.
• Eğer rotor așınırsa, çatlarsa veya deforme olursa, değiștirilmelidir.
• Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karșı
garantili değildir.
• 203 mm ve 180 mm rotorlar, 160 mm rotorlardan daha yüksek bir frenleme kuvveti sağlar.
Frenleri kullanmadan önce frenleme özelliklerine iyice alıștığınızdan emin olun.
• Lütfen, tekerleği takarken veya tekerleğe herhangi bir servis ișlemi yaparken
parmaklarınızı döner disk fren rotorundan uzak tutma konusunda son derece
dikkatli olun. Rotor, hareket halindeyken parmaklarınızı ciddi șekilde
yaralayabilecek keskinliğe sahiptir.
•
Fren kolları ve rotor, frenler çalıșırken ısınır. Bu nedenle, sürüș sırasında veya bisikletten
indikten hemen sonra bu parçalara dokunmayın. Aksi halde elleriniz yanabilir. Frenleriayarlamaya
bașlamadan önce fren bileșenlerinin yeteri kadar soğumuș olup olmadığını kontrol edin.
• Gerekli frenleme mesafesi yağmurlu havada daha uzun olacaktır. Hızınızı azaltın ve frenleri
erken ve nazikçe uygulayın.
•
Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir. Lastiklerin kayması bisikletten düșmenize neden
olabilir. Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı azaltın ve frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
• Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin doğru șekilde çalıștığından emin olun.
• Rotora veya fren pabuçlarına yağ veya gres bulaștırmamaya dikkat edin. Aksi takdirde frenler
doğru șekilde çalıșmayabilir.
• Eğer pabuçlara yağ veya gres bulașmıșsa, pabuçları değiștirmeniz gerekir.
Eğer rotora yağ veya gres bulașmıșsa, rotoru temizleyin. Eğer bu ișlem
yapılmazsa, frenler hatalı çalıșabilir.
• Bisikleti sürmeden önce, her bir pabuç kalınlığının 0.5 mm veya daha fazla
olduğunu kontrol edin.
• Frenlerin sürekli olarak uygulanması halinde buhar kabarcığı teșekkülü
olușabilir. Bu durumu gidermek için, kolu ani olarak serbest bırakın.
• Sadece orijinal Shimano mineral yağı kullanın. Bașka yağ tiplerinin kullanılması frenin
çalıșmasıyla ilgili problemlere neden olabilir ve sistemi kullanılmaz hale getirebilir.
• Sadece kutusu yeni açılmıș olan yağı kullanın; hava alma nipelinden akıtılmıș olan yağı tekrar
kullanmayın. Eski veya kullanılmıș yağlar, fren sisteminde buhar kabarcığı teșekkülüne yol
açabilecek su içerebilir.
• Fren sistemine su veya hava kabarcıkları girmemesine dikkat edin. Aksi takdirde buhar
kabarcığı teșekkülü olușabilir. Rezervuar tankının kapağını çıkarırken özellikle dikkatli olun.
• Fren hortumunun uzunluğunu ayarlamak için hortumu keserken veya fren hortumunu soldan
sağa veya sağdan sola değiștirirken, Servis talimatının “Madeni yağ ilave edilmesi ve havanın
alınması” bölümünde verilen (5), (8) ila (10) adımlarını uygulayarak hortumdaki havayı
boșalttığınızdan emin olun.
• Bisiklet ters çevrildiğinde veya yana yatırıldığında fren sisteminin rezervuar tankında hava
kabarcıkları bulunabilir ve rezervuar tankı kapağı tekrar takıldığında burada kalmaya devam
edebilir veya uzun süre kullanımlarda fren sisteminin çeșitli kısımlarında birikebilir. M595 disk
fren sistemi ters çevrilmeye uygun olarak tasarlanmamıștır. Eğer bisiklet ters çevrilir veya yana
yatırılırsa, rezervuar tankı içindeki hava kabarcıkları fren kolları yönünde hareket edebilir. Eğer
bisiklet bu durumda kullanılırsa, frenlerin çalıșmaması ve ciddi bir kaza meydana gelmesi
tehlikesi söz konusudur. Eğer bisiklet ters çevrilmiș veya yana yatırılmıșsa, bisikleti sürmeden
önce fren kolunu birkaç defa çalıștırarak frenlerin normal șekilde çalıștığından emin olun. Eğer
frenler normal șekilde çalıșmıyorsa, așağıdaki ișlemi uygulayarak ayarlayın.
• Eğer yağ sızıntıları varsa, derhal frenleri kullanmayı kesin ve uygun tamir ișlemlerini yapın.
Eğeryağ sızdırırken bisikleti sürmeye devam ederseniz, frenlerin aniden çalıșmaz hale gelmesi
tehlikesi söz konusudur.
• Eğer çabuk bağlantı kolu rotorla aynı taraftaysa, kolun rotora temas etme tehlikesi söz
konusudur. Bu nedenle, temas olup olmadığını kontrol edin.
• Bisikletinizin fren sisteminin çalıșmasını iyice anlamanız önemlidir. Bisikletinizin fren sistemini
uygun șekilde kullanmamanız kontrolünüzü kaybetmenize veya kaza yaparak ciddi șekilde
yaralanmanıza neden olabilir. Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir. Bu nedenle (fren kolu
kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil) uygun fren yapma tekniğini ve bisikletinizin çalıșma
șeklini öğrendiğinizden emin olun. Bunun için bisiklet satıcınıza danıșın ve bisikletinizin kullanım
kılavuzunu inceleyin. Pratik yaparak sürüș ve fren yapma tekniğinizi geliștirin.
• Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa tekerlek kilitlenebilir ve bisiklet öne doğru devrilerek ciddi
yaralanmaya sebebiyet verebilir.
•
Shimano disk fren sistemleri tandem tipte bisikletlerle uyumlu değildir. Tandem tipte bisikletler büyük
bir toplam ağırlığa sahip olduklarından, fren ișlemi sırasında fren sistemi üzerindeki yük artar. Eğer
hidrolik disk frenler tandem tipte bisikletlerle kullanılırsa, yağ sıcaklığı çok yükselir ve fren hortumlarında
buhar kabarcığı teșekkülü veya kırılmalar olușarak frenlerin arıza yapmasına neden olabilir.
• Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli bir șekilde okuyun. Gevșek, așınmıș
veya hasar görmüș parçalar, bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir.
Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı șiddetle tavsiye ederiz.
• Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir șekilde okuyun ve daha sonra bașvurmak üzere güvenli
bir yerde muhafaza edin.
• A01S fren pabuçları, frenler çalıșırken pabuçlar ve rotor arasında üretilen gürültü
miktarını azaltmak için tasarlanmıștır. Bu tip pabuç için M06 pabuçlarına kıyasla
daha uzun bir alıștırma süresi gereklidir.
■ Mineral yağın kullanılması
• Kullanım sırasında emniyet gözlüğü kullanın ve göz temasından kaçının. Gözlerle temas halinde
tahriș olușabilir. Gözlerle temas halinde derhal temiz suyla yıkayın ve bir doktora bașvurun.
• Kullanım sırasında eldiven giyin. Ciltle temas döküntülere ve rahatsızlık hissine neden olabilir.
Ciltle temas halinde, sabunlu suyla iyice yıkayın.
• Yağ buğusunun veya buharın solunması mide bulantısına neden olabilir. Bir maske kullanarak
burnunuzu ve ağzınızı kapatın ve ișlemi iyi havalandırılan bir yerde yapın. Eğer buğu veya buhar
solursanız, derhal temiz havalı bir alana gidin. Üzerinize bir battaniye örtün. Vücudunuzu sıcak
ve dengeli tutarak tıbbi destek isteyin.
• Bir șey içmeyin. Bu, kusmanıza veya ishal olmanıza neden olabilir.
• Çocukların ulașamayacağı bir yerde muhafaza edin.
• Yağ kabını kesmeyin, ısıtmayın, kaynak yapmayın veya basınç uygulamayın. Bu, patlamaya
veya yangına neden olabilir.
• Kullanılan Yağın Atılması: atma ișlemi için bölgesel ve/veya ülke genelinde geçerli yasalara
uyun. Yağı atmak için hazırlarken dikkatli olun.
• Talimatlar: İçerisine yabancı nesneler ve nem girmesini engellemek için kabı kapalı tutun ve
doğrudan güneș ıșığı ve ısıya maruz kalmayan serin ve karanlık bir yerde saklayın.
■ Alıșma süresi
• Disk frenlerin bir alıșma süresi vardır. Alıșma süresi ilerledikçe frenleme kuvveti kademeli olarak
artar. Frenlerin alıșma süresi içerisinde frenleme gücündeki artıșa dikkat edin. Aynı durum fren
pabuçları veya rotor değiștirildiğinde de gerçekleșir.
Buhar kabarcığı teșekkülü, fren sistemi içerisindeki yağın ısınmasıyla sistem içerisinde
bulunan su veya hava kabarcıklarının genișlemesi olayıdır. Bu olay, fren kolu darbesinde ani
bir artıșa yol açabilir.
<Eğer kola basıldığında fren çalıșması yavașsa>
Fren koluna birkaç kez yavașça basın ve kabarcıkların rezervuar tankına dönmesini bekleyin.
Daha sonra rezervuar tankı kapağını çıkararak kabarcıklar kalmayıncaya kadar tanka mineral
yağ doldurmanız tavsiye edilir.
Eğer frenler yine de ağır çalıșıyorsa, fren sisteminin havasını alın.
(Bkz: "Mineral yağ ilavesi ve havanın alınması”.)
* Diğer dillerde servis talimatı için, bkz: http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değișiklik yapılabilir. (Turkish)
■ Fren gövdesinin (BR-M595) takılması ve hortumun emniyete alınması.
< Ön >
< Ön >
< Arka >
Teknik Servis Talimatı SI-8G40A-002
Disk Fren Sistemi
Fren gövdesi BR-M595
Hortum SM-BH59
Rotor SM-RT53/SM-RT62
Fren Kolu BL-M595
Kablo Desteği SM-HANG
Mineral Yağ SM-DB-OIL
Fren pabucu
ünitesi
Resin Pabuçlar A01S
Metal Pabuçlar M06
En iyi performansı sağlamak için așağıda verilen kombinasyonları kullanmanız tavsiye
edilir.
Sıkma torku:
6-8 N•m
Sıkma torku:
6-8 N•m
Fren gövdesi
Rotor
Adaptör
Gövde tespit
civataları
Gövde tespit
civataları
Adaptör tespit
civataları
Adaptör tespit
civataları
■ Fren pabucu değișimi
Bakım
Not: M595 fren sistemi, fren pabuçları așındıkça pistonların dıșarıya doğru çıkarak rotorla
fren pabuçları arasındaki mesafeyi otomatik olarak ayarlanmasını sağlayacak șekilde
tasarlanmıștır. Bu yüzden fren pabuçlarını değiștirirken pistonları orijinal
pozisyonlarına doğru geri itmeniz gerekir.
Eğer yağ değișiminden sonra pabuçlara yağ bulașıyorsa
veya fren pabuçları 0.5 mm'ye kadar așınmıșsa veya
pabuç baskı yayları rotorla temas ediyorsa fren
pabuçlarını değiștirin.
1. Tekerleği kadrodan ayırın ve șekilde gösterildiği gibi
fren pabuçlarını çıkarın.
1. Fren kolu tespit civatasını șekilde görüldüğü gibi çıkarın.
2. Fren kolunun hortum tarafındaki konik deliğe 2 mm Alyen anahtarı gibi ince
bir nesne sokarak pimi dıșarı itin ve kelepçe kilidini serbest bırakın. Daha
sonra fren kolunu çıkarın.
2. Pistonları ve çevresindeki alanı temizleyin.
3. "Mineral yağ ilavesi” kısmındaki adım
(1)'e bakarak rezervuar tankı kapağını
çıkarın.
Uluslararası standartta montajlar için, post tipi montajlarda adaptörleri fren gövdesine takın.
(Ayrı ön ve arka adaptörler kullanılabilir.)
1. Fren gövdesi tespit civatalarını gevșeterek gövdenin kenarlara hareket etmesini sağlayın ve
daha sonra adaptörü kadroya monte edin.
2. Fren koluna basarak rotorun pabuçlar tarafından sıkıștırılmasını sağlayın ve daha sonra fren
gövdesi tespit civatalarını sıkın.
● Uluslararası standart montaj tipi ● Post bağlantı tipi
4. Dönmemesine dikkat ederek pistonu
gidebildiği kadar geriye ittirin. (Bu
sırada rezervuar tankından bir miktar
yağ tașabilir.)
5. Yeni fren pabuçlarını takın ve pabuç
aralık parçalarını (kırmızı) monte edin.
Daha sonra, çatal pimi bükerek açın.
6. Fren kolunu birkaç defa sıkıp bırakarak sistemin çalıșmasının sertleșip sertleșmediğini
kontrol edin.
7. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren gövdesi
arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer fren gövdesiyle rotor temas ediyorsa,
"Fren gövdesinin takılması” kısmına bakarak ayar yapın.
8. Yağ düzeyini kontrol ettikten sonra rezervuar tankının kapağını kapatın.
9. Fren kolunu tekrar orijinal konumuna getirin.
■ Pistonlar doğru șekilde çalıșmadığında yapılan ayar
Fren gövdesi mekanizması iki piston içerir. Eğer bu pistonlar uygun șekilde çalıșmazsa veya
çıkıș hareketleri düzgün değilse veya fren pabuçları rotorla temas halinde kalıyorsa,
așağıdaki ișlemi uygulayarak pistonları ayarlayın.
1. Tekerleği ve fren pabuçlarını çıkarın.
Pistonları ve etraflarındaki alanı temizleyin ve rezervuar tankı kapağını çıkarın.
2. Pistonu bükmeden, düz olarak geriye bastırın. (Bu anda rezervuar tankından bir miktar
yağ tașabilir.)
3. Fren pabuçlarını ve pabuç aralık parçalarını (kırmızı) takın .
4. Fren kolunu gittiği yere kadar bastırın ve daha sonra birkaç defa daha çalıștırarak iki
pistonun da kendi bașlangıç konumlarına hareket etmelerini sağlayın.
5. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren gövdesi
arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer temas varsa, rondelaları kullanarak
ayarlayın.
6. Yağ düzeyini kontrol ettikten sonra rezervuar tankının kapağını kapatın.
■ Mineral yağ değișimi
Ciddi bir renk değișimi olușmușsa, rezervuar tankı içerisindeki yağı değiștirmeniz
tavsiye edilir.
Hava alma nipeline ucunda torba bulunan bir boru bağlayın ve hava alma nipelini
açarak yağı boșaltın. Bu sırada fren kolunu çalıștırmanız yağın dıșarı akmasını
kolaylaștıracaktır. Yağı boșalttıktan sonra, taze fren yağı doldurun (bkz: Mineral
yağ ilave edilmesi ve havanın alınması). Sadece orijinal Shimano mineral yağı
kullanın.
Atık yağı ülkenizdeki ve/veya bölgenizdeki yönetmeliklere uygun olarak atın.
■ Fren kolunun çıkarılması
Bu servis talimatıyla birlikte "Mineral yağ ilave edilmesi ve havanın
alınması” konusundaki servis talimatını da okuyun.
(Fren gövdesinin kenarlara hareket
edebilmesi için) fren gövdesini geçici
olarak kadroya monte edin; fren koluna
basarak rotorun pabuçlar tarafından
sıkıștırılmasını sağlayın ve daha sonra
fren gövdesi tespit civatalarını sıkın.
■ Tekerlek jant teli dizilimi
Jant tellerinin șekilde görüldüğü gibi dizildiğinden emin olun.
Radyal montaj kullanılamaz.
Jant tellerini, ön tekerleğin sol yanı (rotorun monte edildiği yan) ve arka tekerleğin
sol ve sağ yanı için Șekil 1'de görüldüğü gibi, ön tekerleğin sağ yanı için ise Șekil
2'de görüldüğü gibi dizin.
■ Rotorun takılması
(SM-RT53 / RT62)
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT62 (160 mm)
SM-RT62M (180 mm)
SM-RT62L (203 mm)
Tekerleğin
dönme yönü
Ön sol Arka sol Arka sağ Ön sağ
Șekil 2 Șekil 1
Bu ürünü monte etmek için așağıdaki aletler gereklidir.
Sıkma torku:
40 N•m
■ Fren kolunun montajı (BL-M595)
Fren kolunu șekilde gösterildiği gibi sabitleyin.
(Çalıșma sırasında fren kolunun vites koluna
değip değmediğini kontrol edin. Aynı zamanda,
vites kolunun Servis Talimatına da bakın. Bazı
tipler, vites kolu tespit civatalarının konumu
nedeniyle ilk önce vites kolunun takılmasını
gerektirebilir.)
* Kelepçeyi açarken, fren kolunu çıkarma
prosedürüne bakın.
Parçaları karbon kadro/gidon yüzeylerine takarken, karbon malzemenin hasar
görmesine neden olabilecek așırı sıkmayı veya parçalar için tespit kuvvetinin
eksikliğine neden olabilecek yetersiz sıkmayı engellemek için, karbon kadro/
parça üreticisinin sıkma torku tavsiyesine uyun.
Fren kolu sıkma torku:
6-8 N•m
Rotor kilitleme
bileziği
TL-LR15
Montaj
■ Hortumun takılması
<Sağ kol için>
Hortumun takılmasıyla ilgili ayrıntılı bilgi için, SM-BH59 fren hortumu
(SI-8H20) Servis Talimatına bakın.
Takarken hortumun bükülmesine izin vermeyin. Fren gövdesinin ve kolların
șekillerde görülen konumlarda olduğundan emin olun.
BL-M595
BR-M595
Uzanım ayar
civatası
■ Uzanım ayarı
Uzanımı daraltmak için uzanım ayar civatasını sıkın (saat yönü); genișletmek için ise
gevșetin (ters saat yönü).
<Sol kol için>
Yağ boșaltma için boșluk sağlayıcı
(sarı)
Fren pabuçları
Çatal pim
Civataların dönmesini durdurmak için, kapak yöntemi veya tel halka yöntemi kullanılabilir.
Ön mașa ve kadro için uygun olan yöntemi kullanın.
< Ön > < Arka >
Kapaklar
Kapaklar
Kapaklar
Post tipi
C-șekilli kılavuzlar ve normal
tipte kablo dayamaları için,
özel Shimano kablo desteğini
kullanarak (ayrıca satılır)
șekilde görüldüğü gibi
emniyete alın.
Fren kolunu birkaç kez çalıștırın ve frenlerin normal șekilde çalıșıp çalıșmadığını kontrol
edin. Aynı zamanda, herhangi bir yağ sızıntısı olup olmadığını görsel olarak kontrol edin.
Sıkma torku:
0.3-0.5 N•m
<C-șekilli kılavuz> <Normal tipte kablo dayaması>
Kapak yöntemi
Tel halka yöntemi
< Arka >
Tel
< Ön >
Tel
Kelepçe
Fren
pabuçları
Piston
Pabuç aralık parçası
(kırmızı)
Çatal pim
Çatal pim
SI-8G40A-001-05
Bu ürünü çıkarmak için așağıdaki aletler gereklidir.
Kullanım yeri Alet
Fren kolu tespit civatası 4 mm Alyen anahtarı
Kelepçe kilidinin serbest bırakılması 2 mm Alyen anahtarı gibi ince çubuk
Kelepçe
UYARI
2 mm
0.5 mm
Kullanım yeri Alet
Rotor kilitleme bileziği TL-LR15
Fren kolu tespit civatası 4 mm Alyen anahtarı
Gövde tespit civatası 5 mm Alyen anahtarı
Adaptör (post tipi) tespit civatası 5 mm Alyen anahtarı
Fren pabucu tespit mili Radyo pensesi
Rezervuar tankı kapağı Yıldız tornavida #1
Kablo desteği Yıldız tornavida #2
Fren hortumu tespit civatası Lokma anahtarı, 8 mm
Hava alma nipeli Lokma anahtarı, 7 mm
tur003997_8G40A_002.indd 1tur003997_8G40A_002.indd 1 24/02/11 15:3024/02/11 15:30