Shimano BR-M776 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Bu kılavuz için de uygundur

Yağ boșaltma boșluk sağlayıcısını (sarı)sökün, ve gövdesinde rotor olan tekerleği takın.
Fren pabuçlarını takın.
Civataların gevșemesini engellemek için aksesuar kapaklarını șekilde görüldüğü gibi monte edin.
Diğer dillerde Servis Talimatı için, bkz: http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden değișiklik yapılabilir. (Turkish)
Fren bacaklarının (BR-M775 / M776) takılması ve hortumun emniyete alınması.
< Ön >
< Ön > < Arka >
< Ön >
< Arka >
Fren pabuçları
Yağ boșaltma için
boșluk sağlayıcı
Sıkma torku:
2 - 4 N·m
Sıkma torku:
6 - 8 N·m
Sıkma torku:
6 - 8 N·m
Fren Gövdesi
Rotor
Kapaklar
Kapaklar
Kapaklar
Post tipi
Adaptör
Gövde tespit
civataları
Gövde tespit
civataları
Adaptör tespit
cıvataları
Adaptör tespit
cıvataları
C-șekilli kılavuzlar ve normal tipte
kablo durdurucular için, özel
Shimano kablo desteğini
kullanarak (ayrıca satılır) șekilde
görüldüğü gibi emniyete alın.
Fren kolunu birkaç kez çalıștırın ve frenlerin normal șekilde çalıșıp çalıșmadığını kontrol
edin. Aynı zamanda, herhangi bir yağ sızıntısı olup olmadığını görsel olarak kontrol edin.
Sıkma torku:
0,3 -0,5 N·m
Sıkma torku:
5 - 7 N·m
Sıkma torku:
2 - 4 N·m
< C-șekilli kılavuz >
< Normal tipte kablo durdurucu >
Fren pabucu değișimi
Bakım
Not : M775 fren sistemi, fren pabuçları așındıkça pistonların kademeli olarak dıșarıya
doğru çıkarak rotorla fren pabuçları arasındaki mesafeyi otomatik olarak
ayarlamasını sağlayacak șekilde tasarlanmıștır. Bu yüzden fren pabuçlarını
değiștirirken pistonları orijinal pozisyonlarına doğru geri itmeniz gerekmektedir.
Eğer yağ değișiminden sonra pabuçlara yağ bulașmıșsa
veya pabuçlar așınarak kalınlığı 0,5 mm’ye gelmișse
veya pabuç baskı yayları rotorla temas ediyorsa
pabuçların değișim zamanı gelmiș demektir.
1. Tekerleği kadrodan ayırın ve șekilde gösterildiği gibi
fren pabuçlarını çıkartın.
2. Pistonları ve çevresindeki alanı temizleyin.
3. “Madeni yağ ilavesi” kısmındaki adım (1)’e bakarak
rezervuar tankı kapağını çıkarın.
Uluslararası standartta montajlar için, post tipi montajlarda adaptörleri fren bacaklarına
takın. (Ayrı ön ve arka adaptörler kullanılabilir.)
1. Fren bacağı tespit cıvatalarını gevșeterek bacağın kenarlara hareket etmesini sağlayın ve daha
sonra adaptörü kadroya monte edin.
2. Fren koluna basarak rotorun pabuçlar tarafından sıkıștırılmasını sağlayın ve daha sonra fren
bacağı tespit cıvatalarını sıkın.
Uluslararası standart montaj tipi Post bağlantı tipi
4.
Dönmemesine dikkat ederek pistonları
gidebildiği kadar geriye ittirin. (Bu anda
bir miktar yağ rezervuar tankından
tașabilir.)
5. Yeni fren pabuçlarını takın ve pabuç
aralık parçalarını (kırmızı) monte edin.
Bu sırada yaylı rondelaları da takmayı
unutmayın.
Madeni yağ değișimi
Ciddi bir renk değișimi olușmușsa, rezervuar tankı içerisindeki yağı
değiștirmeniz tavsiye edilir.
Hava alma nipeline ucunda torba bulunan bir boru bağlayın ve hava alma
nipelini açarak yağı boșaltın. Bu sırada fren kolunu çalıștırmanız yağın dıșarı
akmasını kolaylaștıracaktır. Yağı boșalttıktan sonra, taze fren yağı doldurun
(bkz: Madeni yağ ilave edilmesi ve havanın alınması). Sadece orijinal Shimano
madeni yağı kullanın.
Atık yağı ülkenizdeki ve/veya bölgenizdeki yönetmeliklere uygun olarak atın.
Bu servis talimatlarıyla birlikte “Madeni yağ ilave edilmesi ve
havanın alınması” için servis talimatlarını da okuyun
Fren
pabuçları
Pabuç aralık parçası
(kırmızı)
Yaylı rondela
Yaylı rondela
(Fren bacağının kenarlara
hareket edebilmesi için) fren
bacağını geçici olarak kadroya
monte edin; fren koluna basarak
rotorun pabuçlar tarafından
sıkıștırılmasını sağlayın ve daha
sonra fren bacağı tespit
cıvatalarını sıkın.
Piston
Tekerlek jant teli dizilimi
Jant tellerinin șekilde görüldüğü gibi dizildiğinden emin olun.
Radyal montaj kullanılamaz.
Ön tekerleğin sol yanı (rotorun monte edildiği yan), arka sol ve arka sağ yanı için
jant tellerini Șekil 1’de, ön sağ yanı ise Șekil 2’de görüldüğü gibi dizin.
Rotorun takılması
(SM-RT78)
SM-RT78L (203mm)
SM-RT78M (180mm)
SM-RT78 (160mm)
Tekerleğin
dönme yönü
Ön sol Arka sol Arka sağ Ön sağ
Șekil 2Șekil 1
Sıkma torku:
40 - 50 N·m
< BL-M775 >
Fren kolunu șekilde gösterildiği gibi sabitleyin. (Çalıșma
sırasında fren kolunun vites koluna değip değmediğini
kontrol edin. Aynı zamanda, vites kolu için Servis
Talimatlarına bakın. Bazı tipler, vites kolu tespit cıvatalarının
konumu nedeniyle ilk önce vites kolunun takılmasını
gerektirebilir.)
Parçaları karbon kadro/gidon yüzeylerine takarken, karbon malzemenin hasar görmesine neden
olabilecek așırı sıkmayı veya parçalar için tespit kuvvetinin eksikliğine neden olabilecek yetersiz
sıkmayı engellemek için, karbon kadro/parça üreticisinin sıkma torku tavsiyesine uyun.
Fren kolu Sıkma torku:
6 - 8 N·m
Rotor kilitleme
bileziği
TL-LR15
Fren kolunun montajı
< ST-M775 >
Fren kolunu șekilde gösterildiği gibi sabitleyin.
Fren kolu Sıkma torku:
6 - 8 N·m
Hortumun takılması
< Sol kol için >
Fren kolu ucunda Gövde ucunda
< Sağ kol için >
Hortumun takılmasıyla ilgili ayrıntılı bilgi için SM-BH59
fren hortumu (SI-8H20) Servis Talimatlarına bakın.
Takarken hortumun bükülmesine izin vermeyin. Fren
bacaklarının ve kolların șekillerde görülen konumlarda
olduğundan emin olun.
BL-M775
BR-M775
BR-M776
ST-M775
Uzanım ayar
cıvatası
Uzanım ayarı
Uzanımı daraltmak için uzanım ayar cıvatasını sıkın (saat yönü); genișletmek
için ise gevșetin (ters saat yönü).
< ST-M775 >
< BL-M775 >
Serbest kurslu
ayar vidası
Rotor
Pabuç
Temas
Pabuç temas noktası
Serbest kurs ayarı
Serbest kurs ayar vidası gevșetildiğinde, fren kolunun serbest kursu
artırılarak istediğiniz ayarı yapabilmeniz sağlanacaktır.
< BL-M775 >
< ST-M775 >
< BR-M775 / SM-BH59 >
< BR-M776 / SM-BH63 >
Hortumun takılmasıyla ilgili ayrıntılı bilgi için, SM-BH63 fren hortumu (SI-8H40) Servis Talimatına
bakın. Takarken hortumun bükülmesine izin vermeyin.
Hortum
Banjo
O-halkaları
8 mm somun anahtarı
3 mm Alyen anahtarı
SI-8EP0A-007-05
6. Fren kolunu birkaç defa sıkıp bırakarak sistemin çalıșmasının sertleștiğini
kontrol edin.
7. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren
bacağı arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer fren bacağıyla rotor
temas ediyorsa, “Fren bacağının takılması” kısmına bakarak ayar yapın.
8. Yağ düzeyini kontrol ettikten sonra rezervuar tankının kapağını kapatın.
9. Fren kolunu tekrar orijinal konumuna getirin.
Pistonlar doğru șekilde çalıșmadığında yapılan ayar
Fren bacağı mekanizması iki piston içerir. Eğer bu pistonlar uygun șekilde
çalıșmazsa veya çıkıș hareketleri düzgün değilse veya fren pabuçları rotorla
temas halinde kalıyorsa, așağıdaki ișlemi uygulayarak pistonları ayarlayın.
1. Tekerleği ve fren pabuçlarını çıkarın.
Pistonları ve etraflarındaki alanı temizleyin ve rezervuar tankı kapağını çıkarın.
2. Pistonu bükmeden, düz olarak geriye bastırın. (Bu anda bir miktar yağ
rezervuar tankından tașabilir.)
3. Fren pabuçlarını ve pabuç aralık parçalarını (kırmızı) takın .
4. Fren koluna gittiği yere kadar basın ve daha sonra birkaç defa daha
çalıștırarak iki pistonun da kendi bașlangıç konumlarına hareket etmelerini
sağlayın.
5. Pabuç aralık parçalarını çıkarın; tekerleği takın ve daha sonra rotor ve fren
bacakları arasında temas olup olmadığını kontrol edin. Eğer temas varsa,
rondelaları kullanarak ayarlayın.
6. Yağ düzeyini kontrol ettikten sonra rezervuar tankının kapağını kapatın.
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
Alıșma süresi
Disk frenlerin bir alıșma süresi vardır. Alıșma süresi ilerledikçe frenleme kuvveti
kademeli olarak artar. Frenlerin alıșma süresi içerisinde frenleme gücündeki
artıșa dikkat edin. Aynı durum fren pabuçları veya rotor değiștirildiğinde de
gerçekleșir.
Bir kompresörle temizlerken
Bir kompresör kullanarak iç parçaları temizlemek için fren gövdesini
söküyorsanız, basınçlı havayla gelen nemin fren bileșenleri içerisinde
kalabileceğine dikkat edin. Fren bacaklarını tekrar takmadan önce fren
bileșenlerinin yeteri kadar kurumasına izin verin.
Not
203 mm ve 180 mm rotorlar arazi sürüșü bisikletleri için 160 mm ve 140 mm
rotorlardan daha büyük çapa sahiptir ve dolayısıyla bu rotorların esnekliği daha
fazladır. Bu nedenle fren pabuçlarıyla temas edebilirler.
Eğer fren gövde bağlantısı ve mil yuvası paralel değilse, rotor ve gövde birbirine
temas edebilir.
Bisiklet tekerleği çıkarıldığında, pabuç aralık parçalarının takılması tavsiye edilir.
Pabuç aralık parçaları, tekerlek çıkarılırken fren koluna basılması durumunda
pistonun dıșarı çıkmasını engelleyecektir.
Eğer pabuç aralık parçaları takılı olmadan fren koluna basılırsa, piston
normalden daha fazla çıkıntı yapacaktır. Fren pabuçlarının yüzeylerine hasar
vermemeye dikkat etmek suretiyle düz bașlı bir tornavida veya benzeri bir alet
kullanarak fren pabuçlarını geriye bastırın. (Eğer fren pabuçları takılı değilse,
zarar vermemeye dikkat ederek pistonları düz olarak arkaya doğru bastırın.)
Eğer fren pabuçlarını veya pistonları geriye bastırmakta zorlanıyorsanız,
rezervuar tankının kapağını çıkararak tekrar deneyin. (Bu anda bir miktar yağ
rezervuar tankından tașabilir.)
Fren sisteminin temizleme ve bakım ișlemlerini yaparken izopropil alkol, sabunlu
su veya kuru bir bez kullanın. Piyasada satılan fren temizlik maddeleri veya
susturucu maddeler kullanmayın. Bunlar conta v.b. parçalara hasar verebilir.
Fren bacaklarını sökerken pistonları çıkarmayın.
Eğer rotor așınırsa, çatlarsa veya deforme olursa, değiștirilmelidir.
Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan kaynaklanan bozulmaya karșı
garantili değildir.
203 mm ve 180 mm rotorlar, 160 mm rotorlardan daha yüksek bir frenleme kuvveti sağlar.
Frenleri kullanmadan önce frenleme özelliklerine iyice alıștığınızdan emin olun.
Lütfen, tekerleği takarken veya tekerleğe herhangi bir servis ișlemi yaparken
parmaklarınızı döner disk fren rotorundan uzak tutma konusunda son derece
dikkatli olun. Rotor, hareket halindeyken parmaklarınızı ciddi bir șekilde
yaralayabilecek keskinliğe sahiptir.
Fren kolları ve rotor, frenler çalıșırken ısınır. Bu nedenle, sürüș sırasında veya
bisikletten indikten hemen sonra bu parçalara dokunmayın. Aksi halde elleriniz yanabilir.
Frenleri ayarlamaya bașlamadan önce fren bileșenlerinin yeteri kadar soğumuș olup
olmadıklarını kontrol edin.
Gerekli frenleme mesafesi yağmurlu havada daha uzun olacaktır.
Hızınızı azaltın ve frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir. Lastiklerin kayması bisikletten düșmenize
neden olabilir. Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı azaltın ve frenleri erken ve nazikçe
uygulayın.
Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin doğru șekilde çalıștığından emin olun.
Rotora veya fren pabuçlarına yağ veya gres bulaștırmamaya dikkat edin. Aksi takdirde frenler
doğru șekilde çalıșmayabilir.
Eğer pabuçlara yağ veya gres bulașmıșsa, pabuçları değiștirmeniz gerekir.
Eğer rotora yağ veya gres bulașmıșsa, rotoru temizleyin. Eğer bu ișlem
yapılmazsa, frenler hatalı çalıșabilir.
Bisikleti sürmeden önce, pabuç kalınlıklarının 0.5 mm veya daha fazla
olduğunu kontrol edin.
Frenlerin sürekli olarak uygulanması halinde buhar kabarcığı teșekkülü
olușabilir. Bu durumu gidermek için, kolu ani olarak serbest bırakın.
Buhar kabarcığı teșekkülü, fren sistemi içerisindeki yağın ısınmasıyla sistem içerisinde
bulunan su veya hava kabarcıklarının genișlemesi olayıdır. Bu olay, fren kolu darbesinde ani
bir artıșa yol açabilir.
Sadece orijinal Shimano madeni yağı kullanın. Bașka yağ tiplerinin kullanılması frenin
çalıșmasıyla ilgili problemlere neden olabilir ve sistemi kullanılmaz hale getirebilir.
Sadece kutusu yeni açılmıș olan yağı kullanın; hava alma nipelinden akıtılmıș olan yağı tekrar
kullanmayın. Eski veya kullanılmıș yağlar, fren sisteminde buhar kabarcığı teșekkülüne yol
açabilecek su içerebilir.
Fren sistemine su veya hava kabarcıkları girmemesine dikkat edin. Aksi takdirde buhar
kabarcığı teșekkülü olușabilir. Rezervuar tankının kapağını çıkarırken özellikle dikkatli olun.
Bisiklet ters çevrildiğinde veya yana yatırıldığında fren sisteminin rezervuar tankında hava
kabarcıkları bulunabilir ve rezervuar tankı kapağı tekrar takıldığında burada kalmaya devam
edebilir veya uzun süre kullanımlarda fren sisteminin çeșitli kısımlarında birikebilir. M775 disk
fren sistemi ters çevrilmeye uygun olarak tasarlanmamıștır. Eğer bisiklet ters çevrilir veya yana
yatırılırsa, rezervuar tankı içindeki hava kabarcıkları fren kolları yönünde hareket edebilir. Eğer
bisiklet bu durumda kullanılırsa, frenlerin çalıșmaması ve ciddi bir kaza meydana gelmesi
tehlikesi söz konusudur.
Eğer bisiklet ters çevrilmiș veya yana yatırılmıșsa, bisikleti sürmeden önce fren kolunu birkaç
defa çalıștırarak frenlerin normal șekilde çalıștığından emin olun. Eğer frenler normal șekilde
çalıșmıyorsa, așağıdaki ișlemi uygulayarak ayarlayın.
< Eğer kola basıldığında fren çalıșması yavașsa >
Fren koluna birkaç kez nazikçe basın ve kabarcıkların rezervuar tankına dönmesi için
bekleyin. Daha sonra rezervuar tankı kapağını çıkararak kabarcıklar kalmayıncaya kadar
tanka madeni yağ doldurmanız tavsiye edilir.
Eğer frenler yine de ağır çalıșıyorsa, fren sisteminin havasını alın.
(Bkz: “Madeni yağ ilavesi ve havanın alınması”.)
Eğer yağ sızıntıları varsa, derhal frenleri kullanmayı kesin ve uygun tamir ișlemlerini yapın. Eğer
yağ sızdırırken bisikleti sürmeye devam ederseniz, frenlerin aniden çalıșmaz hale gelmesi
tehlikesi söz konusudur.
Eğer çabuk bağlantı kolu rotorla aynı taraftaysa, kolun rotora temas etme tehlikesi söz
konusudur. Bu nedenle, temas olup olmadığını kontrol edin.
Bisikletinizin fren sisteminin çalıșmasını iyice anlamanız önemlidir. Bisikletinizin fren sistemini
uygun șekilde kullanmamanız kontrolünüzü kaybetmenize veya kaza yaparak ciddi șekilde
yaralanmanıza neden olabilir. Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir. Bu nedenle (fren kolu
kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil) uygun fren yapma tekniğini ve bisikletinizin çalıșma
șeklini öğrendiğinizden emin olun. Bunun için bisiklet satıcınıza danıșın ve bisikletinizin
kullanım kılavuzunu inceleyin. Pratik yaparak sürüș ve fren yapma tekniğinizi geliștirin.
Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa tekerlek kilitlenebilir ve bisiklet öne doğru devrilerek ciddi
yaralanmaya sebebiyet verebilir.
Shimano disk fren sistemleri tandem tipte bisikletlerle uyumlu değildir. Tandem tipte bisikletler
büyük bir toplam ağırlığa sahip olduklarından, fren ișlemi sırasında fren sistemi üzerindeki yük
artar. Eğer hidrolik disk frenler tandem tipte bisikletlerle kullanılırsa, yağ sıcaklığı çok yükselir
ve fren hortumlarında buhar kabarcığı teșekkülü veya kırılmalar olușarak frenlerin arıza
yapmasına neden olabilir.
Parçaları monte etmeden önce servis talimatını dikkatli șekilde okuyun. Gevșek, așınmıș
veya hasar görmüș parçalar, bisikletin devrilmesine ve ciddi yaralanmaya neden olabilir.
Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını kullanmanızı șiddetle tavsiye ederiz.
Bu Teknik Servis Talimatlarını dikkatli bir șekilde okuyun ve daha sonra bașvurmak üzere
güvenli bir yerde muhafaza edin.
A01S fren pabuçları, frenler çalıșırken pabuçlar ve rotor arasında üretilen gürültü
miktarını azaltmak için tasarlanmıștır. Bu tip pabuç için M06 pabuçlarına kıyasla
daha uzun bir alıștırma süresi gereklidir.
Madeni yağın kullanılması
Kullanım sırasında emniyet gözlüğü kullanın ve göz temasından kaçının. Gözlerle temas
halinde tahriș olușabilir.
Gözlerle temas halinde derhal temiz suyla yıkayın ve bir doktora bașvurun.
Kullanım sırasında eldiven giyin. Ciltle temas döküntülere ve rahatsızlık hissine neden olabilir.
Ciltle temas halinde, sabunlu suyla iyice yıkayın.
Yağ buğusunun veya buharın solunması mide bulantısına neden olabilir. Bir maske kullanarak
burnunuzu ve ağzınızı kapatın ve ișlemi iyi havalandırılan bir yerde yapın.
Eğer buğu veya buhar solursanız, derhal temiz havalı bir alana gidin. Üzerinize bir battaniye
örtün. Vücudunuzu sıcak ve dengeli tutarak tıbbi destek isteyin.
Bir șey içmeyin. Bu, kusmanıza veya ishal olmanıza neden olabilir.
Çocukların ulașamayacağı bir yerde muhafaza edin.
Yağ kabını kesmeyin, ısıtmayın, kaynak yapmayın veya basınç uygulamayın. Bu, patlamaya
veya yangına neden olabilir.
Kullanılan yağın atılması: Atma ișlemi için bölgesel ve/veya ülke genelinde geçerli yasalara
uyun. Yağı atmak için hazırlarken dikkatli olun.
• Talimatlar: İçerisine yabancı nesneler ve nem girmesini engellemek için kabı kapalı tutun ve
doğrudan güneș ıșığı ve ısıya maruz kalmayan serin ve karanlık bir yerde saklayın.
UYARI
Teknik Servis Talimatları SI-8EP0A-007
Disk Fren Sistemi
(Arazi Sürüșü için)
Kablo Desteği
Madeni Yağ
Fren pabucu
ünitesi
Resin Pabuçlar
Metal Pabuçlar
SM-HANG
SM-DB-OIL
A01S
M06
En iyi performansı sağlamak için așağıda verilen kombinasyonları kullanmanız
tavsiye edilir.
Fren Gövdesi BR-M775 BR-M776
Hortum SM-BH59 SM-BH63
Rotor SM-RT78
Fren Kolu ST-M775 / BL-M775
2 mm
0.5 mm
Bu ürünü monte etmek için așağıdaki aletler gereklidir.
Kullanım yeri
Rotor kilitleme bileziği
Fren kolu tespit cıvatası
Gövde tespit cıvatası
Fren pabucu tespit mili
Rezervuar tankı kapağı
Kablo desteği
Fren hortumu tespit cıvatası
Hava alma nipeli
TL-LR15
4 mm Alyen anahtarı
5 mm Alyen anahtarı
Adaptör (post tipi) tespit cıvatası 5 mm Alyen anahtarı
3 mm Alyen anahtarı
Yıldız tornavida no.1
Yıldız tornavida no.2
8 mm somun anahtarı / 3 mm Alyen anahtarı
Lokma anahtarı, 7 mm
Alet
Montaj
tur_10003997_8EP0A_007.indd 1tur_10003997_8EP0A_007.indd 1 24/02/11 15:0524/02/11 15:05
  • Page 1 1

Shimano BR-M776 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Bu kılavuz için de uygundur