R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
R
EL
E
AS
E
R
E
LE
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
Genel Güvenlik Bilgileri
UYARI
- Ciddi yaralanmalara meydan
vermemek için:
Bisikletinizin fren sisteminin çalıșmasını iyice anlamanız •
önemlidir. Bisikletinizin fren sistemini uygun șekilde
kullanmamanız kontrolünüzü kaybetmenize veya kaza
yaparak ciddi șekilde yaralanmanıza neden olabilir.
Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir. Bu nedenle
(fren kolu kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil) uygun
fren yapma tekniğini ve bisikletinizin çalıșma șeklini
öğrendiğinizden emin olun. Bunun için bisiklet satıcınıza
danıșın ve bisikletinizin kullanım kılavuzunu inceleyin.
Pratik yaparak sürüș ve fren yapma tekniğinizi geliștirin.
Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa tekerlek kilitlenebilir •
ve bisiklet öne doğru devrilerek ciddi yaralanmaya
sebebiyet verebilir.
Eğer BR-IM70-F'yi bir süspansiyonlu mașayla birlikte •
kullanacaksanız, süspansiyonlu mașa seçimine dikkat
etmelisiniz. Lütfen satıcınıza veya bisiklet üreticisine
danıșın. Eğer yanlıș süspansiyonlu mașa seçilirse,
frenleme sırasında olușan așırı ısınma süspansiyonlu
mașanın çalıșmamasına veya mukavemet kaybına
neden olarak kazaya yol açabilir.
ST-C503 fren kolları, konum değiștirme mekanizmasıyla •
donatılmıștır. BR-IM70-F'yi bu mekanizmayla C.R.
konum pozisyonunda kullandığınızdan emin olun.
V
C
R
C
R
V
C.R konum pozisyonu
C, askı frenlerle uyumluluk için konum
pozisyonunu ifade eder.
R, silindirik frenlerle uyumluluk için
konum pozisyonunu ifade eder.
• Parçaları monte etmeden önce servis talimatını
dikkatli bir șekilde okuyun. Gevșek, așınmıș veya hasar
görmüș parçalar sürücünün ciddi șekilde yaralanmasına
neden olabilir. Sadece orijinal Shimano yedek parçalarını
kullanmanızı șiddetle tavsiye ederiz.
Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin doğru •
șekilde çalıștığından emin olun.
Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir. •
Lastiklerin kayması bisikletten düșmenize neden olabilir.
Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı azaltın ve
frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir șekilde okuyun •
ve daha sonra bașvurmak üzere güvenli bir yerde
muhafaza edin.
UYARI
- Ciddi yaralanmalara meydan
vermemek için:
Shimano Inter-M fren sistemini kullanırken, eğimli
arazilerde rampa așağı uzun mesafeler katederken
frenleri sürekli uygulamaktan kaçının. Aksi takdirde,
iç fren parçaları çok ısınacak ve frenleme performansı
zayıfl ayacaktır. Bu, aynı zamanda fren içerisindeki fren
gresi miktarının azalmasına da neden olarak anormal
ani frenleme gibi sorunlara yol açabilir.
Shimano Inter-M fren sisteminin tasarımı, ISO
4210 ve DIN 79100-2 gibi standartlar esas alınarak
gerçekleștirilmiștir. Bu standartlar, 100 kg toplam
ağırlık için performansı tanımlamaktadır. Eğer toplam
ağırlık 100 kg’ı așarsa, sistemin sağladığı frenleme
kuvveti doğru frenleme için yetersiz kalabilir ve ayrıca
sistemin kullanım ömrü azalabilir.
1.
2.
3.
Ön Inter-M fren sistemi sadece 26” veya daha büyük
olan bir bisikletin sol tarafına monte edilmelidir. Eğer
26 inçten daha küçük bir bisiklet üzerinde kullanılırsa,
frenleme kuvveti çok büyük olabilir ve kazalara yol
açabilir.
Shimano ön Inter-M frenden en iyi performansı almak
için, Shimano fren kablolarını ve fren kollarını takım
olarak kullanın. (Ürün serisine bakın.)
Fren koluna basıldığında iç kablonun hareket
miktarı 14.5 mm veya daha fazla olmalıdır. Eğer
hareket miktarı 14.5 mm’den az olursa, frenleme
performansı düșer ve frenler çalıșmayabilir.
4.
Ön fren ünitesinin fren ünitesi tespit somunuyla
hazne gövdesine sıkıca tespit edilmiș olduğunu
doğrulayın.
Ön fren ünitesi
Fren ünitesi tespit somunu
Silindirli yüzey dıșarı doğru
bakmalıdır
Sıkma torku: 15-20 N•m
5.
Hazne milinin, mașa ucunun arkasına dokunduğunu
ve fren kolu ucunun, ön mașanın kaynaklı braketinden
1 mm veya daha fazla çıkıntı yaptığını doğrulayın. Aynı
zamanda, tekerleğin hızlı bağlantıyla kadroya sıkı bir
șekilde tespit edildiğinde emin olun. Eğer tekerlek
doğru șekilde takılmazsa, sürüș sırasında kadrodan
çıkarak ciddi kazalara sebebiyet verebilir.
Dokunur
Hazne mili
1 mm veya
daha fazla
Kaynaklı
braket
Çabuk bağlantı kam
kolunu emniyetli
șekilde takın.
Sıkma torku: 5-7.5 N•m
6.
Frenleri kullanırken așağıdaki durumlardan herhangi
biri olușursa, derhal bisikleti durdurun ve kontrol ve
tamir için satıcınıza bașvurun:
1) Frenler uygulandığında anormal bir ses çıkarsa
2) Frenleme kuvveti anormal ölçüde fazlaysa
3) Frenleme kuvveti anormal ölçüde zayıfsa
1) ve 2) durumlarında, sorunun nedeni yetersiz fren
gresi olabilir; satıcınızdan mekanizmayı özel silindirik
fren gresiyle greslemesini isteyin.
7.
Eğer frenler sık kullanılırsa,
fren tamburu ısınabilir.
Bisikletten indikten sonra en
az 30 dakika fren tamburuna
dokunmayın.
Fren tamburu
8.
Eğer fren kablosu paslanırsa, frenleme performansı
zayıfl ayabilir. Bu durumda, fren kablosunu orijinal
Shimano fren kablosuyla değiștirin ve frenleme
performansını tekrar kontrol edin.
9.
BR-IM70-F ön fren ünitesi ve HB-IM70 ön hazne
ünitesi kesinlikle sökülmemelidir. Aksi takdirde, ön fren
ünitesinde veya ön hazne ünitesinde hasar veya arıza
meydana gelebilir.
10.
Ön fren ünitesini çıkarma ve takma konusunda
ayrıntılı bilgi için satıcınıza danıșın.
NOT:
3x veya 4x jant teli dizilimine sahip bir tekerlek kullanın. •
Radyal jant teli dizilimine sahip tekerlekler kullanılamaz;
çünkü frenler uygulandığında jant telleri ve tekerlek hasar
görebilir ve fren gürültüsü olușabilir.
Ön Inter-M fren, fren tamburunun gres yağıyla •
doldurulması bakımından geleneksel bantlı frenlerden
farklıdır. Bu durum, özellikle soğuk havada tekerleğin
normalden biraz daha ağır dönmesine neden olabilir.
Ön Inter-M fren, içerisine yerleștirilen ve hazneye •
uygulanan frenleme kuvvetini kontrol eden bir güç
modülatörüne sahiptir. Fren uygulandığında güç
modülatörünün çalıșması nedeniyle bir ses üretilir; fakat
bu bir arıza belirtisi değildir.
Eğer bisiklet dururken ön Inter-M frenini güçlü șekilde •
uygular ve ardından tekerleği sarsarsanız, frenlerde
küçük bir miktar oynama olduğunu fark edeceksiniz.
Bu normaldir ve sürüș sırasında herhangi bir sorun
yaratmayacaktır.
Furș takımındaki gevșeklik miktarını kontrol etmek •
için, șekilde görüldüğü gibi gidonun ortasını ve ön
mașalardan birini tutun ve furș takımını ok ișaretleriyle
gösterilen yönlerde ileri-geri hareket ettirin.
Ayrıca, yukarıda açıklandığı gibi frenleri tamamen
uygulamanız ve tekerlekleri sarsmanız durumunda
frenlerde küçük bir miktar oynama olacağından, furș
takımının gevșekliğini kontrol etmeniz zorlașacaktır.
Parçalar doğal așınmaya ve normal kullanımdan •
kaynaklanan bozulmaya karșı garantili değildir.
SI-75F0B-001
Ön Inter-M
Fren Sistemi
Teknik Servis Talimatı
Shimano ön Inter-M fren sisteminden en iyi performansı
elde etmek için, așağıdaki kombinasyonları kullanmanız
tavsiye edilir.
Fren kablosunun ön fren
ünitesinden sökülmesi
Kam iletim plakasını gittiği yere kadar bastırın.
Ardından, bağlantı ünitesini kam iletim plakasındaki
kılavuz kanal boyunca kaydırarak çıkarın. Eğer bağlantı
ünitesini çıkarmak zorsa, ilk önce kablo ayar civatasını
saat yönünce çevirerek kablo gerginliğini alın.
2
1
Yana doğru kaydırın
Kam iletim
plakasını yukarı
doğru bastırırken
Kılavuz kanal
Bağlantı ünitesi
Kılavuz kanal
Bağlantı ünitesi
Fren kablosunu tekrar takmak için, yukarıdaki
ișlemleri ters sırayla uygulayın.
Not :
Bağlantı ünitesini kam iletim plakasına •
takarken, bağlantı ünitesini "klik" sesi çıkardığı
noktaya kadar bastırın ve șekilde görülen
pozisyona sıkıca oturduğundan emin olun.
Bağlantı ünitesi
perçini
Kam iletim plakasının
A parçası
Perçin, kam iletim plakasının A
kısmının ortasına oturmalıdır.
Fren kolunu sıkarak frenleme performansını •
kontrol edin. Eğer frenleme performansı
zayıfsa, "Fren kablosunun ayarlanması"
kısmına bakarak fren kablosunu bir kez daha
ayarlayın.
Fren kablosunun Montajı
1.
Fren kablosu yuvasını kaynaklı braket üzerine
yerleștirin ve ardından fren kablosu yuvası tespit
somununu sıkın.
Fren kablosu yuvası
Kaynaklı braket
Fren kablosu yuvası tespit somunu
Sıkma torku: 2-3 N•m
2.
Kam iletim plakasını elinizle tutun ve bağlantı
ünitesini kam iletim plakasındaki kılavuz kanal
boyunca kaydırarak bağlantı ünitesini takın.
Kılavuz kanal
Bağlantı
ünitesi
2
1
Kılavuz kanala
yerleștirin
Kam iletim
plakasını tutarak
Kılavuz kanal
Bağlantı
ünitesi
3
Kılavuz kanal boyunca güçlü șekilde ve
mümkün olduğu kadar ileri kaydırın.
Not :
Bağlantı ünitesini kam iletim plakasına
takarken, bağlantı ünitesini “klik” sesi çıkardığı
noktaya kadar bastırın ve șekilde görülen
pozisyona sıkıca oturduğundan
emin olun.
Perçin, kam iletim
plakasının A kısmının
ortasına oturmalıdır.
Bağlantı ünitesi perçini
Kam iletim plakasının A parçası
3.
Kablo ayar civatasını fren kablosu yuvasının
ucundan 20-22 mm uzağa yerleștirin ve ardından
iç kabloyu kablo ayar civatasından ve daha sonra
iç kablo tespit civatasının deliğinden geçirin.
Kablo ayar civatası
20-22 mm
olmalıdır
Fren kablosu yuvası
İç kablo tespit
civatasındaki delik
4.
Fren kablosunun her iki ucunun, hem fren
bacağının hem fren kolunun kablo ayar civatalarına
emniyetli șekilde oturduğundan emin olun.
Fren kablosunun her iki ucu
emniyetli șekilde takılmalıdır.
Kablo ayar
civatası
Kablo ayar civatası
5.
Kam iletim plakasını duruncaya kadar bastırın. Daha
sonra, kabloya tam gerginlik uygulamak için iç
kabloyu çekerken iç kablo tespit civatasını sıkın.
Sıkma torku:
6-8 N•m
İç kablo tespit somunu
2
1
3
Güçlü bir șekilde çekin
Kam iletim plakasını
bastırarak
Sıkın
1.
Not :
İç kablo tespit somununu sıktıktan
sonra, iç kablo kapsülünü iç
kablonun ucuna takın. Daha
sonra, iç kablo kapsülünü
bağlantıya ve jant tellerine
dokunmayacak șekilde ayarlayın.
Fren kablosunun ayarlanması
Fren kablosu çekilirken tekerleğin kolayca
dönmediğini doğruladıktan sonra, fren kolunu
elcik mesafesi kadar yaklașık 10 defa sıkarak fren
kablosunu alıștırın.
Yaklașık 10
defa sıkın
Not :
Eğer fren kablosu alıștırılmazsa, kısa bir süre
kullanıldıktan sonra tekrar ayarlanması gerekecektir.
2.
Fren ünitesinin veya fren kolunun kablo ayar
civatasını çevirerek fren kolunda yaklașık 15 mm
oynama olmasını sağlayın.
Fren kolu oynama miktarı, fren kolunun
çalıșmadığı konumdan fren kolu çekildiğinde
aniden bir kuvvet hissedilen konuma kadar
olan mesafedir.
Kablo ayar civatası
15 mm’lik oynama
Kablo ayar civatası
3.
Frenleme performansını kontrol etmek için fren
kolunu sıktıktan sonra, kablo ayar somunuyla
kablo ayar civatasını sabitleyin.
Sıkma torku:
1-2 N•m
Kablo ayar
somunu
* Diğer dillerde servis talimatı için, bkz:
http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden
değișiklik yapılabilir. (Turkish)
3
Güçlü bir
șekilde așağı
çekin
Fren
BR-IM70-F
Hazne
HB-IM70
Kol
ST-C503
BL-R440
Fren kablosu
SI-75F0B-001-05