Shimano BR-IM55 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Bu kılavuz için de uygundur

- Ciddi yaralanmalara meydan vermemek için:
Bisikletinizin fren sisteminin çalışmasını iyice
anlamanız önemlidir. Bisikletinizin fren sistemini
uygun şekilde kullanmamanız kontrolünüzü
kaybetmenize veya kaza yaparak ciddi şekilde
yaralanmanıza neden olabilir.
Kullanım her bisiklette farklılık gösterebilir. Bu nedenle
(fren kolu kuvveti ve bisiklet kontrol özellikleri dahil)
uygun fren yapma tekniğini ve bisikletinizin çalışma
şeklini öğrendiğinizden emin olun.
Bunun için bisiklet satıcınıza danışın ve bisikletinizin
kullanım kılavuzunu inceleyin. Pratik yaparak sürüş
ve fren yapma tekniğinizi geliştirin.
Eğer ön fren çok güçlü uygulanırsa tekerlek kilitlenebilir
ve bisiklet öne doğru devrilerek ciddi yaralanmaya
sebebiyet verebilir.
Shimano ön Inter-M frenin haznesi yerleşik bir güç
modülatörüne sahiptir. Bu sistem, frenleme kuvvetini
kontrol ederek, belirli bir değere ulaştığında aşırı
kuvvet uygulanmasını engeller. Eğer hazne bir güç
modülatörüyle donatılmazsa, aşırı frenleme kuvveti
uygulanabilir. Bu nedenle, Shimano ön Inter-M frenini
ve haznesini bir takım olarak kullanmanızı tavsiye
ediyoruz. Fren uygulandığında güç modülatörünün
çalışması nedeniyle bir ses üretilir; fakat bu bir arıza
belirtisi değildir.
Kesinlikle tel tespit civatasını bisikletinize takılı
iken sıkmayın. Bu, tel tespit civatasının yerinden
çıkmasına neden olabilir.
Eğer BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F veya
BR-IM45-F’yi bir süspansiyonlu maşayla birlikte
kullanacaksanız, süspansiyonlu maşa seçimine
dikkat etmelisiniz. Lütfen satıcınıza veya bisiklet
üreticisine danışın. Eğer yanlış tipte süspansiyonlu
maşa seçilirse, frenleme sırasında oluşan aşırı ısınma
nedeniyle süspansiyonlu maşanın uygun şekilde
çalışması engellenebilir veya maşada direnme kaybı
nedeniyle kaza oluşabilir.
• SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/BL-IM65/BL-
IM45 fren kolları, konum değiştirme mekanizmasıyla
donatılmıştır. BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F,
BR-IM45-F’yi bu mekanizmayla C.R. konum
pozisyonunda kullandığınızdan emin olun.
C, askı frenlerle uyumluluk için
konum pozisyonunu ifade eder.
R, silindirik frenlerle uyumluluk için
konum pozisyonunu ifade eder.
Parçaları monte etmeden önce servis talimatını
dikkatli bir şekilde okuyun. Gevşek, aşınmış veya
hasar görmüş parçalar sürücünün ciddi şekilde
yaralanmasına neden olabilir. Sadece orijinal
Shimano yedek parçalarını kullanmanızı kesinlikle
tavsiye ederiz.
Bisikleti sürmeden önce daima ön ve arka frenlerin
doğru şekilde çalıştığından emin olun.
Eğer yol yüzeyi ıslaksa, lastikler daha kolay kayabilir.
Lastiklerin kayması bisikletten düşmenize neden
olabilir. Bu duruma meydan vermemek için, hızınızı
azaltın ve frenleri erken ve nazikçe uygulayın.
Bu Teknik Servis Talimatını dikkatli bir şekilde okuyun
ve daha sonra başvurmak üzere güvenli bir yerde
muhafaza edin.
UYARI
C.R konum pozisyonu
- Ciddi yaralanmalara meydan vermemek için:
1.
2.
3.
4.
6.
7.
1.
6.
9.
8.
7.
5.
4.
2.
3.
8.
9.
5.
Shimano Inter-M fren sistemini kullanırken, eğimli
arazilerde rampa aşağı uzun mesafeler katederken
frenleri sürekli uygulamaktan kaçının. Aksi takdirde,
iç fren parçaları çok ısınacak ve frenleme performansı
zayıflayacaktır. Bu, aynı zamanda fren içerisindeki fren
gresi miktarının azalmasına da neden olarak anormal
ani frenleme gibi sorunlara yol açabilir.
Shimano Inter-M fren sisteminin tasarımı, ISO 4210 ve DIN
79100-2 gibi standartlar esas alınarak gerçekleştirilmiştir.
Bu standartlar, 100 kg toplam ağırlık için performansı
tanımlamaktadır. Bununla birlikte, BR-IM81-F, 130 kg
toplam ağırlık varsayımıyla tasarlanmıştır. Eğer toplam
ağırlık 100 kg’ı aşarsa (BR-IM81-F için 130 kg), sistem
tarafından sağlanan frenleme gücü doğru frenleme için
yetersiz kalabilir ve aynı zamanda sistemin dayanıklılığı
azalabilir.
Ön Inter-M fren sistemi sadece 26” veya daha büyük olan
bir bisikletin sol tarafına monte edilmelidir. Eğer 26 inçten
daha küçük bir bisiklet üzerinde kullanılırsa, frenleme
kuvveti çok büyük olabilir ve kazalara yol açabilir.
Shimano ön Inter-M frenden en iyi performansı almak
için, Shimano fren kablolarını ve fren kollarını takım
olarak kullanın. (Ürün serisine bakın.)
UYARI
Ön fren ünitesinin fren ünitesi tespit somunuyla hazneye
sıkıca tespit edilmiş olduğunu kontrol edin.
Hazne milinin, maşa ucunun arkasına dokunduğunu
ve fren kolu ucunun, ön maşanın kaynaklı braketinden
11 mm veya daha fazla çıkıntı yaptığını doğrulayın.
Aynı zamanda, tekerleğin hızlı bağlantıyla veya hazne
somunuyla kadroya sıkı bir şekilde tespit edildiğinden
emin olun. Eğer tekerlek doğru şekilde takılmazsa, sürüş
sırasında kadrodan çıkarak ciddi bir kazaya sebebiyet
verebilir.
Sıkma torku: 15-20 N•m
Fren ünitesi tespit somunu
Çabuk bağlantı tipi
durumunda: Silindirler
mevcuttur
Silindirli yüzey dışarı
doğru bakmalıdır
Hazne somunu tipi
durumunda: silindirler
yoktur
Fren
ünitesi
Dokunur
Hazne mili
11 mm
veya daha
fazla
Kaynaklı
braket
Çabuk bağlantı tipi durumunda:
Çabuk bağlantının kam kolunu
sıkıca sabitleyin.
Somun tipi durumunda:
Hazne somunu
Sıkma torku: 20-25 N•m
Sıkma torku: 5-7.5 N•m
Frenleri kullanırken aşağıdaki durumlardan herhangi biri
oluşursa, derhal bisikleti durdurun ve kontrol ve tamir
için satıcınıza başvurun:
1) ve 2) durumlarında, sorunun nedeni yetersiz fren gresi
olabilir; satıcınızdan mekanizmayı özel silindirik fren gresiyle
greslemesini isteyin. Gres uygulamadan önce, gres deliği
tapasını çıkarın ve boruyu deliğin arkasına bastırarak takın.
Tekerleği yavaşça çevirmek suretiyle uygun miktarda
(yaklaşık 5 g) gres uygulayın. Uygulamadan sonra, doğru
şekilde frenleme yapılıp yapılmadığını ve anormal ses çıkıp
çıkmadığını kontrol edin.
Eğer frenler sık kullanılırsa, frenin
etrafındaki komponentler ısınabilir.
Bisikletten indikten sonra en az
30 dakika bu komponentlere
dokunmayın.
Eğer fren kablosu paslanırsa, frenleme performansı
zayıflayabilir. Bu durumda, fren kablosunu orijinal
Shimano fren kablosuyla değiştirin ve frenleme
performansını tekrar kontrol edin.
Ön fren ünitesi ve ön hazne üniteleri kesinlikle
sökülmemelidir. Sökülmeleri halinde, çalışmaz hale
geleceklerdir.
NOT:
3x veya 4x jant teli dizilimine sahip bir tekerlek kullanın.
Radyal jant teli dizilimine sahip tekerlekler kullanılamaz;
çünkü frenler uygulandığında jant telleri ve tekerlek hasar
görebilir ve fren gürültüsü oluşabilir.
Ön Inter-M fren, fren tamburunun gres yağıyla doldurulması
bakımından geleneksel bantlı frenlerden farklıdır. Bu durum,
özellikle soğuk havada tekerleğin normalden biraz daha ağır
dönmesine neden olabilir.
Eğer bisiklet dururken ön Inter-M frenini güçlü şekilde
uygular ve ardından tekerleği sarsarsanız, frenlerde
küçük bir miktar oynama olduğunu fark edeceksiniz.
Bu normaldir ve sürüş sırasında herhangi bir sorun
yaratmayacaktır.
Furş takımındaki gevşeklik miktarını kontrol etmek için,
şekilde görüldüğü gibi gidonun ortasını ve ön maşalardan
birini tutun ve furş takımını ok işaretleriyle gösterilen
yönlerde ileri-geri hareket ettirin.
Ayrıca, yukarıda açıklandığı gibi frenleri tamamen
uygulamanız ve tekerlekleri sarsmanız durumunda
frenlerde küçük bir miktar oynama olacağından, furş
takımının gevşekliğini kontrol etmeniz zorlaşacaktır.
Parçalar doğal aşınmaya ve normal kullanımdan
kaynaklanan bozulmaya karşı garantili değildir.
Kullanma veya ayar yöntemleriyle ilgili herhangi bir
sorunuz varsa, lütfen satıcınıza danışın.
1) Frenler uygulandığında anormal bir ses çıkarsa
2) Frenleme kuvveti anormal ölçüde fazlaysa
3) Frenleme kuvveti anormal ölçüde zayıfsa
Gres deliği tapası
Silindirik fren
için gres
12 mm veya daha fazla
Yavaşça
çevirin.
Frenin etrafındaki
komponentler
SI-8G70C-001
BR-IM81 -F
BR-IM80
-F
BR-IM55
-F
BR-IM45
-F
Teknik Servis Talimatı
Shimano ön Inter-M fren sisteminden en iyi performansı elde
etmek için, aşağıdaki kombinasyonları kullanmanız tavsiye
edilir.
Fren BR-IM81-F
BR-IM80-F
BR-IM55-F/
BR-IM45-F
Hazne HB-IM70/
DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H
HB-IM40/
DH-2R35-E/
DH-3R35/
DH-2R30-J
Kol
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
Fren kablosu
Fren kablosunun montajı
Ayar civatasının ve ayar somununun tamamen sıkıldığını
kontrol ettikten sonra, fren kablosu yuvası ünitesini
aşağıda gösterilen yönde iç kabloya takın.
Tel tespit civatasının arka tarafında “F” yazısının olduğunu
kontrol ettikten sonra, iç kabloyu iç kablo tespit civatası
ünitesindeki delikten geçirin.
Komponentleri aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi yerleştirin
ve iç kablo tespit somununu sıkın. İç kablo tespit civatasını
sıkmak için Şekil 1’de görüldüğü gibi TL-IM21’i (iç kablo
tespit aleti) kullanın. Sıkma işleminden sonra, iç kablo
tespit somunu ve iç kablo yönlerinin Şekil 2’de görüldüğü
gibi doğru olup olmadığını kontrol edin.
Kesinlikle iç kablo tespit civatasını bisikletinize takılı iken
sıkmayın. İç kablo tespit somunu ve iç kablo yönleri
Şekil 3’te görüldüğü gibi yanlış olacak ve iç kablo tespit
civatasının frenden ayrılmasına neden olabilecektir.
Şekil 3
Şekil 2
109mm
İç kablo tespit
somunu
Şekil 1
TL-IM21
Sıkma torku: 6-8 N•m
Tel tespit civatası ünitesi
"F" yazısı
Ayar civatası
Ayar somunu
Fren kablosu yuvası
ünitesi
Tel tespit rondelası üzerindeki kırmızı işareti sarım
ünitesindeki kanalın yönüne bakacak şekilde hizalayın ve
daha sonra tel tespit civatası ünitesini takın ve gittiği yere
kadar sarım ünitesindeki kanala bastırın.
Teli sarım ünitesinin oluğu boyunca geçirin.
Teli kablo kancasına takın.
Fren kablosu yuvası ünitesini fren kolunun deliğine
aşağıdan takın ve deliğin alt kısmına doğru kaydırın.
Fren kablosu yuvası ünitesinin emniyetli şekilde fren kolu
deliğinin arkasına takıldığını kontrol ettikten sonra tel
kapsülünü takın.
Daha sonra, tel kapsülünü kanada veya jant tellerine
dokunmayacak şekilde ayarlayın.
Kablo ayar civatasını çevirerek teli sıkın.
Tel tespit
rondelası
üzerindeki
kırmızı işaret
Tel tespit civatası ünitesi
Tel tespit civatası ünitesini gittiği
yere kadar sarım ünitesindeki
kanala sokun.
Sarım ünitesindeki oluk
İç kablo Sarım ünitesinin oluğu
İç kablo
Kablo kancası
Fren kolu
Fren kablosu
yuvası ünitesi
Fren kablosu
yuvası ünitesi
Tel kapsülü
Kablo ayar civatası
Tel tespit rondelası üzerindeki kırmızı işaretle, sarım
ünitesine bastırılarak takılan iç kablo tespit civatasının
doğru yönde olup olmadığını kontrol edin.
Fren kablosunun montajı yukarıdaki işlemle tamamlanır.
Kabloyu sökerken, işlemi ters sırayla uygulayın.
Fren kablosunun ayarlanması
Fren kablosu çekilirken tekerleğin kolayca dönmediğini
doğruladıktan sonra, fren kolunu elcik mesafesi kadar
yaklaşık 10 defa sıkarak fren kablosunu alıştırın.
Not:
Eğer fren kablosu alıştırılmazsa, kısa bir süre kullanıldıktan
sonra tekrar ayarlanması gerekecektir.
Fren ünitesinin veya fren kolunun kablo ayar civatasını
çevirerek fren kolunda yaklaşık 15 mm oynama olmasını
sağlayın.
Frenleme performansını kontrol etmek için fren kolunu
sıktıktan sonra, kablo ayar somunuyla kablo ayar
civatasını sabitleyin.
Kablo ayar somunu
Sıkma torku: 1-2 N•m
Kablo ayar civatası
Kablo ayar civatası
15 mm'lik oynama
Yaklaşık
10 defa
sıkın
Kırmızı işaret Kırmızı işaret
10.
1.
2.
3.
* Diğer dillerde servis talimatı için, bkz:
http://techdocs.shimano.com
Lütfen dikkat: teknik özelliklerde önceden haber verilmeden
değişiklik yapılabilir. (Turkish)
SI-8G70C-001-05
Genel Güvenlik Bilgileri
Fren kolu oynama miktarı, fren kolunun çalışmadığı
konumdan fren kolu çekildiğinde aniden bir kuvvet
hissedilen konuma kadar olan mesafedir.
Fren koluna basıldığında iç kablonun hareket miktarı
14.5 mm veya daha fazla olmalıdır. Eğer hareket
miktarı 14.5 mm’den az olursa, frenleme performansı
düşer ve frenler çalışmayabilir.
109 mm
  • Page 1 1

Shimano BR-IM55 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Bu kılavuz için de uygundur